Paard is erg sterk op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:58

Is je zadel gecontroleerd?
Heb je er al eens een fysio bij gehad? Dit zijn precies de klachten waar wij enorm veel in kunnen betekenen :)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:15

Juut schreef:
Het an rijtechnisch wezen, als hij het zodanig beter doet bij je stalgenoot. Maar sluit een fysiek probleem niet uit. Heb mezelf daar 2 x op verkeken dat ik het in mijn rijden zocht...de ene keer flinke haak op een kies, andere keer scheef zadel.... Verbeterd hij niet, dan kan het wijs zijn problemen uit te sluiten.


Precies. Ik begrijp niet dat eigenlijk iedereen in dit topic adviseert door te rijden op een paard met misschien wel een probleem. Zo'n duidelijk verschil tussen links en rechts, dat betekent iets. Waarom doorrijden op een paard wat duidelijk aangeeft dat er iets niet klopt?
Doorrijden op een paard dat zo duidelijk scheef is, kan uiteindelijk echt problemen gaan geven (een paard dat scheef is belast benen ook ongelijk en dat veroorzaakt blessures). Waarom niet gewoon eerst zeker weten dat het zadel goed ligt en dat je paard pijnvrij is?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:21

Nou, Sinne, volgens mij lees jij dan niet goed. Ik zie voornamelijk rijtechnische tips...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:31

SinneJ schreef:
Rindin schreef:
Nou, Sinne, volgens mij lees jij dan niet goed. Ik zie voornamelijk rijtechnische tips...



Ik geloof gewoon dat je met goed rijden in weinig gevallen fysio nodig hebt... en ik geloof ook dat als ze goed les neemt, de instructeur/-trice het zou zien wanneer er fysieke problemen zijn.

Daarom is het het veiligste haar aan te raden les te nemen om niet iemand voor alles meteen op kosten te jagen.

Daarbij nuanceert bijna iedereen hier in het topic met 'vaak' of 'je kan het niet uit een tekst afleiden' en geeft TS zelf aan dat ze denkt dat het rijtechnisch is.


Over beide stellingen in dikgedrukte stuk gaan wij het nooit eens worden. Je wilt niet weten wat ik tegenkom, en met hoeveel pijn en stijfheid heel veel paarden 'gewoon' doorlopen.
En de beoordeling van het functioneren van het paardenlijf overlaten aan een instructrice ipv aan mensen die minimaal 6 jaar gestudeerd hebben?

Weet je hoe vaak Glock een fysio over de vloer heeft? ;)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:42

Na je eerste zin lees ik al niet meer verder. Gediplomeerd dierenfysio's hebben per definitie minimaal 6 jaar gestudeerd. Zo niet, dan zijn ze geen dierenfysio.
Wij zijn naast dierenartsen ook het enige wettelijk erkende beroep voor het behandelen van paarden, dat heeft een reden.
Verdiep je in dit soort dingen, voordat je onjuiste info op internet zet.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:50

SinneJ schreef:
Rindin schreef:
Na je eerste zin lees ik al niet meer verder. Gediplomeerd dierenfysio's hebben per definitie minimaatjes 6 jaar gestudeerd. Zo niet, dan zijn ze geen dierenfysio.
Wij zijn naast dierenartsen ook het enige wettelijk erkende beroep voor het behandelen van paarden, dat heeft een reden.
Verdiep je in dit soort dingen, voordat je onjuiste info op internet zet.



Ik verdiep me er niet in omdat ik er niet zo in geïnteresseerd ben, maar de gemiddelde ruiter weet ook echt het verschil niet hoor ;) zelfde met zadelpassers. Er zijn zooo veel opleidingen!

Ik zal mijn post aanpassen, maar ik denk dat je focust op de verkeerde dingen :o


Als jij welzijn van het paard en daarvoor de juiste hulp inschakelen (en de moeite doen om je daarin te verdiepen) verkeerde focus vindt, dan blijven wij het oneens.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:23

Laat de zijwaartse buiging eerst even voor wat ie is. Als je paard niet recht en over de bovenlijn kan komen, dan ga je de zijwaartse buiging niet verbeteren...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:22

SinneJ schreef:
@Sclimpre


erg fijne reactie en inderdaad precies wat ik bedoel :) je brengt het mooi onder woorden.

Heeft niets te maken met wel of niet inzitten met het welzijn van je paard. Iedereen doet wat hij denkt dat zijn paard het meeste helpt. Ik vind het dan ook ver gaan dat men dat beweert in dit geval, want hoewel ik niet zo in fysio als ultieme oplossing geloof, ben ik er wel van overtuigd dat mensen die dat doen of laten doen, dat voor hun paard doen en de juiste bedoelingen hebben.

Dus laten we er op bokt vanuit gaan dat iedereen zijn paard gelukkig wil maken en gewoon discussiëren over wat ieder van ons vindt dat dat inhoudt.

Nogmaals: in het andere topic heb ik erg duidelijk mijn mening over goede zorg uitgeschreven.


Jullie hebben duidelijk nog geen ervaring met fysiotherapie als (preventieve) zorg voor het paard.
Helaas is zowel ieder paard, als iedere ruiter scheef. Dat geeft dat rijden op een paard eigenlijk altijd wel blokkades en eventueel pijn geeft. Redt een paard zich daarmee? In heel veel gevallen wel. Ze hebben ook niet echt keus, ze kunnen niet zeggen waar ze last van hebben (behalve door niet te zakken over de bovenlijn en links vast te houden bijvoorbeeld).
Je kunt het onzin vinden, want 'het paard wordt toch steeds weer vast gereden', maar wat nou als je dmv fysiotherapie alles gewoon wat makkelijker maakt? Voor beide partijen... Het paard kan makkelijker ontspannen, houdt links minder vast, ruiter kan makkelijker vragen of het paard in een bepaalde houding wil en heeft dus zo een ingang om de volgende stap te kunnen zetten. En dan ook nog op een manier die voor beide partijen makkelijker is: het paard handelt vanuit minder pijn en kan daardoor beter wat er gevraagd wordt, de ruiter kan zonder gedoe wat meer van het paard vragen. En dan heb ik het nog niet eens over de lange termijn: doorrijden op een scheef paard, wat zou dat met de benen doen en dus met het risico op blessures?
Waarom zou je hier tegen zijn? En aan jullie de vraag: hoe weet je dat je paard pijn heeft en dus een fysio nodig zou hebben?

Ik heb enorm veel klanten die mij preventief laten komen. Daar wordt het rijden makkelijk en dus leuker van voor zowel paard als ruiter. Zouden jullie ook eens moeten proberen ;)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:53

karijn schreef:
Dus dan elke maand een fysio erbij? De ruiter moet in staat kunnen zijn om het scheve paard recht te gymnasticeren. Als een ruiter dat niet kan, wordt het best een duur geintje om dan elke maand een fysio erbij te laten komen en naar mijn idee zou je dan nog steeds achterstevoren bezig zijn. Dat wat een fysio losmaakt, moet een ruiter wel kunnen continueren in het rijden. Als je dat niet kan, zit je paard onherroepelijk weer vast. Cirkeltje is weer rond.
Voor Kim ligt nu de focus vooral op het onder de knie krijgen van de basis. Weten wat ze moet en kan doen om haar paard soepel te krijgen.


Elke maand? Wie heeft het over elke maand? Wat een vreemde conclusie uit mijn verhaal...
Zoals ik al zei: door het lijf van het paard eens in de zoveel tijd los te laten maken, pijnvrij te laten maken, creëer je weer een ingang om rijtechnisch stappen te kunnen maken. Waarom zou dat effect in een maand weer verdwenen zijn? Helemaal als je, zoals jullie zo fanatiek aanhalen steeds, goede begeleiding hebt...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:26

Het is toch per definitie tegen de natuur om op een dier te gaan zitten? Als je de anatomie kent, als je de biomechanica kent, dan weet je wat er in het lijf gebeurt als je erop gaat zitten en weet je dus ook dat het niet ondenkbaar is dat er blokkades ontstaan. Ben ik tegen paardrijden? Nee. Maar jullie lijken er vanuit te gaan dat iedere ruiter alles voelt en ziet. En wordt iedere gedraging van het paard altijd juist geïnterpreteerd?
Nogmaals, ik zeg niet dat je iedere maand een fysio langs moet laten komen, maar we moeten met z'n allen wel de hand in eigen boezem boven steken. We weten en voelen namelijk lang niet allemaal of een paard ergens last van heeft. En de gemiddelde instructeur ziet dat ook echt niet, hoor.
Ik zie het als een arbeidsvoorwaarde. Jij wilt dat je baas een goede stoel en bureau voor je regelt, en misschien zelfs wel voor je fiets betaalt of voor de sportschool, allemaal om te voorkomen dat je klachten krijgt. Vinden we allemaal heel normaal. Waarom vinden we dat voor ons paard dan niet normaal?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:41

Kimmie25501 schreef:
Hoi allemaal, ik zou na een maandje even updaten in dit topic, maar dat was ik vergeten :+
Nu alsnog dus even. Ik heb uiteindelijk toch de fysio laten komen, ook omdat ze erg boos was (ze heeft me zelfs gebeten >;) ).
Maar over het rijden gesproken, het gaat nu echt heerlijk! Ze is zo fijn! In de lessen zijn we nu veel bezig met rechtrichten, wat ook resultaat geeft. Heel veel rijden op de binnenhoefslag en lekker door trainen. Met het rijden gaat het nu echt geweldig! Helaas is ze nog steeds boos en probeert ze me nog steeds te bijten :') Maar in overleg met fysio en andere medici denken we dat het een irritante "baby"-fase is. Ik wacht met smart op het moment dat dit weer klaar is :)


Goed zo! Voor alle partijen makkelijker en lekkerder rijden als het lijf lekker los is. ;) succes verder!

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers