Help, bakkabouters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Help, bakkabouters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 14:03

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een paar tips! Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik heb een lieve schat van een merrie die ik sinds haar veulen zijnde in m'n bezit heb en waar ik sinds november '17 op rij. Even voor de context; ik rij zelf al 17 jaar en heb ervaring met jonge paarden/paarden opleiden. Deze merrie (Joy Star) is nu net 4 geworden, onwijs mensgericht, echt een knuffel, werklustig, en stoer (zonder problemen alleen naar het bos of voorop in de groep). Nu is het alleen zo, dat ze bij ons thuis is de bak veranderd in een kleine angsthaas :+ Een aantal weken geleden is er een put geinstalleerd naast de bak voor het drainage systeem, en die is al die weken al doodeng.

Sinds Joy de put zo eng vindt, heb ik van alles geprobeerd:
-Rustig langs stappen en tegen haar praten
-Stil laten staan en haar er naar laten kijken/aan laten snuffelen
-Aan de hand naar de put toe gelopen buiten de bak om en haar er aan laten snuffelen/naar laten kijken
-Vanuit draf terug naar de stap voordat we bij het "put-gedeelte" aan kwamen om de spanning uit haar lijf proberen te halen
-Binnenstelling aan nemen en binnenbeen er aan
-"Streng" zijn als in, haar door drijven
-Op de volte bij het "put-gedeelte" totdat ik haar voelde ontspannen

Al het bovenstaande lijkt op het moment van doen te werken. Als ik dan alleen een rondje verder ben, lijken we weer terug bij af te zijn en lijkt alles ineens wel eng te zijn in de bak waar ze normaal gesproken zonder probelemen langs rijd. Ik wil er ook geen ding van gaan maken waardoor ze de put juist eng blijft vinden, maar ik ben er wel achter dat doen alsof er niets aan de hand is, en dus niets doen, niet helpt bij haar op dit moment. Ze bouwt zo veel spanning op in haar lichaam dat ze omhoog komt en 180 graden om vliegt. Laatst kwam het zelfs zo ver dat ze begon te steigeren, dit gebeurde nadat ik haar er langs probeerde te drijven.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit erg lastig vind! De vele adviezen en meningen op stal maken het ook niet altijd makkelijk. Sommige zeggen, "Dit is een fase van uitproberen/puberen. Hier moet je doorheen en je mag echt wel met hardere hand optreden als ze dit soort capriolen uithaalt" Sommigen zeggen, "Rustig blijven en niet te veel aandacht aan schenken, dan wordt het vanzelf minder."

Ik weet daarom ook niet of ik er goed aan doe om dit hier te plaatsen, omdat het me wellicht nog minder duidelijkheid gaat geven, maar aan de andere kant bestaat de kans ook weer dat ik hier dé oplossing ga vinden!

Bedankt alvast voor het lezen en ik hoor graag of jullie iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoe jullie dit opgelost hebben. Ik wil uiteraard het beste voor dit lieve paard en ben echt bereid daar werk in te steken. Dus kom maar op met de tips :)

Ohja, nog 1 ding, ik geef haar sinds vorige week 4 schepjes Moody Mix kruiden door haar voer na het rijden. Ik las hier goede recencies over mbt paarden waar het "scherpe" randje vanaf mag. Dit lijkt een kleeein beetje te helpen, maar durf dat nog niet met zekerheid te zeggen.

Gr, Ashley

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9


Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 09:54

Elisa2 schreef:
Tja, zo'n put is natuurlijk ook erg eng haha.

Waar staat de put? heb je de mogelijkheid om op de volte te werken die het verst van de put af ligt? Zoja, dan kun je daar op beginnen en haar aan het werk zetten en stiekem die volte steeds een beetje groter maken, net zolang totdat je door de hele bak kunt gaan.

Doet ze het op allebei de kanten? of voornamelijk op 1 hand?

Het beste los je dit soort dingen op door slimmer en handiger te zijn, aanpakken werd averrechts als het echt angst is, en als het dominantie is dan wil je uit de machtstrijd blijven.


Hahaha ja ik kan me ook oprecht in haar verplaatsen. Hij heeft in het begin ook wat geborreld door het wat er toen er nog geen deksel op zat. Dus ik snap het echt, maar nu mag het wel stoppen na 1,5 maand :+
De volte tactiek heb ik inderdaad al uitgeprobeerd, maar zodra ik hem stukje bij beetje meer naar de put toe maak, begint ze gewoon een "deuk" te maken in de voltes ter hoogte van de put. Helaas ben ik in het rijden met haar nog niet zó ver dat ze veel respect heeft voor m'n binnenbeen op dat moment, dus daar walst ze met gemak doorheen :)
(Edit) vergeten toe te voegen, ze heeft het op beide handen..
En ja, ik heb dus het gevoel dat dat aanpakken inderdaad geen fluit veranderd en het zelfs juist erger maakt. Terug naar de rust!
Ik ga haar vandaag weer rijden en ik ga je tips zeker meenemen!

Bedankt voor je moeite om de tip te delen!
Laatst bijgewerkt door Ashleyhorn op 19-07-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9

Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 10:01

Marilu schreef:
Ik kan je niet echt helpen, maar heb wel een soortgelijk probleem gehad.
Ook jong paardje, heel braaf, heel mensgericht, maar toch ook wel een karaktertje. Zo is het ook plots ontstaan, dat ze begon weg te rennen met mij uit - al dan niet echte - angst voor geluiden buiten de buitenpiste (bak). Ondanks dat ik al jaren rijd, ben ik niet de meest zelfzekere ruiter, dus de spanning ging snel over naar mezelf en dus werd het een vicieuze cirkel.
Met de (zelfzekere) ruiter die haar heeft ingereden deed ze dit dus nooit ... wat duidelijk maakte dat ik er zelf voor veel tussenzat en ik het probleem dus zelf zou moeten gaan oplossen.
Niet dat het nu volledig over is, maar het is al veel beter onder controle. Wat ik probeer, is negeren en zeker zelf niet kijken naar de richting waar het 'gevaar' zit. Springt ze weg, dan probeer ik kalm te blijven, zeg of doe niets, maar rijd gewoon terug naar het punt 'waar we gebleven waren'. Verder probeer ik ook de teugels los te laten, zodat ik het niet extra spannend maak. En als ze het echt te erg heeft (laatst nog toen ze nukkig was door - waarschijnlijk - hengstigheid), dan haal ik er de longe bij en laat ze wat spanning aflopen en stap er dan terug op.
Als ik je verhaal lees, denk ik dat het ondertussen ook zo is, dat jij de put al even spannend vind dan zij en dus dit gevoel doorgeeft. Heb je de kans er eens een andere ruiter/lesgever waar je vertrouwen in hebt om met haar te laten rijden om dit af te toetsen ?


Thanks voor dit! Heel fijn om te lezen hoe jij het hebt opgelost. Ik heb in mijn hoofd inderdaad ook meer van de put gemaakt dan nodig denk ik.. Onbewust.. Zodra we aan het werk gaan en in de buurt komen van de bak, denk ik, bereid je voor op eventuele abnormale sprongen vanaf dit punt. Dat geef ik hoogstwaarschijnlijk aan haar door.. Het is niet dat ik zit te trillen als een rietje, maar ik bedenk me wel dat ik me moet voorbereiden op het ergste. Gek he. Als ukkie zie je dat soort oliebol helemaal niet voor je, en nu rij je door de bak en spoel je in je hoofd 15 min door en zie je jezelf in een ambulance het pad af rijden := Ik ga vandaag weer met haar aan de slag, en zal proberen er in mijn hoofd zo min mogelijk van te maken. Ik let idd al op de spanning in m'n lijf, dat ik die niet tot stand laat komen, maar wellicht gebeurt dat alsnog onbewust.. Ik ga er goed op letten vandaag!
Ik heb haar samen met m'n zus zadelmak gemaakt, ik had bij haar al gepolst of zij er binnenkort nog een keertje op wilt. Zij is een onwijs rustige ruiter en voor duvel niet bang. Dus ik denk dat dat een hele goede is! Bedankt voor je tip! :)

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9

Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 10:02

Jacquel schreef:
Het eerste waar ik aan denk is een of meer paarden in de bak erbij die zich helemaal niets aantrekken van de put. En daar dan gezamenlijk figuren mee rijden, om haar aandacht te verplaatsen.


Ja inderdaad! Ik ben achter de braafste van stal een aantal rondjes aan gaan draven, koppie lekker in de lucht en dus zien dat die ander er niets van maakt. Helaas is ze dat de volgende dag weer totaal vergeten :') Maar het is inderdaad wel minder erg als er alleen al andere paarden in de bak rijden en zij ziet dat die er gewoon langs gaan. Helaas rij ik wel vaak alleen in de bak..

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9


Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 10:06

faunty schreef:
Voerbak op de put zetten ? Of een bloembak ofzo ?
Door iets toe te voegen veranderd de situatie , waardoor ze daar eerst aan moet wennen maar het daarna goed is. Dan is ze niet meer bezig met de put.


Ik heb me moeder er al een paar keer op gezet := Nee zonder grapjes, die stond daar dan terwijl ze m'n proef voorlas. Dat leek ook zeker te helpen. M'n moeder praatte dan ook even tegen haar zodra ik langs kwam. Maar helaas is het de volgende dag met trainen als het dan gewoon weer alleen de put is, weer helemaal terug bij af. Dan is het weer net zo eng als daarvoor...
Maar bedankt voor de tip!

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9

Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Re: Help, bakkabouters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:07

Gisteren opnieuw gereden met haar in de bak en het ging werkelijkwaar super! Ik heb me heel erg geconcetreerd op het relaxed blijven en ik heb het verschil gemerkt. Ik ben inderdaad figuren gaan rijden in de buurt van de put en haar niet gaan forceren. De put bevind zich thv de E, dus echt in het midden van het midden.. Maar goed, ik ben gebroken lijnen gaan rijden, voltes bij A en C en uiteindelijk zelfs een volte kunnen rijden bij B/E. Het ging stukken beter! Ik ben toen ook na 20 minuten rijden gestopt, gewoon omdat ze zo braaf en relaxed was, ik wilde dat niet gaan uitputten en wellicht verpesten. Dus dat was een top ervaring :) Vanmiddag ga ik opnieuw met haar rijden en ga er met precies dezelfde mindset op proberen te stappen. Bedankt voor de tips met de figuren! Een "gebroken" lijn van F naar X naar C is ook een goede om zo nu en dan tussendoor te maken.
Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb de hoop weer terug gekregen dat dit goed gaat komen :)

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9

Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-21 10:22

Hoi allemaal,

Jeetje ik heb hier al even niet gekeken. Bedankt voor de tijd die jullie genomen hebben om jullie tips te delen! Het is nog altijd zo nu en dan raak, waaronder gisteren, dus ik dacht ineens weer aan deze post en kwam hier weer even een kijkje nemen. Ze heeft vandaag lekker een dagje vrij, maar morgen ga ik het weer met haar proberen.

Thanks allemaal...!

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers