Druk paard heeft geen energie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 20:20

Ik hoop dat de topic hier goed staat.

Hoihoi :)
Mijn paardje Inferno is nog jong, pas 5 jaar, en hij is met rijden echt enorm braaf. Eigenlijk iets te braaf en ik zou hem graag wat heter willen hebben, bij het dressuren maar vooral bij het springen. Op dit moment is hij met springen namelijk best terughoudend en ook met dressuur is hij liever lui dan moe en ben ik regelmatig bezig om hem goed bij de les te houden.
Ik volg lessen met hem maar ook daarbij heeft het nog niet helemaal de uitkomst die ik zou willen.

Ik weet dat hier al best veel topics over zijn gemaakt, maar een bepaald deel van mijn verhaal kon ik nergens terugvinden.

Naast het rijden is Inferno enorm energiek. In de wei, in de omgang, wanneer je met hem aan de hand gaat wandelen, etc. Het is dus niet dat hij geen energie heeft en hij laat duidelijk merken dat hij zijn energie kwijt wil. Alleen tijdens het rijden houdt hij zich enorm in. Het lijkt bijna alsof hij niet durft te gaan, terwijl ik hem altijd beloon als hij gaat. Toch blijft hij 90% van de tijd niet heel voorwaards.

Medisch zit bij hem nu alles goed. Hij heeft een kleine historie van rugproblemen maar de da is afgelopen week geweest en heeft hem wederom weer pijn- en lastvrij verklaard. Het zadel is een maand geleden nagekeken.

Weet iemand hoe ik dit het best kan oplossen?

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:22

Bij mijn paard geld regelmatig op buitenrit gaan. 3 dagen bakwerk en mevrouw heeft er geen zin meer in.

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 20:27

Ik rij hem afwisselend in de binnen- en buitenbak en we gaan 1x per week op rit. Ik doe dus enorm mijn best om alles zo leuk mogelijk voor hem te houden, maar aangezien ik maar 4 a 5 keer per week rijd vanwege zijn leeftijd wordt het lastig vaker naar buiten te gaan.. :j

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:36

...is hij buiten energieker?
Dan werkt wellicht een flesje hornbeam; tot de tijd dat het oo is wordt het dier mentaal moe van 'bakwerk'.

Verder is er het gezegde dat een "lui" paard vooral moet leren om zijn achterbenen onder de massa te brengen. (Dus correcte voltes, overgangen - zonder teugeldruk! - op de achterhand en als het kan: veel heuvels op en af.)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:39

En als je hem eens opzadelt voor het rijden en dan even een rondje longeert? Dat hij even zijn spieren los en warm kan maken, dan nog een gaatje aansingelen en dan nog een rondje longeren lekker voorwaarts en dan erop? Zou dat eens proberen. :j Hoeft maar 5 minuutjes te zijn, maar voor sommige dieren scheelt het de wereld.

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 20:46

@Janneke2 hij is buiten wel wat actiever dan binnen. Ik ga me wel even verdiepen in dat hornbeam :o
Helaas hebben we alleen maar weg in de omgeving met af en toe een galoppeerdpad naast het fietspad, maar geen heuvels. De rest kan natuurlijk wel :j

@Joscaa ik ga het proberen, misschien dat dat inderdaad de oplossing biedt :)

Bedankt voor de tips!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:39

Klinkt als een totaal ongemotiveerd paard..

Is het rijden wel leuk voor hem? houdt je hem zelf niet teveel vast aan de voorkant? ik hoef waarschijnlijk niet te vragen of hij aan je been is...

Hoe is hij als er iemand anders op zit?

Vind hij het buitenrijden leuk? dat zou ik sowieso wat vaker gaan doen en minder bakwerk. Buiten kun je ook prima dressuurmatig trainen.
Daarnaast is 5 jaar nog jong, ik zou het houden bij max. 4 keer in de week rijden en niet langer dan 20 min.
Paard is ook nog in de groei.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:01

Misschien vanuit een andere invalshoek, wat doe je wanneer hij het goed doet? Ga je dan door met dezelfde oefening of stop je onmiddellijk?
Dat kan inderdaad betekenen dat je er met 10 minuten al weer naast staat.

Ik rij western en heb het zo geleerd, je vraagt iets en als het paard het goed uitvoert, stop je met vragen.Dus niks been eraan en herhalenherhalenherhalen. Kan dan compleet onduidelijk worden wat je dan wil, het antwoord is blijkbaar niet goed, want je vraagt steeds opnieuw hetzelfde. Paard verliest dan zijn motivatie.
Dus ik zou even wat stappen terug doen;
Wat vind je op dit moment het belangrijkste om aan te werken? Als dat voorwaarts is dan zou ik mijn been aanleggen, bij reactie, been eraf. Goed gedaan. wachten.. Natuurlijk valt hij terug (of niet het zou je nog kunnen verbazen) als hij terug valt, opnieuw been eraan, vooruit is been eraf (en eraf laten)
Het hoeft niet snel en hoeft niet verzameld, het moet alleen vooruit. Waneer hij blijft lopen zonder been, belonen, klaar voor vandaag.
Wanneer je dit zo een paar dagen doet merk je echt een wereld van verschil, dan werk je aan het volgende en voor je het weet kun je alles aanpakken. Maar het eindeloos herhalen van hetzelfde is echt killing voor de motivatie.
Laat de hoefslag ook eens voor wat het is en rij kriskras door de bak. Niks voorspelbaars doen. Ik rij bijna nooit op de hoefslag, ik begrijp ook niet waarom anderen dat wel doen.
Laatst bijgewerkt door justkid op 23-09-18 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:03

Hoe rijd jij? Ik zie ook veel ruiters die klagen over een paard die te traag is, maar ondertussen zitten ze er zelf aan aan de voorkant en rijden ze met de handrem erop. Niet gek dat het paard dan niet voorwaarts is.
Dus, van achteren naar voren, geen geknoei in je handen maar mooie stille hand, actief vanuit achter en dan worden ze vanzelf wel rond.

Afwisseling is altijd belangrijk, sommige paarden worden ook scherper als je tussendoor even goed aanzet in galop en dan weet terug naar de oefeningen gaat.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:15

Paardje is nog erg jong en speels. Ik zou afwisselen, niet elke week zo vaak, maar ook een paar weken hooguit eens of 2 x per week. Het kan zijn dat hij overvraagd is, en moeite heeft met verwerken. En inderdaad; gelijk stoppen zodra hij iets goed gedaan heeft. De hemel inprijzen, eraf springen en afzadelen. Dat is de beste motivatie. Ook al is dat na 10 minuten al...

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:42

Wat was dat rugprobleem? Paarden hebben een fenomenaal geheugen dus wanneer je hem gereden hebt terwijl het pijnlijk was dan heb je dat er niet zo uit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:57

Ik zou tussen iedere dag rijden een dag rust geven.
Ga maar eens terug naar 3x pw rijden. Dit is veel te veel.

Het feit dat je zegt dat je MAAR 5x per week rijdt geeft aan dat je zelf niet goed aanvoelt hoeveel dat is voor een paard van die leeftijd.
Zorg dat je een echt goed trainingsadvies krijgt.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:03

Weet de veearts zeker dat er geen rugproblemen meer spelen? Zijn er foto's gemaakt? Is het zadel recent nog nagekeken aangezien hij nog in de groei is? :)

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:34

@Elisa2 ik doe enorm mijn best alles zo afwisselend mogelijk te houden. Ik krijg daarnaast juist vaak het commentaar dat ik hem te los houd van voren en niet genoeg bij elkaar rijdt. Dus te veel vasthouden van voren lijkt mij niet. Met iemand anders erop loopt hij nog minder door. Als hij eenmaal aan het been is, houdt hij dat wel even vol. Maar daarna zakt hij weer terug en ben ik elke 5 minuten opnieuw bezig. Op rit ga ik zo vaak als het qua tijd lukt en wanneer er iemand mee kan. Hij vindt het soms nog wel spannend alleen op de weg :+

@justkid bedankt voor de tip :) Ik moet toegeven dat ik inderdaad vaak wat langer doorga dan nodig maar ben hier de laatste tijd wat meer op aan het letten.

@bigone en @Jennyxx hij had een enorm verstijfde bovenlijn door o.a. een verkeerd zadel en te energiek voer. Dit was begin dit jaar maar sinds mei zijn we alweer aan het opbouwen. Daarbij is elke maand een fysio of chiropractor langs geweest en nu is zijn bovenlijn soepeler dan ooit :D Er waren toen ook röntgenfoto's en een echo gemaakt en daarbij was een milde vorm van KS ontdekt. Dit is echter zo mild dat hij er nog geen last van kan hebben op de manier dat ik hem rijd (wat langlaag, geen hogere halshouding) dus last vanuit daar is vrijwel helemaal uitgesloten.

@Ninx mijn week is meestal rijden, longeren, rijden, rust, longeren, rijden, rust of een variatie daarop. Hij krijgt nu in ieder geval 2 dagen standaard als rustdag. De 'maar' die er stond was eerder bedoelt omdat er genoeg mensen zijn die hun paard op 5 jarige leeftijd al vollop trainen en ik dat zeker niet doe, ik ben meer van de 3 jaar 3 dagen in de week werken, 4jaar 4 dagen in de week en 5 jaar 5dagen in de week werken mentaliteit. Ondanks dat zou een extra rustdag hem misschien wel passen en kan ik dat proberen :j

Bedankt iedereen voor de tips, ik ga zeker een paar dingen proberen! *D

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:40

Maar die KS kan zeker de oorzaak van zijn gedrag zijn, paard loopt voorzichtig, wil niet schrikken en zeker niet in de opgeheven hoofd/halshouding lopen die trainers vaak verlangen. Het feit dat zijn hele bovenlijn vastzat is niet door het zadel maar zeer waarschijnlijk ook door de kissing spines . Er loopt een topic over ks operaties hier op bokt, een dier kan het in lichte mate hebben maar toch zeer veel pijn ondervinden.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:46

bigone schreef:
Maar die KS kan zeker de oorzaak van zijn gedrag zijn, paard loopt voorzichtig, wil niet schrikken en zeker niet in de opgeheven hoofd/halshouding lopen die trainers vaak verlangen. Het feit dat zijn hele bovenlijn vastzat is niet door het zadel maar zeer waarschijnlijk ook door de kissing spines . Er loopt een topic over ks operaties hier op bokt, een dier kan het in lichte mate hebben maar toch zeer veel pijn ondervinden.



Om pijn uit te sluiten zou je hem tijdelijk op de novicam kunnen zetten iom dierenarts dan zou je naar paar dagen verbetering moeten merken

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:49

genja schreef:
bigone schreef:
Maar die KS kan zeker de oorzaak van zijn gedrag zijn, paard loopt voorzichtig, wil niet schrikken en zeker niet in de opgeheven hoofd/halshouding lopen die trainers vaak verlangen. Het feit dat zijn hele bovenlijn vastzat is niet door het zadel maar zeer waarschijnlijk ook door de kissing spines . Er loopt een topic over ks operaties hier op bokt, een dier kan het in lichte mate hebben maar toch zeer veel pijn ondervinden.



Om pijn uit te sluiten zou je hem tijdelijk op de novicam kunnen zetten iom dierenarts dan zou je naar paar dagen verbetering moeten merken

Genja, de pijn haal je wel weg maar die zit ook in het geheugen en daar gaat het fout. Paard heeft waarschijnlijk veel pijn gehad bij vorige eigenaar, ts rijd laag dus hopelijk geen pijn maar dat dier denkt anders: Zadel op betekend voorzichtigheid en dat haal je niet weg met metacam.

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:56

Hij heeft inderdaad al een tijdje met pijnstilling gelopen om te testen, dit gaf geen verschil.. Hij loopt inderdaad dus voorzichtig, maar het is niet dat hij niet schrikt o.i.d., soms heeft hij ook zijn momenten en geeft hij flink wat bokken en gaat hij lekker los, dit alleen vooral los en niet heel vaak onder de man. Het topic over de resultaten van de operatie van KS ben ik van het begin aan het volgen, erg interessant :)

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 19:58

Het zou inderdaad kunnen dat het vooral bij hem nog in het geheugen zit zoals bigone zegt. Is dat dan een kwestie van niks doen en hopen dat hij het langzaam aan achter zich laat, dat hij doorheeft dat het geen pijn meer doet? Of kan ik daarin nog iets voor hem betekenen?

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:29

Gewoon lang en laag blijven rijden zodat er geen druk op de locatie van de ks zit en toch zijn spieren versterken en dat vergt puzzelen en een hele goede instructie.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:27

Als hij van zichzelf energiek is en alleen met rijden inhoud , zou ik de oorzaak niet bij het paard zoeken , maar bij jouzelf als trainer van het paard.
Als het paard blokkeert in het rijden dan is er iets wat hij niet begrijpt in het rijden.
5 jaar is ook nog eens best erg jong, dus ja wat wil je en wat verwacht je van zo een baby paard???
Zoek de oorzaak bij jezelf en ga werken aan een goeie basis zodat het paard dat snapt en ook daar mentaal mee om kan gaan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Druk paard heeft geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:38

Hoe longeer je hem? en hoe loopt hij dan? kun je hem daar scherp krijgen en houden? hoe is zijn bouw? heeft hij een traag achterbeen van nature? of weinig kracht in de achterhand?

Met KS is het erg belangrijk om de buikspieren/ bovenlijn te trainen zodat de rugspieren sterker worden en het paard beter in staat is een ruiter te dragen.

Als je hem te los hebt aan de voorkant met rijden, dan betekent het dat je geen aanspanning hebt. Op die manier is het ook heel moeilijk om de juiste spieren te trainen en een paard echt goed te gymnastiseren/ door het lijf te krijgen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:46

x_janss schreef:
Ik rij hem afwisselend in de binnen- en buitenbak en we gaan 1x per week op rit. Ik doe dus enorm mijn best om alles zo leuk mogelijk voor hem te houden, maar aangezien ik maar 4 a 5 keer per week rijd vanwege zijn leeftijd wordt het lastig vaker naar buiten te gaan.. :j


Je rijd hem maar 4-5x per week?

Ik zou teruggaan naar 2-3x en verder veel grondwerk met hem doen, waarbij je hem naast lekker leuke oefeningen ook leert goed op de hulpen te reageren.

Misschien kun je clickertraining met hem gaan doen.
En misschien eens naar bv de Zomerhoeve in Golenkamp, daar kun je naast les met hem krijgen ook heerlijke buitenritten maken.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:09

Ik had ook zo'n paard. Liever lui als moe geen voorwaarts erop. Terughoudend enz enz.
Ik ben van 3 a 4x in de week dressuurmatig rijden en 1x in de week dubbele longe.
Naar max 2x per week dressuurmarig rijden 1x dubbele longe en eventueel nog 1x spelen in de vorm van grondwerk en/of aan de hand werken.
Heb nu een heerlijk paard om te rijden. Denkt weer mee, is goed aan de hulpen en hij heeft er ook plezier in.

Ik raad ook aan om eens naar je trainingsschema te kijken en eens te proberen om 2 maanden wat minder te rijden. Kijken of dat verbetering geeft.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:13

Even langs een andere invalshoek. Ik zeg niet dat jouw paard hetzelfde heeft als de mijne, maar misschien zijn er raakvlakken.
Op de vorige stalling waar mijn paard stond was hij in de omgang erg druk. In de wei continue heen en weer lopen en op stal onrustig en regelmatig hinniken. Ik kon haar nauwelijks vast zetten of ze trok zich los. Onder het zadel compleet tegenovergesteld, niet vooruit te branden en niet werkwillig.

Mijn paard stond de hele dag buiten met een soortgenootje, dus je denkt dat je het goed doet. Door een kleine blessure zijn wij verhuisd naar een stalling met meer faciliteiten. Op die stal is ze in de omgang totaal omgeslagen, super rustig en relaxed. Onder het zadel precies hetzelfde, compleet ander paard. Energiek en werkwillig. Nu moet ik haar regelmatig tegen houden in plaats van vooruit schoppen.

Conclusie: de manier van huisvesten kan veel uitmaken voor een paard. Mijn paard had blijkbaar veel stress door dat ene soortgenootje, waar ze mee stond. Wilde altijd weten waar hij was en wat hij deed. Nu staat ze alleen, maar wel met zicht op soortgenootjes. Ook op stal met meerdere paarden en veel rust. Wie weet heb je er wat aan.