Nieuw paard eerste keer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:10

Komt vast helemaal goed.
Is misschien ook wel gezonde spanning.

Ik zou gewoon longeren, met zadel en hoofdstel.
En dan op het laatst als alles goed gaat paar rondjes erop, desnoods alleen uitstappen, lekker relaxt eindigen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:17

Ik begrijp Yarrah wel een beetje. Ervaring is natuurlijk fijn, maar als jij je angst overbrengt naar je 4 jarige, dan kan het de andere kant uit gaan. Maar goed, dit ter zijde.

Maak het niet te groot meid, je hebt het vaker gedaan, dit zit grotendeels in je hoofd!

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:26

Gewoon je man hem laten vasthouden, er even naast lopen. Je voelt vanzelf aan wanneer je alleen durft. En desnoods ga je eerst alleen met je man er naast. Paar rondjes stappen, klaar. Je hebt geen haast toch?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:27

Ga erheen, longeren of grondwerken of wat je ook wilt doen en beslis dan of je erop gaat of niet.

Als je paardje nog niet geland is op zn nieuwe plek, merk je het snel genoeg. En als je er toch op wilt, en er na 5 minuten af wilt is dat ook goed. Of je rijd gewoon een kwartier en stapt voldaan af.

Paardrijden is samenwerken. Kijk wat je paard je geeft en ga daarmee aan de slag.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:33

Vind allereerst super dapper dat je toch zet, ik heb minder ballen!

Je angst kan ik me indenken, na de geboorte van onze kinderen, ben ik ook voorzichtiger geworden en na de 2e niet meer opgestapt, maar bewust gaan mennen aangezien ons paardenkind spanning wil opbouwen onder het zadel en dat wordt versterkt met de spanning die ik opbouw als ik bedenk wat er allemaal kan gaan gebeuren :+ .

Vindt het dus ergens wel een gewaagde keuze, een 4 jarige en relatief kort onder het zadel, als angst je 'ervaring ' domineert, maar net wat Yarrah zegt de keuze zal wel overwogen zijn geweest.

Ik zou gaan voor een succes moment, als hij nu 1 week stil staat, zal 1,5 week ook wel gaan. Lekker op de grond aan de slag, aan elkaar wennen en met hulp van de instructie er de eerste keer op. Desnoods laat je haar voorrijden en klim je er daarna zelf op om je vertrouwen te boosten.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:35

Je hebt hem een week, waarom zo'n haast? Helemaal als je instructrice ziek is. Neem de tijd om elkaar te leren kennen en stap op zodra je weer les kan krijgen.
Tot die tijd kan je genoeg andere dingen doen met hem.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 20:39

Hallo even een update, net gelongeerd en gehangen en toen eerst erop en aan hand gestapt. Toen los gestapt en toen ook maar even gedraafd. Beetje stuurloos maar wel heel braaf haha

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 20:40

Iedereen bedankt voor de goede tips!!!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:55

Kijk, supergoed toch :D ! Veel plezier

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 01:09

Fijn dat het goed ging en met deze positieve ervaring steeds wat verder uitbouwen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:29

Klinkt goed!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:23

ZarankaII schreef:
Hallo even een update, net gelongeerd en gehangen en toen eerst erop en aan hand gestapt. Toen los gestapt en toen ook maar even gedraafd. Beetje stuurloos maar wel heel braaf haha

Top gedaan meid! Gewoon lekker doorgaan en niet te veel nadenken over het "wat als".
Foto's van je toekomstige topper zouden leuk zijn ;)

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Nieuw paard eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:04

Heb alleen filmpjes haha

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:52

Knap gedaan zeg, ik krijg komende week hetzelfde probleem :o , nuttige tips hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:59

yarrah schreef:
Misschien, en ik zeg het voorzittig was het niet zo slim om zo'n jong paard te kopen die nog maar een maand onder het zadel is als zo angstig/gespannen bent.
Maar goed, het zal wel een goed weloverwogen keuze zijn geweest. Dan heb je ook genoeg ervaring om het paard op te leiden.


Eigenlijk is dit ook een beetje hoe ik denk.. Ik ben ook veel voorzichtiger en "angstiger" geworden nu ik wat ouder ben maar zou dan ook nooit een jong paard wat pas onder het zadel is kopen.

Mijn advies is lekker aan elkaar wennen, longeerwerk doen met zadel er op, af en toe wat hangen misschien een rondje stappen en zo het vertrouwen opbouwen, als je nou eens begint met grondwerk doen en een band met het paard krijgen ben je misschien in een paar maand van die angst af.. Maar ik ben sowieso heel erg anti een paard kopen en gelijk alleen maar willen rijden :P :x