Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:34

Ik kan niet direct voor jouw situatie spreken maar wat ik wel vaak zie is dat de ruiter het paard te weinig ondersteunt. Je hebt al veel tempo dus men denkt alleen maar aan langzamer en stopt dus met drijven. Terwijl het meestal beter werkt om juist been te geven. Onbalans ontstaat als ze in die grote galop lang worden, uit elkaar en voor over gaan lopen. Stap 1 is leren dat als het zwaar word, ze steun moeten gaan halen uit het achterbeen en leren dat ze juist meer eraan moeten trekken ipv minder. En dat komt vanuit je been.
Ook is het heel belangrijk dat ze niet in de wending gaan hangen, je wil de massa, het gewicht, recht boven de benen en niet aan de binnenkant ernaast. Hij mag niet tegen je binnenbeen hangen.
Pas als beide in orde zijn, je paard trekt van achteruit en maakt verbinding in zijn lijf en is in balans, kan je stap voor stap de galop gaan sluiten.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:26

proven02 schreef:
@0000 dit is precies wat het probleem is inderdaad, ik durf geen been te geven in galop want ik ben bang dat ze nog harder gaat, zij wordt inderdaad heel erg lang en loopt voor over. Maar hoe kan ik haar dan leren dat ze steun moet zoeken uit het achterbeen? Binnenbeen er bij houden? En als ze dan harder gaat hoe los ik dit op zonder te trekken aan de teugels? Omdat ze bijna niet te sturen valt is dit namelijk wel het gevolg willen we de wending nog halen in dat tempo.


Als het goed is kan je ook in stap en draf vragen om buiging om je binnenbeen zonder dat je dan direct harder gaat. In galop zou dat dan niet anders moeten zijn. Lukt dat nog niet helemaal dan is het verkleinen en vergroten van je volte een hele fijne manier om je paard mooier rond om je been te krijgen.
Ook de manier waarop je wendingen rijd heeft veel invloed, vooral op het al dan niet uit de bocht vliegen. Als je stiekem toch wat veel binnenhand gebruikt in je wendingen kom je daar in stap en draf meestal nog best wel mee weg. In galop ga je dat niet meer redden. Zorg dus dat je echt de buitenkant kan begrenzen en je paard tussen 2 benen en 2 teugels hebt.
Normaal zou je dan door te drijven activiteit moeten kunnen opwekken zonder harder te gaan. Zorg dat je in het juiste ritme drijft, op het juiste moment zodat je als het ware iedere sprong je paard op het achterbeen wil zetten.
Wat betreft het voorover lopen, ik heb ze liever met de neus er (flink) uit, dan te diep of te rond. Dat laatste maakt het namelijk onmogelijk voor je paard om het achterbeen goed onder te brengen, ze maken geen ruimte. Ik begeleid ze met mijn hand dan in de goede richting, denk omhoog en naar voren. Ze moeten leren (en durven!!) de wereld in te galopperen.

Ja, ook wat roodvos zegt dus haha.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:05

Ik zou het voltes openen en sluiten voorlopig bij draf houden, zie dat ik daar niet helemaal helder in was. In galop zal dat nog te pittig zijn, ik vind het zelf niet eerlijk om als ze niet in balans zijn in de grote wending, de wending maar kleiner te maken in de hoop dat ze remmen ofzo. Bij een paard dat er echt vandoor gaat bijvoorbeeld doe ik dat wel maar bij eentje die gewoon braaf zijn werk doet probeer ik dat te voorkomen. Het gaat echt om de wijze van sturen, mooi om je been houden waar je dan voordeel van bij gaat hebben in galop.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:57

Ik heb je filmpje inmiddels gezien, hij moet echt wel een stuk meer gaan galopperen. Dit kan je nooit sluiten, daarvoor is er veel te weinig aansluiting in het lijf en onvoldoende activiteit. Van mij zou je waarschijnlijk eerst meer naar voren moeten galopperen zodat je paard mee vooruit gaat denken. Dan stukje bij beetje meer verbinding en aanleuning maken door een stabielere verbinding aan de voorkant waarbij het vooruit denken steeds prioriteit blijft. Jij moet zelf ook gaan zitten trouwens, je kan op deze manier je paard niet rijden want je hebt geen contact met hem, je zit er heel los op. Brutaler aanwezig zijn! Hij mag best wel voelen dat je erop zit en dat je aan het rijden bent. Dat kan best vriendelijk, graag zelfs maar je moet wel contact maken om iets van hem gedaan te krijgen. Ik denk als jij meer gaat rijden ipv je zorgen maakt om dat het te hard of te groot gaat het geheel er al heel anders uit ziet.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers