Heet na de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Heet na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 09:25

Mijn paardje en ik hebben al wat issues overwonnen.
Zo was het correct aanspringen naar galop een ding. Lessen, een ander zadel en een aantal osteobehandelingen hebben al wonderen verricht. Als ik tijdens het rijden soms maar dacht aan galop ging zijn hoofd omhoog en werd hij drammerig en wilden vooral vluchten. Aanspringen in rust was niet mogelijk. Dat gaat dus steeds beter en de galop zelf gaat ook goed. Mooie rustige losgelaten galop.

Maar, als we terug gaan in de draf heeft meneer vaak nog de galop in zijn hoofd. Hij bedenkt in elke hoek da hij wel weer opnieuw kan aanspringen en soms op het rechte stuk gaat zijn hoofd weer omhoog en wil hij eigenlijk het liefste weer naar de galop.

Ik zet hem op een kleine volte en laat het dan cirkelen totdat hij weer zakt met zijn hoofd en ontspant en dan rij ik weer rechtdoor. Gaat hij weer rennen, dan herhaal ik de kleine voltes weer. Pas als hij weer rustig is in zijn hoofd gaan we weer verder. Ik probeer daarna zo onvoorspelbaar mogelijk te zijn. Dus soms stapwerk, draf of toch weer de galop.

Het gaat stilaan beter en beter, maar misschien zijn er nog tips om dat stukje rust van galop naar draf te bewaren?

(wij rijden overigens western)


Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Heet na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:33

Wat ik gedaan heb bij mijn jonge paard (zeer sensibel, maar ook zeer werkwillig dier) toen hij zo heet bleef na de galop (wat elke keer bijna paniek werd, en dus gevaarlijk), is afstappen.. een rondje aan de hand gaan lopen zodat hij een keer goed kon uitademen, en daarna weer opstappen en verder rijden.

Dit was voor dat paard de juiste manier om daar rust in te krijgen..

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:55

Bij mijn behoorlijke hete paard is het “probleem” dat na de galop de voorhand al wel geremd is maar de achterhand nog in de stand overactief staat. Als ik dan na de overgang mijn hand ontspan zijn we ook gelijk weer weg. Bij dit paard is het de oplossing om de overgang door te zetten tot ik voel dat ook de achterhand vertraagd. Dan is er ook weer balans in de bewegingsafloop en drukt het paard zich ook niet meer op. In praktijk betekent dit dat ik na de galop eerst een rondje in een voor mijn gevoel soort sukkeldraf ga rijden.

Op termijn moet dit natuurlijk sneller gaan kunnen en moet het een gewone korte overgang gaan worden.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:00

Wat ik doe om ze na een galop weer rustig te krijgen is een rustoefening inplannen. Dus geen draf, maar bijvoorbeeld wijken of schouder binnenwaarts in stap. Dan zijn ze van de voorwaartse focus af omdat ze zich moeten concentreren op een stapoefening.

strooigoed

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Heet na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:33

Bij paarden die heet blijven na de galop plan ik de galop aan het eind van het rijden en ga daarna uitstappen aan de lange teugel. Tot ik merk dat ze weten te ontspannen na het galopperen, dan pak ik na het stappen nog eens een drafje mee of galop op de andere hand. Als dat goed gaat eens blijven draven na de galop. Ze hebben dan geleerd te ontspannen na de galop en dan kun je doorrijden na het galopperen.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 13 bezoekers