Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 20:57

Goede avond allemaal,

Ik zit even met een dingetje.. ik heb 4 maanden geleden mijn eerste paard gekocht. Een friese ruin van 12 jaar. Toen ik hem kocht had hij totaal geen conditie, nu zijn we dat aan het opbouwen met om de dag lessen en t gaat super goed. Ik zit alleen met iets. Ik heb hem gekocht omdat ik erg onzeker ben en snel angstig, in die 4 maanden heb ik dat nog geen 1 keer bij hem gehad en ben totaal niet angstig op hem. Alleen nu begint hij dus een beetje spoken te zien, ineens gaat zn nek omhoog en de oren naar voren tijdens de lessen, hij is er 1 keer vandoor geschoten en toen piepte hij heel hard, en gingen zn oren helemaal naar voren. Net tijdens t longeren vondtie ineens alles spannend, keihard galopperen, bokken, piepen en ik kreeg hem amper gestopt.. kan dit aan mijzelf liggen? Dat ik de zenuwen op hem overbreng? Is dat er nog uit te krijgen? Of is hij mij nu aan t uittesten? Wie heeft hier ervaring mee? Ik rijd hem samen met mijn beste vriendin..

P.s. ik weet nog niet goed hoe deze site werkt dus excusus als ik het in een verkeerd forum heb geplaatst :o


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:04

uiteraard heel vervelend dat hij dat doet. wat voer je hem ? het kan ook zijn dat hij steeds wakkerder wordt omdat hij te veel krachtvoer krijgt.
ook kan hij je steeds wat meer uittesten. vaak gaat het in het begin goed, maar als ze gewend zijn en weten hoe en wat kunnen ze eens iets proberen. maar dat kan je niet vanuit een berichtje beoordelen.

je zou hem met rijden wat meer aan het werk kunnen zetten zodat hij geen tijd heeft voor gekke dingen. veel overgangen en figuren rijden bijvoorbeeld. wat zegt je instructeur hierover?

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:07

dingogirl schreef:
uiteraard heel vervelend dat hij dat doet. wat voer je hem ? het kan ook zijn dat hij steeds wakkerder wordt omdat hij te veel krachtvoer krijgt.
ook kan hij je steeds wat meer uittesten. vaak gaat het in het begin goed, maar als ze gewend zijn en weten hoe en wat kunnen ze eens iets proberen. maar dat kan je niet vanuit een berichtje beoordelen.

je zou hem met rijden wat meer aan het werk kunnen zetten zodat hij geen tijd heeft voor gekke dingen. veel overgangen en figuren rijden bijvoorbeeld. wat zegt je instructeur hierover?


Hij krijgt 3x per dag een halfje bix en hooi. Meer niet.. ja dat zegt mijn instructrice ook inderdaad, dat ik hem veel aan t werk moet zetten, en merk dat hij t aan t einde van de les ook veel minder doet. Het is voor mij ook allemaal erg nieuw, maar wil gewoon niet bang worden van mn eigen paard, en ben dan bang dat t nooit meer overgaat of dat ik het alleen maar erger maak..

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:10

Het is vrij normaal dat een paard na een maand of drie ineens verandert in z'n gedrag. Hij is dan gewend aan de nieuwe omgeving en nieuwe eigenaar/ruiter.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:16

Vervelend voor jou dat je je onzeker gaat voelen! Ze zeggen dat je er een jaar voor mag uittrekken voordat jij aan je paard bent gewend, maar ook je paard aan jou! Je kan hem ook longeren voordat je hem gaat rijden als jou dat een veiliger gevoel geeft! En verder idd wat hierboven ook staat lekker aan het werk houden zodat hij geen "kans" krijgt om jolig rondjes te gaan rennen uit bijvoorbeeld verveling. Veel kilometers maken, ik hoop dat je je snel wat zelfverzekerder gaat voelen maar dat gaat vast wel goed komen!

Instagram: @Wiske_the_friesian_horse

Youtube: Esra Pennings

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:16

Koper schreef:
Het is vrij normaal dat een paard na een maand of drie ineens verandert in z'n gedrag. Hij is dan gewend aan de nieuwe omgeving en nieuwe eigenaar/ruiter.


Ja dat is ook zo, maar dan schrikt hij bijv ineens van een tractor terwijl dat hem eerst geen bal intresseerde.. ;(

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:19

Vraag je instructeur om tips om je dier af te leiden en om spanning af te laten vloeien, zowel zijn als jouw spanning.

In een lessituatie is afwenden of een overgang rijden misschien niet handig - maar stelling vragen kan vaak wel.
Dan neem jij een initiatief en dat is in principe leidersgedrag.

Wat ook kan, en aan de longe kan dit de moeite waard zijn: je neemt het over. Hij gaat galopperen, okee - en dan nog 5 rondjes voor jouw lol. ("Mensen doen af en toe raar, je bent braaf en wen daar maar aan.")

Vwb je eigen zenuwen: laag, diep in je buik ademen, kauwen met je mond en nadrukkelijk 'in het hier en nu' blijven.
Bijvoorbeeld *je ziet die hals omhoog gaan, oren er op* adem, vraag stelling, kauw, 'je wil een reactie op je vraag' blijf ademen, ga stappen (of draven of galopperen) kauw, ga wijkend lang de plek waar hij heen kijkt, adem, kauw - "braaaaf!"

BijvBijvoorbeeld monster rechts: met je linkerbeen (kuit, knie, dijbeen) en een beeetje je gewicht op rechts, of in het midden. Duw je je paard er langs. Blijf van de rechterteugel af, vraag stelling links.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:19

Het kan zijn dat ie wat meer conditie krijgt, dat klopt. Dan is meer werk geven een oplossing. Realiseer je wel dat ze daar ook weer meer conditie van krijgen, dus je moet daar wel een evenwicht in vinden.
Het kan ook zijn dat je niet duidelijk/consequent genoeg bent en dat ie een loopje met je neemt :) ... In dat geval is het misschien verstandig je instructrice (als je het geld er voor hebt) 1 x / week mee te laten rijden. Ik deed dat altijd met onze jonge paarden en het heeft zowel de paarden als mij altijd enorm geholpen. Ook een keer onder begeleiding longeren wil misschien helpen.

Maar het kan ook zijn dat je paard last heeft van de rug, dan willen ze ook wel eens wat spooky doen. Dus misschien moet je je zadel ook even laten controleren?

Verder eens met Koper, de meeste paarden krijgen na 2/3 maanden meer praatjes, dan zijn ze gewend.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:21

Esra_P schreef:
Vervelend voor jou dat je je onzeker gaat voelen! Ze zeggen dat je er een jaar voor mag uittrekken voordat jij aan je paard bent gewend, maar ook je paard aan jou! Je kan hem ook longeren voordat je hem gaat rijden als jou dat een veiliger gevoel geeft! En verder idd wat hierboven ook staat lekker aan het werk houden zodat hij geen "kans" krijgt om jolig rondjes te gaan rennen uit bijvoorbeeld verveling. Veel kilometers maken, ik hoop dat je je snel wat zelfverzekerder gaat voelen maar dat gaat vast wel goed komen!



Ja soms denk ik ook dat ik misschien teveel en te snel wil.. we lessen pas 2 maanden, heb hem eerst veel gelongeerd omdat mn zadel nog niet klaar was en hij liep een beetje kreupel.. dus we hebben t heeel langzaam opgebouwd. Merk wel dat hij er heel veel zin in heeft, maar inderdaad misschien moet ik het veel langer de tijd geven. Kan ook niet verwachten dat we na 2 maanden rijden elkaar al helemaal begrijpen misschien 

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:23

Janneke2 schreef:
Vraag je instructeur om tips om je dier af te leiden en om spanning af te laten vloeien, zowel zijn als jouw spanning.

In een lessituatie is afwenden of een overgang rijden misschien niet handig - maar stelling vragen kan vaak wel.
Dan neem jij een initiatief en dat is in principe leidersgedrag.

Wat ook kan, en aan de longe kan dit de moeite waard zijn: je neemt het over. Hij gaat galopperen, okee - en dan nog 5 rondjes voor jouw lol. ("Mensen doen af en toe raar, je bent braaf en wen daar maar aan.")

Vwb je eigen zenuwen: laag, diep in je buik ademen, kauwen met je mond en nadrukkelijk 'in het hier en nu' blijven.
Bijvoorbeeld *je ziet die hals omhoog gaan, oren er op* adem, vraag stelling, kauw, 'je wil een reactie op je vraag' blijf ademen, ga stappen (of draven of galopperen) kauw, ga wijkend lang de plek waar hij heen kijkt, adem, kauw - "braaaaf!"

BijvBijvoorbeeld monster rechts: met je linkerbeen (kuit, knie, dijbeen) en een beeetje je gewicht op rechts, of in het midden. Duw je je paard er langs. Blijf van de rechterteugel af, vraag stelling links.


Ja zijn we nu inderdaad ook mee bezig met naar binnen kijken enz, bedankt voor de tip zal er morgen ochtend eens op letten als ik weer les heb.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:26

Kendra schreef:
Het kan zijn dat ie wat meer conditie krijgt, dat klopt. Dan is meer werk geven een oplossing. Realiseer je wel dat ze daar ook weer meer conditie van krijgen, dus je moet daar wel een evenwicht in vinden.
Het kan ook zijn dat je niet duidelijk/consequent genoeg bent en dat ie een loopje met je neemt :) ... In dat geval is het misschien verstandig je instructrice (als je het geld er voor hebt) 1 x / week mee te laten rijden. Ik deed dat altijd met onze jonge paarden en het heeft zowel de paarden als mij altijd enorm geholpen. Ook een keer onder begeleiding longeren wil misschien helpen.

Maar het kan ook zijn dat je paard last heeft van de rug, dan willen ze ook wel eens wat spooky doen. Dus misschien moet je je zadel ook even laten controleren?

Verder eens met Koper, de meeste paarden krijgen na 2/3 maanden meer praatjes, dan zijn ze gewend.


Ja daar zat ik ook aan te denken, om hem te laten rijden door iemand die meer ervaring heeft (en consequenter is :o ) want dat ben ik niet altijd, omdat ik snel zoiets heb van 'straks vind hij me niet meer leuk'.. slaat nergens op maargoed. Doe wel mn best met de lessen om strenger te worden. Om mijn instructrice te laten rijden is helaas geen optie, ze vragen hier erg veel geld voor.. dus ga eens kijken of iemand anders een optie is.

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:28

Frysian90 schreef:
Koper schreef:
Het is vrij normaal dat een paard na een maand of drie ineens verandert in z'n gedrag. Hij is dan gewend aan de nieuwe omgeving en nieuwe eigenaar/ruiter.


Ja dat is ook zo, maar dan schrikt hij bijv ineens van een tractor terwijl dat hem eerst geen bal intresseerde.. ;(

En hoe komt het dat hij zo met zijn hoofd bij die tractor is?

Of hij nou schrikt of te veel heeft gedaan of ander voer heeft of wat de oorzaak maar is: vogel uit hoe je hem met z'n aandacht bij jou krijgt. Dan ziet hij ook die tractor niet meer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Frysian90
Berichten: 77
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:33

Ja dat is ook zo, maar dan schrikt hij bijv ineens van een tractor terwijl dat hem eerst geen bal intresseerde.. ;([/quote]
En hoe komt het dat hij zo met zijn hoofd bij die tractor is?

Of hij nou schrikt of te veel heeft gedaan of ander voer heeft of wat de oorzaak maar is: vogel uit hoe je hem met z'n aandacht bij jou krijgt. Dan ziet hij ook die tractor niet meer.[/quote]

Ja als je dat zo zegt denk ik inderdaad... ik laat het dan ook gewoon toe. Moet echt consequenter worden en van te voren al zn aandacht bij mij krijgen. Dat is nog wel lastig. Denk gewoon dat ik teveel en te snel wil. Maar mn angst is dat het blijvend is, maar denk dat ik zelf degene ben die daar voor zorgt ja of nee..


A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 00:17

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen :)

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:21

Frysian90 schreef:
Ja als je dat zo zegt denk ik inderdaad... ik laat het dan ook gewoon toe. Moet echt consequenter worden en van te voren al zn aandacht bij mij krijgen. Dat is nog wel lastig. Denk gewoon dat ik teveel en te snel wil. Maar mn angst is dat het blijvend is, maar denk dat ik zelf degene ben die daar voor zorgt ja of nee..

Dat denk ik ook. Maar dat geeft niet. Als je nooit ergens tegenaan loopt leer je ook niks.

En je bent echt niet de enige met dit probleem met haar eerste paard :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Janneke2

Berichten: 22721
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:27

Kleine valkuil: paarden vinden mensen die consequent zijn vaak erg prettig!

Je mag heus wel eens de teugels laten vieren, maar door consequent te zijn word je een betrouwbare leider.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers