Paard vind "door"galoperen moeilijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Paard vind "door"galoperen moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 15:26

Hoihoi

Ik ben nieuw hier.
In september heb ik mijn 1e B wedstrijd en ik ben al proefjes aan het oefenen. Nu ben ik erachter dat mijn verzorgpaard (een vrij lompe tinker) het galoperen lastig vindt. Ze springt altijd in de goede galop aan begrijpt mijn hulpen maar ze galopeerd niet "door" na drie galopsprongen valt ze terug in draf.
Zelf ben ik best wel een groentje qua rijden maar ik ken de gangen en achterwaarts :). Maar ik heb galop sowieso best lastig gevonden maar mijn zit en hulpgeving is volgens de instructrice in orde en ligt het aan mijn paard.
Mijn vraag is nu, hoe laat ik mijn vzpaardje doorgaloperen en niet steeds terugvallen? Ze doet ook 1 drafpas 1 galopsprong om en om zeg maar...
Gister wel doorgezet en veel been gegeven en er later een zweepje bijgepakt (niet als een idioot paard geschopt en gemept!!!) Haar erg voorwaarts geprobeerd te houden maar dat resulteerde in platte oren en bokken tot het punt dat ik er naast lag...

Paard is qua karakter vrij lui en eten is heilig maar ze is wel erg lief. Haar bouw is enorm lomp. Dit paard heeft jaren voor de kar gestaan en rijdt sinds 3 jaar pas onder het zadel. Ze is eigenlijk toen pas onder het zadel ingereden en heeft bij vorige ruiters ook moeilijk gedaan in galop... bokken en steeds weer terugvallen in draf...
Help!
Wie o wie heeft goede raad!

(In mijn vorig topic over mok stond dat de veears zou komen veearts heeft mijtbehandeking gegeven en alles is nu weg het was dus mijt..)


Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Re: Paard vind "door"galoperen moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 16:25

Bedankt voor de reacties
Paard is perfect gezond en heeft een goed passend zadel. Volgens de instructrice dan. De eigenaar heeft samen met een "bevriende" manege een onderlinge wedstrijd gorganiseerd waar ik aan meedoe. Er ligt nergens druk op en niks moet. Bij die wedstrijd mag je zelf een proef kiezen en ik koos B proef 5 omdat ik toe ben aan een uitdaging!

Ik kan niet op buitenrit ten minste niet vaak want omdat ik een groentje ben mag ik niet alleen en niemand hier heeft tijd om mee te gaan dus dat wordt em niet helaas.
Ik ben al zolang ik op tink rij erg overdreven aan het belonen want de draf was eerst ook een no go en nu draaft ze lekker door en wil ze niet stappen :\ dus hoop ik de galop ook zover te krijgen met veel belonen en geduld en vooral blijven proberen...
Huidig plan van aanpak: laten aanspringen en zover mogelijk door laten galoperen als ze terugvalt gelijk weer aanspringen en hopen dat ze het na een poosje snapt -:) en ik kreeg de tip "op de grote volte galoperen" van mijn instructrice dus dat probeer ik dan ook maar uit :o .
Mocht het niet lukken voor september dan ga ik voor bixie proef F1 zonder galop. Bij de vorige onderlinge westrijd ging die ook (bijna) foutloos. *\%/*

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Re: Paard vind "door"galoperen moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 17:40

Ik ga zeker de tip rechte stukken gebruiken bedankt!
En ik heb een les komende donderdag dus dt is ook mooi meegenomen.

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 21:44

Hoihoi

Vandaag aan de longe ging super! beide kanten ging ze mooi in galop wel maar anderhalf rondje per keer maar het is iets :7
Ze is niet scheef en heeft geen pijn, samen met de stalhouder haar rug uitgebreid bekeken overal druk zetten van oren tot staart. Ze reageerde nergens op.
Het zadel past ook nog steeds goed daar hebben we ook meteen naar gekeken. Dus ik denk dat het vooral oefenen en doorzetten is voor paard en mij. De eigenaar heeft ook op haar gereden en kjelda ging een half rondje hoefslag in galop op beide kanten...(dus het ligt ook aan mij := ).
Huidig plan: blijven oefenen en overgangen rijden wn dit afwisselen met aan de longe galoperen.
En eigenaar gaf de tip om los te laten in de bak en haar dan zonder lijn met lange longeerzweep te laten galoperen en evt wat lage kruisjes(vrij springen). Hiervan zou paard wat soepelheid en conditie opbouwen is me verteld...
Ook best grappig toen ik kjelda losliet in het land ging ze er in volle galop en bokkend doorgeen sjezen _O- ze kan het dus wel +:)+
Edit: volle vertrouwen dat het gaat lukken!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers