Buigen in het lichaam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buigen in het lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:54

Heb je al geprobeerd om voltes te verkleinen en weer te openen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:16

cataplana schreef:
Voor mij is de volgorde eerst goed aan het been, dan recht maken (schouder voor de achterhand), dan buigen, dan pas stellen.

Hier ben ik het ook mee eens. Schouder voor de achterhand gaat goed. Ik loop nu echt vast op het buigen.

Nageeflijkheid is nog niet aan de orde met haar. Ik heb altijd geleerd dat stelling en buiging de basis is?


Zonder bolling in de rug is de zijwaartse buiging van de wervelkolom veel minder...
Daarnaast is een bolle wervelkolom veel sterker en beter in staat ruitergewicht te dragen (ik zie in mijn werk veel ellende in ruggen door dit niet kunnen, of door de ruiter beperkt worden).
Dus eerst werken aan nageeflijkheid (rechtgericht) en kunnen ontspannen over de bovenlijn.

Dankje voor je uitgebreide reactie. Dit paard is wel enorm recht, lijkt alsof ie een ladder heeft ingeslikt. Heel veel moeite met buigen dus. Dat wil ik losser maken, en als ze in een volte, waar ik actief buiging vraag, ontspant, knikt de hals heel vriendelijk in en gaat ze meer ‘tillen’. Op de hoefslag top aan het been, maar dat hoofd steekt de lucht in.


Paard is niet recht, paard is enorm stijf..los laten maken in de bovenlijn door een goede fysio of osteo kan ook schelen. Daarnaast is nageeflijkheid inderdaad belangrijk, eerst aan het been maken. Dan kun je de voltes daarna ook gebruiken om haar nageeflijker te krijgen..waar je al mee bezig was. Voltes sluiten en openen kan daar goed bij helpen.

Als je haar echt goed wilt leren buigen kun je dat het beste oppakken aan de dubbele longe met een deskundig persoon erbij. Dan pak je echt de lengtebuiging mee en kun je gelijk de aanleuning op een goede manier trainen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:53

Rindin schreef:
cataplana schreef:
Paard is overigens type ‘kop in de lucht’. Zodra ze uit die stijfheid komt, ontspant ze. Dat probeer ik te stimuleren. Het gaat nog helemaal niet over volledig correct lopen. Ik probeer ontspanning in het lijf te creeeren dóór buiging, om zo verder op te pakken. Maar daar zijn we nog niet ;)


Ik denk dat het verstandig eerst even een fysio te laten komen, eerst uit laten sluiten of het paard ergens last van heeft waardoor ontspanning lastig is. En weet je daarnaast zeker dat het zadel goed ligt?

Nogmaals, maar ik geloof dat je me niet gelooft (misschien helpt het als ik zeg dat ik paardenfysio ben?), ontspanning over de bovenlijn is in het geval van buiging essentieel. Niet andersom... Geen ruimte over de bovenlijn = geen ruimte om zijwaarts te buigen.


Klopt helemaal maar ik weet uit ervaring met lesgeven dat het voor sommige combinaties juist helpt om voltes te rijden/ buiging mee te pakken om het paard nageeflijker te krijgen, dus ik denk dat TS wel goed bezig is.

Bovenstaande lijkt me sowieso een goed idee (fysio/ osteo/ zadelcheck) en met goed longeren kun je ook grote stappen vooruit maken als het paard verder blokkade vrij is in het lijf.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Buigen in het lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 07:22

Juist daarom zou ik het wel doen..als hij daarvoor wel bereden is maar niet dressuurmatig is er een grote kans dat hij vastgereden is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, YandexBot en 10 bezoekers