problemen bij ouder paard doorrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

problemen bij ouder paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 07:28

Hoi iedereen,

sinds een half jaar heb ik een halve stal die sinds deze zomer10 jaar is. onder het zadel is hij nog heel groen. Sinds 6 maanden ben ik bezig hem door te rijden. Dit voornamelijk door te longeren. ( echt veel heb ik er nog niet opgezeten) ik ben namelijk heel onzeker geworden door een serieuze val . maar nu wil ik toch graag wat dingen weten en evt leren/uitgelegd krijgen.

De "Problemen"

Hij heeft wat problemen met ontspanning: hij heeft een nogal forse onderhals doordat hij altijd met zijn hoofd omhoog mocht lopen( zoals een hertje) en een achterband die heel erg stuwend is. brengt zijn benen dus niet onder zich. dit is nu ondertussen al wel gebeterd en loopt zichtbaar beter dan in het begin. tijdens het longeren oefen ik hier vooral op. en ik doe ook oefeningen vanop de grond om zijn rug en achterband te verbeteren.

Is ook nog niet goed aan het been maar maakt hier wel vorderingen in. en zoekt ook nog geen contact op met het bit terwijl hij dit bitloos wel doet. (tandarts komt volgende maand)

Ik had graag geweten of jullie dus wat tips hebben om de "problemen" die ik hier ondervind beter te laten worden. voornamelijk om die achterhand er wat beter onder te krijgen want ik denk dat dit puntje het belangrijkst is voor de moment.

ik verwacht geen bekrittiseringen of negatieve opmerkingen. maar ook geen toveroplossing gewoon goede oefeningen.

ik wil niet meteen les nemen omwille van mijn onzekerheid bij het rijden.
verder dan stappen en een drafje aan de longe kom ik helaas niet... op de grond ben ik absoluut niet onzeker. dus liefst oefeningen om vanop de grond mee te beginnen. ik stap wel altijd uit erop om toch al wat extra vertrouwen te krijgen.

hopelijk allemaal niet te ingewikkeld uitgelegd en Sorry voor de suuuper lange uitleg.

groetjes


Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 07:56

Evelijn schreef:
Les van goede instructeur die je juist steunt en helpt zou echt veel meer opleveren dan wat leuke posts van Bokkers... Na serieuze val is het niet raar dat je wat onzeker bent maar ook daar zou les juist voor moeten helpen ipv je nog zenuwachtiger te maken.

Maar goed... hij heeft onderhals schrijf je... en draagt zijn hoofd dus hoog en achterbenen zijn stuwend en worden niet goed onder het lijf gezet. Hoe gaat dit met longeren?.. heb je hem dan al ontspannen en durft hij daar al goed hals te laten vallen. En dan ook met zadel en met beugels naar beneden...
Met goed longeren zou je het probleem van onderhals en niet onder tredende achterhand gewoon moeten kunnen oplossen. Daarvoor hoef je echt niet op te stappen. Het mooiste zou zijn als je dubbele longe kan gebruiken maar als tussenstap zou je ook best eens wat kunnen proberen met een touwtje of een chambon.


met het longeren gaat het ondertussen al beter. laat met momenten zijn hoofd al lekker hangen. maar als je wat druk zet om bvb door te lopen gaat dat hoofd weer de lucht in. ook tijdens galop is er nog geen verbetering. dus best toch een instructrische nemen? mijn schoonmoeder geeft les maar is wat te pushend naar mij toe dus dan best iemand anders zoeken? alvast bedankt

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 07:57

janouk schreef:
Ik zou je aanraden om juist prive les te nemen. Van een fijne instructrice die jou helpt met jouw angst en het paard helpt om fijner te lopen en jullie als combinatie verder helpt.

Nu sluit jij allemaal compromissen in de omgang die jullie alleen maar verder uit elkaar drijven.

En de les zal in het begin veel vanaf de grond zijn, veel uitleggen en dan gedurende de weken groeien jullie dan samen.

Gun jullie een fijne instrctie en dan wel prive les. Want in een groepsles heb jullie nu nog niets te zoeken


dan zal het een lesgever worden bedankt voor het reageren alvast

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 08:00

Suzanne F. schreef:
Ik lees iets over een halve stal die problemen met de achterband heeft. Misschien kan je je tekst aanpassen zodat het leesbaar wordt?
Ik ga er vanuit dat het een paard is en dan zeg ik eerst: laat hem eerst goed nakijken. Heeft hij geen rugproblemen, geen mondproblemen? Als dit in orde is dan is het toch echt eerst van belang dat hij naar voren gaat, dus gehoorzaam aan de hulpen zowel aan de longe als onder het zadel. En als je zo onzeker bent moet je juist les nemen, anders gaat het zeker mis.

Ja sorry, het is een hele boterham om te lezen. en met halve stal bedoel ik dus idd het paard. (mijn halve stal) hij is recent nagekeken door de osteo, en zijn tanden worden volgende maand ook nagekeken. ook is het niet mijn paard dus volledig nakijken word nogal moeilijk aangezien ik dit niet allemaal zelf wil betalen. alvast bedankt voor de reactie

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 08:04

Olikea schreef:
Ik ken het. Hals over kop viel ik voor gio. 13 jaar, niet beleerd. Wel ruitermak.

In principe leid ik hem hetzelfde op als een jong paard. Dan wel rekening houdende met zijn kracht. En ik vind het een... uitdaging. Maar het is een braaf dier en hij doet zijn best.

Ik krijg wel les / begeleiding. Hij staat gestald bij mijn instructrice en elke keer als ik er op spring kijkt ze even mee.

Leeftijd maakt niet uit
Ik zou altijd les nemen. Ap helemaal met een groen paard.


Dat is het bij mij ook enkel "braaf" is wat bedachtzaam gezegd... vanop de grond pracht van een dier maar dierf bij zijn baasje wel eens flink bokken. nu ja dit is al wel 5 jaar geleden ondertussen dus was misschien puberteit. want bij mij de heel erg onzekere ruiter heeft hij nog geen stapje verkeerd gezet. maar dus ook bedankt om te reageren ik zal mezelf dan toch een fijne lesgever moeten zoeken

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 09:52

Cowgirl schreef:
Heeft het paard lichamelijk wel eens een check-up gehad?

Tandarts is al genoemd maar een DA, fysio of osteopaat


er staat ook in dat de osteopaat ook al eens langsgeweest is. maar een olledig onderzoek is toch niet mijn taak? ik ben niet de eigenaar van het paard.


Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Re: problemen bij ouder paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 11:01

even ter intresse:
ik ben er uiteindelijk zelf opgestapt en zelf de knoop doorgehakt. en eigenlijk heb ik er nog geen spijt v1n gehad :) beetje trots op mezelf... galop zit er nog niet bij en gebeurd enkel aan de longe en ook nageeflijkheid lukt al vele beter. ik plaats binnenkort een voor en na foto voor wie wilt kijken hoe het allemaal is verlopen. uiteraard is er nog veel werk aan zowel mij als paardlief. maar ik ben in ieder geval wel trots op hem ( had NOOIT durven denken dat het zo een voorbeeldig paard was)
bedankt iedereen voor de tips en tops.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers