Van achter naar voren rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 19:17

Iedereen is het er over eens dat je je paard van achter naar voren moet rijden.
Maar het wordt zo dikwijls naar voren geschoven dat ik begin te vermoeden dat iedereen het anders interpreteert. Vandaar mijn vraag:

Hoe doen jullie dat, een paard van achter naar voren rijden?


Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:18

Wat word daar nou eigenlijk precies mee bedoeld? Gewoon veel overgangen en voorwaarts en dan weer langzaam?

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones.

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:19

Dat je niet achteruit gaat?
Nee geen idee, lees mee!

madoliefje

Berichten: 159
Geregistreerd: 13-09-18

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:20

je paard moet vanuit achter actief zijn (impuls) voor je aan de voorkant ( nageven ) dingen kan gaan vragen

Kosfers Spirit of a Dreamcatcher L2 + 7

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:36

Voor mij is de basis een goed basistempo waarin het paard balans heeft en daarin het paard je hand op laten zoeken. Dus niet in de mond gaan frummelen om het paard aan de teugel te rijden, maar door het juiste tempo en daarin gaan schakelen en gymnastiseren.

Vandaag had ik voor het eerst een tweedehands zadel op het paard liggen dat afgelopen zaterdag is aangepast. Paard was ervan onder de indruk en had haar hoofd dus hoog. Ik heb gezorgd dat ze voorwaarts was en haar aan het werk gezet door stukjes te wijken en figuren te rijden. Op een gegeven moment zakt ze dan vanzelf fijn en licht met haar hoofd in mijn hand, zonder dat ik hoef te wiebelen, zagen of frummelen aan het hoofd.

Als ze te diep komt of zelfs gaat hangen geef ik (iets) been, waardoor haar achterbeen er meer onder komt en ze weer op een lichte aanleuning komt.

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Anoniem

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:21

Dat je paard eerst goed voorwaarts is aan je been, dus ook echt reageert op je been. Daarna kun je dit begrenzen met je hand en die opgewekte impuls omzetten in een nageeflijk paard. Een paard zal nooit goed nageeflijk zijn als hij niet voldoende aan het been is.
Simpel gezegd, eerst been, dan hand.. In iedere situatie zou dit je mantra moeten zijn.

Helaas zie je heel veel dat er vooral met de hand wordt gerukt en geplukt en dat het been er maar wat bij hangt..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:26

Aanvulling: En een heet en loperig paard is ook niet per se goed aan het been, maar dendert in veel gevallen voor het been uit en valt op de voorhand.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:28


https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:32

Hoe ik het zie en voel in de praktijk is als volgt:
Als ik gewoon op mijn paard zit, niks doe, niet aandrijf, niet de teugels oppak niks loopt mijn paard gewoon sjok sjok voor zich uit. Pak ik ineens de teugels op zonder hem eerst te activeren (alert op m'n been, misschien een pasje aandrijven, aanspanning in de buikspieren) dan rem ik hem af, maakt hij z'n passen niet goed af en heeft hij een valse knik. Ga ik dan vervolgens drijven dan loopt hij alsnog als een wc-eend met z'n buik over de grond z'n rondje. :+ (even heel dramatisch geschetst)
Als ik hem van achter naar voren rijdt gaat het als volgt:
Ik zorg eerst voor een soort aanspanning in zn lichaam, ik maak hem alert op m'n been zo van 'hallo ik zit op je rug, we gaan weer wat doen' niet in de vorm van een trap natuurlijk maar gewoon even attent maken door zachtjes mijn been aan te leggen. Zonder reactie kom ik wat harder in, totdat hij goed naar m'n been luistert. Klink heel lang, maar is vaak een kwestie van een halve volte +-. Ik pak dan mijn teugels op maat, hoef niet te trekken of kneden of al dat, maar ik pak gewoon de teugels op maat, en klaar is kees :) Omdat mijn paard al attent is op mijn been, daarmee op de juiste manier zijn spieren aanspant hoef ik hem alleen iets bij elkaar te houden aan de voorkant en hij loopt al goed.

Tuuuuurlijk moet ik tijdens het rijden wel herstellen en sleutelen aan mijn nagevelijkheid, dat blijft gedurende de hele training een onderwerp. Soms kruipt mijn paard wel eens iets achter de loodlijn, ik voel dit doordat ik geen gewicht meer in mijn handen heb, hij voelt dan te los en de verbinding is dan weg. Ik drijf hem dan naar voren tot ik weer dat stuwende gevoel in m'n had terug heb. Wanneer ik dit weer voel rijd ik hem weer terug in tempo op mijn zit. Heel belangrijk om dit niet met de teugels te doen omdat hij nou juist nét het bit weer heeft aangenomen.

Ik merk dat het moeilijk is dit gevoel in woorden te brengen, maar ik vertel gewoon letterlijk wat mijn strategie is in het van achter naar voren rijden.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:34

Ik ben het nooit eens met de Bit en de Hoefslag termen op dit punt. Iedereen denkt dat je de achterhand "eronder moet drijven" ofzo. Vaag ge.l.u.l. Wat ik in de praktijk zie is dat iedereen zijn paard van de achterhand af schopt en dan gaat janken dat ie zo sterk is aan de voorkant. Misverstand van de eeuw dat je de achterhand eronder moet drijven.
Ik zeg altijd je hebt trekken en je hebt remmen. Dat eerste wil je niet. Maar wanneer je paard niet op achter is, kun je hem wél remmen. Het verschil tussen trekken en remmen is dat bij trekken, jij aan de teugels trekt terwijl het paard nog even hard gaat als toen je niet aan de teugels trok (of nog erger, dat je aan de teugels trekt en ondertussen ook nog gaan schoppen omdat je in de Bit hebt gelezen dat je de achterhand eronder moet drijven). Remmen daarentegen is ook weerstand bieden vóór, maar daar moet hij dan op terug komen en dan haal je de weerstand eraf. Dán komt de achterhand er even onder en meestal gaat het paard dan zelf gelijk weer ietsje harder proberen te lopen. Dat vang je dan gelijk weer op en dan komt hij weer op achter. Het op de achterhand komen zit hem meer in het terugrijden vaak. Dus je schakelt naar voren zodat je weer terug kan schakelen.
Zolang je enkel remt en niet trekt, ben je van achter naar voren aan het rijden. Je geeft de achterhand de kans om eronder te komen tijdens een overgang terug. Iets wat je niet voor elkaar krijgt door naar voren drijven, want een paard die niet op achter is, is dan vóór het eerste weg. En achter kan het toch al niet bijhouden dus dan pleurt paard nog méér op de voorhand

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 11:20

...het is beeldspraak, ik weet niet zo 1,2,3 of ik dit wel toepas.

De beeldspraak is een waarschuwing om niet te veel met de hand te willen doen, 'want de nadruk moet op het voorwaarts liggen'.
Daar stem ik geheel en al mee in.

Ik let op 'het voorwaarts', het recht gaan, de ontspanning en de elasticiteit van de beweging - en ik heb idealiter 1 gram in mijn handen.
;) Zou ik hierbij slecht zitten en terugwerken met die ene gram is het dier wellicht alsnog van achter naar voor gereden....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:42

Als ik een paard rijd, zorg ik ten eerste dat het paard naar voren wíl.
Dat is iets complexer dan simpelweg been geven. Dat is je paard niet blokkeren, met je zit, of met je been. Dus ik zit op mijn paard, ik ontspan mijn billen, mijn benen zijn lang en los. Dan kantel ik mijn bekken iets achterover (ik open mijn zit) en duw het paard met mijn zitbeenknobbels naar voren. Als hij daar niet op reageert, druk ik mijn kuit iets aan.

Idealiter gaat het paard dan al over de rug, spant de buikspieren iets aan, en komt ie in de hand, en dan voel ik dat het paard mijn hand naar voren en naar beneden mee wil nemen, en gaan mijn teugels voelen als zachte elastieken.

Voor meer impuls neem ik graag een paar pasjes wijken mee, tempowisselingen, en niet zozeer door trekken en dan weer schoppen, maar uitademen, en iets minder meegaan met de zit, kuit er wat aanhouden, waardoor ik van voren dezelfde verbinding hou, en de impuls die ik opgebouwd heb ook behoud :j Het aandrijven gebeurt dan weer door mijn bekken iets te kantelen.
Ik vind zelf daarin veel praten tegen het paard ook fijn, hem erin bevestigen dan ik nu voel wat ik wil voelen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:37

Relaxed schreef:
Dat je paard eerst goed voorwaarts is aan je been, dus ook echt reageert op je been. Daarna kun je dit begrenzen met je hand en die opgewekte impuls omzetten in een nageeflijk paard. Een paard zal nooit goed nageeflijk zijn als hij niet voldoende aan het been is.
Simpel gezegd, eerst been, dan hand.. In iedere situatie zou dit je mantra moeten zijn.

Helaas zie je heel veel dat er vooral met de hand wordt gerukt en geplukt en dat het been er maar wat bij hangt..


Inderdaad, scherp aan het been met een actieve achterhand..en actief houdt niet in dat hij hard gaat of voorwaarts is want dan krijg je inderdaad het stuwen en in de hand hangen. Maar dat het paard het achterbeen actief "buigt" in alle hoeken v/h achterbeen en het achterbeen onder de massa zet waardoor je ook meer afdruk krijgt. Het paard draagt zichzelf en "denkt" voorwaarts.

Daarnaast als je dat bereikt hebt dan zie je vaak dat een paard "helemaal losgelaten" loopt. Durchlassigheid, alle spieren liggen lossen en bewegen mee met iedere pas, het paard krijgt "veer" in de beweging en laat voor de hals vallen vanuit de schoft en ontspant de kaken volledig wat dus een gevolg is van bovenstaande.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

JudithGigi

Berichten: 4195
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Van achter naar voren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:28

Voor mijn gevoel rij je van achter naar voren als je het achterbeen actief genoeg maakt dat het paard aan de voorkant los en bewerkbaar is :) Dit gepaard met een onafhankelijke zit (ik merk namelijk dat de paarden die ik rij niet over de rug blijven lopen als ik dat niet volhoud)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers