Zeer gevoelig paard en wedstrijden, wel eerlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Zeer gevoelig paard en wedstrijden, wel eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 18:37

Ik heb mijn super lieve en brave paard nu zo'n 4,5 jaar.
Ze is een heel sensibel type, wat voor mij moeilijke keuzes geeft wat wel/niet eerlijk is naar haar toe.

Zo hebben we endurance wedstrijden gereden. Dat ging in de klasse 1 super, maar na 5 wedstrijden gereden te hebben merkte ik thuis dat ze de kms buiten niet meer zo leuk vond (dan maakt ze met d'r hoofd/hals een zwaai beweging ) en ze was vervelend aan het worden buiten. Bij elke afslag wat richting huis ging werd ze zenuwachtig en wou ze graag terug. Wat ze eerder nooit had.

Dat jaar toen afgesloten qua wedstrijden en in het voorjaar weer endurance training opgepakt. Winter vooral gericht op dressuur en relaxte buitenritten.

Dit jaar de training weer opgepakt, en we gingen weer fijn. Zelfs 2x klasse 2 gestart. Maar toch merkte ik weer dat ze gestressed raakte ervan en ze werd thuis ook heel onrustig en druk buiten. Dus toch weer de endurance gestaakt.

Intussen deden we ook altijd zo nu en dan een sprongetje, wat ze ook leuk vond. Sinds juli hebben we een springweide dus kon daar ook wat meer mee. Had altijd wel een soort van droom/ambitie om weer springwedstrijden te gaan rijden ( vroeger M bij de E pony's gesprongen)
Maar nu merk ik dat nu we vaker springen ze hiervan ook weer gestressed raakt, en ze in de springweide aangeeft daar liever uit te gaan.
Geef ik ze de keuze dan gaat ze de springweide uit en het erf af het ruiterpad op.

Voor mijzelf vind ik het ook belangrijk dat mijn paard ook plezier in het werk heeft.

Maar heb zelf het idee dat ze dressuur en buitenritten wel leuk vind. En af en toe een sprongetje. Maar zodra het wat moeilijker wordt ze het echt niet meer leuk vind.

Kom zelf zo ook aan 't twijfelen onderhand. Ga ik nog door met springen en oefeningen richting parcours springen, of dit ook maar laten voor wat 't is.

En het maar bij bosritten en dressuur houden..

Wat denken jullie?


Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 18:54

Springen doen 1x per week ongeveer. Dressuur 1/2x per week en 1/2x per week een buitenrit.

Ten tijde van de endurance.
2x per week naar buiten keer korte en keer lange training.
En 2x per week dressuur. Ca 1x per 2 weken springen

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:31

vierspan schreef:
Hoofd / hals zwaaien? Hou rekening met de mogelijkheid dat er iets dwars zit, zadel / hoofdstel / bit.


Is een tic van haar als ze stress ervaart en of d'r geduld op is. Doet ze in de wei ook als ze 't buiten niet meer leuk vind.(ze haat regen en modder etc, beetje apart dier is 't)

Of als de smid er is. Dat vind ze spannend, ook slakkeren met d'r hoofd.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:34

En zou ik 3x achter elkaar in de bak rijden, springen of buitenrijden dan is ze op dag 4 er klaar mee en krijgen we ook de hoofdslakker, en komt ze niet meer naar mij toe, maar loopt ze gewoon weg. |o

Bij haar geld echt de regel. Respecteer haar en krijg respect terug. Zoniet krijg je de middelvinger :+
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 10-12-18 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:44

_Dreamer schreef:
bigone schreef:
Afwisseling bieden en gevoelig?? Die tante weet wat ze met haar gedrag voor elkaar krijgt, haar zin.


Heel eerlijk? Dit was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van je verhaal... Een paard mag zeker een eigen wil hebben, maar (en nu zal ik half bokt wel over mij heen krijgen) die wil houdt ergens op en daar moet ze gewoon naar mij luisteren.


T is echt niet dat ik daadwerkelijk de bak uitga als ze aangeeft eruit te willen. Of de korte route naar huis neem omdat zij dat wil.

Maar ik merk gewoon aan haar dat ze 't echt niet leuk meer vind dan en een stresskip wordt.
Buiten als we een langere rit maken met langere stukken draf en galop, schrikt ze dan veel en wordt ze gehaast en met springen gaat ze zweten als een dolle en wil ze het liefste zo snel mogelijk over de hindernissen. Beetje zo van. Nou laat ik dit maar snel doen, dan ben ik er snel vanaf. En ik zie het dan zo dat ze het dan doet voor mij omdat ik het leuk vind. Maar zijzelf niet.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:52

VogeltjeM schreef:
Zou het kunnen dat er bij jou een bepaalde spanning/prestatiedruk mee komt als het is om wedstrijd te rijden, het "moeten"? Bij zo'n sensibel dier zou het me niet verbazen als ze dat van jou oppikt en daar stress van krijgt.

Je schrijft dat het een heel lief en heel braaf paard is, dus "ze doet het expres" en "ze moet maar luisteren" vind ik te kort door de bocht. Daarbij luistert ze wel maar geeft ze tekenen van stress.



Op het wedstrijdterrein kan ik nog wel wat zenuwachtig zijn. Maar in de training niet.

En inderdaad ze is gewoon heel lief en wil altijd voor je werken. Zal ook nooit gemeen zijn en rare streken uithalen.
Maar ze vertoont idd tekenen van stress. En ja waarom.
Springen denk ik toch wat te spannend allemaal?
Endurance en de lange ritten thuis was in 't begin wel ok. Maar misschien waren het toch teveel indrukken dat ze het psychisch niet goed verwerken kan. Waardoor het zich "opgebouwd" heeft?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 21:44

Hier nog even wat meer informatie:

het is een 15 jarige draver merrie, 5 ganger, nooit koersen gelopen, alleen in training geweest en in de kwalificatie, niet de kwalificatietijd gehaald , dus toen als rijpaard verkocht.

Vorige eigenaresse reed voornamelijk recreatief en een keer of wat een dressuur wedstrijd gestart.

Ik heb haar destijds ook gekocht om gewoon lekker buitenritten mee te gaan doen, niets echt serieus.
Dat hebben we de eerste 2 jaar ook gedaan, lekker buitenritten maken, gewoon lol hebben en soms zelfs hele dagtochten gemaakt. En ook dressuur in de bak, paar keer per jaar een dressuurwedstrijd, en soms eens een sprongetje, er was niets aan de hand, zolang ik maar niet in herhaling viel. Reed haar toen c.a 3/5x per week, nog met een barefoot boomloos zadel.

Een stalgenootje waar ik ook vaak mee buiten reed wou endurance gaan rijden, en dat leek mij ook erg leuk. Enige was, en dat wist ik, dat mijn paard niet alleen op de trailer kon. Laden geen probleem maar eenmaal op pad een bang paard, toen ze bij mij werd gebracht toen ik ze kocht was ze ook drijfnat van het stresszweet (rit van 40 min)
Maar zij had een 2-paards dus ze hoefde niet alleen, en dat ging ook prima. Ze stond onderweg gewoon rustig te eten en op wedstrijd en in de training ging t fijn. Reed c.a. 3/4x per week.
Intussen een boomzadel aan laten meten, omdat in de endurance met boomloos het vele in de beugels staan niet verstandig was.

Probleem van dat ze thuis niet meer graag naar buiten ging, begon na de Hippiade. Was een vrij zware wedstrijd, 35 km - en erg warm weer. Keuring wel goed.

Met springen is ze altijd wel wat heet geweest, stukje enthousiasme, stukje spanning. Maar springen doet ze wel, soms voel ik ze twijfelen als de hindernis ''anders'' of ''vreemd'' is. Maar even aanmoedigen en ze doet het wel. Ik moet haar wel echt in de juiste afstand rijden, want zelf maakt ze er een potje van (vrijspringen nooit meer weer 8)7 ) we komen altijd wel goed uit, ik kan de afstanden prima zien, alleen wil ze zelf nog wel eens te vroeg afgaan (kan er nog ruim een galopsprong tussen, en zij springt gewoon al) - maar eerder was t eens per maand of minder, en dan vond ze het geweldig. Met 1x per week springen is t misschien net teveel spanning voor dr?

Vandaar mijn twijfels om nog hiermee door te gaan, want voordat ik endurance reed was ze altijd wel overal voor in, en vond alles leuk, als ik haar zelf niet het erf op stuurde liep ze er gewoon aan voorbij, jeujj nog een rondje! En met springen hetzelfde verhaal.
Misschien is dit gewoon echt niet voor haar weggelegd.. T is en blijft wel een sensibel dametje.

De dressuurwedstrijd 2 weken terug ging gewoon weer lekker, weer 1e en mogen alweer een klasse hoger.

Lichamelijk is ze goed in orde, bloedtesten gedaan - alles prima - ostheopaat (nja 4 verder want de eerste 3 ging ze gewoon niet bij meewerken, de 4e geeft haar meer ruimte om zelf mee te werken en zelf ruimte te maken, en dat werkt goed) komt 2x per jaar. Meestal niets vast, en soms wat spanning in schouders/rug (was na de endurance wedstrijden) laatste keer (vorige maand) was alles weer ok.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 22:27

senna21 schreef:
Niet ieder paard is een wedstrijdpaard.

Even nieuwsgierig, een draver als vijfganger? Beheerst ze ook tolt en telgang?


Ja ze beheerst ook de tolt en telgang. Ze is een Amerikaanse draver. Zo heb je in Amerika de pacer wedstrijden. Zijn races in telgang ipv draf.

Een dressuur wedstrijd doet ze super. Maar 't intensieve van de endurance en springen is ze denk ik gewoon te sensibel voor.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Zeer gevoelig paard en wedstrijden, wel eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 21:29

Ik ga er ook niet gepaald in mee tijdens het rijden.

Het is meer dat ik het gewoon merk aan haar als ze iets niet leuk vind en dat ze daar dan gestressed van wordt als ik haar daar dan ik door laat gaan.

Dat het niet aan mij ligt was van de week duidelijk bij de smid. Heb een ander laten komen, en bij deze smid was ze ineens heel rustig. Dus dat lag iig aan de werkwijze van de andere smid.

Heb de laatste weken ook rustiger aan gedaan. Alleen dressuur in de bak en buitenritjes van 30/45 min.
Daar is ze ook al rustiger van geworden. Nog wel druk als we richting huis gaan, maar gaat de goede kant op


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 35 bezoekers