Van achter naar voren rijden.

Moderators: Pistasche, Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:32

Hoe ik het zie en voel in de praktijk is als volgt:
Als ik gewoon op mijn paard zit, niks doe, niet aandrijf, niet de teugels oppak niks loopt mijn paard gewoon sjok sjok voor zich uit. Pak ik ineens de teugels op zonder hem eerst te activeren (alert op m'n been, misschien een pasje aandrijven, aanspanning in de buikspieren) dan rem ik hem af, maakt hij z'n passen niet goed af en heeft hij een valse knik. Ga ik dan vervolgens drijven dan loopt hij alsnog als een wc-eend met z'n buik over de grond z'n rondje. :+ (even heel dramatisch geschetst)
Als ik hem van achter naar voren rijdt gaat het als volgt:
Ik zorg eerst voor een soort aanspanning in zn lichaam, ik maak hem alert op m'n been zo van 'hallo ik zit op je rug, we gaan weer wat doen' niet in de vorm van een trap natuurlijk maar gewoon even attent maken door zachtjes mijn been aan te leggen. Zonder reactie kom ik wat harder in, totdat hij goed naar m'n been luistert. Klink heel lang, maar is vaak een kwestie van een halve volte +-. Ik pak dan mijn teugels op maat, hoef niet te trekken of kneden of al dat, maar ik pak gewoon de teugels op maat, en klaar is kees :) Omdat mijn paard al attent is op mijn been, daarmee op de juiste manier zijn spieren aanspant hoef ik hem alleen iets bij elkaar te houden aan de voorkant en hij loopt al goed.

Tuuuuurlijk moet ik tijdens het rijden wel herstellen en sleutelen aan mijn nagevelijkheid, dat blijft gedurende de hele training een onderwerp. Soms kruipt mijn paard wel eens iets achter de loodlijn, ik voel dit doordat ik geen gewicht meer in mijn handen heb, hij voelt dan te los en de verbinding is dan weg. Ik drijf hem dan naar voren tot ik weer dat stuwende gevoel in m'n had terug heb. Wanneer ik dit weer voel rijd ik hem weer terug in tempo op mijn zit. Heel belangrijk om dit niet met de teugels te doen omdat hij nou juist nét het bit weer heeft aangenomen.

Ik merk dat het moeilijk is dit gevoel in woorden te brengen, maar ik vertel gewoon letterlijk wat mijn strategie is in het van achter naar voren rijden.

Azrael | v Nero x Cabochon | B + 11 - L1+11 - L2+ 10 - M1 + 10 - M2 + 1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie