Paard is erg sterk op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 12:54

Vandaag geoefend met links loslaten en rechts vasthouden. Dat werkte mi niet zo heel goed. Ze ging namelijk daarvan heel erg naar rechts kijken, maar ze liet links niet los. Er zijn toen ook wat filmpjes gemaakt:

Hier zie je het probleem heel duidelijk.


Een soort halfbakken schouder-voor geoefend. Ik weet namelijk zelf niet precies hoe die uitgevoerd moet worden :')


Pasje wijken.


Hier liet ze al iets meer los.


Nu hebben jullie er iets meer beeld bij denk ik haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:01

Het trainen van het linkerachterbeen kost tijd.

En zolang jij loslaat op links heeft zij niet zo veel om in te hangen.
Kleine tip: probeer je handen stiller te houden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-08-18 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:23

Laat de zijwaartse buiging eerst even voor wat ie is. Als je paard niet recht en over de bovenlijn kan komen, dan ga je de zijwaartse buiging niet verbeteren...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:28

Dit los je niet op door met de handen te gaan werken.
Dit zit namelijk in het lijf en je voelt het in de mond.
Het paard is naar rechts gebogen in het lijf. En dat los je niet op door 1 hand meer los te laten dan het andere.
Beide handen horen ontspannen te blijven.
Voor de ruiter nog de tip daar aan te werken. Een stille ruiterhand. :)
Dan het paard goed aan het been te maken. En dat hij ook leert reageren op 1 zijdige been hulpen.
Want hij moet gaan leren zijn lijf te gaan buigen omdat linker been heen. Zodat die bolle kant recht word.
En daar heb je gewoon goede les bij nodig, dat is niet op te lossen door bokt.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:54

Janneke; het is slim om erbij te melden dat je handen tov bit stil moet houden, en niet tov je lichaam.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:05

ze zoekt steun aan de bakrand, je kunt dit alles eenvoudig oplossen door een instructeur te zoeken die de nodige aandacht besteedt aan rechtrichten

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:08

Inderdaad en wat dan ook goed is, is om veel op de binnenhoefslag te rijden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:12

Ik heb gisterenavond in een ander topic een héél erg uitgebreide reactie gegeven over hetzelfde probleem. Een heel stuk ervan is voor jou niet meer van toepassing, maar het stuk over het rijden en wie je wil als begeleider kan jou ook wel helpen. Je kan best wel alles lezen om het totale idee mee te krijgen. Het staat hier;

[RT-D] Pony vast op de rechterhand

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:34

Poooooeeeehh := niet slecht bedoeld hoor. Maar ik denk dat je even een hele andere instructeur moet gaan zoeken als je die al had. Want dit is niet op te lossen met wat simpele tips. Je gehele houding, manier van rijden alles moet op de schop. :=

Je beugels mogen wel zeker twee zo niet drie gaten langer. Anders kun je nooit de hulpen goed geven. Kun je nooit fijn zitten.En val je altijd hoe langzaam je paard ook draaft achter de beweging, wat een plof geeft op de rug van je paard.


Ik denk dat flink wat zitlessen jou al enorm kunnen helpen! :))

Dan leer je voelen hoe je paard onder je beweegt en hoe je daar op moet reageren.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:42

Rechts neemt je paard niet aan. Dus sterk op links=rechts niet aannemen!
Dus rechts goed op verbinding rijden. Van je linkerbeen naar je rechterteugel.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:32

En neem les van een gediplomeerd instructeur! Vanaf een filmpje/site kan je geen les krijgen.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:55

Bedankt voor de tips, ga ik aan werken!
Je hebt gelijk Rindin. Maar ik las over rechtrichten en daar stond dat deze oefeningen daar belangrijk voor waren, dus vandaar.
Gelukkig heb ik ook een hele fijne instructrice! Maar helaas heel lang al geen les gehad ivm vakantie :(

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:49

Rindin schreef:
SinneJ schreef:

Ik geloof gewoon dat je met goed rijden in weinig gevallen fysio nodig hebt... en ik geloof ook dat als ze goed les neemt, de instructeur/-trice het zou zien wanneer er fysieke problemen zijn.

Daarom is het het veiligste haar aan te raden les te nemen om niet iemand voor alles meteen op kosten te jagen.

Daarbij nuanceert bijna iedereen hier in het topic met 'vaak' of 'je kan het niet uit een tekst afleiden' en geeft TS zelf aan dat ze denkt dat het rijtechnisch is.


Over beide stellingen in dikgedrukte stuk gaan wij het nooit eens worden. Je wilt niet weten wat ik tegenkom, en met hoeveel pijn en stijfheid heel veel paarden 'gewoon' doorlopen.
En de beoordeling van het functioneren van het paardenlijf overlaten aan een instructrice ipv aan mensen die minimaal 6 jaar gestudeerd hebben?

Weet je hoe vaak Glock een fysio over de vloer heeft? ;)

Met het dikgedrukte ben ik het met SinneJ eens. Het lijkt echt een modeverschijnsel dat iedereen regelmatig een fysio bij zijn paard moet hebben.
En het is net de vergelijking met topsporters die heel krom is. Daar worden de paarden correct gereden, maar er wordt ook heel veel van gevraagd. Ruiter, trainer en fysio werken samen naar een doel en willen dit zo snel mogelijk bereiken. Daar gaan ze ook op de grens zitten van wat het paardenlichaam aankan. Bij recreatiepaarden is het vaak zo dat ze slecht gereden worden, dan vast zitten en dan moet de fysio het komen oplossen. Vervolgens wordt het paard terug vastgereden, fysio moet terug komen etc. Telkens lost de fysio het op, maar het rijden wordt niet in vraag gesteld en de molen draait door.
Uiteraard is een fysio heel nuttig als er een fysiek probleem is, bv. na een val of een andere blessure, dat zijn dan die 'weinige gevallen' uit het dikgedrukte stukje..
Een instructeur moet idd kunnen zien/voelen of het gaat om de natuurlijke scheefheid van een paard of dat er iets meer aan de hand is.
Als ik de filpmjes van TS bekijk is er rijkunstig nog wel heel wat winst te halen.
TS, heb je al eens aan centerd riding gedacht? Daar wordt langs een omweg aan je houding gewerkt, wat vaak een veel beter resultaat geeft dan 'hielen omlaag, schouders achteruit' etc.
Je kan in ieder geval al beginnen met minder hoog uit je zadel te komen bij lichtrijden en je handen niet mee omhoog te nemen. Truc is om wanneer je uit je zadel komt je handen naar beneden te doen. Of met je pink een pluk manen vast te houden. Paard mag in zijn mond niet voelen of jij rechtstaat of zit.
Zet wijken en schoudervoor maar even in de koelkast en concentreer je op de basis. Ttz. paar soepel maken, grote voltes, slangenvoltes etc. maar zonder iets te forceren. Als je paard los komt zal hij ook zijn hoofd laten zakken.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:59

@Sclimpre


erg fijne reactie en inderdaad precies wat ik bedoel :) je brengt het mooi onder woorden.

Heeft niets te maken met wel of niet inzitten met het welzijn van je paard. Iedereen doet wat hij denkt dat zijn paard het meeste helpt. Ik vind het dan ook ver gaan dat men dat beweert in dit geval, want hoewel ik niet zo in fysio als ultieme oplossing geloof, ben ik er wel van overtuigd dat mensen die dat doen of laten doen, dat voor hun paard doen en de juiste bedoelingen hebben.

Dus laten we er op bokt vanuit gaan dat iedereen zijn paard gelukkig wil maken en gewoon discussiëren over wat ieder van ons vindt dat dat inhoudt.

Nogmaals: in het andere topic heb ik erg duidelijk mijn mening over goede zorg uitgeschreven.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 18:42

Centered riding heb ik ooit in een topic van gezeten, maar ik begreep eigenlijk nooit zo goed wat dat was! Ik zal het eens opzoeken! Verder bedankt voor de tips!
Vandaag heeft mijn stalgenootje gereden en zij kreeg Ivy al gauw voor elkaar. Zij heeft me ook veel bruikbare tips gegeven. Ik ga denk alsnog de fysio even een berichtje sturen of hij denkt dat losmaken nodig is

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:23

Sorry dubbele post.. ;)
Laatst bijgewerkt door SennaNr1 op 16-08-18 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:29

Tof dat je open staat voor hulp en tips.

Ik denk alleen dat je een stukje basis mist.. Tuurlijk wil je je paard fysiek beter krijgen en eventuele scheefheid oplossen. Maar naar mijn mening komt dit pas nadat je zit, houding en het inwerken van je hand en been verbetert.

Iedereen moet leren en kilometers maken, da's logisch. Maar je paard leert op deze manier veel signalen van jou te "negeren". Als je bijvoorbeeld geen meegaande "stille" hand hebt en je een keer een meer bewuste hulp geeft, snapt ze het onderscheid niet. Net als het continu gebruiken van je sporen: als je geen hulp geeft moet je wel je benen stil kunnen houden. Ik vind eigenlijk dat je geen sporen mag dragen als je je been niet stil kunt houden (dwz niet steeds onbedoeld aanraakt met je been).

Denk dat het vooral tijd nodig heeft. Maar ik zou bij de basis beginnen (fijne zit, stille hand, niet onbewust of continu "hulpen" geven) en dan maar de voorkant even laten voor wat het is. Je zou je dan kunnen richten op gehoorzaamheid, reageren op t been, balkjes draven, etc. Of gewoon een lekkere buitenrit maken. Zaken als rechtrichten en soepel maken zou ik dan vooral op de grond doen. Is lijkt mij voor zowel jou als je paard fijner. Zo oefen je zelf met een betere balans krijgen en help je je paard om fysiek sterker en soepeler te krijgen zonder dat je hem hindert.

Veel succes met je brave paardje!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:57

Als je paard een topic zou kunnen openen zou er waarschijnlijk iets komen te staan als: Mijn mens is erg sterk op links (of rechts).

Met andere woorden: Zoek vooral ook de (rijtechnische) oplossing bij jezelf. Mensen zijn vaak links of rechts sterker ontwikkeld wat je kan overbrengen op je paard. Je kan je paard op alle mogelijke manieren trainen maar je eigen lichamelijke ongelijkheid is van even groot belang.

Ben je bijvoorbeeld in je linker heup soepeler dan rechts, of andersom? linkerarm sterker dan recht? Minder fijn ontwikkelde motoriek in je linker arm?

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?


leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:07

FCSA schreef:
'Vasthouden op links' betekent vaak 'niet goed (genoeg) aannemen op rechts' :j

Dit! Om linksom te kunnen buiten moet ie rechts dus stretchen. Niet alleen op links gaan rijden en focussen dus. Soms ben je zelf ook ineens een stuk sterker links dan rechts, misschien houd jij je paard onbewust wel vast. Check even of je helemaal recht zit, geen knik in je heupen, en of je teugels even lang blijven.

We kunnen als heel bokt je adviezen geven, maar ik zou dit lekker met je instructie uitzoeken

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:22

SinneJ schreef:
@Sclimpre


erg fijne reactie en inderdaad precies wat ik bedoel :) je brengt het mooi onder woorden.

Heeft niets te maken met wel of niet inzitten met het welzijn van je paard. Iedereen doet wat hij denkt dat zijn paard het meeste helpt. Ik vind het dan ook ver gaan dat men dat beweert in dit geval, want hoewel ik niet zo in fysio als ultieme oplossing geloof, ben ik er wel van overtuigd dat mensen die dat doen of laten doen, dat voor hun paard doen en de juiste bedoelingen hebben.

Dus laten we er op bokt vanuit gaan dat iedereen zijn paard gelukkig wil maken en gewoon discussiëren over wat ieder van ons vindt dat dat inhoudt.

Nogmaals: in het andere topic heb ik erg duidelijk mijn mening over goede zorg uitgeschreven.


Jullie hebben duidelijk nog geen ervaring met fysiotherapie als (preventieve) zorg voor het paard.
Helaas is zowel ieder paard, als iedere ruiter scheef. Dat geeft dat rijden op een paard eigenlijk altijd wel blokkades en eventueel pijn geeft. Redt een paard zich daarmee? In heel veel gevallen wel. Ze hebben ook niet echt keus, ze kunnen niet zeggen waar ze last van hebben (behalve door niet te zakken over de bovenlijn en links vast te houden bijvoorbeeld).
Je kunt het onzin vinden, want 'het paard wordt toch steeds weer vast gereden', maar wat nou als je dmv fysiotherapie alles gewoon wat makkelijker maakt? Voor beide partijen... Het paard kan makkelijker ontspannen, houdt links minder vast, ruiter kan makkelijker vragen of het paard in een bepaalde houding wil en heeft dus zo een ingang om de volgende stap te kunnen zetten. En dan ook nog op een manier die voor beide partijen makkelijker is: het paard handelt vanuit minder pijn en kan daardoor beter wat er gevraagd wordt, de ruiter kan zonder gedoe wat meer van het paard vragen. En dan heb ik het nog niet eens over de lange termijn: doorrijden op een scheef paard, wat zou dat met de benen doen en dus met het risico op blessures?
Waarom zou je hier tegen zijn? En aan jullie de vraag: hoe weet je dat je paard pijn heeft en dus een fysio nodig zou hebben?

Ik heb enorm veel klanten die mij preventief laten komen. Daar wordt het rijden makkelijk en dus leuker van voor zowel paard als ruiter. Zouden jullie ook eens moeten proberen ;)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 07:31

Dat mijn hand beweegt ben ik met je eens, even over de sporen, ik weet heel bewust dat ik haar alleen raak als ik dat wil. Ik heb dan misschien wel een beetje flappervoeten, maar ik raak haar alleen als ik dat wil. Ik weet gelukkig precies wanneer ik er met mijn sporen inzit en wanneer niet, hoewel ik het met je eens ben dat het lijkt alsof ik er continu inzit met mijn sporen. In de volte geef ik idd wel constant spoor, dat zou ik moeten minderen.

Ik weet dat ik in mijn linkerheup soepeler ben dan rechts. Verder ben ik in mijn rechterarm sterker dan links. Mijn linkerarm is idd zeker minder ontwikkeld!

Verder bedankt voor alle tips!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:38

Dus dan elke maand een fysio erbij? De ruiter moet in staat kunnen zijn om het scheve paard recht te gymnasticeren. Als een ruiter dat niet kan, wordt het best een duur geintje om dan elke maand een fysio erbij te laten komen en naar mijn idee zou je dan nog steeds achterstevoren bezig zijn. Dat wat een fysio losmaakt, moet een ruiter wel kunnen continueren in het rijden. Als je dat niet kan, zit je paard onherroepelijk weer vast. Cirkeltje is weer rond.
Voor Kim ligt nu de focus vooral op het onder de knie krijgen van de basis. Weten wat ze moet en kan doen om haar paard soepel te krijgen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:53

karijn schreef:
Dus dan elke maand een fysio erbij? De ruiter moet in staat kunnen zijn om het scheve paard recht te gymnasticeren. Als een ruiter dat niet kan, wordt het best een duur geintje om dan elke maand een fysio erbij te laten komen en naar mijn idee zou je dan nog steeds achterstevoren bezig zijn. Dat wat een fysio losmaakt, moet een ruiter wel kunnen continueren in het rijden. Als je dat niet kan, zit je paard onherroepelijk weer vast. Cirkeltje is weer rond.
Voor Kim ligt nu de focus vooral op het onder de knie krijgen van de basis. Weten wat ze moet en kan doen om haar paard soepel te krijgen.


Elke maand? Wie heeft het over elke maand? Wat een vreemde conclusie uit mijn verhaal...
Zoals ik al zei: door het lijf van het paard eens in de zoveel tijd los te laten maken, pijnvrij te laten maken, creëer je weer een ingang om rijtechnisch stappen te kunnen maken. Waarom zou dat effect in een maand weer verdwenen zijn? Helemaal als je, zoals jullie zo fanatiek aanhalen steeds, goede begeleiding hebt...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:09

Kimmie25501 schreef:
Dat mijn hand beweegt ben ik met je eens, even over de sporen, ik weet heel bewust dat ik haar alleen raak als ik dat wil. Ik heb dan misschien wel een beetje flappervoeten, maar ik raak haar alleen als ik dat wil. Ik weet gelukkig precies wanneer ik er met mijn sporen inzit en wanneer niet, hoewel ik het met je eens ben dat het lijkt alsof ik er continu inzit met mijn sporen. In de volte geef ik idd wel constant spoor, dat zou ik moeten minderen.


Toch zie ik dat je bijna elke pas aandrijft. Je tenen wijzen naar buiten dus als je benen dan bewegen in draf is de kans groot dat je haar raakt met je spoor. Het zal zo niet direct iets met de scheefheid oplossen te maken hebben. Maar het is iets wat heel veel mensen doen en het lijkt me, buiten irritant voor het paard, dat dit je paard afstompt. Ik hoor heel vaak "ja maar zonder sporen is ie niet vootwaarts te krijgen". Dan gaat er iets mis.. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is hoor. Maar heel vaak doen we als ruiter dingen die we ons niet bewust zijn en waar veel voordeel te halen is

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:30

Ik denk dat het goed is om je paard 2 x in de week te laten rijden door iemand die haar wel los en wat rechter kan maken c.q. goed kan bijhouden. En verder zeker iedere week lessen, liefst twee x per week.
Zitlessen zouden jou ook veel nut opleveren. Een fysio is fijn, maar heeft zo weinig nut als je je paard zelf weer vast rijdt.
Oefeningen als schouder voor en wijken is hartstikke goed maar zorg ervoor dat je er goede begeleiding bij hebt. Ook al gaat het niet helemaal goed is het toch goed om ze te rijden. We hebben tenslotte allemaal moeten leren soms ook door het verkeerd te doen. En er gebeurt ten minste iets. Probeer er aan te denken recht boven je paard te blijven en te kijken waar je naar toe gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers