Paard bokt in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Paard bokt in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 10:40

Hallo

Ik heb een vraagje. Ik zit een beetje met een probleem in de galop. Als ik mijn paard longeer is ze tijdens het rijden zeer rustig, maar soms iets te rustig (plakken aan mijn been, hard in de mond, niet vooruit...). Als ik haar niet longeer is ze zalig om te rijden want dan is ze heel wakker, goed vooruit, goed aan het been en los in de mond. Maar het probleem is dat telkens ik haar niet longeer ze in galop begint te bokken. Ze doet dit alleen bij mij, want als mijn vriendin er mee galopeert, loopt ze ook wel gespannen maar dan gaat ze niet bokken.

Ik weet dat dit deels aan mij ligt, maar ook aan mijn paard. Want als ik haar longeer mag ik echt doorvragen in galop en gaat ze niets doen. Iemand tips? Maandag Heb ik les van mijn instructeur en ga ik haar niet longeren zodat hij kan zien waar het vandaan komt. Mijn vriendin zegt dat ze denkt dat het door de spanning in mijn armen komt. Ik heb natuurlijk al een beetje angst omdat ik weet wat er kan komen. Maar ik vind het dan zo raar dat als ik haar eerst laat lopen aan de longe dat ze dan niets doet.



Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 10:46

liespower94 schreef:
Kan je vriendin haar niet even longeren terwijl jij erop zit in galop?

Goed dat je het vraagt aan de instructeur, misschien zit je net te vol met spanning.
Succes!



Ja, ik probeer eerst altijd los en als ze bokt pakt mijn vriendin haar altijd aan de longe en dan doet ze het niet meer. Ik heb het idee dat ze door het bokken haar spanning kwijt moet. En ze zal voelen dat het bij mij kan omdat ik minder stabiel en zelfzeker zit dan mijn vriendin. Maar ik wou toch even horen wat jullie zeggen.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 10:49

Castilja schreef:
Ik kan zo van achter mijn laptop zonder video materiaal helaas niet zoveel zinnigs zeggen vrees ik. Het kan best iets psychologisch zijn; als je bijvoorbeeld gaat galopperen en al denkt 'oliebol zometeen gaat ze bokken' vertaalt dat zich inderdaad naar spanning in je lichaam, dus dat kan het best zijn. Als je haar niet hebt gelongeerd zit er bij haar ook nog wat energie. Ga je vrij snel nadat je opgestapt bent al galopperen? Misschien kun je proberen dat galopperen uit te stellen totdat je merkt dat ze helemaal van jou is en maak je dan pas de overgang?


Ja, ik heb helaas geen beeldmateriaal. Vaak gaat ze eerst heel hard rennen en dan begint ze te bokken. Ik wacht toch meestal een halfuur met galopperen. We rijden haar eerst los en dan pas galopperen. Gisteren liep ze vanaf het begin heel gespannen, maar ik heb haar uiteindelijk toch ontspannen gekregen. En het moment dat ze aan mijn been was en dat ze los liep in haar mond heb ik pas gegaloppeerd, maar dan wordt ze plots heel hitsig gaat ze rennen en begint ze te bokken.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 13:16

Sizzle schreef:
Ik durf te wedden dat je met je bovenbenen klemt. Daar gaan veel paarden op rennen en/of bokken.
Neem eens zitles op een braaf paard en leer zonder beugels ontspannen te galopperen (op je kont en benen los) dan zul je zien dat het op jouw paard ook beter gaat.



Bedankt! Ga ik zeker eens proberen

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 16:36

iirrssjjee schreef:
Het zal wel met spanning te maken hebben. Doet ze het elk keer met aanspringen? Of alleen de eerste keer? En doet ze het op beide kanten of alleen links- of rechtsom? Heb je ook wel eens geprobeerd om gewoon een rit niet te galopperen maar alleen maar stap en draf te rijden?


Ze doet het heel onregelmatig. Soms wel
Soms niet kan op beide kanten.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 16:38

Janneke2 schreef:
Special_Da schreef:
Als ik mijn paard longeer is ze tijdens het rijden zeer rustig, maar soms iets te rustig (plakken aan mijn been, hard in de mond, niet vooruit...). Als ik haar niet longeer is ze zalig om te rijden want dan is ze heel wakker, goed vooruit, goed aan het been en los in de mond.


Ik denk in principe ook: bokken is een manier om spanning kwijt te raken.

Maar in zijn algemeenheid gezegd: plakken aan been etc 'hoort niet'.
Kort door de bocht gesteld is dat niet echt ontspanning. De heftigste 'stalmoed' en stijfheid zijn wellicht weg, maar het is nog niet 'wat we graag willen in een rijpaard'.

Mijn tip zou zijn om niet te focussen op galop en op 'svp galop zonder bokken' - maar een paar stappen eerder aan te pakken.
Graag 'aan het been'! Een dier dat "voorwaarts" is/kan zijn, is een dier met de benen goed onder de massa - richt je in stap en draf op correcte grote voltes. (Met vooral veel afwisseling: een dier stompt af van een kwartier alleen maar rondjes - linksom bij de A grote volte, F de diagonaal, C grote volte, probeer de diagonaal M-E, doe de grote acht, slangevolte met 3 bogen, etc.)
Van mij mag een dier in het begin iets terugkomen in snelheid - maar stelling en buiging zijn essentieel. (En zwaar. Liever in een correct ritme, met lage snelheid een correcte buiging!)
Niet kantelen met het hoofd, buitenhoeven 'sporen', paard staat/ loopt loodrecht ipv schuin/ plat door de bocht en licht 'oogcontact'.

Hiermee wordt het dier lichtvoetig, ontspannen, in balans en dan verdwijnt de spanning aan beide zijden.


Klopt wel wat je zegt want vandaag hebben we dit gedaan in de les en dan is ze veel meer ontspannen in de galop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers