Paard loopt naar de poort tijdens rijden in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:57

aan de andere kant van de bak voltes gaan rijden op haar moeilijke kant. en pas als jij die schouders onder controle hebt weer een volledige bak ronde proberen te rijden . en zodra je merkt dat ze langzamer gaat . gelijk bij tikken . Geen slomigheid tolereren . Er zij maar weinig paarden die van een fix vlotte draf in een klap stil gaan staan met een ruiter op hun rug namelijk . Want dan trekken ze zichzelf uit balans.

Dus zweep laten rusten op de buiten schouder. op de volte zetten aan de andere kant van de bak op haar moeilijke kant . en zodra je van de hoefslag af komt pompende bewegingen maken met je binnen been .
je buitenbeen laat je iets achter de singel rusten . die doet verder niets die begrenst alleen. goed je buiten teugel er aan houden dus goed contact en tegen de hals aan ,even heel grof gezegd je wilt haar de volte op drijven, niet op trekken. binnen hand licht contact (geen druk op zetten dus! ) in feite wil je een bocht kunnen maken terwijl je binnen hand een slap waslijntje is.

Drijven met je binnen been doe je drie keer(niet meer niet minder!!!) . als je dan geen reactie krijgt als in dat ze van je been afwijkt naar buiten toe om de cirkel groter te maken, geef je haar een tik op haar buiten schouder.
Waarom? omdat als ze stoïcijns op hetzelfde bochtje blijft lopen ,ze haar lijf dus stijf houd en jij dus geen controle over haar schouders hebt . Dus Been , Geen reactie? Been ,Geen reactie ? Been , Geen reactie. TIK! op de buitenschouder.

Dit kan je tien minuten achter elkaar proberen . daarna moet je even adem ruimte geven door op de andere hand even te gaan stappen.

Let op ! dit is geen wonder middel . Dit is een hulp middel . Een paard weer correct leren reageren kan een half jaar duren.

En als ze wel reactie geeft. DIRECT BELONEN. helemaal compleet de hemel in prijzen die pony . want ze doet dan iets wat ze ontzettend moeilijk vind. Al zit je midden in de volte. of kom je er net op of ga je er net af. Als ze reactie geeft belonen!

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!



Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:52

Felien_Kyra schreef:
EmptyWords schreef:
allemaal leuke ideeen, rondjes laten lopen, door laten lopen, maar fjordlief lijkt dus het bit vast te pakken en daar stil te gaan staan. verder dus ook niet meer te reageren op sturen of aandrijven.

wat je wel kunt doen? paard probeert onder zijn moeilijke kant uit te komen,dus dit is ook iets rijtechnisch. iemand erbij die je meehelpt het paard door te laten lopen, iemand bij de poort te zetten en verder werken aan je overwicht over de pony.


Ja deed die van mij ook en toch hielp het echt om mijn hand hoog te zetten tijdens de wending.



Daar los je het probleem niet meer op. Dit soort dingen is geen quick fix voor.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:06

Swanzie schreef:
Ik zou haar echt eens laten controleren. De fraag is of het een niet willen of een niet kunnen is.
Het feit dat ze dit op 1 hand doet en niet op de andere hand wijst al meer in de richting van een niet kunnen.
Natuurlijk heeft ieder paard een goede en een slechte kant...maar als her verschil zo extreem is dan is mijn ervaring dat er vaak meer aan de hand is..



We hebben het hier wel over een fjord he. Die zijn niet stom. Die hebben het dondergauw door wanneer er een niet zo handige ruiter op hen zit.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:54

Elvirawortel schreef:
Waarom blijven mensen toch denken dat een paard je uit kan testen? Zo zijn paarden helemaal niet, want paarden kunnen niet nadenken. Wij kunnen iemand pesten of uitproberen, maar een paard kan niet op die manier redeneren. Een paard is een vluchtdier, dus ongewenst gedrag komt vanuit een vluchtreactie.
Het kan wel zijn dat je paard om een bepaalde reden de bak uit wilde, bijvoorbeeld pijn, en dat hij met jou erop naar de poort is gelopen. Toen hij merkte dat hij dit voor elkaar kreeg, werd het ongewensd gedrag beloond en daarom blijft hij het doen. aangeleerd gedrag dus. Ik zou eens uitzoeken waarom hij graag de bak uit wil of ooit heeft gewild, heeft hij veel spanning met rijden waar hij onderuit wil? Pijn? Hebben jullie een goeie band en heeft hij genoeg vertrouwen in je? Of heeft hij nog niet genoeg steun aan jou en wil daarom graag uit de bak zodat hij bij andere paarden steun kan zoeken?



Een paard weet heus wel wanneer iets wel of niet mag hoor. Conditioneren heet dat.

Vluchtgedrag is natuurlijk, maar is altijd plotseling en op dat moment.

Een paard wat al ruimschoots van te voren sterk wordt nog voor jij wat hebt gevraagd is niet aan het vluchten maar willens en wetens iets aan het doen wat niet mag.een paard kan prima onderscheiden wat voor ruiter hij op zijn rug heeft.. En aan de hand daarvan kan een paard beslissen of hij gaat luisteren en het op zijn minst probeerd wat de ruiter vraagt... Of gewoon vollop in de ankers gaat en niet meer bij het poortje weg te drijven is.


Daarom dat ik dat lange advies eerder in dit topic ook schreef. Want op die manier conditioneer je het paard dus te blijven praten met jou en hem alert te houden op jouw hulpen. En gaat het paard niet meer voor jou beslissen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:33

Elvirawortel schreef:
Het is inderdaad geconditioneerd gedrag, het paard is er een keer mee begonnen door een vluchtreactie merkt nu dat hij eigenlijk beloond wordt voor dat gedrag, waardoor hij steeds weer opzoek gaat naar deze beloning en steeds eerder sterk wordt in de hoop dat hij weer beloond wordt doordat hij bijvoorbeeld even mag stoppen. Een paard kan niet weten wat goed of slecht is, ze leren door discomfort waarna ze op zoek gaan naar een reactie om comfort te krijgen. Als ze merken dat een bepaalde reactie comfort oplevert, gaan ze daar dus mee door. Dit paard is erg scheef, dat is elk paard en daar heeft een paard zonder Ruyter geen last van, maar als er een ruiter op gaat zitten wordt deze scheefheid vergroot wat het paard het gevoel geeft dat het uit balans raakt, en je kunt je vast voorstellen dat een vluchtdier dat uit balans raakt panisch wordt omdat hij daarmee kwetsbaar is voor roofdieren. doordat ze weet dat naar het hek lopen comfort oplevert in de vorm van even mogen stoppen, gaat ze daar dus mee door.
En wil je nou zeggen dat ts geen goede ruiter is? En daarmee eigenlijk gelijk ook dat je dat zelf wel bent omdat jij de oplossing weet? Als jij er op ging zitten was het zeker gelijk over? Ik ben geen goede Ruyter maar heb me wel verdiept in gedrag.
Vaak worden ruiters die niet zo snel ingrijpen als niet goed gezien wanneer zij een probleem niet kunnen oplossen. Maar is dat per se zo? Een minder inventieve ruiter grijpt misschien te laat in waardoor het paard eerder ongewenst gedrag laat zien, Maar daardoor krijgt een paard ook de kans om zijn mening te laten horen en om te vertellen waar hij last van heeft. En helaas zien wij mensen dit vaak als slecht gedrag. Bij een ruiter die gelijk ingrijpt krijgt een paard deze kans niet, dus dat lijkt positief, maar als er iets mis is met het paard kom je er bij een minder snelle ruiter toch sneller achter



Geen dingen er bij verzinnen die er niet staan. Ik zeg nergens dat ts een slechte ruiter is.

Want ik heb in een zelfde soort situatie gezeten van januari tot maart. Alleen manifesteerde het zich bij mijn paard iets anders.

Ts is allicht helemaal geen slechte ruiter. Hooguit onervaren op dit gebied. En dat is helemaal niet erg. Iedereen moet leren.

Maar daarom stelt de ts deze vraag ook hier.

En nee ik zeg ook nergens dat ik een betere ruiter ben.

Dus even dimmen met je verzonnen conclusies.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 75 bezoekers