Gespannen tijdens galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Gespannen tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 10:13

Hallo Bokkers,

Ik rijd nu inmiddels al heel wat jaren op de manege en nu ben ik er een paar weken geleden vanaf gevallen, omdat het paard waar ik op reed er vandoor ging in galop. (Ik raakte mijn stijgbeugel kwijt en elke keer als ik hem bijna terug had, begon hij weer te rennen). Nu reed ik vorige week weer eens op een wat sneller paard en ik merkte dat ik best wel angstig/gespannen was in de galop en dat ik bang was dat het paard er vandoor zou gaan. Het is overigens een heel braaf paard, zou nooit zomaar bokken of je er bewust afgooien, alleen hij gaat dus best wel snel. Ik zou het echter heel jammer vinden als ik nu niet meer op het paard kan rijden, omdat ik bang ben in de galop. Ik heb namelijk zelfs al een keer gesprongen met het paard en toen was hij echt heel braaf! (Oké, wat enthousiast en snel misschien, maar verder heel braaf!) Ik durf nu alleen niet zo goed meer te galopperen op een snel paard, omdat ik bang ben dat het paard er vandoor gaat als hij voelt dat ik gespannen/angstig ben. Ik probeer nu heel rustig adem te halen en zo ontspannen mogelijk te zitten, maar toch ben ik nog bang. Hebben jullie tips hoe ik misschien wat meer ontspannen kan in de galop?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes, Sunny8


Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Gespannen tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:18

Misschien even aan de longe galopperen totdat je je weer vertrouwd genoeg voelt om ontspannen los te kunnen galopperen? Het feit dat iemand het paard aan de longe vast heeft, geeft misschien een veiliger gevoel.

En als je wel los rijdt, zou ik op een volte galopperen of een paar passen galopperen en dan weer terugnemen en evt opnieuw aanspringen als het goed voelt. Dan hou je de aandacht van het paard bij je en voelt het voor jou misschien meer gecontroleerd. Zo kun je het galopsprong voor galopsprong uitbouwen en weer vertrouwen opdoen :) Succes!

Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-18 11:32

Corelli schreef:
Misschien even aan de longe galopperen totdat je je weer vertrouwd genoeg voelt om ontspannen los te kunnen galopperen? Het feit dat iemand het paard aan de longe vast heeft, geeft misschien een veiliger gevoel.

En als je wel los rijdt, zou ik op een volte galopperen of een paar passen galopperen en dan weer terugnemen en evt opnieuw aanspringen als het goed voelt. Dan hou je de aandacht van het paard bij je en voelt het voor jou misschien meer gecontroleerd. Zo kun je het galopsprong voor galopsprong uitbouwen en weer vertrouwen opdoen :) Succes!


Bedankt voor je reactie! Aan de longeerlijn galopperen wordt een beetje lastig denk ik aangezien ik in een groepsles rijdt, maar die andere twee tips zal ik zeker proberen.

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Gespannen tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:48

Misschien voorlopig even een aantal keer galop oefenen met een heel braaf en rustig/traag paardje dat je volledig vertrouwt? Op die manier gaat je zelfvertrouwen weer een stukje omhoog gaan en ik denk dat dat je wel vooruit kan helpen op andere paarden ook.

De tips van Corelli vind ik ook heel interessant.

De hemel op aarde ligt op de rug van een paard.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:27

Ik ben jaren geleden onderuit gegaan met paard en al in galop (op de volte in gladde bak). Wat mij toen geholpen heeft was in eerste instantie alleen aanspringen in galop bij bijv C, rechte lijn galopperen op de 2de hoefslag en net voor de hoek of in de net voor A weer terug nemen. En dat weer uitgaan bouwen met de hoek doorrijden, een halve volte rijden en uiteindelijk weer normaal rond te galopperen.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:57

Sunny8 schreef:
Hallo Bokkers,

Ik rijd nu inmiddels al heel wat jaren op de manege en nu ben ik er een paar weken geleden vanaf gevallen, omdat het paard waar ik op reed er vandoor ging in galop. (Ik raakte mijn stijgbeugel kwijt en elke keer als ik hem bijna terug had, begon hij weer te rennen).

Hier een fan van centered riding - stel je voor dat je benen bestaan uit flexibele pijp.
Aanachtspuntje bij aangalopperen: blijf ontspannen = soepele enkels.
In galop kun je een soort zigzag voelen: iets meer gewicht op je buitenbeugel bij de landing op het buitenachterbeen - iets meer gewicht op je binnenbeugel als de voorhand daalt.
Citaat:
Nu reed ik vorige week weer eens op een wat sneller paard en ik merkte dat ik best wel angstig/gespannen was in de galop en dat ik bang was dat het paard er vandoor zou gaan.


:(:)
Bang zijn is rot.
Gaat een dier sneller dan jij verwacht, dan is het een zegen als je sterke buikspieren hebt.
Zoek wat rond op bokt en you tube mbt transversus abdominis en psoas: zijn die twee spieren sterk, ben je ""gewapend"".

Citaat:
Ik probeer nu heel rustig adem te halen en zo ontspannen mogelijk te zitten, maar toch ben ik nog bang. Hebben jullie tips hoe ik misschien wat meer ontspannen kan in de galop?
...en voltigeles kan ook helpen.
Of een priveles aan de longe, links en rechtsom, waarbij je achter de voltigesingel zit.
Grijp je vast met je handen, ogen dicht, voelen - en als he het durft armen wijd. (En achterstevoren en vlag en hoe t maar uitkomt...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:54

Herkenbaar hoor.

Paard en mezelf goed aan het werk zetten zodat we allebei geconcentreerd zijn, werkt bij mij altijd goed als ik wat angstig ben. Dan heb ik geen tijd om bang te zijn :D .

Ik heb ooit ook eens zo'n geval gehad en toen ik weer op het paard zat waar ik was afgevallen (en ik het heel eng vond) liet de instructrice ons steeds hele korte stukjes galopperen, dan weer terug naar stap, halthouden, weer wegdraven, stukje galop, weer terug naar stap enz, steeds redelijk vlot weer een overgang.
Omdat dat manegepaard dat niet zo gewend was, werd hij heel enthousiast en heel erg gefocust op mij, waardoor ik weer het gevoel had dat ik de controle had. Ik vond het van te voren echt heel eng, en heb zo'n heerlijke les gehad, dat ik het me nu jaren later zelfs nog herinner :) .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker