Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:07

Kijk eens of je iets kan vinden van Rien van der Schaft die de contactteugel uitlegt. In het kort gaat het om een zachte verbinding die altijd hetzelfde aanvoelt, in welke gang of houding het paard ook loopt, waarbij je het paard niet dwingt en dus in zijn eigen houding loopt. Als je daarin je trainingen doet zal hij vanzelf na gaan geven. Duurt even, dit heb je niet in een weekje voor elkaar.

*edit*
Zie https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... er-schaft/


Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:47

Rolfje schreef:
FCSA schreef:
Jente, Mireille, Karmie, Karin, Bas en Rien maken allemaal zeker gebruik van een weerstandbiedende hand om balans, aanleuning, nageeflijkheid etc. te verkrijgen :j Het verschil met veel andere ruiters / instructeurs is dat ze geen gebruik maken van een terugwerkende hand.


Ik vind het vloeken in de kerk om Rien in dit rijtje te noemen.


Ik ook. Ik heb de laatste twee jaar aardig wat clinics en bijscholingen van Rien bijgewoond en volg zijn online training en met jonge paarden of paarden die dit nog niet kunnen gebruikt hij alleen de contactteugel.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:52

Contactteugel = zachte verbinding. Geen wapperteugels, maar voelen waar de mond is en ook niet meer dan dat. Geen druk, maar ook niet alles weggooien. Dat is in mijn ogen iets anders dan een weerstandbiedende hand.
Laatst bijgewerkt door Imre op 09-10-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:10

Duhelo schreef:
Imre schreef:
Contactteugel = zachte verbinding. Geen wapperteugels, maar voelen waar de mond is en ook niet meer dan dat. Geen druk, maar ook niet alles weggooien. Dat is in mijn ogen iets anders dan een weerstandbiedende hand.

als je de mond voelt, dan heb je per definitie enige vorm van druk.
En ook al hebben ze enkel een contactteugel, ik denk dat het alsnog niet toegelaten wordt als paard besluit om even een uurtje als een hert rond te paraderen of om de 2 stappen zijn hoofd met een ruk vooruit brengt zodat je half uit je zadel getrokken wordt?


Dat kwam toevallig tijdens de laatste bijscholing waar ik was voorbij. Een paard dat bij Rien in training stond en alleen maar haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht droeg, neus horizontaal zeg maar. Ook daar gaan zij alleen maar met dat lichte contact rijden. Niks naar beneden dwingen of meer weerstand bieden. Duurt een tijd voordat je zo'n paard dat al een tijd op de veel druk manier is gereden dan weer de ruiterhand zo laat vertrouwen dat ze die zelf gaan opzoeken, maar ze kiezen heel bewust voor die lange weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers