Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:50

Als ze versnellen op 'voorwaarts neerwaarts' is het paard vaak nog niet helemaal in balans en op kracht.

Een overijverig paard zou ik zelf helpen met een homeopathisch relax-korreltje. Paardendrogist heeft daar wel keuze in. Kwestie van uitproberen wat voor dit paard werkt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:51

Lisa_WB schreef:
Is zeker een stukje balans hoor, die paarden hebben altijd maar heel hard op een lang stuk hoeven lopen en wij vragen ze om opeens in een kleine ruimte moeilijke oefeningen te doen in een gang waar ze eigenlijk niet mee bekent zijn :)
Ik rijd altijd met het losrijden veel achtjes en slangenvoltes, en in draf voltes openen en sluiten. Moet wel erbij zeggen dat het bij mij ook lang heeft geduurd om haar zo te kunnen rijden, maar zoals ik al vaker heb gezegd, oefenen en geduld is echt de key :)
Volbloeden zijn enorme spiegellaars en erg gevoelig, zodra jij dus snel boos op ze wordt terwijl zij er geen reden voor zien, gaan ze ook snel zelf twijfelen.

Wanneer heeft die van jou zijn laatste race gelopen / gestopt met rennen?


Ze is nu 14, tot haar 6e heeft ze gekoerst. Daarna een tijdje niks gedaan, en toen is ze opgepakt als ‘normaal’ rijpaard. Overigens niet door mij.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:52

Dees schreef:
Als ze versnellen op 'voorwaarts neerwaarts' is het paard vaak nog niet helemaal in balans en op kracht.

Een overijverig paard zou ik zelf helpen met een homeopathisch relax-korreltje. Paardendrogist heeft daar wel keuze in. Kwestie van uitproberen wat voor dit paard werkt.


Het is niet mijn eigen paard, dus een suppelement zou ik moeten overleggen met de eigenaresse. Wat zijn goede kracht en balans oefeningen? Ik doe bijvoorbeeld ook veel balkjes draven voor balans en coördinatie.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:56

bosox schreef:
Lisa_WB schreef:
Is zeker een stukje balans hoor, die paarden hebben altijd maar heel hard op een lang stuk hoeven lopen en wij vragen ze om opeens in een kleine ruimte moeilijke oefeningen te doen in een gang waar ze eigenlijk niet mee bekent zijn :)
Ik rijd altijd met het losrijden veel achtjes en slangenvoltes, en in draf voltes openen en sluiten. Moet wel erbij zeggen dat het bij mij ook lang heeft geduurd om haar zo te kunnen rijden, maar zoals ik al vaker heb gezegd, oefenen en geduld is echt de key :)
Volbloeden zijn enorme spiegellaars en erg gevoelig, zodra jij dus snel boos op ze wordt terwijl zij er geen reden voor zien, gaan ze ook snel zelf twijfelen.

Wanneer heeft die van jou zijn laatste race gelopen / gestopt met rennen?


Ze is nu 14, tot haar 6e heeft ze gekoerst. Daarna een tijdje niks gedaan, en toen is ze opgepakt als ‘normaal’ rijpaard. Overigens niet door mij.


Dat scheelt al wel een hoop qua balans, dat ze al een tijd van de baan is :)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:02

Voor een 14 jarig paard zou ik de balansontwikkeling zoeken in voltes openen en sluiten én overgangen/tempowisselingen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 09:10

Maar denken jullie dat ik bij die overgangen en tempowisselingen dan juist wel mijn teugelhulpen moet gaan gebruiken, en in welke mate, of zoals ik nu probeer echt op zit en stem? En bij figuren rijden ook teugelhulp, of met mijn beenhulp maar dat ze dan wel versnelt?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:21

Amy schreef:
Ik lees graag mee. Heb ook een te voorwaartse, gespannen merrie. Loopt dwars door het bit heen. Als ze hard gaat raak ik uit onbalans wat natuurlijk ook niet helpt. Overgangen en figuren rijden helpt niet, hier word ze alleen maar opgefokter van. Over een week komt wel een bitfitter langs, hopelijk maakt dat iets verschil.


Bit gaat je niet helpen hiermee, tenzij het bit wat je nu hebt totaal niet past. Correcte training met rust, stemhulp en juist belonen wel. En ik zou een aantal zitlessen nemen zodat je beter in balans leert blijven. Het kost veel tijd, grondwerk en vertrouwen om met je paard een team te worden en partners te zijn. Als je erg in je zadel schuift kun je er een schapenvel bontje op leggen, dat zit steviger en helpt.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:05

bosox schreef:
Maar denken jullie dat ik bij die overgangen en tempowisselingen dan juist wel mijn teugelhulpen moet gaan gebruiken, en in welke mate, of zoals ik nu probeer echt op zit en stem? En bij figuren rijden ook teugelhulp, of met mijn beenhulp maar dat ze dan wel versnelt?


Bij dit soort vragen zit er maar 1 ding op: neem les. Niet perse omdat je niet zou kunnen rijden omdat je nu deze vragen hebt, maar omdat je alleen vanaf de grond gericht kunt zien wat op welk moment echt nodig is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 11:32

Dees schreef:
bosox schreef:
Maar denken jullie dat ik bij die overgangen en tempowisselingen dan juist wel mijn teugelhulpen moet gaan gebruiken, en in welke mate, of zoals ik nu probeer echt op zit en stem? En bij figuren rijden ook teugelhulp, of met mijn beenhulp maar dat ze dan wel versnelt?


Bij dit soort vragen zit er maar 1 ding op: neem les. Niet perse omdat je niet zou kunnen rijden omdat je nu deze vragen hebt, maar omdat je alleen vanaf de grond gericht kunt zien wat op welk moment echt nodig is.


Ik krijg wel begeleiding van de eigenaresse, maar die geeft niet echt les. Het is meer van ga maar rijden en ik sta hier. Ik mag helaas geen les nemen bij een instructrice. Ik weet niet precies waarom, maar ze zal hier wel haar redenen voor hebben.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:50

Rijd de eigenaresse haar zelf ook? En doet ze dan hetzelfde? Heeft de eigenaresse wel les?

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 11:52

Bowo schreef:
Rijd de eigenaresse haar zelf ook? En doet ze dan hetzelfde? Heeft de eigenaresse wel les?


Nee die rijdt haar niet (meer). Ik ben de enige die haar echt rijdt, het rijden is wel al heel erg verbeterd maar tempocontrole is nog wel iets waar we tegen aan lopen...

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:56

Dan vind ik het heel raar dat je geen les mag nemen. Misschien leert ze jou wel hele verkeerde dingen... En aan dit topic te merken, kan ze jou in ieder geval niet voldoende helpen

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 11:56

En dat is ook zo lastig, ik zou heeeeeel graag investeren in goede lessen maar dit is dus niet mogelijk, helaas :(


bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 15:46

Ik heb vandaag weer gereden. Tijdens het instappen geoefend met verruimen en verzamelen op stem en zit. Normaal is ze op het einde opgefokt en te voorwaarts, maar nu had ik meer gevoel van controle, als ik been gaf ging ze harder en als ik terug ging zitten, ‘hoooo’ zei en heel licht in mijn teugels kneep ging ze langzamer. Ik denk dat als ik dit heel consequent volhoudt het wel beter zou moeten gaan, maar blijft een dingetje natuurlijk

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:22

Overgangen oefenen op je zit, zwaar maken en zo terug rijden:)

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:50

bosox schreef:
Maar denken jullie dat ik bij die overgangen en tempowisselingen dan juist wel mijn teugelhulpen moet gaan gebruiken, en in welke mate, of zoals ik nu probeer echt op zit en stem? En bij figuren rijden ook teugelhulp, of met mijn beenhulp maar dat ze dan wel versnelt?



Ik rijd Spaans, 'dus' mijn antwoord is dat je alleen "remt" met de teugel in noodgevallen.
Ook bij figuren: een grammetje, verder niets.

Verder mbt 'balans': een dier dat versnelt bij het voorwaarts neerwaarts strekken van de hals heeft waarschijnlijk onvoldoende buikspieren.
Aangezien die spieren mega belangrijk zijn: vaak doen!
Ook allerlei spelletjes met cavaletti zijn nuttig. (Denk zelf in draf aan passage ;) )

De rijkunstige functie van voltes (wendingen, slangevolte, snake walk etc.) is dat het dier gaat dragen op het binnenachterbeen. Versnellen (vaak icm 'over de buitenschouder gaan') wil vaak zeggen dat het dier duwt ipv draagt.
'Hoooo' met stem en
buitenteugel tegen de hals (of "bellen" tegenaan, weg, tegenaan, weg)
zelf goed op je binnenste bil zitten/ op binnenbeugel steunen
en met dijbeen en knie je dier begrenzen...en geduld.

Via correct buigen en zijgangen leert het dier dragen op het achterbeen ipv duwen op topsnelheid.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 07:19

Wellicht kun je gaan oefenen met grondwerk? Inderdaad dan vooral focussen op stemhulpen. Misschien heb je dit allang gedaan hoor, maar het kan én nuttig, én leuk zijn. Succes!

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Tips bij gevoelig, (te) voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 20:28

Al weer een tijdje geleden, maar bedankt voor de nieuwe reacties.
Het gaat alweer een stukje beter! Wat ik nu elke training doe is tijdens het instappen al beginnen met terugzitten en 'ho' om meer te verzamelen, en zit meer openen en been om wat te verruimen. Ook maak ik overgangen naar halthouden en laat ik haar even wachten, en mag ze echt pas weer stappen op mijn been/stemhulp. Dit doe ik dan ook in draf. In galop is verzamelen nog lastig, omdat haar balans nog niet helemaal goed is nu, maar daar werken we aan.

Saal

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-06-18
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:45

Inderdaad wat veel mensen zeggen: je houding. Op het moment dat jij langzamer en rustiger gaat lichtrijden zul je merken dat zij ook rustiger gaat worden. En ook je ademhaling: rustig blijven ademen. Je kan er bijvoorbeeld op letten dat je 2 passen inademt en 3 uit. Of 3 in en 4 uit. Ook kan je proberen om een overgang naar stap te maken zodra zij sneller gaat lopen. Succes! (Ps: fijn dat het al beter gaat)

~hallo daar~jep :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers