Paard wordt traag bij verzorger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 16:47

Hoi

Sinds begin deze maand heb ik een verzorger voor 1 van mijn paarden. Paard heeft wedstrijd gelopen op Z niveau dus is best wat gewend. Nu gaat het in omgang super al wordt hij in het algemeen wat traag en lui. Als je hem opzij wil zetten moet je nu bv echt je hand er op leggen en duwen ipv te wijzen. Nu wordt hij met rijden en longeren ook traag, meneer vindt het luilekkerleven wel prima zo.

Heb het meisje uitgelegd dat ze zijn luiigheid niet mag accepteren en echt meer actie mag verwachten als ze een hulp geeft, zowel er op als er naast. Ze doet erg haar best maar is wat te soft met hem. Paard is sowieso flegmatiek en gebruikt haar onwetendheid en gebrek aan ervaring. Ze neemt maandelijks les maar dit lost het niet meteen op. Ik kan hem zelf wel weer even rijden om hem terug op de goede weg te zetten maar vraag me af of dat helpt. Hij is niet dom en weet prima wie wie is.

Iemand raad?



Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 17:18

leeslampje schreef:
Is het een optie dat ze les neemt met jouw paard?


Eens per maand mag ze op mijn kosten lessen bij mijn trainer wat ook goed gaat, maar meer les moet ze zelf betalen...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 17:27

jojoleinee schreef:
Heeft ze jou al eens zien rijden? Misschien dat dan het kwartje valt dat ze best wat duidelijker mag zijn.


Nee, toen ze de eerste keer kwam kijken heb ik hem alleen losgereden en dan ligt het tempo sowieso niet echt hoog omdat die stijf is ... heb aangeboden hem zondag eerst nog eens te rijden en zodat zij overneemt als ie goed is

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 17:32

bigone schreef:
Afhankelijk wat je verdere plannen met het paard zijn kun je dit accepteren of haar de deur wijzen.


Paard hoeft nooit meer in de sport, ik kan hem emotioneel gezien gewoon niet verkopen. Verzorger is dus vooral om hem wat te "onderhouden" en beweging te geven. En niet onbelangrijk is dat ze een flink deel vh stalgeld betaald

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 18:19

Een soort actief pensioen is inderdaad wat ik in gedachte heb, maar dat actieve mag je nu echt wel schrappen.
Paardlief vindt haar ook leuk, dat zie ik aan alles, en ze doet er alles voor, rijdt twee keer per dag heen en weer, wisselt dekens en voert als dat nodig is.

Ik kijk nooit als ze rijdt tenzij ze vraagt mee te kijken. Ik geef haar ook bewust geen les omdat ik haar vrij wil laten met hem...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 18:28

Rizette schreef:
Laat toch gaan, wat is het probleem. Paard blij zij blij. Hoeft het niet meer scherp te zijn dat is eerlijk toch voor een ouder stijf paard? Veel beter als een bijrijder die het laatste er nog eens een keer weer tegen heug en meug uit wil persen omdat ze er zoveel voor betaald. Dan gaat het ten koste van het paard.


Daar heb je gelijk. Maar we hebben het over een paard van 13 jaar die echt niet versleten is. Moest ik niet hoger in de sport willen dan had ik mijn laatste paard niet gekocht. Hij hoeft voor mij geen vliegende wissels en appuyementen meer te springen maar een kwartiertje per dag rondjes draven in eigen tempo staat er wel erg ver vanaf...

Ik overweeg ook niet om te stoppen, ik wil alleen weten hoe ik haar hem actief doe krijgen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 19:24

Stalgeld minderen is eigenlijk geen optie tenzij ik hem verhuis naar een mindere stal. Het is door haar bijdrage dat ik hem kan houden (ik rijd zelf niet meer met hem, hij is volledig voor haar) maar ze heeft dan ook een "eigen" paard voor relatief weinig geld. Ik heb eigenlijk ook geen zin in 3 paarden op 2 locaties en vind het zelf fijner om hem nog dagelijks te zien plus dat ze er gewoon goed staan.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 20:00

Wat ik net niet wil is haar zelf les geven... ik ben geen trainer maar ruiter van het paard en weet niet hoe het te brengen.
Ik wil haar net niet "commanderen", maar best vrij laten.


Zondag ga ik hem nog een keer voorrijden en neemt zij hem over. Misschien werkt dat beter. Bovendien is ze vrij te lessen zo vaak ze wil en ook bij wie ze wil. Is gewoon afgesproken dat ze maandelijks 1x mag lessen op mijn kosten bij mijn trainer. Zo gek vind ik dat niet? Als ze meer wil mag ze dat ook.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Paard wordt traag bij verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 20:07

Vandaag hadden we afgesproken dat ik hem zou losrijden en uitleggen wat ik doe, dan zou zij hem daarna overnemen en (hopelijk) kunnen narijden.

Opzich ging het best goed, ik had hem zelf al 3 weken niet meer gereden, maar ik stapte op en hij stapte gelijk een stuk vlotter weg dan zij van hem gewend is. Ik kon hem best makkelijk rijden, hij gaf goed na en schuimde voor zijn doen best snel. Dat is dan weer absoluut een compliment voor het meisje. Ze snapt nu dat hem assertief rijden, aangenamer rijden is. Vandaag dus een winwin voor beiden. Zijn er wel uit dat ik hem weer eens per week ga rijden zodat die niet te laidback wordt.

So far so good


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 49 bezoekers