Paard met eigen wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Paard met eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 10:24

Hoihoi,

Ik heb een fries, deze is erg kijkerig en schrikkerig.

Als ik op de wei rij heeft ze hier geen last van, want dit is vertrouwd, maar zodra ik buiten rij en ze ziet wat 'engs' draait ze om en rent ze weg ! Ze is dan eerst met geen mogelijkheid om te krijgen.

Als ik op de wei rij wil ze super graag alleen maar de galop doen.. die gaat dan ook hard!ik ben nu aan het trainen op doorzitten maar dit gaat nog moeizaam omdat ze zo hoog opgooid en dat ze pas weg galoppeert als ik de hulpen eraan zet. De ene dag gaat dit goed en dan andere dag neemt ze een loopje..

Ik heb totaal geen tempo controle bij haar..



Hebben jullie nog tips? Want ze maakt me soms echt gek!

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Re: Paard met eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:28

grondwerk grondwerk en verder veel grondwerk met schriktraining

Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 10:32

Als ik grondwerk of schriktraining doe geeft ze nergens om

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:36

LES nemen!
En zeker niet buitenrijden voor je tempo controle hebt. Het paard ziet jou (nog) niet als leider en neemt daarom zelf maar het initiatief.

Wat doet het paard aan de hand, mee wandelen en weer stoppen, links en rechts van het paard. Gaat dat soepel? Ook als er eten in het spel is?

Longeren hoe gaat dat?

Wat krijgt het paard te eten en hoeveel?
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 19-08-18 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:36

Goede les nemen!

Veel figuren rijden helpt voor balans en tempo controle. Overgangen stap-draf-halt geeft je meer controle en paard gaat beter aan de hulpen staan. Grondwerk en longeren idem.

En voorlopig niet naar buiten tot je controle hebt. Of met een ander paard mee dat braaf is en kan leiden.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard met eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:45

Inderdaad, niet zelf zo verdergaan.
Jouw paard mag de hele dag doen wat ze wil, maar zodra jij er bent, of dat nu op de grond of in het zadel is, moet ze naar jou luisteren. Jij bepaalt dan wat zij doet. Dat moet ook wel, want anders is de omgang met zo'n groot sterk dier gewoon gevaarlijk.

IK zou ook zeggen: grondwerk doen en een goede instructeur/trice zoeken.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard met eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:56

Zoek een goede instructeur die je hierbij kan begeleiden. Ga zeker niet buitenzijden voor je (tempo) controle hebt.

Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 15:11

Ineke2 schreef:
LES nemen!
En zeker niet buitenrijden voor je tempo controle hebt. Het paard ziet jou (nog) niet als leider en neemt daarom zelf maar het initiatief.

Wat doet het paard aan de hand, mee wandelen en weer stoppen, links en rechts van het paard. Gaat dat soepel? Ook als er eten in het spel is?

Longeren hoe gaat dat?

Wat krijgt het paard te eten en hoeveel?

Ja lopen gaat alles goed, stopt wanneer ik stop loopt wanneer ik loop, gewoon zoals het hoort! Als we klaar zijn met een oefening, rijden longeren etc. Krijgt ze een beloning ( appel os snoepje)

Longeren gaat goed hierbij loopt ze veel gecontroleerder, rustig onstpannen en lekker op het bit. ( dubbele lijnen)

Paard krijgt 3x op een dag hooi en staat snachts buiten dus dan onbeperkt gras

Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 15:12

pateeke schreef:
Zoek een goede instructeur die je hierbij kan begeleiden. Ga zeker niet buitenzijden voor je (tempo) controle hebt.


Ga ik zeker doen!

Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 15:13

Kelly_ann schreef:
Goede les nemen!

Veel figuren rijden helpt voor balans en tempo controle. Overgangen stap-draf-halt geeft je meer controle en paard gaat beter aan de hulpen staan. Grondwerk en longeren idem.

En voorlopig niet naar buiten tot je controle hebt. Of met een ander paard mee dat braaf is en kan leiden.


Wanneer we samen naar buiten gaan gaat het idd beter, heb zwz altijd een fietser bij !
Gaan we doen!

Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Re: Paard met eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 20:13

Ben nu veel voltes aan het rijden, deze vergroten en verkleinen, veel tempowisselingen (stap,draf,halt,galop) gaat de ene dag wat beter als de andere,
Ga zondag een les volgen kijken hoe ze dat oppakt!

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:56

Netjes dat je les volgt en veel figuren en tempowisselingen oefent. Dat is volgens mij de eerste stap.

Daarnaast kun je misschien nog kijken of ze met in de wei rijden geen misbruik van je maakt en de regie van je overneemt door te gaan rennen of harder te lopen. Dan ben jij alleen maar aan het corrigeren en hoeft zij uiteindelijk niks te doen.

Persoonlijk rij ik nooit in de wei met mijn paard, dat is haar rust-omgeving om zelf wat te doen, de rijbak of buiten is voor training en rijden. Maar ik ken jouw locatie/situatie niet, dus meer dan dat kan ik daar niet over zeggen en mag ik dan ook niet oordelen. Het enige dat ik kan zeggen is doorpakken met wat je nu doet. Die betere dagen gaan dan vanzelf meer komen. :)

Mileneb1
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 21:21

Canon schreef:
Netjes dat je les volgt en veel figuren en tempowisselingen oefent. Dat is volgens mij de eerste stap.

Daarnaast kun je misschien nog kijken of ze met in de wei rijden geen misbruik van je maakt en de regie van je overneemt door te gaan rennen of harder te lopen. Dan ben jij alleen maar aan het corrigeren en hoeft zij uiteindelijk niks te doen.

Persoonlijk rij ik nooit in de wei met mijn paard, dat is haar rust-omgeving om zelf wat te doen, de rijbak of buiten is voor training en rijden. Maar ik ken jouw locatie/situatie niet, dus meer dan dat kan ik daar niet over zeggen en mag ik dan ook niet oordelen. Het enige dat ik kan zeggen is doorpakken met wat je nu doet. Die betere dagen gaan dan vanzelf meer komen. :)


Ja voor een bak zou ik eerst nog 40 minuten buite. Moeten rijden omdat we deze zelf niet hebben, daarom hebben we een stuk wei gemarkeerd met pionnen.
Veel oefeningen doen en geduld hebben, gaat het de ene dag weer wat slechter gaan we weer paar stappen terug voordat we voorruit kunnen.

Geduld moet ik vooral blijven houden en doorzetten!

(Begin weer hoop te krijgen)

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:55

Mileneb1 schreef:
Hoihoi,

Ik heb een fries, deze is erg kijkerig en schrikkerig.

Als ik op de wei rij heeft ze hier geen last van, want dit is vertrouwd, maar zodra ik buiten rij en ze ziet wat 'engs' draait ze om en rent ze weg ! Ze is dan eerst met geen mogelijkheid om te krijgen.

Als ik op de wei rij wil ze super graag alleen maar de galop doen.. die gaat dan ook hard!ik ben nu aan het trainen op doorzitten maar dit gaat nog moeizaam omdat ze zo hoog opgooid en dat ze pas weg galoppeert als ik de hulpen eraan zet. De ene dag gaat dit goed en dan andere dag neemt ze een loopje..

Ik heb totaal geen tempo controle bij haar.
.

Hebben jullie nog tips? Want ze maakt me soms echt gek!


Ik reageer even op dat wat ik vet gedrukt heb in jouw tekst. Zolang jij geen tempo controle hebt dan zeker niet galopperen. Galop is impuls opwekkend en ga je pas doen als de stap en draf bevestigd is en je tempo controle hebt. Dus ga maar veel kwiek met haar stappen met kleine drafjes erbij als ze braaf is en je tempo controle hebt.
Voorlopig is de galop nog ver weg. Als de tempo controle er is in stap en draf, kun je die galop kleine stukjes erbij pakken maar zo gauw ze weg spettert onmiddellijk stoppen. Waarschijnlijk heeft je paard nog last van onbalans en is hard galopperen voor haar de enige manier om het te kunnen.

Met mijn paarden rijd ik veel buiten. Ze weten dat zodra de turbo erop komt er niet meer gegaloppeerd wordt en we alleen galopperen als ze braaf zijn. Spetteren is altijd gelijk stoppen met galopperen. Dat werkt goed voor hen. Succes ermee, dit kan echt wel een jaar of meer duren. Dus neem de tijd.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 04:22

Mileneb1 schreef:
Canon schreef:
Netjes dat je les volgt en veel figuren en tempowisselingen oefent. Dat is volgens mij de eerste stap.

Daarnaast kun je misschien nog kijken of ze met in de wei rijden geen misbruik van je maakt en de regie van je overneemt door te gaan rennen of harder te lopen. Dan ben jij alleen maar aan het corrigeren en hoeft zij uiteindelijk niks te doen.

Persoonlijk rij ik nooit in de wei met mijn paard, dat is haar rust-omgeving om zelf wat te doen, de rijbak of buiten is voor training en rijden. Maar ik ken jouw locatie/situatie niet, dus meer dan dat kan ik daar niet over zeggen en mag ik dan ook niet oordelen. Het enige dat ik kan zeggen is doorpakken met wat je nu doet. Die betere dagen gaan dan vanzelf meer komen. :)


Ja voor een bak zou ik eerst nog 40 minuten buite. Moeten rijden omdat we deze zelf niet hebben, daarom hebben we een stuk wei gemarkeerd met pionnen.
Veel oefeningen doen en geduld hebben, gaat het de ene dag weer wat slechter gaan we weer paar stappen terug voordat we voorruit kunnen.

Geduld moet ik vooral blijven houden en doorzetten!

(Begin weer hoop te krijgen)


Ik dacht inderdaad al dat het misschien verder weg zou zijn, en dan snap ik je keuze volledig. :j Dankjewel voor die toelichting.
Het kan inderdaad echt een langetermijn dingetje zijn om aan te werken. Maar Fijn te lezen dat de hoop terug komt! Hou vol! :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 06:32

pien_2010 schreef:
Ik reageer even op dat wat ik vet gedrukt heb in jouw tekst. Zolang jij geen tempo controle hebt dan zeker niet galopperen. Galop is impuls opwekkend en ga je pas doen als de stap en draf bevestigd is en je tempo controle hebt. Dus ga maar veel kwiek met haar stappen met kleine drafjes erbij als ze braaf is en je tempo controle hebt.
Voorlopig is de galop nog ver weg. Als de tempo controle er is in stap en draf, kun je die galop kleine stukjes erbij pakken maar zo gauw ze weg spettert onmiddellijk stoppen. Waarschijnlijk heeft je paard nog last van onbalans en is hard galopperen voor haar de enige manier om het te kunnen.


Dat een jong(?) paard nog weinig balans heeft is logisch. Galop kan dan onbeheerst voelen, en snelheid maken ze dan omdat dat makkelijker is. Veel ruiters vinden dat gevoel moeilijk en gaan op de handrem rijden. Niet doen!

Dat vind ik geen reden om de galop niet te oefenen. Juist meepakken dan om juist daar de balans te oefenen. Ben je daar als ruiter wat onzeker in dan kan het ook onder leiding van je instructeur. Die ziet wat op dat moment nodig is en of je terug moet naar rust en controle of even moet doorrijden voor de balans.

En natuurlijk daarnaast veel aan het werk met balans en controle in stap en draf dat ben ik volledig eens!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paard met eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:33

Weet je zeker dat ze lichamelijk helemaal goed is? Als ze alleen de tempo controle mist onder het zadel zou er ook daar een probleem kunnen zitten.
En verder veel werken aan de balans, eerst netjes in stap en veel zijgangen rijden (eerst onder begeleiding van een instructeur natuurlijk) en voltes openen en sluiten enzo. Verder ook op de grond werken aan de balans, je kan van een paard echt een bodybuilder maken met alleen oefeningen op de grond.

Ik denk ook dat je paard niet zo zeer een eigen wil heeft maar simpelweg nog niet de balans heeft/het rijden pijnlijk is, en dat ze jou buiten nog niet vertrouwd als leider.