Veel overgangen meer over de rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:15

Hillebill schreef:
Misschien domme vraag:
Als je een paard veel overgangen laat maken stap -draf - galop - stil staan etc... en dat afwisselt qua gang train je dan puur de achterhand of ook de ontspanning in de rug?
( mijn paard rij ik over het algemeen in overgang op stemhulp, ik zeg draf hij draaft, ik zeg galop en hij galopperd aan ,ik zeg ho en hij komt een overgang terug.) Ook met been maar reageert heel goed op stemhulp.

T is een paard die wat moeite heeft met ontspanning in de rug, tuigersbloed / Gelders bloed waardoor hij meer moeite heeft om nageeflijk te lopen over de rug. dwz dat hij graag bovenin loopt zonder ruggebruik dus moeite heeft met loslaten en ontspanning. ( met bakkabouterssyndroom )


Het is een uitstekende vraag...!

...maar veel mensen in de paardensport kennen vooral de trucjes.

De logica van 'ontspannen in de rug' is, dat het dier ons "op de achterhand" zou moeten dragen.
Dwz: de buikspieren van je paard zijn zeer actief, het bekken kantelt en de bovenlijn wordt lang, de rugspieren relatief ontspannen. Tuigers worden niet direct op die houding gefokt.

Overgangen zijn idd krachtoefeningen.
Als je ze goed uitvoert, maken ze de achterhand sterker.
Dwz: naar een langzamer gang moet de achterhand echt dragen (denk aan de slidestop bij western)(want dat is het doel waar we naar streven: een dragende achterhand). Bij wijze van spreken de teugel door laten glijden, dan wert je zeker dat je dier jouw hand niet ziet als stootblok.
Naar een snellere gang kan tricky zijn: we willen geen duwend achterbeen. Bij een snellere reactie ('goed aan het been') is de kans op 'achterhand er onder' groter dan als een dier zich eerst eens met de voorbenen wat naar voor trekt ("zwemmen" willen we juist niet).

En neem als het kan ook achterwaarts mee, achterwaarts - galop en stap - galop zijn uitstekende overgangen om bekkenkanteling te krijgen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Veel overgangen meer over de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:29

:o vraagje: de schoft loslaten - is dat een variant op de schoftlift?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:46

Wat mij trof was het woord 'ontspannen'.
Een schoftlift maken, dwz de ruiter optillen tegen de zwaartekracht in is hard werk. In de vrije natuur maakt een dier de schoftlift in 'extreme' situaties: roofdier of paring.

Onder het zadel is de krachttoer noodzakelijk. (Of nu ja: als je 20 jaar lang een blij rijpaard wil hebben.)

Maar taal kan tricky zijn: het gaat om ontspannen aanspannen. Dat is anders dan spieren vastzetten (en gaat in de praktijk ook om andere spieren).
Dat correcte buiging en recht-richt werk hier in belangrijk zijn ben ik van ganser harte met je eens.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers