In galop aanspringen zonder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

In galop aanspringen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:42

Hee Bokkers!

Ik heb jullie advies nodig, want ik wil dit al heel lang. Ik heb sinds een jaar een eigen paard, genaamd Flambo. Het is een Fries van 25 jaar oud, maar rijden doet ie nog hartstikke goed. Ik ben al best lang bezig met zonder zadel rijden op hem, maar het rijd natuurlijk wel anders dan op een paard van een ander ras. Want het is een Fries en maakt daarom hoge grote stappen waardoor je ook anders zonder zadel op hem zit. Maar ik wil dus nu overgaan naar galop, maar ik twijfel heel erg en dat voelt hij dus ook aan wanneer ik dat probeer.

Hebben jullie dus tips om t beste op een Fries zonder zadel te galloperen? Via de draf in galop aanspringen heeft die erge moeite mee en dan verlies ik mijn evenwicht. Dus, het kan alleen via de stap of halt.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: In galop aanspringen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:46

Gewoon, hetzelfde als je met zadel zou doen. Verder ontspannen (maar niet geheel los, maar als je niet teveel spanning hebt, ga je minder stuiteren) En anders hem de eerste paar keer aan de longe doen, zodat jij volledig kan zitten en iemand anders zorgt dat hij door blijft galopperen en niet ineens afwendt etc.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: In galop aanspringen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:52

Eerst zorgen dat jij je evenwicht verbetert in de draf.
Want eh... je kunt wel in die galop zitten, maar op een gegeven moment moet je er ook weer uit. Via de draf doorgaans ;) . Dan zit je ook met een evenwichtsprobleem.

Zorg dus eerst dat je in stap en draf heel zeker zit. Dat je jouw evenwicht kunt bewaren. Dan voel je je ook zekerder als je aan gaat galopperen en kun je ook doorpakken zonder druk te zijn met je evenwicht.

Een goede tussenstap om je evenwicht te leren bewaren: met zadel zonder beugels rijden. En dan vooral heel veel doen.

Wat voor tips geeft je instructie? Een zitlesje aan de longe kan ook geen kwaad denk ik.

Sivanna
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:52

Hoe zit je in het zadel in de galop? Als je daar goed je balans in hebt, dan zou het zonder zadel ook moeten lukken! Mijn ervaring is dat ik in de galop zonder zadel veel beter blijf zitten dan in draf zonder zadel. Als hij van draf naar galop moeilijk vindt, dan zou ik het inderdaad vanuit stap doen. Denk ook eraan dat je bij het terugnemen vanuit galop ook de draf krijgt, dus dat is even oefenen met je balans dan. Of kan hij vanuit galop direct terug naar stap?

Eventueel kan je ook een barebackpad gebruiken? Dat zit iets steviger dan compleet zonder zadel.

Ik zou zeggen gewoon doen! Is hardstikke leuk, ook met Friezen ;P

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:53

misschien als tussenstap een barebackpad? En wellicht is het handig om een handvat of halstertouw te hebben om je vast te houden, al is het alleen maar voor het idee, zodat jij je wat zekerder voelt.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:55

assie schreef:
Eerst zorgen dat jij je evenwicht verbetert in de draf.
Want eh... je kunt wel in die galop zitten, maar op een gegeven moment moet je er ook weer uit. Via de draf doorgaans ;) . Dan zit je ook met een evenwichtsprobleem.

Zorg dus eerst dat je in stap en draf heel zeker zit. Dat je jouw evenwicht kunt bewaren. Dan voel je je ook zekerder als je aan gaat galopperen en kun je ook doorpakken zonder druk te zijn met je evenwicht.

Een goede tussenstap om je evenwicht te leren bewaren: met zadel zonder beugels rijden. En dan vooral heel veel doen.

Wat voor tips geeft je instructie? Een zitlesje aan de longe kan ook geen kwaad denk ik.


Met zadel zonder beugels rijden kan niet, want ik heb een western zadel. En ik krijg geen les op me eigen paard, want ik rijd geen dressuur op hem of iets. Alleen vrijheidsdressuur lessen met hem. Verders rijd ik op een manege wel dressuur.

Met de draf blijven zitten heb ik geen moeite mee.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:57

ViennaDj schreef:
assie schreef:
Eerst zorgen dat jij je evenwicht verbetert in de draf.
Want eh... je kunt wel in die galop zitten, maar op een gegeven moment moet je er ook weer uit. Via de draf doorgaans ;) . Dan zit je ook met een evenwichtsprobleem.

Zorg dus eerst dat je in stap en draf heel zeker zit. Dat je jouw evenwicht kunt bewaren. Dan voel je je ook zekerder als je aan gaat galopperen en kun je ook doorpakken zonder druk te zijn met je evenwicht.

Een goede tussenstap om je evenwicht te leren bewaren: met zadel zonder beugels rijden. En dan vooral heel veel doen.

Wat voor tips geeft je instructie? Een zitlesje aan de longe kan ook geen kwaad denk ik.


Met zadel zonder beugels rijden kan niet, want ik heb een western zadel. En ik krijg geen les op me eigen paard, want ik rijd geen dressuur op hem of iets. Alleen vrijheidsdressuur lessen met hem. Verders rijd ik op een manege wel dressuur.

Met de draf blijven zitten heb ik geen moeite mee.

kan prima met western zadel ook hoor, eventueel een touwtje door de beugels en om de knop zodat ze omhoog blijven hangen als het paard er erg op reageert. Bij die van mij doe ik gewoon de beugels uit en laat ze bungelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:01

Galop zit zonder zadel (vaak) makkelijker door dan draf. Als galop met zadel makkelijker zit dan draf, zal dit zonder zadel vast ook zo zijn. ;)

Dan zit je alleen even met het stukje draf vóór en na de galop. Draaf je op je Fries wel eens zonder zadel? Als je daar de balans in hebt, is de hulp voor galop zo gemaakt! Eventueel kun je bij het terugzetten in draf wat manen vastpakken, als je er maar voor zorgt dat je rechtop blijft zitten en niet naar voren kantelt.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:02

Idd. Je kunt prima je beugels uitdoen zonder ze eraf te halen ;) .

Je zegt in je eerste post dat je in draf moeite hebt met je evenwicht. Dus daar reageer ik dan op. Daarna zeg je dat je dat niet hebt.

Ik blijf bij mijn eerdere advies: neem eens een Zit lesje aan de longe met je eigen paard.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:03

Ik zou zeggen: longeersingel of iets met een handvat voor de eerste paar keren. Vorig jaar ook op onze plaatselijke Fries gereden met barebackpad en dat was toch een momentje dat ik me even vasthield, en voor mij helpt dat. Na een paar keer is er van beide kanten minder aarzeling en was het niet meer nodig, maar bij zo'n eerste galop ben ik er toch wel blij mee.

(Oh ja, en vergeet ook de overgang terug niet, want de draf na de galop was nog veel lastiger dan het aanspringen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:04

Ik heb nooit met longeersingel gereden, maar heb je dan niet dat je verder op de rug zit ipv vlak achter de schoft?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:12

mystery1980 schreef:
misschien als tussenstap een barebackpad?

Ik zou zeggen altijd met een barebackpad. Of rijkussen of net hoe je het wilt noemen. Met de zitknobbels in de paardenrug prikken is niet fijn voor het paard. Dat de ruggengraat van het paard eventueel in de menselijke bips prikt heb ik minder moeite mee }>

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:15

Mij zit zo'n singel niet in de weg, ik hoef er niet speciaal verder voor naar achteren te gaan zitten.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:24

Wat vooral heel belangrijk is voor de overgang zelf is dat jij niet naar voren moet gaan zitten (wat wel heel verleidelijk is!) en dat je dus mooi rechtop blijft zitten met je benen lang.

