Spier erg dik en erg sterk op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 21:31

Ik ben met mijn pony nu een paar jaar bezig met de buiging links en het verbeterd met hele kleine stapjes maar tijdens de les merkte mijn instructeur op dat de linkerspier langs het hoofd erg dik is en dat hij hierdoor misschien belemmerd word in zijn buiging links.

Is het verstandig om hiervoor iemand te laten komen of heeft iemand nog tips zodat de buiging beter zal gaan?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:38

Kan hij zijn eigen linkerschouder /boegstuk krabbelen en zijn eigen linker flank? Of daar een snoepje uit je hand halen? Als dat zo is is die spier geen belemmering.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:40

Is het geen klier ipv een spier?

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 21:43

Hij kan wel een snoepje uit mijn hand halen bij zijn linkerschouder. Hoe kan je het verschil zien of voelen tussen een klier en een spier?

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:14

Volgens mij is dat zn oorspeekselklier..

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:35

Iilssx schreef:
Hoe kan je het verschil zien of voelen tussen een klier en een spier?

Zoek maar eens op afbeeldingen van opgezette speekselklieren bij paarden..

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:36

Dat is inderdaad een speekselklier. Wil nog wel eens opzetten als ze veel op de wei lopen.

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 22:55

Is dit niet belemmerend voor het rijden?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:15

Bij sommige paarden als ze meer nageeflijk en in aanleuning gaan lopen, gaat die klier ook wat meer opzetten omdat ie dan naar buiten toe gedrukt word. Meestal gaat dat vanzelf over.

Maar je hebt het over buiging, en buiging in een paardenlichaam zit niet op die plek. Is je paard rechtsgebogen en is links zijn bolle kant?
Waar loop je precies tegenaan?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:13

Ik heb een hele ouderwetse tip ;) : zoek het achterin.

Bij buigen naar links is aan de orde dat 'alle' spieren aan de rechterkant 'ontspannen' = langer worden.
Om dat snoepje bij zijn linkerflank te pakken moet een dier links aanspannen (= kort maken).

Moeilijk buigen naar links is doorgaans een optelsom van linkerachterbeen komt net wat minder onder de massa en duwt meer dan dat het draagt
plus 'de ruiter zit op buiten' (dier buigt naar rechts en ruiter zit op links)(en als je in het midden gaat zitten ;) kan het dier jou weer teruggooien...).

En in principe is het niet verkeerd om je dier eens te laten beoordelen door een kundige osteopaat. Soms vragen we dingen van onze paarden die fysiek erg lastig voor hen zijn - als het al zo lang duurt om die buiging te verbeteren kan het wijzen op een probleem.
(Waar je wellicht met goede begeleiding en langdurig werk aan voorbij weet te komen - maar wat dus anno 2018 misschien in 2 weken op te lossen is door je dier fysiek te laten behandelen.)

Iilssx
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-01-18

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 14:07

Ik ben nu intensief aan het trainen en ik ben er achter gekomen dat mijn pony eigenlijk gewoon net niet voorwaarts genoeg was waardoor ook het nageeflijk rijden lastiger werd. Nu heb ik hem veel beter aan het been en op de hulpen en hierdoor gaat het buigen en nageeflijk rijden echt stukken beter. Ik heb nu niet het idee dat die klier belemmerend voor hem is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:25

Ik hoop dat dit verder niks afdoet aan de kennis van de instructeur als die dit een spier noemt :=

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Spier erg dik en erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:34

Lijkt idd de speekselklier, Als die naar buiten word gedrukt dan gaat er echt iets niet goed,
Er moet genoeg ruimte bij de kaak zijn en je mag de speeksel klier nooit zien,
Helaas zie je dit dus wel heel veel, dat jou instructrice dit niet weet te benoemen en niet weet op te lossen vind ik niet kunnen, ik zou zeggen zoek een ander , die jou leert over de atlas vleugel en waarom die speeksel klier naar buiten komt en wat voor schade dat kan geven en hoe neit fijn dat voor het paard is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:38

Iilssx schreef:
Ik ben nu intensief aan het trainen en ik ben er achter gekomen dat mijn pony eigenlijk gewoon net niet voorwaarts genoeg was waardoor ook het nageeflijk rijden lastiger werd. Nu heb ik hem veel beter aan het been en op de hulpen en hierdoor gaat het buigen en nageeflijk rijden echt stukken beter. Ik heb nu niet het idee dat die klier belemmerend voor hem is.


Fijn om te horen, die klier kan inderdaad ook dikker worden omdat een paard zijn kaak vast blijft houden/zetten. En dat los je inderdaad op door betere rijderij. Is die klier nu weer dunner?

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:59

Kelly_ann schreef:
Ik hoop dat dit verder niks afdoet aan de kennis van de instructeur als die dit een spier noemt :=


Dit was ook meteen mijn idee :o

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:21

pluisje88 schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik hoop dat dit verder niks afdoet aan de kennis van de instructeur als die dit een spier noemt :=


Dit was ook meteen mijn idee :o

En de mijne :7