Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 11:52

:o Hoihoi!!

Een vraag die ik maar niet voorbij zie komen op internet, echter kamp ik wel met dit probleem.

Het paard dat ik rijd komt niet goed terug van galop naar draf.
Hij gaat verzameld galopperen, wat hij dus eigenlijk erg braaf en goed doet, alleen niet op dat moment de bedoeling is! Bij de eigenaar doet hij dit niet, met andere ruiters op hem wel. Er is dus íets wat ik mogelijk fout doe waardoor hij denkt een verzamelde galop te moeten maken, ipv een overgang van galop naar draf.
Heeft iemand dit zelfde probleem gehad en een oplossing gevonden?

Zeer benieuwd naar jullie tips :j . Meneer heeft Z dressuur gelopen, dus kent genoeg. Mogelijk zit ik dus aan het verkeerde knopje haha


DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 13:02

Niet verwacht zoveel reacties te krijgen! Wel veel nuttige reacties. Ik probeer even kort te reageren op verschillende antwoorden.


Eigenaar is er een half jaar tussenuit geweest vanwege zwangerschap. Volgens mij nu pas een 3e keer erop gezeten in half jaar tijd, dus binnenkort kan ik inderdaad eens gaan meekijken. Eerder geen mogelijkheid voor gehad. Echter vraag ik mij af of zulke kleine hulpen zichtbaar zullen zijn naast het paard.


Door veel overgangen wordt hij erg heet, en worden overgangen naar draf steeds minder mooi.

Benen er teveel aan hebben zou een hele goede reden kunnen zijn. Ik vroeg het laatst aan mijn nicht, zij had haar instructrice weer geraadpleegd. Zij gaf ook aan, benen ontspannen. Mij is voorheen altijd verteld dat je de achterhand actief moet houden, dus kuit eraan tijdens overgang. Klinkt op zich logisch, maar werkt voor dit paard averechts. Mogelijk is bij hem aangeleerd met beendruk, te gaan verzamelen.


@binkie_eline , Strenger zijn bij hem helpt niet goed. Dan wordt het alleen maar stap galop stap galop. hahah. Hij is absoluut niet rennerig in die zin zoals jij omschrijft... :-D

@Karuna , De omschrijving van Karuna lijkt erg in de buurt te komen van hoe hij is. Inderdaad liever verzameld willen galopperen dan draven . Super fijne omschrijving en handig zo de omschrijving erbij van het juist willen verzamelen.


Stemhulp is hij bij het woord 'draf' oost-Indisch doof voor HAHAH


Als ik even goed inbeeld van wat ik doe, en wat ik terug lees, lijkt het wel het been en de teugel te zijn die ik te veel gebruik.
Goeie tip van dat uitademen!

Ik DENK... dat het bij hem inmiddels ook een beetje een trucje is geworden bij mij. Maar ik hoop toch door bewuster met mijn houding bezig te zijn, er mogelijk verbetering in te gaan krijgen.

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 13:09

Dee_Es schreef:
Ik werd er best hopeloos van anders. Kon makkelijker van galop naar halt dan van galop naar draf, helaas vragen ze echt alleen galop-draf in de B proeven.



PRECIES. Dan denk je... je hebt een Z paard onder je kont, maar een B proef, HO maar. hahahhah. Hij kent genoeg trucjes... maar voor nu niet nodig.

Nee maar hij doet het verder echt super en ik heb echt een super klik met dit paard. Ontzettend blij mee. Maar dit is inderdaad wel een serieus puntje. Is vanzelf wel doorheen te komen. Maar dit is een duidelijk punt wat aan 'mij' ligt. Daarom probeer ik aan antwoorden te komen. Het is vast een klein stom dingetje. Op internet vond ik maar geen gelijke situaties omschreven staan. Alleen dat het paard RENT en niet terug wil komen. Dat is in dit geval niet het probleem :9

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 13:27

Inmiddels een oplossing gevonden!

Wij zijn aan de gang gegaan met hem uit balans halen. Dat was de truc volgens de instructrice. Ik las het hier ook al een paar keer terug. Terug zitten, buitenbeen weer lang maken en buitenstelling vragen + stemhulp HO. Mocht hij daar nog niet optimaal op reageren, 'druk hem maar naar binnen toe', zei de instructrice. Gewoon nog verder uit balans halen.
En dat werkte!!! Hij stopte met dat verzamelde galopje. De eerste paar keer snapte hij er totaal niets van en 'viel' hij in draf. Hij was even helemaal van zijn a prepos. Maar dat was wel het gewenste resultaat. Hij was terug uit draf!! Na 4/5 keer ging hij eigenlijk best braaf naar draf... maar... als ik hem 'netjes' naar draf wilde krijgen, ging dat nog steeds erg stroef.

DUS:
Mijn vriendin zei, maak je gewoon is overdreven lang, desnoods steek je je voeten richting zijn neus.
Boem, en hij was in draf. Ik keek haar vol verbazing aan.. haha. Maar we hadden de oplossing gevonden!!


Ik maakte mij niet lang genoeg, of hij is daarmee een sterkere hulp gewend. Nu bezig met beide manieren om te verfijnen en wordt al steeds beter. De overgangen worden steeds mooier met de juiste stelling, tempo, nagevelijkheid en houding van mij.


Yes yes!

DeniseBirnie
Berichten: 73
Geregistreerd: 16-01-14
Woonplaats: Leusden

Re: Paard gaat verzameld galopperen ipv overgang naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 14:21

In ieder geval leuk om te lezen dat iedereen weer een andere oplossing heeft kunnen vinden! :-D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eldie en 58 bezoekers