Onwillekeurig aanspannen.... loslaten..... maar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Onwillekeurig aanspannen.... loslaten..... maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 14:33

Ik merk dat er nog wel wat winst te behalen is in mijn zitten. Ik merk dat ik onwillekeurig nogal eens aanspan/ opspan (grappig woord) en daarmee niet meer IN mijn paard zit maar OP mijn paard.
Als reactie daarop raakt mijn paard ook minder ontspannen. En dat is eigenlijk zonde...

Wat maakt nu dat je zoiets doet? Ik denk een deel 'controlfreak' zijn, dus teveel de controle willen houden waar je gewoon moet loslaten. Een deel teveel nadenken wat ik doe, dus teveel in je hoofd en te weinig in je lijf.
En misschien ook onbewuste angst die ik nog niet helemaal heb losgelaten (heb ooit een flink ongeluk gehad te paard).

Ben een beetje aan het kijken naar tips en tricks... het hoogste doel is immers dansen met je paarden, zijn bewegingen volgen... er zijn vast meer mensen die daaraan werken op een bepaalde manier.



Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Onwillekeurig aanspannen.... loslaten..... maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 14:18

Goed, we zijn even verder en ik ben begonnen met mijn pilates weer oppakken. Ik doe dat nu iedere dag 20 min en zorg dat ik ergens later op de dag ook nog wat stretchen doe.
Gewoon thuis, op de mat, laptop erbij.... Ik bemerk nu alweer resultaat, dat gaat zo ontzettend snel. Dus dat is bemoedigend.

In het rijden loop ik er tegenaan dat het ook een mentaal ding is. Ik wil het zo graag goed doen, en ben zo bezig in mijn hoofd met een beeld van hoe ik het goed moet doen dat ik uit mijn lijf ga.
Dus probeer ik nu heel bewust te ademen. Meer in mijn lijf te zakken.

Ik heb ook een Franklin Ball besteld... paar keer mee geoefend, en dat helpt je bekken ontspannen.

Maar goed, ik ga er eens huiswerk van maken had ik bedacht. Echt kijken hoe ver ik kom door dit van verschillende kanten te belichten.
Dus hoe ik, als volwassene, er toch in slaag die onbevangenheid terug te krijgen en het paard te volgen met mijn lijf zonder steeds te verdwijnen in het 'nadenken'.

Tot slot ook directiever durven rijden. Ik ben snel bang te overvragen of mijn paard te beschadigen, dus ben ik vaak erg voorzichtig. Daardoor is het mijn paarden niet altijd duidelijk wat ik wil, en dus ontstaat er juist meer ruis en onrust.

Enfin, genoeg huiswerk!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers