Paard slaat op hol, oorzaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:33

Ik heb t al met meerdere mensen besproken, maar ga toch aan jullie bokkers vragen naar jullie mening.

Afgelopen twee weken ben ik meer gaan rijden (3 a 4 keer in de week), naast mijn grondwerk (parelli, rechtrichten, lange lijnen etc). Ik ben onder andere naar het bos geweest en heb ook veel geoefend in de bak met lengte maken in zijn rug en hals (alleen in stap/draf - en tempocontrole). Hij maakte sprongen vooruit.

Hij had drie daagjes om te herstellen, want merkte wel dat hij t moeilijk had gehad. Vandaag ben er weer op gegaan. In de bak ging het heel goed, wat oefeningen gedaan en als afsluiter een stukje naar buiten met een ander paard. Nou we gingen een iets andere route dan normaal gesproken. Hij was al een beetje kijkerig bij plekken waar we al vaker waren geweest. Vervolgens gingen we een soort beult op en kwamen er ineens Shetlanders uit de bosjes. De paarden schrokken zich rot en ging er vandoor. Ik ben de hele weg naar huis blijven zitten tot de laatste bocht. Ik wilde hem afremmen door m op een open stuk te draaien, maar hij ging naar links en ik kiepte er rechts af. Hij was helemaal over de toeren. Daarna ben ik nog twee keer er heen gewandeld om positief af te sluiten. Hij heeft zich een keer los gerukt en is toen weer naar huis gerend, nog een keer geprobeerd wel een andere route om t positief af te sluiten. Dit ging wel goed..

Wat denken jullie is dit een echte schrik reactie op t moment zelf of zou hij ergens pijn hebben of al eerder spanning hebben opgebouwd? Hij is normaal gesproken super braaf, kom met hem langs de weg, mensen etc. Als hij iets moeilijk vindt slaat hij wel ééns op de vlucht. Zeker als hij overprikkeld wordt.. Dan is hij ook niet meer bereikbaar.

Wat denken jullie?

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:38

Is hij niet gevoelig voor reacties van andere paarden? Die van mij deed aan de hand buiten nooit een stap verkeerd en nergens bang voor, ga met een alerte fries mee op buitenrit die schrikt en die van mij 'schrok' ook ineens. Hij keerde alleen om toen viel ik er al af en hij bleef gelukkig staan maar was echt meer kudde dan schrikgedrag

Anoniem

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:49

Waardoor vermoed je dat het pijn is?
Ik vind het meer klinken als teveel spanning opbouwen en dat niet kwijt kunnen en daardoor compleet over zijn theewater gaan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:53

hoikimmmy schreef:
Is hij niet gevoelig voor reacties van andere paarden? Die van mij deed aan de hand buiten nooit een stap verkeerd en nergens bang voor, ga met een alerte fries mee op buitenrit die schrikt en die van mij 'schrok' ook ineens. Hij keerde alleen om toen viel ik er al af en hij bleef gelukkig staan maar was echt meer kudde dan schrikgedrag


Ja het andere paard schrok ook hoor. Die was al een keer omgedraaid namelijk ervoor, omdat mijn paard schrok van een vogel die opvloog. Maar ik reed voorop. Flynn schrok van de Shetlanders, waardoor t andere paard het op het rennen zetten.. Maar die van mij ook.. Ik was overigens veel eerder thuis dan het andere paard haha :P

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:54

Ik vind het ook klinken als teveel spanning opbouwen, ook wel trigger stacking genoemd. Te veel kleine dingetjes bij elkaar geven ook stress, en op een gegeven moment is het teveel en krijg je van die uitspattingen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:55

Joolien schreef:
Waardoor vermoed je dat het pijn is?
Ik vind het meer klinken als teveel spanning opbouwen en dat niet kwijt kunnen en daardoor compleet over zijn theewater gaan.


Hij is dressuurmatig heel lastig te rijden. Hij is soms een kanon, kan als een hert door de bak gaan.. Hij heeft moeite met tempo, balans, buiging. Ook is hij wel eens in de bak op de vlucht gegaan, waarvoor ik geen verklaring had (waarschijnlijk te veel prikkels, spanning, meerdere paarden in de bak, was hij niet gewend).

Het gekke was, dat hij in de bak super braaf was.. Of nouja hij gaf toen nog geen duidelijke aanleiding tot ontploffen. Hij deed het eigenlijk heel goed vond ik.. Hij gaf lengte, was steeds meer stukken ontspannen.. Tot we naar buiten gingen..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:56

Sokje_6 schreef:
Ik vind het ook klinken als teveel spanning opbouwen, ook wel trigger stacking genoemd. Te veel kleine dingetjes bij elkaar geven ook stress, en op een gegeven moment is het teveel en krijg je van die uitspattingen.


Maar waarvan zou hij verder spanning kunnen opbouwen? In de bak? Want heb niet lang gereden of iets anders gevraagd dan ik normaal zou doen namelijk. Ook niet heftiger of moeilijker gemaakt..

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:58

Wat krijgt hij te eten? Staat hij de hele dag buiten?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:59

Mijn ervaring met paarden die dat (soms) doen is dat er spanning opgebouwd word, soms bijna niet merkbaar, en dan is zoiets de druppel die de emmer doet overlopen. Spanning kan er ook gewoon zijn vanwege teveel energie, tijdje stilgestaan, etc.

Ik had een paard dat snel spanning opbouwde en als ik daar niet snel genoeg op inspeelde en er gebeurde wat flipte hij of rende weg. Als ik merkte dat hij gespannen was of hij iets eng vond ging ik hem afleiden, aan het werk zetten. Slangenvoltes/slalommen over het zandpad, etc. Dan zakte het vaak snel.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:01

Nou, je zegt zegt eerst 'andere route dan normaal', en vervolgens 'hij was al een beetje kijkerig'. Daarna ook nog 'ineens' shetlanders uit de bosjes, dan weet je als paard ook niet waar je moet kijken natuurlijk :D

Als je gestresst bent, maak je het ''stresshormoon'' cortisol aan, dat zorgt ervoor dat je wat alerter bent. Paarden kunnen dat ook aanmaken. Er is bij paarden aangetoond dat het nog tot 8 uur na een stressmoment effectief kan blijven, dus dat betekent dat een pard nog 8 uur na kan stressen over iets spannends. Als daar bij elk schrikmoment nog een beetje cortisol bij komt, heb je op een gegeven moment vrij veel stresshormoon actief en dan wordt dat teveel.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders wordt het te gedetailleerd.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:01

Vindt jij het buiten ook spannend?

Als je werkelijk een goede band met je paard hebt gaat hij niet steeds aan de loop met je.
Hij zoekt duidelijk de steun terug thuis en niet bij jou.
Hij mag best schrikken maar vervolgens moet hij wel weer kunnen ontspannen en dat door het vertrouwen wat hij moet hebben in jou.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:03

janouk schreef:
Wat krijgt hij te eten? Staat hij de hele dag buiten?


24/7 buiten, ruwvoer, 100 gram lexa vitamine poeder, 1/4 basis brok, 3 handen dieetmuesli, lucerne, fenegriek..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:06

spatter schreef:
Vindt jij het buiten ook spannend?

Als je werkelijk een goede band met je paard hebt gaat hij niet steeds aan de loop met je.
Hij zoekt duidelijk de steun terug thuis en niet bij jou.
Hij mag best schrikken maar vervolgens moet hij wel weer kunnen ontspannen en dat door het vertrouwen wat hij moet hebben in jou.


Nee ik vind t buiten heerlijk. Voel mij buiten beter dan in de bak.

Klopt, maar doe enorm veel grondwerk, waarbij ik zonder lijn werk (parelli level 1 + 2). Hij doet dit enorm goed! Het is niet dat hij continue op de vlucht slaat. Dit is in een half jaar tijd 3x gebeurd. Twee keer toen ik m net had en vandaag een keer. Normaal schrikt hij wel eens, maar dan is even oehhh ik ga opzij, maar niet zoals wat vandaag gebeurde.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:08

Sokje_6 schreef:
Nou, je zegt zegt eerst 'andere route dan normaal', en vervolgens 'hij was al een beetje kijkerig'. Daarna ook nog 'ineens' shetlanders uit de bosjes, dan weet je als paard ook niet waar je moet kijken natuurlijk :D

Als je gestresst bent, maak je het ''stresshormoon'' cortisol aan, dat zorgt ervoor dat je wat alerter bent. Paarden kunnen dat ook aanmaken. Er is bij paarden aangetoond dat het nog tot 8 uur na een stressmoment effectief kan blijven, dus dat betekent dat een pard nog 8 uur na kan stressen over iets spannends. Als daar bij elk schrikmoment nog een beetje cortisol bij komt, heb je op een gegeven moment vrij veel stresshormoon actief en dan wordt dat teveel.

Beetje kort door de bocht allemaal, maar anders wordt het te gedetailleerd.


Haha ja we gingen rechtdoor in plaats van rechts Haha. Hij was idd al kijkerig op de helft van de route, vond m niet zoals hij normaal deed. Maar zocht er toen nog niks achter. Mmm maar dan zou er iets in de weide gebeurd moeten zijn?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:10

Nee hoeft niet, kan van alles zijn. Een ander geurtje op de route, het feit dat je rechtdoor ging in plaats van rechtsaf zoals altijd, dat soort dingen.

Het zijn meestal van die kleine dingetjes die samen opstapelen tot iets groots.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:11

Gizeppie schreef:
janouk schreef:
Wat krijgt hij te eten? Staat hij de hele dag buiten?


24/7 buiten, ruwvoer, 100 gram lexa vitamine poeder, 1/4 basis brok, 3 handen dieetmuesli, lucerne, fenegriek..


Magnesium tekort? Daar wordt een paard nerveus en rillerig van.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:12

finnens schreef:
Mijn ervaring met paarden die dat (soms) doen is dat er spanning opgebouwd word, soms bijna niet merkbaar, en dan is zoiets de druppel die de emmer doet overlopen. Spanning kan er ook gewoon zijn vanwege teveel energie, tijdje stilgestaan, etc.

Ik had een paard dat snel spanning opbouwde en als ik daar niet snel genoeg op inspeelde en er gebeurde wat flipte hij of rende weg. Als ik merkte dat hij gespannen was of hij iets eng vond ging ik hem afleiden, aan het werk zetten. Slangenvoltes/slalommen over het zandpad, etc. Dan zakte het vaak snel.


Ja dat heeft tie toen in de bak gedaan. Toen was t m echt te veel, dat was aan het begin. Nu kan ik wel aardig in de bak rijden. Ik stop dan ook als t te veel wordt. Maar buiten heeft tie dit nog niet eerder gedaan eigenlijk.

In de bak maak ik hele parcoursen. Ik heb daar zelf ook heel veel lol in. Slangen voltes, slalommen. Als hij dan kijkerig wordt ga ik een volte de andere kant op maken.

Nu was ik op een pad wat vrij smal was. Dus ik kon weinig kanten op..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:13

janouk schreef:
24/7 buiten, ruwvoer, 100 gram lexa vitamine poeder, 1/4 basis brok, 3 handen dieetmuesli, lucerne, fenegriek..


Magnesium tekort? Daar wordt een paard nerveus en rillerig van.[/quote]

O dat zou kunnen. De spieren hebben nu meer moeten werken dan ervoor. Ik wil hierna ook over gaan op sport brok..maaaarrr dan had hij het al eerder moeten laten zien? Die afgelopen twee weken was hij echt top..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:14

Sokje_6 schreef:
Nee hoeft niet, kan van alles zijn. Een ander geurtje op de route, het feit dat je rechtdoor ging in plaats van rechtsaf zoals altijd, dat soort dingen.

Het zijn meestal van die kleine dingetjes die samen opstapelen tot iets groots.


Geur zou een goede kunnen zijn. Hij rook ze wel maar zag ze niet.. tot ze ineens bij t hek bij een boom stonden..

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:16

Heb je daarnaast ook begleiding?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:20

Sokje_6 schreef:
Er is bij paarden aangetoond dat het nog tot 8 uur na een stressmoment effectief kan blijven, dus dat betekent dat een pard nog 8 uur na kan stressen over iets spannends.

Het is juist aangetoond dat het met uur weer normaal is.

Citaat:
Bij acute stress wordt de hoogste concentratie cortisol in het bloed en speeksel gemeten tussen 5 en 15 minuten na een training of ongeveer 20 minuten na het scheren van het paard. Ongeveer 1 uur later zijn de cortisol gehaltes alweer gedaald naar het normale niveau.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:22

Ik zou beginnen met het nakijken van de rug.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:23

Hoe lang is hij al in Nederland? Hij is geimporteerd uit ierland toch?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:25

Deni11 schreef:
Heb je daarnaast ook begleiding?


Zeker, daardoor ging het in de bak de afgelopen twee weken zo goed

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:25

FatCat schreef:
Hoe lang is hij al in Nederland? Hij is geimporteerd uit ierland toch?


Klopt, denk Uhh anderhalf jaar ofzoiets?