Verder gewoon dressuurmatig blijven rijden, als het onder het zadel al moeilijk gaat dan kun je nu niet verwachten dat het nu een vloeiende overgang is. Hoewel ik bijvoorbeeld wel veel beter kan rijden zonder zadel dan met ivm de gewichtshulpen maar dar heeft ook wel even doorzetten gekost om dat te oefenen ;)

Om het eens te oefenen kun je vragen of iemand je paard bijvoorbeeld aan de longe neemt zodat jij je even alleen op de beweging hoeft te focussen, eventueel met een touwtje om de nek zodat je geen steun zoekt in het paard zijn mond.
Als jij dan gewend bent aan de beweging kun jij steeds meer gaan doen en als dat goed gaat ook los.
Oefen ook goed op de overgang terug! Die is vaak nog moeilijker vooral als je een beetje een vlug paard hebt die niet gelijk wil gaan stappen ;)

Maar oefening baart kunst ;) Gewoon veel doen en oefenen.

Een barebackpad is wel aan te raden om te gebruiken! Voor jou heel veel comfortabeler en stabieler en voor het paard fijn voor zijn rug.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:24

Rex_Rolfo schreef:
mystery1980 schreef:
misschien als tussenstap een barebackpad?

Ik zou zeggen altijd met een barebackpad. Of rijkussen of net hoe je het wilt noemen. Met de zitknobbels in de paardenrug prikken is niet fijn voor het paard. Dat de ruggengraat van het paard eventueel in de menselijke bips prikt heb ik minder moeite mee }>



Wie weet masseer je met je zit knobbels wel net een knoop los who knows! Haha!



Nee zonder gekkigheid ts. Een longeer singeltje met een bok riempje er aan zodat je iets hebt om aan vast te houden mocht het spannend worden kan prima. Dan kun je goed oefenen op het zonder zadel rijden op je fries en later helemaal zonder attributen op de rug en dan zit je helemaal vrij. Het is een mooie tussenstap.

Ik heb laatst voor het eerst een stukje zonder beugels gedraaft op mijn vier jarige fries dus ik begrijp heel goed dat je het een beetje spannend vind op een paard dan wat hoger opgooit. :j

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: In galop aanspringen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:19

Ik zou inderdaad een barebackpad als tussenstap nemen, als je er toevallig een hebt liggen of kan lenen. :) De overgang draf-galop is ook lastig zonder zadel; een paard wat als uitvlucht keihard gaat draven is enorm vervelend uit te zitten. Misschien helpt het om je paard terug te rijden in de draf en dan pas de galophulp te geven? Ik had vroeger altijd dat ik de overgang naar galop ietwat slordig maakte omdat ik 'te graag wilde'; gooide de voorkant los waardoor ik in een soort gekke, snelle draf terecht kwam. Sinds ik mijn paard eerst terug neem in tempo en dan pas de overgang aan geef naar de galop gaat dat veel beter. Misschien makkelijker uit te zitten ook, vandaar dat ik hem even plaats.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 16:36

Castilja schreef:
Ik zou inderdaad een barebackpad als tussenstap nemen, als je er toevallig een hebt liggen of kan lenen. :) De overgang draf-galop is ook lastig zonder zadel; een paard wat als uitvlucht keihard gaat draven is enorm vervelend uit te zitten. Misschien helpt het om je paard terug te rijden in de draf en dan pas de galophulp te geven? Ik had vroeger altijd dat ik de overgang naar galop ietwat slordig maakte omdat ik 'te graag wilde'; gooide de voorkant los waardoor ik in een soort gekke, snelle draf terecht kwam. Sinds ik mijn paard eerst terug neem in tempo en dan pas de overgang aan geef naar de galop gaat dat veel beter. Misschien makkelijker uit te zitten ook, vandaar dat ik hem even plaats.


Nee, het komt omdat hij vroeger, een aantal jaar geleden jaa hoe ik t altijd zeg (een beetje verkeer ofs bereden is) want het is hem aangeleerd om alleen via stap of hlt in galop aan te springen, dus daarom doet hij dat niet meer.