dressuur dipje, mening gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 23:33

Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie mening en advies willen bij het volgende: ik heb een onwijs lieve Friese merrie , alleen hebben we de laatste tijd best veel moeite met gewoon simpel dressuur rijden. Zo konden we 2 maanden geleden een L proefje met winst lopen, kan ik nu de lange zijde niet eens nageeflijk lopen zonder dat mijn paard onder me vandaan rent. dit loopt regelmatig uit op een ruzie tussen ons beide en waar ik gewoon heel gefrustreerd raak omdat ik weet dat ze het wel kan. (Uiteraard sluit ik de rit altijd met een goed stukje af).ik rij altijd ongeveer 20 minuten in met gewoon een losse contact teugel en dan is ze prima op tempo te houden, het versnellen gebeurt vooral als ik een oefening of nageflijk vraag. Ze is dan wel een fries maar ze vindt dressuur niet mega leuk, het helpt dan ook niet dat ik het eigenlijk ook liever niet doe. We springen beide heel graag en komen foutloos een 80cm parours rond, maar doordat ze een barok model is en daardoor heel groot is weegt ze ong 700 kilo(ze is zeker niet te dik) vind ik het niet verstandig om meer dan 1 keer in de week te springen doordat er dan veel gewicht op haar benen komt en ze natuurlijk niet voor de springsport gemaakt is en ik haar natuurlijk geen blessures wil geven. Elke week gaan we ook ruim 2 uur naar het bos een crossen dan ook over de duinen en nemen wat sprongen mee dit vinden we beiden ook geweldig, het lijkt me dan ook leuk om hier afentoe een klein wedstrijdje in te gaan doen. maar zonder de dressuur basis kun je natuurlijk niet springen en ik begrijp ook zeker dat dressuur gewoon heel belangrijk is voor het lichaam van je paard, maar doordat we toch vaak wel ruzie hebben zit ik er over na te denken om gewoon even een tijdje te stoppen met dressuur en gewoon alleen maar `leuke` dingen te doen, denk aan springen, bos crossen, spelen, zonder zadel enzo gewoon een beetje klooien. want het is natuurlijk niet de bedoeling om altijd maar ruzie te hebben en oonze band verpesten. of is het juist beter om even alleen maar op dressuur te focussen totdat ze gewoon weer fijn loopt en dan verder gaan met het `leuke`

sorry het is een lang een misschien beetje onduidelijk verhaal geworden,
groetjes hanne

hanne2001
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-01-18

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 23:36

ik heb natuurlijk gewoon elke week les maar ik vraag me dus af, is het niet gewoon beter om daar even mee te stoppen en gewoon dingen te doen die we beiden leuk vinden

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:41

Kan het zijn dat je paard misschien ergens vast zit in haar lijf hanne2001? Als ze in eens onder je uit rent en dat eerst niet deed kan het duiden op dat ze in haar rug ergens vast zit.

Verder gewoon blijven afwisselen, hou het leuk voor jullie beide maar blijf ook werken aan de dressuur, je kan alle dingen natuurlijk ook combineren, half uurtje in de bak en dan nog even in het bos uitstappen of een sprongetje. Of je begint met grondwerk en legt er daarna een zadel op.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:44

Maar dan maak je dressuur toch gewoon leuker? Vergeet dat frame even en ga gewoon leuke figuurtjes rijden in de piste, maak spelletjes van correcte overgangen, hou het leuk en luchtig en dan ga je uiteindelijk ook een mooie aanleuning krijgen. Want nageeflijkheid vraag je niet, dat krijg je van je paard.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:46

Misschien kun je ipv compleet stoppen voor een tijd met dressuur het gewoon afwisselen om de week? Dan raak je niet compleet uit je ritme maar heb je wel de nodige ontspanning voor zowel jou als voor je paard. Ik zou dan om de week gewoon wisselen. Ene week lekker ontspannen het bos in, wat sprongetjes meenemen en lekker rond rijden en dan kun je de week erna met een wat frissere start de dressuur weer oppakken. :)

Ik ben namelijk bang dat als je voor een bepaalde periode helemaal geen dressuur meer rijd dat het alleen maar moeizamer gaat om eenmaal weer te beginnen met de dressuur, en dat je op een gegeven moment daar zelf ook geen zin meer in hebt.

Wat ook nog kan helpen is even aan de longe zetten voordat je gaat trainen (dressuur) eventueel met een heel los slofje eraan?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:14

wat zegt je instructrice?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:18

Wissel af met balkjes, oefeningen, overgangen, met zadel/zonder zadel etc. Houd haar enthousiast en probeer een tussenweg te vinden. Ik zou zeggen als ze springen top vindt, ga balkjes werk doen met stap draf en galop passen ertussen. Verzin t!

Daarnaast, kijk eens kritisch naar wat ze gedurende een week doet en hoe je rijd. Focus bv eens een keer meer op lol en de andere keer op correct aan het been en de keer daarna op rechtrichten. Over rechtrichten gesproken, met een goede instructeur kan je dit ook tijdens het longeren mee pakken waardoor je niet eens altijd hoeft te rijden om dresuurmatig wat bij te spijkeren. Als ze goed rechtgericht is zal nageefelijkheid volgen, loopt ze nog steeds niet lekker moet je misschien een keer verder kijken naar osteo bv.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:18

Zijn de tanden in orde?
Ik heb met mijn paard pas ook zo iets mee gemaakt. Ze wilde ineens niet meer nageven en buigen enz. Dacht ze is 19 dus misschien last van haar lijf. Weekje of 2 alleen maar bosritten gedaan en gelongeerd. Daarna dresuurwerk weer opgepakt en nog steeds het zelfde verhaal. Had er geen plezier meer in.... tot ik haar der krachtvoer zag eten. Was duidelijk een tanden probleem. Dus tandarts langs laten komen, ze had wat haken. En 2 dagen later weer een heerlijk fijn paard.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:23

Nog los van het fysieke aspect: je kunt ook buiten dressuren. Bijna alles wat je in de bak doet, kan ook buiten; gebruik je creativiteit! :)

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 04:04

Zidore schreef:
wat zegt je instructrice?

Precies. Bij deze persoon eerst te rade gaan.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:59

Hoe vraag je een oefening, of nageeflijkheid? want ik denk dat er daar al iets mis gaat..nageeflijkheid vraag je namelijk niet, maar "krijg" je door je paard van achteren naar voren door het lijf te rijden.

Wat leer je in de dressuurles? zit je wel bij de juiste instructeur? want ik denk dat jouw paard loperig wordt omdat ze er geen snars van begrijpt en er in de basis het een en anders mis gaat.
Focus gewoon even op contactteugel houden, je handen voor je houden en zo te stappen, draven en galloperen door de bak en op de volte en verder even helemaal niets.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:17

Het klinkt alsof de communicatie tussen jullie helemaal verstoord is en jullie elkaar niet meer begrijpen. Ik denk dat minder dressuur rijden zeker de oplossing niet is, ik ben zelfs bang dat je op termijn hier ook op andere momenten tegenaan gaat lopen. Anders gaan rijden, op een manier die je paard wel begrijpt en waarbij jouw frustraties herkend worden en je ermee aan de slag gaat, lijkt me zinvoller. Als je huidige instructie je daar niet bij kan helpen zou ik zeggen op zoek naar iemand die dat wel kan...

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: dressuur dipje, mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:25

Ik zou eerst even kijken of je paard lichamelijk helemaal in orde is.
Mijn pony heeft er ook wel eens een periode tussen zitten dat ze geen zin meer heeft)
Maar ik geef mijn pony een paar keer per jaar 1 tot 2 weekjes vakantie; wat inhoudt dat ik helemaal niet rijd maar wandel of grondwerk doe (maar dan weer niet longeren, dus niks intensief). Daarna heeft ze vaak wel weer zin om aan de slag te gaan.
Verder heeft ze als ik op vakantie ga helemaal vakantie (max 2 weken)