Paard wordt traag bij verzorger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 16:47

Hoi

Sinds begin deze maand heb ik een verzorger voor 1 van mijn paarden. Paard heeft wedstrijd gelopen op Z niveau dus is best wat gewend. Nu gaat het in omgang super al wordt hij in het algemeen wat traag en lui. Als je hem opzij wil zetten moet je nu bv echt je hand er op leggen en duwen ipv te wijzen. Nu wordt hij met rijden en longeren ook traag, meneer vindt het luilekkerleven wel prima zo.

Heb het meisje uitgelegd dat ze zijn luiigheid niet mag accepteren en echt meer actie mag verwachten als ze een hulp geeft, zowel er op als er naast. Ze doet erg haar best maar is wat te soft met hem. Paard is sowieso flegmatiek en gebruikt haar onwetendheid en gebrek aan ervaring. Ze neemt maandelijks les maar dit lost het niet meteen op. Ik kan hem zelf wel weer even rijden om hem terug op de goede weg te zetten maar vraag me af of dat helpt. Hij is niet dom en weet prima wie wie is.

Iemand raad?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:54

Ik heb in het verleden dit probleem ook gehad en helaas verbeterde dit na een half jaar nog steeds niet, ondanks mijn aanwijzingen, gesprekken etc, dus heb ik een einde aan onze samenwerking gemaakt ondanks het echt een superverzorgster was. Nu heb ik iemand anders en in het begin was er hetzelfde probleem, maar na mijn aanwijzingen, gesprekken etc is er nu absoluut geen probleem meer. :)

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:57

Is het een optie dat ze les neemt met jouw paard?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 17:18

leeslampje schreef:
Is het een optie dat ze les neemt met jouw paard?


Eens per maand mag ze op mijn kosten lessen bij mijn trainer wat ook goed gaat, maar meer les moet ze zelf betalen...

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:20

Heeft ze jou al eens zien rijden? Misschien dat dan het kwartje valt dat ze best wat duidelijker mag zijn.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 17:27

jojoleinee schreef:
Heeft ze jou al eens zien rijden? Misschien dat dan het kwartje valt dat ze best wat duidelijker mag zijn.


Nee, toen ze de eerste keer kwam kijken heb ik hem alleen losgereden en dan ligt het tempo sowieso niet echt hoog omdat die stijf is ... heb aangeboden hem zondag eerst nog eens te rijden en zodat zij overneemt als ie goed is

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:29

Afhankelijk wat je verdere plannen met het paard zijn kun je dit accepteren of haar de deur wijzen.

Anoniem

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:31

Je hebt mensen die graag mer paarden keutelen en mensen die er graag mee werken. Mogelijk is zij meer van het eerste type. Praat er eens goed over met haar.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 17:32

bigone schreef:
Afhankelijk wat je verdere plannen met het paard zijn kun je dit accepteren of haar de deur wijzen.


Paard hoeft nooit meer in de sport, ik kan hem emotioneel gezien gewoon niet verkopen. Verzorger is dus vooral om hem wat te "onderhouden" en beweging te geven. En niet onbelangrijk is dat ze een flink deel vh stalgeld betaald

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:45

Dan ook afscheid van je voormalige sportpaard nemen, alleen zorgen dat ze op de grond wel het respect van je paard krijgt om ongelukken te voorkomen. En verder mooi laten hobbelen en dat is niet negatief bedoeld hoor maar je paard is nu gewoon weer een B paard.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:46

Oakland1990 schreef:
bigone schreef:
Afhankelijk wat je verdere plannen met het paard zijn kun je dit accepteren of haar de deur wijzen.


Paard hoeft nooit meer in de sport, ik kan hem emotioneel gezien gewoon niet verkopen. Verzorger is dus vooral om hem wat te "onderhouden" en beweging te geven. En niet onbelangrijk is dat ze een flink deel vh stalgeld betaald

Dan zou ik haar aanhouden. Dit is toch veel beter dan iemand die het paard over z'n toeren jaagt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:48

Oakland1990 schreef:
bigone schreef:
Afhankelijk wat je verdere plannen met het paard zijn kun je dit accepteren of haar de deur wijzen.


Paard hoeft nooit meer in de sport, ik kan hem emotioneel gezien gewoon niet verkopen. Verzorger is dus vooral om hem wat te "onderhouden" en beweging te geven. En niet onbelangrijk is dat ze een flink deel vh stalgeld betaald

Komt ze netjes haar verdere afspraken na?

Dan zou ik het voor nu zo laten.
Voor het paard lekker relaxed een soort pensioen.
Het meisje doet wat ze kan en jij hebt een deel van het stalgeld terug.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:50

Kun jij haar helpen tijdens het rijden?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:57

Voor mij zou in dit geval de zorg en de liefde voor het dier belangrijker zijn dan actief rijden, tenzij je nog serieuze plannen met het dier hebt. Het beestje heeft, zoals ik het begrijp, al actief in de sport gelopen en hoeft dat niet meer te doen. Het is misschien wel een optie om haar voor te doen wat je bedoelt, maar je loopt ook kans dat je haar alleen maar onzeker maakt. Plus dat op je vingers gekeken worden niet altijd fijn is voor iedereen. En ze doet het nog maar een maandje, dus wie weet moet haar zekerheid nog groeien en dan is het juist mooi als je haar die kans geeft. Ze doet op haar manier haar best, moet je maar denken. Zou ze nou je paard om niets gaan slaan of te hardhandig zijn, dan zou ik het direct snappen dat je dan liever iemand anders zoekt. Ik denk dat je er goed aan doet om het wat langer de kans te geven.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:57

Mijn ervaring is dat paarden goed weten wie ze voor of op zich hebben. Als je zelf weer aan de slag gaat pikken ze dat binnen een paar seconden of misschien minuten op.

Maar misschien heb jij net de uitzondering in jouw paard.

Ik zou me in het eerste geval niet te druk maken en haar vooral stimuleren om consequenter te worden en meer reactie te vragen/eisen van het paard. Zal ze vast heel moeilijk vinden maar veel van leren. Ook persoonlijk: het heeft te maken met duidelijk communiceren, leiderschap nemen en direct adequaat reageren.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 21-09-18 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:58

Eens met Bigone, je paard is nu vast wel tevreden en misschien groeien ze nog ergens naartoe. Sommige ruiters hebben wat langer nodig om leuk uit de verf te komen op een nieuw paard en het duurt soms even om een combinatie te worden. Probeer om het oude beeld van je paard een beetje los te laten en pas je verwachtingen ietsjes aan, wie weet voel je je dan ook rustiger erover.

Selina

Berichten: 14287
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:02

Paarden worden bij mij ook altijd trager. Duurt dan altijd even eer ik ze actiever krijg. Dus zou het even aankijken. Bij mij keek de eigenaresse pas mee en toen was ze verbaasd hoe actief hij was, maar daar ging wel een aantal maanden en lessen overheen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 18:19

Een soort actief pensioen is inderdaad wat ik in gedachte heb, maar dat actieve mag je nu echt wel schrappen.
Paardlief vindt haar ook leuk, dat zie ik aan alles, en ze doet er alles voor, rijdt twee keer per dag heen en weer, wisselt dekens en voert als dat nodig is.

Ik kijk nooit als ze rijdt tenzij ze vraagt mee te kijken. Ik geef haar ook bewust geen les omdat ik haar vrij wil laten met hem...

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:23

Een leaser die je met je paard vertrouwt is goud waard.

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:25

Laat toch gaan, wat is het probleem. Paard blij zij blij. Hoeft het niet meer scherp te zijn dat is eerlijk toch voor een ouder stijf paard? Veel beter als een bijrijder die het laatste er nog eens een keer weer tegen heug en meug uit wil persen omdat ze er zoveel voor betaald. Dan gaat het ten koste van het paard.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 18:28

Rizette schreef:
Laat toch gaan, wat is het probleem. Paard blij zij blij. Hoeft het niet meer scherp te zijn dat is eerlijk toch voor een ouder stijf paard? Veel beter als een bijrijder die het laatste er nog eens een keer weer tegen heug en meug uit wil persen omdat ze er zoveel voor betaald. Dan gaat het ten koste van het paard.


Daar heb je gelijk. Maar we hebben het over een paard van 13 jaar die echt niet versleten is. Moest ik niet hoger in de sport willen dan had ik mijn laatste paard niet gekocht. Hij hoeft voor mij geen vliegende wissels en appuyementen meer te springen maar een kwartiertje per dag rondjes draven in eigen tempo staat er wel erg ver vanaf...

Ik overweeg ook niet om te stoppen, ik wil alleen weten hoe ik haar hem actief doe krijgen.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:34

Heb het ook gehad. Heb zelf erg mijn best gedaan om hem voorwaartser te krijgen. Is ook gelukt. Ik zag dat de bijrijder (die er overigens op eigen verzoek was, niet omdat ik hem nodig had) de gewoonte had om te drijven en tegelijkertijd in te houden. Heb het een poosje gecorrigeerd... na een poosje toch maar bijrijder afgezegd. :)

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:50

Fijne vertrouwelijke bijrijdster is goud waard. In dit geval helemaal omdat ze stalgeld meebetaalt.

Wat voor ruiter is het? Vers van de manege of al eigen (bijrijd) paarden gehad?
Misschien vindt ze het lastig om de training nuttig in te delen. Vooral op een manege is dat wel het allerlaatste wat je leert. :+
In de lessen flink aan de gang zetten. Paard kan het, ze zal er zelf wat meer moeite mee hebben maar uiteindelijk zal het (hopelijk) toch wel voldoening geven als je er tevreden afstapt.
Laat haar eens trainen met balkjes/cavaletti/lage sprongetjes. Dan leert ze ook het verschil wel voelen tussen actief en lui.

Zou het een poosje aankijken. Als jij zelf het gevoel hebt dat je paard erop achteruit gaat (al zal hij jou wel weer herkennen als je opstapt) dan moet je er uiteraard mee stoppen, dat is je goed recht.
En als je er tijd voor hebt; komende weken meekijken als ze traint. Corrigeren als het niet gaat zoals jij graag wil zien.
Dan zou ik er ook bij vertellen dat je overweegt om er mee te stoppen.. omdat het paard op deze manier niet beter wordt. Misschien komt ze dan tot inzicht en past ze haar rijstijl aan.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:58

Verschil is dat jij weet wat het paard kan, en dat zij het nog moet ontdekken. Ze is er nog maar kort. Geeft het tijd, en over een poosje kun je haar wellicht aansturen zodat ze hem wat meer aan het werk zet.

Anoniem

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:18

Ik zou proberen te zorgen dat ze meer les zou krijgen. Om de week is al fijner, maar elke week is misschien nog wel wat beter.. En grondles is misschien ook leuk voor haar. Ik, als keutelaar, vind dat zelfs leuker dan rijden en het helpt mee in de totale omgang met het paard...
Je zegt dat ze behoorlijk wat stalgeld mee betaald? Misschien is het een optie daar nog wat mee te compenseren?
Iemand die goed met je paard klikt en afspraken na komt is heel belangrijk! Misschien beter om daar (nog) meer in te investeren?