Weer vertrouwen krijgen in het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:58

Wat doet ze aan de dubbele longe als er wat contact op de teugel komt?

Ik heb ooit een soortgelijk iets gehad bij een paard die vreselijk met de hand gereden was, in een valse knik etc. Op het moment dat ik de teugels op wilde pakken begon dit paard ook direct te protesteren, hoofd omhoog steigeren etc.

Ohz kon ik dit oplossen door vreselijk veel met mijn been te rijden en het paard wat ronder in te stellen (en dus voorwaarts rijdend/ oplossend) door het protest heen te rijden. Maar paard mocht absoluut niet in de buurt v/d valse knik houding komen of de paniek was weer terug. Was niet makkelijk..

Die ben ik ook gaan trainen aan de dubbele longe en op een gegeven moment kwam er steeds meer vertrouwen en werd het voor dat paard ook "normaal" om op een goede manier nageeflijk te lopen. Kostte wel ontzettend veel bloed, zweet en tranen..ook omdat dit paard zeker in het begin zo snel in paniek was en dan direct omhoog kwam en zich ook achterover liet klappen.

Rijdt je instructrice er ook op?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:20

Ja dat is voor mij ook erg herkenbaar, het naar de hand toe rijden was ook mijn manier en ging bij dit paard ook totaal niet. Alleen als ze echt zakte en rond ging lopen dus dan kon ze daar ontspannen en loslaten. Het was net of ze de "nek" vastzette en blokkeerde..en aangezien het verleden en hoe ze ermee om waren/ zijn gegaan snap ik ook wel waarom. (longeren en dan de teugels achter de lepel van het zadel doen bijvoorbeeld..)

Het naar binnen vallen op de circel aan de dubbele longe wijst er op dat ze heel veel moeite heeft met buigen (lengtebuiging) in haar lichaam en waarschijnlijk ook behoorlijk scheef is, wat weer pijn kan doen aan haar spieren en ook voor protest kan zorgen. De ene kant doet ze dat waarschijnlijk erger dan de andere kant?

Ik denk wel dat de dubbele longe voorlopig "de" manier is, eerst moet ze weer een beetje fijn in haar vel komen te zitten vertrouwen krijgen. 10 min in draf in de aanleuning geeft al aan hoe moeilijk het allemaal nog is voor haar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weer vertrouwen krijgen in het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 07:41

Ze kan ook problemen hebben in de weke delen (spieren, bindweefsel etc.) dat zie je helaas niet op de foto's. Ik vraag me wel af waarom ze in een korte tijd zo vaak verkocht is..maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ze niet de makkelijkste (meer) is doordat er wat gebeurd is oid.

Het maakt ook niet uit, het belangrijkste is om haar weer op de rit te krijgen en het is erg fijn dat je daar alle geduld voor hebt want dat ga je wel nodig hebben denk ik. Qua spieren/balans/kracht kun je ze met goed trainen aan de dubbele longe vrij snel opbouwen. Maar trek daar gerust een half jaar voor uit minstens.

Ik weet niet wat ze krijgt qua voer, maar soms helpt vit e en selenium ook goed om de spieren wat losser te krijgen/ houden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 8 bezoekers