Schrikkerig en snel en niet kunnen lopen met andere pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparkSof
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-18

Schrikkerig en snel en niet kunnen lopen met andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 08:17

Mijn super leuke pony van 14 jaar is een echte merrie. Ze schrikt vrij snel en kan ook snel weg rennen :P
Vooral in de buitenbak. We hebben een springbak en een dressuurbak als we gaan springen doet ze al een stuk minder "Vervelend" maar als we in de dressuurbak er naast gaan dan gaat ze uit haar dak :') Gelukkig hebben we een binnenbak om lekker te kunnen rijden maar toch. Ook als we met meerdere pony's moeten rijden dan is ze pas erg. Vooral bij de fjord. Ze stopt loopt achteruit en trapt. Je kan haar dan ook echt niet naar voren werken. Tips?? Ik heb 1x per week les en neem elke maand ook 1 of 2 grondwerklessen.



sparkSof
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 18:32

Caira schreef:
Gaat het in de wei en paddock wel goed? En wat voer je?


In de wei is ze wel rustig maar moet ze het ook niet hebben van de anderen. Ik rij ook niet met pony's die bij haar in de wei staat. Er is geen paddock. Aangezien ik haar lease weet ik weinig over het voer.

LBLGypsyCobs schreef:
Dit klinkt een beetje als een bitch waar je gewoon net even iets harder tegen terug moet bitchen ~~}>

Maar...wees asjeblieft zeker dat ze dit niet uit onzekerheid doet, met mensen zie het ook vaak: degenen met de grootste bek slaan hard om zich heen om hun onzekerheid te verbergen.


Het is zeker geen onzekerheid! Het is echt een diva. Ben al erg consequent en helpt ook maar blijf met het probleem zitten

Barbet schreef:
Het lijkt zo wat overkomen op een pony die jij niet helemaal de baas kan, en dat ze daarom zulke streken kan uithalen.
Is ze normaal gesproken wel sociaal met andere paarden/pony's, als ze overdag in de groep staat?

Tips is toch vooral zorgen dat de pony met het rijden gehoorzaam is en geen streken mag uithalen.
Wat voor tips krijg je dan met je lessen en met het grondwerken?


Ben al erg consequent maar ze blijft het proberen. Ze moet het overdag in de wei ook niet zo hebben van de anderen. Ze is vaak gewoon aan het grazen. Als iemand te dicht achter haar komt kan ze wel een trap geven. Gaat over het algemeen wel goed met de lessen. Bij grondwerk krijg ik veel te horen over geen heel rondje en veel figuren etc. rijden. Maar krijg telkens te horen dat ik erg consequent ben.

mystery1980 schreef:
Komt ze voldoende buiten in de paddock of wei met andere paarden?
Is het met lessen minder of doet ze het dan ook?


Ze is erg veel buiten. Van al vroeg in de ochtend tot 3/4 uur. Met lessen is het wel minder. Vind het zelf lastig om de tijd te vullen.

troi schreef:
Ik zou haar vooral veel harder aan het werk zetten. Als ze haar aandacht heeft bij andere paarden dan vraag jij te weinig aan haar. Zorg dat je geen 20 meter rechte lijn rijdt, dus constant wenden, voltes draaien, achtjes rijden. Zorg dat ze geen kans heeft om zich te vervelen. Als ze de neiging heeft om iets richting een ander paard te doen weet jij dat ze jouw rijden saai vindt, dus hoppa verander je plan! Zit je in een volte? Dan direct afwenden en de andere kant op.


Hier werk ik ook aan met grondwerk. Maar dankjewel :) Ik ga het gebruiken
Janneke2 schreef:
Ik heb de laatste 20 jaar eigenlijk alleen maar merries gereden en ze zijn allemaal hartstikke braaf.

Op zijn Brits: ask the mare, very gently.
(Tell the gelding, discuss it with the stallion.)

Wel is het bij mijn huidige jonkie belangrijk dat ze ook lekker gek kan en mag doen: veel in de paddock met vriendjes (m/v) en naast serieus grondwerk 'scheuren' in de binnenbak. 'Niet te veel tutten' dus.

En wellicht heeft ook jouw paard nare associaties bij dressuur (moet je je rug stijf maken, in die krul en ze gaan nog doorzitten ook).

Hoe is ze als de fjord en zij beiden in de paddock staan? (Veiligheid - een lijn of hek er tussen!)


De vorige keer dat ik haar met een andere pony (waar ze eerst altijd bij in de wei stond) in de paddock (longeercirkel) gezet. Ze kwamen beide terug met een wond :( Aangezien het nog erger is met de fjord en ze al van 1 km afstand de oren in de nek hebben gaat een hek niet helpen.

Mizora schreef:
Het gedrag bij de fjord zou ik oplossen door als ze naar achteren begint te lopen, haar direct 180 graden om te draaien (dus neus richting fjord) en dan 10 meter hard achteruit te laten lopen. Daarna mag ze het opnieuw vooruit proberen.


De fjord trapt zelf ook en is heel sterk!

Janneke2 schreef:
Ik heb de laatste 20 jaar eigenlijk alleen maar merries gereden en ze zijn allemaal hartstikke braaf.

Op zijn Brits: ask the mare, very gently.
(Tell the gelding, discuss it with the stallion.)

Wel is het bij mijn huidige jonkie belangrijk dat ze ook lekker gek kan en mag doen: veel in de paddock met vriendjes (m/v) en naast serieus grondwerk 'scheuren' in de binnenbak. 'Niet te veel tutten' dus.

En wellicht heeft ook jouw paard nare associaties bij dressuur (moet je je rug stijf maken, in die krul en ze gaan nog doorzitten ook).

Hoe is ze als de fjord en zij beiden in de paddock staan? (Veiligheid - een lijn of hek er tussen!)


Ze houd het meest van springen en racet er ook altijd op af! maar dressuur kan ze ook vind ze natuurlijk wel minder leuk
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-09-18 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vele berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

sparkSof
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 20:42

LoveBodin schreef:
TS, ten eerste, op bokt is een edit knop, daarmee kan je alle berichten in één bericht zetten. Leest wat makkelijker :).

Ten tweede: als een paard het blijft proberen ben jij niet consequent of duidelijk genoeg. Wanneer jij heel duidelijk ja en nee zegt, leren ze dit heel erg snel. Blijkbaar is het voor het paard of niet duidelijk genoeg, of heb jij niet genoeg overwicht om iets te zeggen. Daar zou ik aan beginnen te werken.

Zelf tijd invullen kan je mee beginnen door elke keer een plan te maken. Wat ga je die dag trainen, hoe lang ga je ongeveer dingen doen. En het maakt ook niet uit als je al veel eerder klaar bent, als het goed is is het goed.

Het klinkt in mijn ogen ook als niet helemaal correct opgevoed onder het zadel en aan de hand.
Verder zei mijn instructrice altijd: paardrijden is goed voor vrouwen, want bij dit type paarden moet je altijd precies het tegenovergestelde vragen van wat ze willen. Dus kijkt het paard naar links? Dan moet ie van jouw naar rechts kijken. Bepaal elke stap wat hij doet, rijd elke pas. Dat betekent niet dat je elke pas been geeft, of aan teugels trekt, maar dat het paard elke stap doet wat jij op dat moment wil. zo geconcentreerd moet je rijden. Ze moet haar aandacht bij jouw houden, dan wordt dat geschop naar anderen ook minder. Dat is echt afleiding. Wij konden met (dek)hengsten en merries in viertal rijden, als je ze maar geconcentreerd aan het werk zet!


De eigenaar is een meisje van 8 jaar 1 jaar rijervaring. Is duidelijk niet consequent en ik lijd hier onder. ik rij 3/4 x in de week en dat meisje de rest van de dagen. Wanneer ik bij het rijden duidelijk heb gemaakt bij de pony dat ik de baas ben. Kan ik weer opnieuw beginnen omdat ze bij het meisje wel alles kan doen. Ik ben zeker niet niet consequent genoeg.
Avalanche81 schreef:
Er is vast een reden voor dit gedrag.
Ik heb eigenlijk alleen maar merries gehad, en sommige wel echt merrie-merrie. En echt, altijd als er probleemgedrag is, is daar een heel goede reden voor.
En ik zou daarbij naar het zadel, bit, manier van houden kijken, maar ook, en vooral naar je eigen rijstijl. Mijn ervaring is idd wel dat je het de dames vriendelijk moet vragen, maar mijn merries zijn altijd veel werkwilliger dan ruinen of hengsten. Die zijn gewoon wat luier, merries hebben meer "go".

Het probleem zit in 99,9% van de gevallen niet bij het paard. Ook niet bij merries.


Kan kloppen. Ze heeft een gevoelige rug. We hebben nu een zadelbontje en hadden al een nieuw zadel aangeschaft. Laatst ook een rambo micklem aangeschaft enz. Daar ligt "hopelijk" niet meer het probleem.

sparkSof
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 19:37

RedKiwi schreef:
Wel echt vervelend dat de eigenaar de pony dus zelf niet goed kan rijden. Heb je het bij haar ouders aangekaart? Je kan aangeven dat er op den duur een gevaarlijke situatie kan ontstaan omdat jij onmogelijk al haar fouten recht kan breien op deze manier. Zou goed zijn als dat meisje dus alleen privé lessen rijdt en misschien nog een andere ervaren iemand erbij, maar bij zo'n merrie is het echt niet goed dat er een kind met 1 jaar ervaring op gaat.
Zoals anderen al zeiden, wees zeer consequent en goed aan het werk zetten, elke stap moet jij bepalen.


Zou ik willen maar "durf" dat niet zo goed :( Ze krijgt 1x per week prive les zelfde persoon van wie ik krijg en vind haar echt geweldig! Maar ze past ook niet mooi op de pony. Ze komt nauwelijks bij de buik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers