Paard is erg sterk op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:32

Longeren is ook goed om je paard los te krijgen. Neem ook daar les in want je kan zoveel meer profijt van longeren hebben als je precies weet wat je aan het doen bent


Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:36

Babootje, de tip om recht op je paard te zitten etc. is wel leuk, maar niet perse nuttig :D
Mijzelf als voorbeeld, ik ben scheef, ga ik voor mijn gevoel recht zitten op een paard, dan wil je niet weten hoe scheef dat is :(
Ik denk dat de TS een instructeur moet zoeken die zeer ervaren is in rechtrichten, houding en zit. TS moet zelf ook gaan voelen wat er gebeurt als je een paard rechtricht en hierin handigheid krijgen. Daarbij moet dan een eventuele slechte houding ook gecorrigeerd worden door aanwijzingen van de instructeur.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:45

Kinke schreef:
Babootje, de tip om recht op je paard te zitten etc. is wel leuk, maar niet perse nuttig :D


Ik zei dat in reactie op het filmpje waarbij Kimmie aan het wijken is. ik heb het niet over jouw situatie dus.

Rizette
Berichten: 4321
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:52

Ik zou een goede instructeur opzoeken. Dan kom je er achter dat je er al wel op kunt zitten maar dat een paard correct rijden even heel wat anders is. Ik snap dat een fysiotherapeut heel graag wil komen evenals de voerleverancier wel ander voer wil leveren en de hoefsmid er wel een exclusief beslag onder wil doen( misschien) maar als je netjes leert rijden en aanvoelen maak je grote stappen voor je paard en voor jezelf. En heb je heel wat minder hulp op alle fronten nodig.. Ik stam nog uit de tijd dat een paard voor de wagen liep en z dressuur en z springen en achttal. En dat je op je falie kreeg als je je paard vast aan het rijden was of belemmerde. Gewoon met losse handen springen en met losse handen een volte rijden. Neusje naar voren en over de grond rijden in linker- en rechterbuiging in stap draf en galop, 10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen en als je dat niet kon dan mocht je niet verder.Je hoefde ook niet naar een andere instructeur te rennen want die ging je hetzelfde leren .Veel van geleerd. Niet dat het nog zo moet maar het geneuzel van nu met alle peuten in de startblokken en alle ruiters die vergeten dat als je naar het paard wijst er 3 vingers naar jezelf wijzen wordt ik zo nu en dan heel moe van.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 11:59

Bedankt weer voor alle tips! Ga ik wat mee doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:42

Kimmie25501 schreef:
Dat mijn hand beweegt ben ik met je eens, even over de sporen, ik weet heel bewust dat ik haar alleen raak als ik dat wil. Ik heb dan misschien wel een beetje flappervoeten, maar ik raak haar alleen als ik dat wil. Ik weet gelukkig precies wanneer ik er met mijn sporen inzit en wanneer niet, hoewel ik het met je eens ben dat het lijkt alsof ik er continu inzit met mijn sporen. In de volte geef ik idd wel constant spoor, dat zou ik moeten minderen.
Ik weet dat ik in mijn linkerheup soepeler ben dan rechts. Verder ben ik in mijn rechterarm sterker dan links. Mijn linkerarm is idd zeker minder ontwikkeld!

Verder bedankt voor alle tips!


(Misschien heb ik er overheen gelezen..) Wat is de reden dat je sporen aan doe tijdens het rijden?


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:22

Rindin schreef:
SinneJ schreef:
@Sclimpre


erg fijne reactie en inderdaad precies wat ik bedoel :) je brengt het mooi onder woorden.

Heeft niets te maken met wel of niet inzitten met het welzijn van je paard. Iedereen doet wat hij denkt dat zijn paard het meeste helpt. Ik vind het dan ook ver gaan dat men dat beweert in dit geval, want hoewel ik niet zo in fysio als ultieme oplossing geloof, ben ik er wel van overtuigd dat mensen die dat doen of laten doen, dat voor hun paard doen en de juiste bedoelingen hebben.

Dus laten we er op bokt vanuit gaan dat iedereen zijn paard gelukkig wil maken en gewoon discussiëren over wat ieder van ons vindt dat dat inhoudt.

Nogmaals: in het andere topic heb ik erg duidelijk mijn mening over goede zorg uitgeschreven.


