Tips beleren 3 jarige hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Tips beleren 3 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 12:59

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar tips hoe een 3jarige hengst te trainen.

We longeren hem nu los. Dus geen bijzets ofzo. Eerst leren op eigen benen te lopen. Dit doen wij nu voor 2 weken 2x in de week. Alles in rust en nemen de tijd.

We willen volgende week beginnen met longeren met hoofdstel om. Dit is hij al gewend want hij heeft ook al eens voor de wagen gelopen.

We willen over een paar weken met zadel gaan longeren en over een ander half maand eens gaan hangen. We nemen alle tijd want hij is nog jong.

Dus hebben jullie nog tips kom maar op.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 25-06-18 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:20

ik vind het knap dat je voor jezelf al een planning gemaakt hebt... het lijkt me beter om even af te tasten hoe het paard het elke sessie doet. aan de hand van hoe hij op alles reageert kun je pas weer een planning maken met wat je de volgende sessie gaat doen. Ieder paard leert tenslotte anders. de een heeft voor het longeren met zadel twee weken nodig, de ander 4 weken.

nog een tip: ik vind het altijd handig om met grondwerk te beginnen. zo krijgt het paard toch een aantal extra manieren mee zoals bijvoorbeeld: niet in mijn ruimte komen, achteruit lopen als ik het vraag, etc etc.

Verder wens ik je heel veel succes en natuurlijk plezier! zoiets is altijd leuk om te doen :)

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 14:55

Een planning is altijd handig. Je wilt ergens naar toe werken en zoals bij elke planning kan je die ten alle tijde wijzigen. We hebben geen haast.

Onder het longeren doen wij ook grondwerk. Het is een zeer brave hengst maar ook hij moet luisteren naar de oefeningen die wij vragen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:09

Inderdaad heel veel grondwerk doen, het leren wijken voor druk, hem leren altijd de juiste mindset terug te vinden ookal is iets spannend. Faither light horsemanship heeft hele mooie filmpjes op fb daarover.

En je kan je ook aanmelden op dit topic, allemaal mensen die in hetzelfde schuitje zitten.
[PP] Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:19

Zoals hierboven genoemd inderdaad lekker doorgaan met het grondwerk, hier pikken ze zo veel van op wat later met rijden ook weer van pas komt! Ik snap dat je een planning maakt, toch mooi om het een beetje stapgewijs in je hoofd te hebben, maar goed kijken naar welk tempo voor hem haalbaar is. Ieder paard leert natuurlijk anders, de een pikt het makkelijker op dan de ander. Je moet maar zo denken; er is nog tijd zat! :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:34

Hij is nog jong idd,, ik zou zeker nog een jaartje wachten en het dier meer voorbereiden vanaf de grond, waarom er nu al op?
Hij is nog in de groei en moet nog wisselen, als je dan al iets wil met hoofdstel , gebruik dan niet het bit, maar doe daaronder een kaptoom, want zeker een jong paard trekt nog eens weg en dan komt alle druk in de mond, dat is niet fijn voor het dier , maar ook niet de bedoeling van het bit.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:48

midgie schreef:
Hij is nog jong idd,, ik zou zeker nog een jaartje wachten en het dier meer voorbereiden vanaf de grond, waarom er nu al op?
Hij is nog in de groei en moet nog wisselen, als je dan al iets wil met hoofdstel , gebruik dan niet het bit, maar doe daaronder een kaptoom, want zeker een jong paard trekt nog eens weg en dan komt alle druk in de mond, dat is niet fijn voor het dier , maar ook niet de bedoeling van het bit.


Hij kent het hoofdstel en het bit al.. Daarbij als je goed naar je paard kijkt en rustig aan doen kun je best een dier van 3 jaar beleren hoor. Als je maar goed om je eigen veiligheid denkt en die van je paard+helpers.

Als ik voor het eerst op een jong paard ging zitten deed ik nooit teugels aan het hoofdstel, een rem heb je toch niet als ze aan de kletter gaan en als het bit trekken heeft geen nut, daar worden ze alleen maar bang van. Ik knoop altijd een halstertouw om de nek om toch ergens vast te kunnen houden.

Uit mijn ervaring blijkt dat paarden die al voor de kar hebben gestaan makkelijker zijn om te beleren dan paarden die zo uit de wei komen en nog niks kennen. Maargoed wil natuurlijk niet altijd iets zeggen.

Mijn tip is toch echt denk aan je veiligheid, ook aan de locatie waar je als eerst gaat hangen, zou ik kiezen voor een dichte longeercirkel en niet eentje waar je paard tussen de palen kan schieten. Ik kan meestal pas echt zitten als ik tijdens het hangen al wat gekke dingen kan doen, als zwaaien bewegen op de rug, aan beide kanten overal waar je maar kan aaien of aanraken zodat hij niet opeens schrikt als jouw been opeens aan de andere kant zit.. En ja vanaf daar kan ik je alleen maar adviseren om naar voor te rijden, zorg er ook voor dat je iemand in het midden hebt staan die weet wat hij/zij doet, met voorkeur iemand die dit vaker heeft gedaan.

Ook is een keer licht bijzetten zodat hij een beetje kennis kan maken met de druk van het bit geen verkeerd idee, uit mijn ervaring blijkt dat je er dan vanaf begin iets meer druk kan aannemen als normaal en dat je sneller de controle hebt (maar hier weer dit geld niet bij alle paarden, zijn altijd uitzonderingen) nooit bijzetten als je er op zit trouwens maar dat snap je denk ik ook wel :)

Succes en gaat er iemand filmen? }>

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 17:45

@Cera_D Bedankt voor de info. Ik heb een stip gezet bij de topic.

@stirrup Dat is zeker zo. En hij is nog zo jong. Je kunt op zo`n jonge leeftijd ook al veel kapot maken en dat willen we niet.

@ midgie Ik snap wat je bedoelt. Maar als je met alle rust een drie jarige gaat beleren en over en over ene tijd gaat berijden hoeft er niet veel mis te gaan. Zolang je maar goed naar je paard blijft kijken. Hij hoeft in december nog geen Z te lopen he ;)

@ charmings Het is inderdaad erg fijn dat hij het hoofdstel al kent en bit van het mennen. Ik hoop ook dat het ons gaat helpen met het inrijden. Bedankt voor de tips dit neem ik zeker mee. We willen over een tijdje wel wat gaan bijzetten met longeren. Alleen al om hem nog meer te laten wennen aan druk in de mond.

Haha wil je vlieg filmpjes zien *\o/*

Hier een filmpje in vrijheid
https://youtu.be/933XjmP5_74

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:50

leuk paard hoor. Laat je hem hengst? En wat is zijn afstamming?

Als je erop gaat vooral niet alleen zijn. Maar dat had je vast al bedacht.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:15

Persoonlijk zou ik nog een jaartje wachten. Wij hebben zelf ook een 3 jarige tuigpaardhengst. Het enige wat we daar mee doen is halster aan en uit, geleiden aan de hand (ook aan de fiets), op eigen terrein en langs de weg/natuurgebied, vaststaan, borstelen, voeten geven en afspuiten. Volgend jaar gaan we hem rustig aan beleren. Tip verdiep je in hoe paarden leren en kijk hoe andere mensen het doen. Daarvan kun je ook leren hoe het absoluut niet moet...

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:05

@natasjave het is een goed gekeurde dekhengst dus hij blijft hengst. Afstammeling hou je nog even te goed. Ik train hem voor iemand anders die graag wilt dat hij in de sport word uitgebracht. Ik doe dit samen met een vriendin. Dus zijn nooit alleen. Het is een heel lief dier maar blijft toch een jonge hengst.

@Gmekkes Ik snap wat je bedoelt. Maar hij word dit jaar beleerd op een vriendelijke rustige manier. Alles op zijn tijd. Hij heeft veel plezier in het werk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:55

Maar als het een goedgekeurde tuigpaarddekhengst is dan is hij toch al beleerd in het verrichtingsonderzoek?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:03

Zijn al wat goede tips gegeven.
Ik zou goed letten op je lichaamshouding.
Op het filmpje zie ik dat je vaak te ver naar voren staat zodat hij omdraait.
Als je hem aan de longeerlijn gaat longeren is dit ook belangrijk.

Die hondjes hebben een doodswens?
Zou ik persoonlijk super irritant en afleidend vinden om die er zo tussendoor te laten lopen.
Voor het paard ook irritant.

Succes!

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:20

Euhm of hij is er mee bezig. Nou weet ik het ook niet meer zeker. Hij dekt al wel. >;)

Dit was de eerste keer dat ik wat met hem deed . Dus ik was even nog aan het aftasten hoe hij was. Nu gaat het al stukken beter. Dus was alleen ever energie eruit laten gooien.

Die honden zitten nu in de kantine als wij bezig zijn. Ze zijn zooooooo vervelend. Maar dat wisten we toen nog niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:25

Ufurio4e schreef:
Euhm of hij is er mee bezig. Nou weet ik het ook niet meer zeker. Hij dekt al wel. >;)

.



Het verrichtingsonderzoek is al geweest.

En Tuigpaarden worden daar onder het zadel getraind.
Alleen voor de wagen.

Maar meestal worden ze al zadel en tuigmak aangelevert.

Is hij bij het KWPN goedgekeurd?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:36

NatasjavE schreef:
Ufurio4e schreef:
Euhm of hij is er mee bezig. Nou weet ik het ook niet meer zeker. Hij dekt al wel. >;)

.



Het verrichtingsonderzoek is al geweest.

En Tuigpaarden worden daar onder het zadel getraind.
Alleen voor de wagen.

Maar meestal worden ze al zadel en tuigmak aangelevert.

Is hij bij het KWPN goedgekeurd?


Ik ga het na vragen. Miss kunnen we het vinden onder zijn volledige naam?
Deifelds King van der landhorst

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:45

Op facebook (na wat naam research) vind ik een Deifeldt x Abrilon met de naam Deifeldts King (geb. 2015).
Maar verder in het bestand vind ik tot dusver niets.
TS, ik zou hem laten beleren of hem beleren met mensen ernaast die al veel paarden beleerd hebben.
Hij is nu 3 dus neem de tijd maar een beetje hulp van iemand die meekijkt met een professionele achtergrond is nooit een slecht idee.
Heb je zelf al vaker paarden ingereden?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:53

Dat had ik inderdaad ook al gevonden :) . Het is een Gelderse en geen Tuigpaard.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:57

NatasjavE schreef:
Dat had ik inderdaad ook al gevonden :) . Het is een Gelderse en geen Tuigpaard.


Ja die had ik inderdaad ook maar ook op horse telex vind ik niets.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:24

Bedankt voor de info. En ja heb daar al zeker ervaring mee. Maar niet met een hengst. Een tips zijn altijd welkom ook al in er al veel ervaring

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Tips beleren 3 jarige tuig hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:30

Een hengst hoef je niet anders te beleren dan een normaal paard. Er vanuit gaande dat die netjes is opgevoed.
Dat er een paar ballen onder hangt, betekent niet dat ze meteen gek zijn.

Maar, als je vaker paarden hebt beleerd en doorgereden dan hoef je dat toch niet te vragen?

Ik zou even kijken waar je voor het eerst wilt hangen en opstappen. Wij doen dat meestal op het erf op de stenen, want dan gaan ze niet zo snel gek doen. Kunnen ze daar netjes hun rondje doen in draf, mogen ze mee de bak in.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:38

prugelpiet schreef:
Een hengst hoef je niet anders te beleren dan een normaal paard. Er vanuit gaande dat die netjes is opgevoed.
Dat er een paar ballen onder hangt, betekent niet dat ze meteen gek zijn.

Maar, als je vaker paarden hebt beleerd en doorgereden dan hoef je dat toch niet te vragen?

Ik zou even kijken waar je voor het eerst wilt hangen en opstappen. Wij doen dat meestal op het erf op de stenen, want dan gaan ze niet zo snel gek doen. Kunnen ze daar netjes hun rondje doen in draf, mogen ze mee de bak in.


Volgens míj is er niks mis mee om wat extra tips te krijgen.
Wij zijn nu nog aan het longeren en gaan dan speels gewijs eens naast hem staan op een stoel wat drukken en dan druk er weer vanaf. Het echte hangen kunnen we in de stal doen en kijken hoe hij reageert en daarna een plan hoe verder

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Tips beleren 3 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:49

In de stal kan je geen kant op als die mal gaat doen. Of bedoel je in de stalgang?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Tips beleren 3 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:33

Grondwerk inderdaad. Tot hij alles kent vanaf de grond ; leiderschap, focus, buigen voor druk etc, dan pas beginnen onder het zadel.
Geef hem de ruimte om fouten te maken, en werk dan aan wat je tegen komt :)
Succes!

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tips beleren 3 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 12:59

Ik vind het ook super leuk om grond werk met hem te doen. Hij blijft daardoor mooi gefocust en leert goed op letten.