Jonge pony tegen been en teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:59

Hoe handig ben jij met zithulpen? Want dit klinkt als een ruiter die nog niet weet hoe effectieve zithulpen te geven (en effectieve zithulpen, zijn hulpen die logisch zijn voor het paard). Zo simpel is het eigenlijk.

Een paard dat tegen de hand komt: geen druk zetten, maar je paard voorwaarts rijden, impuls opbouwen en zo naar je hand toe rijden, dan komen ze er ook niet tegenin, je rijdt je paard als het ware in de hand. Die hand werkt niet terug. Nooit. Je buitenhand vangt op en geeft steun, je binnenhand vangt op en geeft ruimte. Jouw handen moeten altijd mee zijn.

Het belangrijkste is je zit. Niet in de rug bonken tijdens lichtrijden, je beenhulpen goed timen, zodat ze niet de verbinding vertoren, maar versterken, en verder relax..... schouders los, ontspannen, bovenarmen ontspannen (als je biceps krijgt van paardrijden, doe je het gegarandeerd verkeerd) beweging opvangen met je buikspieren, ontspannen billen en bovenbenen. Swingen!

Als jouw zit niet goed is (en dan bedoel ik niet per se de ideale zit, maar wel een zit waarin je onafhankelijk bent, en mee kunt swingen met je paard) gaan je zithulpen geen effect hebben. Het paard kan niet uit elkaar houden wat per ongeluk is, en wat een bewuste hulp is. Ze reageren of op alles (dan heb je een sensible paard) of nergens op. Dan heb je of nul effect, of allerlei effecten die je niet wilt.

En eerlijk: ik vind groen en groen geen beste combinatie. Ik zou liever zien dat jij op een ervaren paard (en er zijn genoeg ervaren paarden die heel gevoelig zijn) goed leert zitten, en correcte hulpen geven, en een ervaren ruiter jouw jonge paard doortraint.

De opmerking over complimenten is een heel goede. Daar werk ik heel vaak mee, bevestigen dat dit de reactie is die ik wil. Praat tegen je paard. Beloon ze. En niet met slaan op de hals (veel paarden vinden dat helemaal niet leuk, in de manen kriebelen is beter) maar met complimentjes, met knuffelen, met lovende woorden met een hoge stem. Dat vinden ze wel leuk, en dan snappen ze ook beter wat je wil.

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:21

Eerst lekker voorwaarts rijden. Laat die voorkant eerst voor wat het is. Als paard ontspant , gaat het neusje ( 9 van de 10 keer ) zelf naar beneden. Met “druk” kom je niet ver. Paarden onthouden je hulpen alleen als ze het er mee eens zijn.
Voorkant komt vanzelf, eerst fijn voorwaarts en overgangen rijden zodat je daar je controle in vindt

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:36

Als jouw instructrice heel ervaren met paarden is zal ze ook misschien wel even kunnen voelen of er wolfstandjes zitten. Die kunnen pijnlijk worden door het bit en kunnen het beste verwijderd worden. Daar zou ik als eerste mee beginnen om te controleren.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:41

Zou kunnen zijn dat het paard een ingemaak ervaart (rug, tanden, bit) en daardoor rennerig wordt, of dat het gewoon een wat heter, sensibel paardje is.
Bij een merrie heb je sowieso meer veranderingen in het temperament dam bij een ruin, naar gelang haar hormoon schommelingen.

Ik zou idd eerst tanden, bit en rug controleren, is dat in orde dan zal ze eerst moeten leren niet voor het been weg te lopen. Bij rillerige paarden is mijn ervaring dat het vaak helpt lekker laag en diep te gaan rijden zodra ze heet worden. Ik heb ook ooit zo.n merrie gehad... die werd heel snel heet. Dan moest ik even een paar rondjes laag en diep rijden beneden haar tempo, en daarna kon ik er weer aan rijden

Jeweltjex
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 18:33

Mousmous schreef:
Als jouw instructrice heel ervaren met paarden is zal ze ook misschien wel even kunnen voelen of er wolfstandjes zitten. Die kunnen pijnlijk worden door het bit en kunnen het beste verwijderd worden. Daar zou ik als eerste mee beginnen om te controleren.

Kan dat op 5 jarige leeftijd nog? Dacht dat dat meer voor 3,4 jarige is...

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:47

Zo te lezen heb je niet de juiste instructrice.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:49

Jeweltjex schreef:
Mousmous schreef:
Als jouw instructrice heel ervaren met paarden is zal ze ook misschien wel even kunnen voelen of er wolfstandjes zitten. Die kunnen pijnlijk worden door het bit en kunnen het beste verwijderd worden. Daar zou ik als eerste mee beginnen om te controleren.

Kan dat op 5 jarige leeftijd nog? Dacht dat dat meer voor 3,4 jarige is...

Als er wolfskiezen zitten en die er nooit zijn uitgehaald, dan zitten ze er nog. Die vallen er niet spontaan uit.

Of je hebt wat ik had. Liet de tandarts komen bij een nieuw gekocht paard. Die vertrouwde het niet, vond dat er rare littekens op het tandvlees zaten. Even voelen en snijden, en bleken door een prutser de wolfskiezen niet getrokken te zijn, maar afgebroken. Dus de wortels en het afgebroken stuk zat nog onder het tandvlees. Ook erg ongemakkelijk.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:18

Precies wat roodvos zegt. Wij hebben ook wel eens achtergebleven fragmentjes weg moeten laten halen

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:56

Wat al eerder is aangekaart is dat je eerst moet zorgen of er in je management alles optimaal is dus:

- Gebit checken (evt op wolfstandje)
- Zadel in orde (je zegt dat hij net een nieuw zadel heeft, zijn de problemen daarna verbeterd of verslechterd)
- Wat krijgt je paard te eten op een dag en hoe vaak wordt er gevoerd
- Hoeveel krachtvoer krijgt je paard
- Hoeveel uren staat je paard per dag buiten
- Is je paard verder helemaal gezond/regelmatig gecheckt

Als bovenstaande allemaal optimaal is dan kun je rijtechnisch aan de slag. Je instructie klinkt zo vanaf het computerscherm niet gelijk als zodanig kundig om dit probleem met je op te lossen maar dat is lastig te beoordelen.

Het klinkt als een balansprobleem en dat wil je juist niet oplossen met druk. Voor een jong paard is het belangrijk dat je terug gaat naar de basis. Eerst zorgen dat hij aan het been is, dus de focus van de voorkant af en terug naar de gehoorzaamheid.

Zithulpen zal je paard niet snappen als je hem dat niet uitleg. Ook dat hoort bij een stukje basisafrichting. Als jij bijvoorbeeld met je knieën knijpt omdat je wil afremmen maar je hebt je paard nooit geleerd dat knijpen met je knieën betekend dat hij moet afremmen, dan zal hij dit ook niet snappen.

Je zegt dat hij aan de longe wel braaf is, dus hij luistert goed naar je stemhulp. Gebruik deze stemhulp dan ook tijdens het rijden, zodat je paard zelfverzekerder kan worden en weet wat je bedoeld. Deze stemhulp moet hij gaan koppelen aan het been en aan de zithulp die jij hem wil aanleren.

Dus bijvoorbeeld als je wil aandraven zeg je: ‘let op draf’ en je geeft hem tegelijkertijd been als hij aandraaft. Zorg wel dat je je hand naar voren beweegt zodat je paard ook de ruimte heeft om daadwerkelijk aan te draven. Als je vaart wil minderen zeg je: ‘hoooo’ en koppel je daar de zithulp aan die je hem wil aanleren, bijvoorbeeld zwaarder zitten en je knie sluiten. Ook dan, blijf van die mond af.

Hij zal de eerste paar dagen of weken ongetwijfeld met z’n hoofd in de lucht lopen, te hard gaan, te langzaam gaan, maar dat is niet erg. Dat hoort bij deze fase. Het is erg belangrijk dat je van de mond af blijft en druk in de mond blijft vermijden. Je paard heeft die ruimte in zijn hoofd en hals namelijk nodig om balans te zoeken.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Jonge pony tegen been en teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:14

Wat verstaan mensen precies onder zithulp....?

Wat je als ruiter doet met je zwaartepunt is een feit waar je dier op moet reageren.
(Een manegepaard moet leren dat veel beginners links trekken en recht gewicht geven, en dat je dan geacht wordt naar links te gaan. Dat is echt lastig.)

Verder kun je met je dijbenen wat druk geven en er zijn mensen die hun zitknobbels op en neer in het zadel duwen.