Jullie hebben duidelijk nog geen ervaring met fysiotherapie als (preventieve) zorg voor het paard.
Helaas is zowel ieder paard, als iedere ruiter scheef. Dat geeft dat rijden op een paard eigenlijk altijd wel blokkades en eventueel pijn geeft. Redt een paard zich daarmee? In heel veel gevallen wel. Ze hebben ook niet echt keus, ze kunnen niet zeggen waar ze last van hebben (behalve door niet te zakken over de bovenlijn en links vast te houden bijvoorbeeld).
Je kunt het onzin vinden, want 'het paard wordt toch steeds weer vast gereden', maar wat nou als je dmv fysiotherapie alles gewoon wat makkelijker maakt? Voor beide partijen... Het paard kan makkelijker ontspannen, houdt links minder vast, ruiter kan makkelijker vragen of het paard in een bepaalde houding wil en heeft dus zo een ingang om de volgende stap te kunnen zetten. En dan ook nog op een manier die voor beide partijen makkelijker is: het paard handelt vanuit minder pijn en kan daardoor beter wat er gevraagd wordt, de ruiter kan zonder gedoe wat meer van het paard vragen. En dan heb ik het nog niet eens over de lange termijn: doorrijden op een scheef paard, wat zou dat met de benen doen en dus met het risico op blessures?
Waarom zou je hier tegen zijn? En aan jullie de vraag: hoe weet je dat je paard pijn heeft en dus een fysio nodig zou hebben?

Ik heb enorm veel klanten die mij preventief laten komen. Daar wordt het rijden makkelijk en dus leuker van voor zowel paard als ruiter. Zouden jullie ook eens moeten proberen ;)

Als het dikgedrukte klopt, dan stop ik meteen met rijden, want dan is het dierenmishandeling.
Maar ik geloof niet dat het rijden met een scheef paard (en dat zijn ze allemaal in min of meerdere mate) het paard pijn moet doen. Wel ga je hem regelmatig vragen iets te doen wat minder comfortabel is. Een beetje zoals het voor een rechthandige moeilijker is om iets met de linkerhand te doen. Maar je gaat dat eventjes vragen, de meeste paarden zin gewillig en doen dat wel als je het vriendelijk vraagt. Dan belonen en terug iets makkelijkers vragen. Vervolgens terug het moeilijkere vragen. Als het goed is gaat dat stilaan hoe langer hoe makkelijker gaan. Gaat het niet beter dan heb je een probleem. Dan is er ofwel iets meer aan de hand dan natuurlijke scheefheid of je pakt het niet goed aan. Tijd om hulp te vragen.
Voelen wanneer je wel of niet mag aandringen, dat is toch de essentie van het paardrijden?
Paarden kunnen misschien niet zeggen waar ze last van hebben, ze kunnen heel goed laten merken dat er iets fout zit.
Hoe je merkt dat een paard pijn heeft? Kijken, voelen, vergelijken.
Ik denk dat niemand tegen een fysio is, maar ik ben vooral voor goed rijden en wanneer fysio gebruikt wordt in plaats van goed rijden, of om de gevolgen van slecht rijden keer op keer weg te werken, dan ben je niet in het belang van het paard bezig. Dan wordt de fysio een excuus-fysio. En daar ben ik wel tegen.
Als ruiter moet je ook zo eerlijk zijn om te onderzoeken of de oorzaak misschien niet bij jezelf ligt. Uiteraard moet een paard de juiste zorg krijgen, maar ik heb de indruk dat heel veel paarden heel veel zorg krijgen, er massa's geld aan zadels uitgegeven wordt maar dat er veel minder aandacht is voor correct rijden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:53

Daar kan ik me helemaal bij aansluiten Sclimpre .

We kunnen een fysio en en een osteo laten komen zoveel we willen.
Maar als we de keer er op weer rijden zonder naar onszelf te kijken kan die fysio wel wekelijks komen.
Terwijl we dan toch echt eerst aan onze eigen houding en hulpen moeten gaan werken. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Ik denk dat dit paard erg gebaat is dat hij minstens 1 keer per week gereden word door een ruiter die hem wel kan trainen. Trainen in hoe hij zijn lichaam goed gaat gebruiken.
En Kimmie25501 kan dat gevoel dan ook ervaren en navoelen.
Ondertussen kan zij dat trainen nog niet, ook nog niet proberen want dat gaat juist averechts werken.

Sporen uit, die hebben geen meerwaarde nu. En zitlessen, zitlessen en zitlessen.
Zodat de handen stil gehouden (uiteraard tegenover de paardenmond) worden en er geleerd kan worden om te voelen.
Voelen wat het paard onder je doet. En vandaar uit leren wat je hulpen dan gaan zijn.
Je kunt nu wel zeggen ik lees dit en dat en daarom neem ik nu meer gewicht op mijn rechterhand. Zo werkt dat niet. Dat moeten komen uit een ruitergevoel. Niet uit een theorieboekje. De kennis theoretisch weten is zeker een goed begin. Maar de rest is kilometers maken met een instructie die je gaat leren voelen.

Willemiens

Berichten: 936
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:13

Ik heb gisteren les gehad met een nieuw paard die erg sterk was op rechts en dus helemaal vast zit op links.
Erg veel buigingen, en zoals al veel wordt gezegd, rechter teugel in de stelling 'los laten'.
In jou geval dus andersom.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:26

Het is toch per definitie tegen de natuur om op een dier te gaan zitten? Als je de anatomie kent, als je de biomechanica kent, dan weet je wat er in het lijf gebeurt als je erop gaat zitten en weet je dus ook dat het niet ondenkbaar is dat er blokkades ontstaan. Ben ik tegen paardrijden? Nee. Maar jullie lijken er vanuit te gaan dat iedere ruiter alles voelt en ziet. En wordt iedere gedraging van het paard altijd juist geïnterpreteerd?
Nogmaals, ik zeg niet dat je iedere maand een fysio langs moet laten komen, maar we moeten met z'n allen wel de hand in eigen boezem boven steken. We weten en voelen namelijk lang niet allemaal of een paard ergens last van heeft. En de gemiddelde instructeur ziet dat ook echt niet, hoor.
Ik zie het als een arbeidsvoorwaarde. Jij wilt dat je baas een goede stoel en bureau voor je regelt, en misschien zelfs wel voor je fiets betaalt of voor de sportschool, allemaal om te voorkomen dat je klachten krijgt. Vinden we allemaal heel normaal. Waarom vinden we dat voor ons paard dan niet normaal?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:29

Ik geloof niet dat we hier tegen een fysio zijn. Ook niet preventief.
Maar jij begrijpt toch ook wel dat als je niet aan je zelf werkt de fysio ook weinig gaat helpen.
Dat is wat er gezegd wordt.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 11:37

Koosnaamloos, mijn instructrice raadde me dat aan. Ze had zelf gevoeld dat Ivy beter reageerde op een spoortje tijdens het rijden. Ook was ze met spoortjes fijner te buigen. Verschil is denk ik natuurlijk wel dat mijn instructrice sws een betere ruiter is en dat zij ook beter met spoortjes kan rijden.
Verder weer bedankt voor alle tips! Ik zal er zeker wat mee gaan doen.
Vandaag ga ik weer rijden en wat tips uitproberen, ik zal later melden hoe dit is gegaan!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:51

Rindin schreef:
Het is toch per definitie tegen de natuur om op een dier te gaan zitten? Als je de anatomie kent, als je de biomechanica kent, dan weet je wat er in het lijf gebeurt als je erop gaat zitten en weet je dus ook dat het niet ondenkbaar is dat er blokkades ontstaan. Ben ik tegen paardrijden? Nee. Maar jullie lijken er vanuit te gaan dat iedere ruiter alles voelt en ziet. En wordt iedere gedraging van het paard altijd juist geïnterpreteerd?
Nogmaals, ik zeg niet dat je iedere maand een fysio langs moet laten komen, maar we moeten met z'n allen wel de hand in eigen boezem boven steken. We weten en voelen namelijk lang niet allemaal of een paard ergens last van heeft. En de gemiddelde instructeur ziet dat ook echt niet, hoor.

Als je instructeur dat niet ziet, dan zoek je toch een andere?
Als je het zelf niet voelt, dan moet je het leren voelen. Als eigenaar/ruiter van een paard is dat je verantwoordelijkheid. Er zijn zoveel mensen die met alle plezier helpen, ook gratis, dus er is eigenlijk geen enkel excuus om niet te proberen jezelf te verbeteren. Je kan ook heel veel leren door te kijken naar anderen, door eens mee op wedstijd te gaan met een jury, liefst altijd met een andere persoon zodat je verschillende visies hoort.
Citaat:
Ik zie het als een arbeidsvoorwaarde. Jij wilt dat je baas een goede stoel en bureau voor je regelt, en misschien zelfs wel voor je fiets betaalt of voor de sportschool, allemaal om te voorkomen dat je klachten krijgt. Vinden we allemaal heel normaal. Waarom vinden we dat voor ons paard dan niet normaal?

Mooie vergelijking, maar de belangrijkste arbeidsvoorwaarde blijft het werk zelf (net zoals bij het paard het rijden). Je baas kan jou wel om de maand naar de fysio sturen en op een hele goede stoel zetten, een dure fiets geven, als het werk zelf je kraakt (fysiek of mentaal), dan helpt dat toch niet? Terwijl een hele leuke job in minder comfortabele omstandigheden wel voldoening geeft.

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:04

...ik ben ooit niet op stal x gaan staan, want ik moest dan lessen bij de stalhoudster.

Ik heb jaren gestaan op een fijne pensionstal annex manege, maar de orun hoofd instructrice was van het type "breek mij de bek niet open".
(Ze had een paard gekocht 'omdat hij winstpunten had in de Z'. Nou, wellicht is dat waar, hij had een mooi front, boog niet en liep op de voorhand. Haar aanpak:'als het niet lukt, probeer je het nog 10 x'. Volgens mij had het dier groot gelijk om te gaan bokken bij travers: op de voltes mocht hij van haar uitzwaaien, ze heeft m nooit ook maar in horizontaal evenwicht gekregen 'maar hij moest en zou in travers'.)

Ik wil maar zeggen: een goede instructeur v/m - en liefst ook nog een schoolmeester: het is zoeken met een lantarentje.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 12:08

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel blij ben met mijn instructrice hoor! Zij doet veel dingen zoals ik ze ook zou doen :j

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:27

Het is niet de eerste keee dat ik mijn twijfels heb bij je lesgever. Ik zou ook echt een punt maken van wel regelmatig lessen. Ik vind je rijden vanaf de filmpjes weinig veranderen en dat zou met wekelijks goed les toch echt moeten. Die tip van dat spoortje zegt ook weer erg veel. Als je voor zo’n sloom drafje al een spoor nodig hebt, heb je gewoon niks over. Ze moet veel feller op je been zijn. Daar zou ik echt mee starten. Zolang de motor niet gestart is kun je niet rijden. Je kunt ook nooit vooraan wat gaan doen laat staan licht worden zonder die achterhand.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:48

Kimmie25501 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel blij ben met mijn instructrice hoor! Zij doet veel dingen zoals ik ze ook zou doen :j

Heb je evt. Een paard dat fijn en ontspannen loopt om te voelen wat het moet zijn? Of eerst goede ruiter op je paard en daarna er zelf op?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 15:57

Normaal heb ik gelukkig ieder week les, helaas deze zomer ging het heel vaak niet door ivm vakantie en ponykampen.
Ik heb al afgesproken met mijn stalgenootje dat ik volgende week ergens ga rijden nadat zij heeft gereden.

Vandaag begonnen met veel overgangen rijden, ik merkte idd dat ze heel slecht aan mijn been was omdat ik eigenlijk standaard een spoortje erin moet duwen omdat ze op mijn been niet reageert. Niet fijn dus. Ook geoefend met linkerbeen naar rechterteugel rijden. Dat vond ze heel moeilijk en ze ging in het begin heel erg moeilijk lopen doen. Naar het einde ging dat beter, vooral toen ik mijn linkerhand helemaal los liet. In galop was ze ook echt heel traag, maar ik vind het ook stom om elke pas been te geven. Nog tips hiervoor? Na wat stap en oefenen met achterheen goed onder brengen (dat ging heel goed) draafde ik weer aan en ging het ineens weer heel slecht. Toen dacht ik mijn handen helemaal los te laten, alleen toen ging ze constant helemaal scheef lope. Uiteindelijk wel netjes afgesloten en toen ze ontspande meteen gaan stappen.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:06

Kim, nooit de teugels loslaten. Je moet verbinding houden met de mond. Je hebt al de neiging om met slappe teugels te rijden. Dan vind ik het niet vreemd dat er niks gebeurt.
Probleem zit hem niet eens zozeer in de handen die op en neer gaan, je doet niks. En dat bedoel ik niet negatief maar ik kijk naar je filmpjes en ik zie niks gebeuren.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:41

Kimmie25501 schreef:
Normaal heb ik gelukkig ieder week les, helaas deze zomer ging het heel vaak niet door ivm vakantie en ponykampen.
Ik heb al afgesproken met mijn stalgenootje dat ik volgende week ergens ga rijden nadat zij heeft gereden.

Vandaag begonnen met veel overgangen rijden, ik merkte idd dat ze heel slecht aan mijn been was omdat ik eigenlijk standaard een spoortje erin moet duwen omdat ze op mijn been niet reageert. Niet fijn dus. Ook geoefend met linkerbeen naar rechterteugel rijden. Dat vond ze heel moeilijk en ze ging in het begin heel erg moeilijk lopen doen. Naar het einde ging dat beter, vooral toen ik mijn linkerhand helemaal los liet. In galop was ze ook echt heel traag, maar ik vind het ook stom om elke pas been te geven. Nog tips hiervoor? Na wat stap en oefenen met achterheen goed onder brengen (dat ging heel goed) draafde ik weer aan en ging het ineens weer heel slecht. Toen dacht ik mijn handen helemaal los te laten, alleen toen ging ze constant helemaal scheef lope. Uiteindelijk wel netjes afgesloten en toen ze ontspande meteen gaan stappen.


Je paard is - als ik de filmpjes zie - wat we noemen "dood aan het been" hij reageert niet of nauwelijks op je beenhulp en als ie dan reageert is dat een paar passen.
Je moet ervoor zorgen dat jij het tempo bepaalt. In alle gangen. En hier heel consequent in zijn. Verder moet je ervoor zorgen dat je paard een voorwaartse drang ontwikkelt. Dat hij niet beter weet dan dat hij voorwaarts moet. In stap betekent dat bijvoorbeeld dat je je paard nooit moet laten "sloffen" maar gewoon flink door laten stappen. In draf betekent dat dat je hem nooit in een sukkeldrafje mag laten lopen. In draf oefen je het tempo door hem voorwaarts te laten draven en in een langzamer tempo, maar alleen als jij dat aangeeft. Pak er een zweepje bij als je paard slecht op het been reageert. Geef een tikje direct na je beenhulp zodat je een reactie naar voren krijgt. Hij verbindt het tikje (of tik) aan je beenhulp en na verloop van tijd zul je zien dat je de zweep weg kan laten en hij voldoende op je been reageert. Als hij na 3 of 4 passen terugvalt doe je dat weer: been-tikje. Net zolang tot hij snapt dat hij in dat zelfde tempo moet blijven lopen. Hij mag alleen maar langzamer als jij dat vraagt. In galop mag hij niet uit de galop vallen als je hem zelf niet terug rijdt. Een zweepje is beter om dit aan te leren dan een spoortje. Een spoortje kan helpen om hem sneller/scherper opzij te laten gaan, maar hoort ook na je beenhulp te komen als jij daar niet direct op reageert.
Concentreer je er maar op om eerst eens zelf controle te krijgen over het tempo. En heel consequent zijn. Leer maar eens dat er minstens 4 verschillende versnellingen zijn binnen 1 gang en ga die er maar eens opzetten. In dat stadium maakt het niet uit waar zn hoofd zit en of je teugels te los hangen.

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:07

Als toevoeging op Babootje, zorg ook dat je echt reactie krijgt. Als jij een tikje geeft, is het beter dat hij aangaloppeert, dan dat hij met veel tegenzin net even ietsie harder gaat. De reactie moet evenredig zijn aan je hulp.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 17:17

Bedankt voor de tips!
Ga ik zeker wat mee doen!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Snuitje26

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:29

Wat ook belangrijk is is om geduld te hebben met je paard. Dat dier moet natuurlijk ook goed in zn vel zitten he.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:38

Spoortje eraf. Heb je toch niet nodig. Sporen zijn om preciezer je hulp te geven. Met een zweepje is dit beter op te lossen. Been(Zonder spoor) geen reactie? Zweep en daarna direct het paard weer op eigen benen laten lopen(ruiter moet dan heel stil zitten!) Wanneer heb je weer les? Evt. Bij iemands anders regelmatig lessen(min 1x per 2 weken).

Rizette
Berichten: 4321
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:45

Meid, alle raad hier is goed bedoeld. Maar je kunt er op zitten en nu moet je gaan leren je paard goed te rijden en dat kost veel instructie. Dat ga je niet hier vanaf het papier halen, daarvoor heb je nog te weinig inzicht en ruitergevoel en ervaring. Je hebt iemand nodig die je stap voor stap helpt. Zorg ook dat je op het goede been lichtrijdt. Hoort nu eenmaal zo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers