Pony springt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Prima2Donna

Berichten: 851
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 19:25

Vandaag heb ik mijn eerste sgw wedstrijd gereden. Dit was gelukkig een oefenwedstrijd, bij een echte was ik allang uitgebeld.

Met mijn pony heb ik een groot probleem. Thuis springt hij meestal wel de hindernis in 1 keer. Soms wil het voorkomen dat de hindernis verhoogd is en dan kijkt hij ernaar alsof hij die nog nooit heeft gesprongen, en weigert vervolgens. Nou is dit thuis niet zo'n probleem omdat ik zo vaak als ik wil de sprong kan aanrijden.

Vandaag was de wedstrijd één grote ramp. Bij het springparcours van 6 hindernissen stopte Dylano letterlijk bij elke hindernis om te kijken of hij er wel overheen kon. De tweede keer dat ik erop aan reed sprong hij wel. Dit gebeurde echt bij elke hindernis. Werd er helemaal naar van.

Dan het crossen. Hier gebeurde precies hetzelfde, maar dan eigenlijk nog slechter. Ik kreeg hem bijna niet over de hindernissen. Mijn vriendin pakte gelukkig de fiets en ging de route meefietsen. Zodra er een sprong kwam probeerde ik die eerst zelf. Een enkele keer (lees: 3 van de 18) lukte het om in 1 of 2 keer zelf eroverheen te komen. De rest van de hindernissen nam mijn vriendin Dylano aan de hand en sprong mee omdat het anders echt niet ging.

Wat ik opgemerkt heb is dat Dylano 10m voor de hindernis ontzettend terug komt in tempo. Ik had sporen om en een zweep in mijn hand. Deze heb ik veelvoudig gebruikt, maar zodra we voor de sprong kwamen leek het wel alsof hij niet eens meer merkte dat ik hem een tik gaf. Ik kreeg hem hoe dan ook niet meer voorwaarts. Ja, dan snap ik ook wel dat hij niet springt.

Dit is natuurlijk een heel vervelend probleem, en ik zou echt niet weten hoe ik dit de volgende keer moet voorkomen. Thuis spring ik niet heel vaak, maar ben na deze ervaring van plan om vaker te oefenen.
Weet iemand wat ik op zo'n moment moet doen? Tips voor de volgende keer? Iemand anders die dit ook ooit heeft gehad? Ik ben echt radeloos. Het lijkt wel alsof Dylano geen vertrouwen in mij heeft ofzo. Ik heb hem nu 10 maanden en dit is de eerste keer dat we een crosswedstrijd doen. Het oefenen 2 weken geleden ging minder slecht, daar sprong hij alles best netjes. Met zijn vorige eigenaresse heeft hij B cross gelopen en zij had dit probleem niet.


Jennyxx

Berichten: 3036
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:31

Prima2Donna schreef:
Ik had sporen om en een zweep in mijn hand. Deze heb ik veelvoudig gebruikt, maar zodra we voor de sprong kwamen leek het wel alsof hij niet eens meer merkte dat ik hem een tik gaf.
…...

Het lijkt wel alsof Dylano geen vertrouwen in mij heeft ofzo.



Ik denk dat je hier al een antwoord hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:34

Om te beginnen het leuk maken voor je pony, veelvoudig je sporen en zweep gebruiken? Dat is in ieder geval nièt de oplossing :n

Gewoon meer oefenen en je pony de tijd geven, deze oefencroos was hij met jou duidelijk nog niet klaar voor.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:36

Heel veel oefenen en ik zou een paar lessen nemen op een crossterrein.

Anoniem

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:41

Had jij wel het vertrouwen vooraf?

Anoniem

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:57

Tja denk je nou echt dat je sporen en zweep veelvuldig gebruiken de oplossing is om je pony hindernissen over te slaan/schoppen? Of zou je misschien ook eens kunnen denken vind mijn pony dit eigenlijk wel leuk?
Bijvoorbeeld spring les nemen als je zo graag wil springen.
En dan je opmerking ik denk dat hij geen vertrouwen in mij heeft. Waarom zou je pony vertrouwen in jou moeten hebben als jij het nodig vind het arme dier letterlijk hindernissen over te schoppen/meppen?

Prima2Donna

Berichten: 851
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 20:00

Joolien schreef:
Had jij wel het vertrouwen vooraf?

Ja, ik had er juist heel veel zin in om een cross te rijden en ik wist dat hij het kon. Was niet echt zenuwachtig ervoor.


Anoniem schreef:
Om te beginnen het leuk maken voor je pony, veelvoudig je sporen en zweep gebruiken? Dat is in ieder geval nièt de oplossing

Ik weet wel dat dat niet de oplossing is, maar op een andere manier wou het gewoon niet. Heb ook veel op stem gereden zoals "kom op!" "hier kan je over" "gààààlop"(als hij niet harder wilde) en klikken. Na de sprong heb ik heel goed beloond met stem en aai over de hals. Ik vind het helemaal niet fijn om zo vaak de zweep te gebruiken maar af en toe moet je gewoon even boos worden omdat ze het anders blijven flikken. Dylano is slim hoor, hij gaat met zijn slechte gedrag door tot je hem even straft.

Thuis gebruik ik echt niet zo vaak mijn zweep. Sporen heb ik misschien 2x in een maand om.

Ik ga zeker meer oefenen en kijken of ik een keer crossles kan krijgen! Thanks voor de tips iniedergeval.

Prima2Donna

Berichten: 851
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 20:04

Annet_Dottie schreef:
Tja denk je nou echt dat je sporen en zweep veelvuldig gebruiken de oplossing is om je pony hindernissen over te slaan/schoppen? Of zou je misschien ook eens kunnen denken vind mijn pony dit eigenlijk wel leuk?

Ik dacht ook dat hij het leuk zou vinden omdat hij het met zijn vorige eigenaar heel goed deed. Nogmaals, hoe had ik hem anders over de hindernis moeten krijgen? Geef daar dan antwoord op ipv zeggen dat zweep en sporen niet de oplossing is. Dat weet ik namelijk zelf ook wel.

Annet_Dottie schreef:
Bijvoorbeeld spring les nemen als je zo graag wil springen.
En dan je opmerking ik denk dat hij geen vertrouwen in mij heeft. Waarom zou je pony vertrouwen in jou moeten hebben als jij het nodig vind het arme dier letterlijk hindernissen over te schoppen/meppen?

Springles heb ik 2 maanden geleden gehad. Dit was 6x een les van een uur. Helaas bieden ze niet standaard springlessen aan op mijn manege dus dan moet ik iedere keer weer iemand zien te regelen die mij een lesje wil geven.

Vertrouwen zou hij moeten hebben omdat hij thuis hartstikke braaf is en meestal wel gewoon springt. Dan hoef ik echt niet zo vaak een tik te geven.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:56

Ik zou het weer rustig opbouwen, zelfstandig of nog beter als je lessen kunt krijgen, en als het dan thuis vlekkeloos gaat dan pas weer een wedstrijd proberen. Als het thuis al niet zo eenvoudig gaat, dan is wedstrijd met alle extra prikkels misschien net teveel voor jullie geweest.
Ik begrijp wat Annet_Dottie zegt, in het vervolg zou ik hem niet meer elke hindernis met 'geweld' doen springen (klinkt heel negatief maar kan even niet op een zachter woord komen), dan houdt hij namelijk een hele negatieve herinnering aan springen op wedstrijd met jou, en voor je eigen zelfvertrouwen is het ook niet leuk. Op tijd opgeven, weten wanneer het niet het juiste moment is, hoe jammer dat dan ook is.
Begin misschien thuis met balkjes op de grond, en als hij daar met goede impuls overheen gaat dan weer opbouwen naar een hindernis en een parcours (thuis ook parcours geoefend, of alleen losstaande hindernissen?). Koppel het anders aan een oefening die hij erg leuk vindt, maak je het voor Dylano ook leuker. En doe het beetje bij beetje, niet een heel uur op een en dezelfde hindernis oefenen ;)
Als een springparcours goed gaat, dan pas met cross beginnen, zou cross dus heel even on hold zetten, en weer oppakken als een 'normale' hindernis vlekkeloos gaat, heb je ook meer vertrouwen in wat jullie samen kunnen.
Succes iig!

Santos_05

Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:03

Of samen starten om het leuk te maken en vertrouwen te winnen van je pony. Ik ben zelf ook mijn 2e oefencross gestart afgelopen zondag. Door in equipe te starten, kan je paard een ander paard volgen en kan je dat verder uitbouwen.

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:16

Zorg als eerste dat je pony goed aan de hulpen staat aangezien hij niet reageert op je been of zweep.
Daarnaast lessen gaan nemen op ander terrein. Als je hem in een normaal springparcour goed voor mekaar hebt, gaat het crossen hopelijk beter. Veel kilometers maken samen ;)

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:17

Prima2Donna schreef:
Annet_Dottie schreef:
Tja denk je nou echt dat je sporen en zweep veelvuldig gebruiken de oplossing is om je pony hindernissen over te slaan/schoppen? Of zou je misschien ook eens kunnen denken vind mijn pony dit eigenlijk wel leuk?

Ik dacht ook dat hij het leuk zou vinden omdat hij het met zijn vorige eigenaar heel goed deed. Nogmaals, hoe had ik hem anders over de hindernis moeten krijgen? Geef daar dan antwoord op ipv zeggen dat zweep en sporen niet de oplossing is. Dat weet ik namelijk zelf ook wel.

Annet_Dottie schreef:
Bijvoorbeeld spring les nemen als je zo graag wil springen.
En dan je opmerking ik denk dat hij geen vertrouwen in mij heeft. Waarom zou je pony vertrouwen in jou moeten hebben als jij het nodig vind het arme dier letterlijk hindernissen over te schoppen/meppen?

Springles heb ik 2 maanden geleden gehad. Dit was 6x een les van een uur. Helaas bieden ze niet standaard springlessen aan op mijn manege dus dan moet ik iedere keer weer iemand zien te regelen die mij een lesje wil geven.

Vertrouwen zou hij moeten hebben omdat hij thuis hartstikke braaf is en meestal wel gewoon springt. Dan hoef ik echt niet zo vaak een tik te geven.

Mischien vragen aan de oude eigenaar hoe zei je pony over hindernissen kreeg? Is er iets gebeurd waardoor hij zo bang is geworden? Een keer echt met heel veel belonen werken? (Hielp bij een pony van een kennis super goed!)

some of my best friends, never say a word to me...

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:27

Als ik het zo hoor, heeft hij inderdaad niet genoeg vertrouwen in zichzelf/ in jou dat hij over de hindernissen heen kan.

Ik begrijp heel goed dat je bent begonnen met je zweep en sporen te gebruiken, deze dingen had je bij je en als het uitproberen of dwarsigheid was geweest had een tik op een goed moment waarschijnlijk ook gewoon gewerkt. Ik ga niet zeggen dat het goed was om ermee door te gaan, maar het is gebeurt en ik kan er wel begrip voor opbrengen dat je dat op dat moment hebt gedaan.

Maarja, helaas! Dit was de oplossing niet. De vriendin die meeliep, hielp wel maar moest blijkbaar bij elke sprong weer helpen.

Sprong zij vóór hem uit of tegelijkertijd?
En springt hij bijvoorbeeld veel te groot of juist heel afgemeten? Was dit anders als zij meeliep?

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:56

Ik denk ook dat het met vertrouwen te maken heeft als ik het zo lees. Eerst thuis gaan oefenen en het liefst met les, misschien houd je hem wel onbewust tegen ofzo. 10 maanden is natuurlijk ook nog niet zo lang, denk dat jullie vooral nog moeten groeien en aan elkaar moeten wennen.
Mijn pony springt alles, maar als ik 1% twijfel omdat ik bij het aanrijden op de hindernis toch even de hoogte te aandachtig bekijk zal ze al niet meer springen. Ook al vind ik de sprong niet eng, is die ene kleine verandering al genoeg voor een weigering. En met iemand anders erop weigert ze veel vaker dan met mij (omdat je zegt dat de vorige eigenaar er geen last van had)

En zoals al vaker werd gezegd, en waar je jezelf al bewust van bent, sporen en zweep zijn zeker niet de oplossing!
Let wel op, (per pony (karakter) natuurlijk verschillend) of je pony niet zo'n pipo is die het weigeren "leuk" vindt en het doet omdat het kan, dan moet je namelijk wel ff heel duidelijk terug naar dat stukje controle...

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:11

Kan hij wel goed zien?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:21

Springen is vooral routine, je kan niet af en toe wat simpele sprongetjes met standaard balkjes springen en dan verwachten dat je paard je vol zelfvertrouwen over een vreemd parcours lootst met bloemen en andere zooi.
Regelmatig les en het liefst op vreemd terrein waar veel materiaal aanwezig is.
Pas als je merkt dat hij vertrouwen heeft en standaard begint aan te trekken op de spring ga je voorbereiden op een (oefen)wedstrijd.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:26

Wanneer het met de vorige eigenaar goed ging ligt het dus aan de huidige ruiter. Meestal ga je niet bijna ongetraind een parcours springen na enkele sprongetjes thuis. Je bent gefrustreerd omdat je het wel even ging doen aangezien het bij de vorige ook goed ging. Ga les nemen, eventueel de oude eigenaar vragen hoe zij trainde en vooral hoe zij reed, met druk, zonder druk. Vragen en antwoorden genoeg.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

sammie214

Berichten: 44
Geregistreerd: 28-05-14
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:30

Ik heb met mijn paard zo'n beetje precies hetzelfde gehad. Ze vindt het nog steeds spannend. Maar wat ik heb ondervonden, is dat een paard tijd nodig heeft. Spring met enige regelmaat. neem crosslessen(dit heeft mij ontzettend geholpen!!!) En ook heeel belangrijk bewaar je geduld. Een paard is geen machine, en als hij of zij niet durft moet je niet boos worden. Gewoon ademhalen, rustig blijven en opnieuw proberen. Ik ben inmiddels een jaar bezig met crossen. Mijn paard had zero ervaring en ze ging van 14 weigeringen in één cross, naar een derde plaats. het komt wel goed, maar het is heel belangrijk dat het leuk blijft en je het jezelf niet te moeilijk maakt.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:46

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Neem ook les(niet alleen spring les ook DRESSUUR les)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:47

Ik zou ook standaard aanhouden dat je op een (oefen)wedstrijd zo‘n 10cm onder je niveau van thuis springt.
Als je thuis makkelijk 10 sprongen van een meter maakt (B niveau) zonder dat hij twijfelt dan spring je op vreemd terrein 80-90cm.
Springt je paard thuis een vlot L parcours dan start je B.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:39

Ts, een pony is niet een machine. Ookal sprong die de sterren van de hemel met de vorige eigenaar, wil nog niet zeggen dat hij jou alle fouten vergeeft en zonder (veel) gezamenlijke training zo wedstrijdjes kan gaan starten. :o

Ik zou proberen om toch springlessen te regelen en wanneer dat lekker gaat, springlessen op ander terrein rijden gevolgd door oefenspringwedstrijden.

[o]

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:55

Ik zou inderdaad ook lessen gaan volgen en misschien ook cross of sring lessen op vreemd terrein, dan kan een instructeur daar ook helpen hoe je dit aan zou moeten pakken!

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:08

Supervixen schreef:
Kan hij wel goed zien?

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Altijd eerst het medische uitsluiten.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

ChelseaAyLee

Berichten: 367
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: Heelsum

Re: Pony springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:19

Ik heb hetzelfde bij mijn paardje, ze kan echt heel goed springen, maar bij elke vreemde hindernis of als de hindernis veranderd was bleef ze eerst stilstaan. Nadat ze de hindernis bekeken had sprong ze hem wel gewoon. Op een gegeven moment kreeg ik het vermoeden dat ze niet zo goed zag. Aan de dierenarts gevraagd toen die er een keer was, en deze stelde vast dat ze inderdaad niet zo goed zag, zelfs nog minder als ik dacht. Toen het springen maar volledig opgegeven en andere dingen gaan doen. Ze bleek een super endurance paardje te zijn. +:)+

Ay Lee, Asha en Lilly mijn eigen mooie kudde'tje


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:03

Prima2Donna schreef:
Met mijn pony heb ik een groot probleem. Thuis springt hij meestal wel de hindernis in 1 keer. Soms wil het voorkomen dat de hindernis verhoogd is en dan kijkt hij ernaar alsof hij die nog nooit heeft gesprongen, en weigert vervolgens. Nou is dit thuis niet zo'n probleem omdat ik zo vaak als ik wil de sprong kan aanrijden.


Ik denk dat hier een belangrijk punt zit.

Springruiters kennen de uitdrukking 'een paard dat respect voor het hout heeft'.
Wat uiteraard koeterwaals is voor:
de benen zijn voor een paard van levensbelang. Dat een dier zuinig is op zijn benen - daar maken we gebruik van, maar vergeet nooit de eerste oorzaak: de levensstijl van onze paarden!
Het vluchtdier paard staat 20 uur per dag op die benen!

Het 2e punt wat je hier aanroert is ook van GROOT belang: je dier herkent de vorm van de hindernis niet meteen als t gekke ding veranderd is.
Met wat gezond verstand en logisch nadenken is dat wel te trainen en op te lossen.


Gooi verder een heleboel ballast en trucwerk met een ruime boog over je schouder!
"Je moet m straffen, anders blijft hij het flikken" - kolder. Niet aan de orde.
"10 meter voor de sprong komt hij terug in tempo" - het is geen motorfiets! Zoek uit waarom hij dit doet.
"Hij springt niet omdat hij niet voorwaarts is" - een sterk dier kan nog uit stilstand springen hoor. Ivm de tijd etc willen we dat niet, maar andermaal kolder.

En misschien: je schreef ook dat je vooraf niet nerveus was, maar helemaal naar werd van zijn "gedrag".
(Aanhalingstekens: als je dier die hindernis niet correct kan zien en dus niet weet hoe en waar te springen vind ik 'gedrag' beslist geen goed woord.)

Als jij naar wordt van een dier dat niet in 1x een hindernis kan springen is het wellicht eerlijker om hem ander werk te geven. (Of te verkopen met een compleet verhaal.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers