Rijden gaat niet, snel onzeker.

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:29

Herkenning...!
Op een goede dag meldde ik mij met een jong paard op stal X. Fijne mensen, goede accommodatie - maar ik heb echt moeten leren om 'een lijn te trekken':
dit is mijn paard, ik hoop nog lang van het dier te genieten - en ik doe het op MIJN manier.

'Mijn' manier is Spaans rijden (of hoe je het wil noemen) - ik kan je dus niet inhoudelijk helpen met de kwestie slofteugel.
(Hoe ik t dier fijn in aanleuning krijg: ik neem de teugels in contact na het losstappen.
-'Op maat': hoezo? Welke maat??? -
Ik streef naar 1 gram gewicht - en ik voel.
Ik voel of ik bijvoorbeeld rechts meer gewicht heb/ krijg dan links.
Zo ja: paard heeft gewicht op het rechtervoorbeen.
Blijf van de rechterteugel af, linkerteugel dus 1 gram en zit 'op links', of in het midden.
En gebruik je benen om je dier recht te maken.
Naarmate dit beter lukt gaat je dier meer ontspannen - mijn Knollie geeft binnen 3 seconden een ontspannende reactie.
Wel is het wennen voor een paard - de eerste tijd moet je het dus elke minuut weer herhalen.)

En heel erg veel mensen hebben een depressie vanwege nare vroegere ervaringen. :(:)
Wat verschrikkelijk is. _-:(
Ook hier in herken ik mij...!
Ik hoop wel dat je ook echte therapeutische gesprekken hebt, pillen kunnen verzachten - dat is schitterend.
Maar pillen kunnen niet het probleem oplossen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:45

Even voor alle duidelijkheid: artrose kan beginpijn geven - of startstijfheid.
JUIST bij artrose is elke dag veel bewegen belangrijk. Accoord, dat hoeft niet per se rijden te zijn.
Maar liever een bosrit (rustig rechtuit) dan longeren.

En: onze sport heeft (ook) miliaire wortels.
In het leger was het normaal dat een paard 8 uur per dag liep - dat moet nu eenmaal kunnen in oorlogstijd. Als het vrede was werden die paarden kerngezond allemaal 30 jaar oud. (Boven de 20 zullen ze waarschijnlijk wel ietsje artrose gehad hebben - maar bewegen is nu eenmaal erg goed TEGEN artrose.)

En ik ken een instructeur die foetert 'dat de B niet meer bestaat'. Vroegah was het laten zien dat je netjes kon doorzitten, kon aangalopperen, niet de handrem gebruikte en eenvoudige figuren rijden.
"Tegenwoordig moeten ze compleet in de krul - dat noemen ze dan tegenwoordig nog B..!!"

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:07

Ineke2 schreef:
De paarden in oorlogstijd waren wel andere paarden als de volbloeden en sportpaarden van tegenwoordig hoor.

Rust roest inderdaad.

Uiteraard: ouderwetse stugge warmbloeden met n klein scheutje cob oid er in.
[ ;) uiteraard had de cavalerie die paarden ook in vredestijd.]

Net geen Hongaarse volbloed...

Maar het ging mij om de uitspraak 'dat het dier van TS vanwege leeftijd en artrose niet elke dag bereden hoort te worden'.

[o]

Janneke2

Re: Rijden gaat niet, snel onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:16

Artrose kan gemeen zeer doen, goed management waaronder zeer regelmatig bewegen is daar de kern van.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie