Nieuw project kopen?

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:49

Paar jaar geleden zag een vriendin van mij een onwijs leuke merrie van een jaar of 9, had M2 gelopen. Erg leuk geprijsd, vanwege lange tijd stilstaan. Meisje wilde er zelf (zogenaamd vanwege verdriet) niet meer op, maar zoooo lief en blablabla.
Toen we daar kwamen wilde ze toch wel voorrijden, maar met de (krokodillen-) tranen in de ogen. Ik heb gezegd dat het niet hoefde (stomstomstom!) en ben zo opgestapt. Paard was braaf, maar onwijs stijf en stug. Gaandeweg de rit werd het wel beter. Vriendin er op, die was ook tevreden en zag er wel wat in. Voor deze prijs kon je er ook weinig aan mislopen...
Ze wilde er een nachtje over slapen... Maar toen kwam het; er waren meerdere kopers, er zouden meer mensen komen die avond en blabla. Vriendin overleggen met haar man, die zei meteen kopen onder behoud van klinische keuring.

Een week later ofzo stond de merrie bij haar op stal, en het was inderdaad een brave merrie. Ik durfde er alleen niet goed aan te zitten. Ze gaf geen signalen dat ze zou ontploffen, maar iets zei me dat ik haar niet kon vertrouwen. Ik durfde bijvoorbeeld ook geen sporen te dragen (ze sloeg wel eens bijna af, maar dit was totaal geen dreigen). Op een gegeven moment een wat meer durfal (nouja, die wilde er per se een slof om hangen) er op... En daar ging het inderdaad finaal mis... Compleet in verzet.

Toen naar de kliniek. Het advies: Nooit weer een zadel opleggen.

Paard werd afgekeurd en ging voor dood naar de verzekering (onderling), hier weer doorverkocht helaas voor het paard. Tsjah, merrie met leuk papier (voor de leek dan, op bekende namen na verder niet echt bijzonder namelijk)

Bleek achteraf van een redelijk bekende subtop ruiter te zijn geweest, die het paard compleet over de kop heeft gereden. Probleem was meer mentaal dan lichamelijk... Fokker heeft het dier weer opgelapt en daarna weer verkocht. Helaas weer bij de verkeerde persoon terecht gekomen.

Er kan in korte tijd helaas veel veranderen bij een paard.. En dan hoeft het lichamelijke gebrek maar minimaal te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:12

Eef_Bam schreef:
Ik lees nu dat je er toch gewoon opgestapt bent en er vervolgens half naast hing en hij ook nog ging steigeren uit het niets. Tja wat had je dan verwacht van een paard met zo'n verleden en al een tijd stilstaat. Je hebt mazzel dat je zelf niet gevallen bent en je bezeerd hebt. Er heeft blijkbaar ook al een goede ruiter opgezeten die er ook niets mee kon. TS, ik zou dit paard lekker laten staan en er neit nog eens op gaan zitten.

Nah, wat is een goede ruiter...
Vergeef me de vooroordelen, maar ik heb het paard gevonden op MP... Ik denk dat degene op de foto's ook niet echt brok ervaring is. Ik vraag me persoonlijk dan altijd af; overschatten ze dan misschien het kunnen van een ander ook, afgezet tegen hun eigen kunde?

Wederom, ik kan er volledig naast zitten, maar wordt altijd zo kriebelig van slecht en scheef zittende hoofdstellen. :o

Daarbuiten zag ik ook een paard waarvan de lendenen wel erg bol staan... Wat best kan maken dat het heel terecht geen geschikt rijpaard is. Ongeacht wat voor ruiter er op zit.
Op basis van die rug zou ik 'm sowieso al laten staan.

Janine1990

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:10

Daarbij kan je je met die rug en klachten ook niet bepaald er vanuit gaan dat je er ook daadwerkelijk een fokmerrie aan hebt. Er zijn genoeg paarden die dus een hormonaal probleem hebben.
Rug kan ook door het voerbeleid komen.

Maar wil je fokken met zo'n paard? Voor wie? Zou wat mij betreft het karakter wel een heel eind moeten verbeteren. Ooit zelf een fantastische merrie mogen rijden, ook voor de fokkerij gebruikt. Leuk bloed, bloedmooi, fantastisch bewegen, veel aanleg voor het hogere werk. Maar tussen de oren ging het gewoon niet werken. Nakomelingen hebben een soort gelijk en zeer ingewikkeld karakter. Helaas te weinig predikaten in de lijn alsook te weinig sport, dus eigenlijk nergens echt geschikt voor.

Ik zou het ook bepaald niet doen. Te grote investering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:07

ikkedus schreef:
Je zou misschien eens kunnen vragen of Elise Buiten mee kan kijken? Als je het echt een kans wil geven.
Ik weet haar boktnaam even niet, maar daar is ze ook al heel lang niet geweest. ( bekend van oa de casus Cookie).
Ik volg haar al een paar jaar op FB en zij heeft een goede kijk op wat realistisch is en wat niet. Niet in een kwartier uiteraard. Daar gaat tijd in zitten.
Maar als meerdere mensen het paard in kwestie kennen en zeggen dat het extreem is, dan moet je jezelf misschien eens goed achter de oren krabben.
Ik heb paarden boller zien staan in de lendenen en die deden het prima in de basissport of recreatie. Dat hoeft niets te betekenen, maar ideaal is het zeker niet.
Verder zou ik er qua type ook zeker voor gevallen zijn. Ik hou daar ook van. Maar misschien kan je het beter houden bij vallen VOOR dit paard ipv vallen VAN of MET dit paard. Je moet nog langer mee zeg maar.
Ik ben benieuwd. Keep us informed!

Hoeft inderdaad niets te zeggen, heb er ook eentje gereden die dat enigszins had. Maar dat was verder geen rotbok... Ik denk dat je met dit klinische beeld bij de bemerkingen een stuk makkelijker een richting op kan kijken qua oorzaak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:31

Gertje_23: Met bijbehorend verhaal op MP is dat toch niet zo heel gek? Je mag al in je handjes wrijven dat je überhaupt zo'n geïnteresseerde hebt gekregen...
Vraag me wel af, wat hebben jullie zelf onderzocht aan dit paard? De symptomen wijzen toch best in bepaalde richtingen... Als het zo'n goed en lief paard is, dan zou je zo'n dier toch niet zo ongelukkig willen laten als het voorheen niet zo was?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:06

karuna schreef:
Een ding snap ik niet. Ik lees dit topic wel mee maar had nog geen mening. Hoe kunnen zoveel mensen zoveel meningen hebben over een paard dat idd niet het meest fraaie gedrag laat zien. Ik ken dit paard niet maar heb wel genoeg rotzakken in handen gehad (wel ponys) die allerhande bok en vooral steiger gedrag lieten zien.

Eenmaal fysieke problemen uitgesloten was het meestal een combinatie van niet goed passend tuig, een onervaren ruiter, te veel krachtvoer, te weinig vrije beweging of een combinatie ervan. Op een merrie na (bleek later echt een probleem en is de slacht inngegaan bij iemand anders).

Sterker nog mijn laatste top wedstrijdpony is in een jaar tijd van eigenaar naar eigenaar naar eigenaar gegaan vanwege zijn gedrag. Ja hij had soms zijn buien maar die waren goed te handelen toen hij eenmaal had afgeleerd dat achterover laten vallen niet gewaardeerd werd. En ik zijn gebruiksaanwijzing door had. Maar ik heb er een top pony aan gehad. Idem Karuna de was totaal hysterisch overspannen en gestoord. Is op haar twaalfde door ons behandeld als volledig groen en zijn we van nul weer begonnen. Voor mij een heerlijk dier met een eigen wil soms. Voor anderen een draak maar niet gevaarlijk alleen duidelijk

Als een dier in de normale omgang verder netjes is kun je er alsnog alle kanten mee op, mennen, fok hoeft niet altijd top van de top te zijn. Draagmerrie desnoods, grondwerk en vrijhejdsdressuur zonder rijden lange lijnen enz.

Waarom wordt dsn meteen geroepen beter af als worst, aan de hand van een foto op internet. Zonder uit te leggen waarom enz

Volgens mij heeft menigeen juist wel uitgelegd waarom aan de hand van de foto's op internet.
En zijn er een paar mensen die het paard (zo interpreteer ik het in ieder geval) dus echt kennen/verhalen uit eerste hand hebben, en op basis daarvan een negatief advies geven.

Daarbij, helaas wordt er nog altijd getracht om ongeschikte paarden te verkopen. Simpelweg omdat ze onterecht weer in de handel zijn gekomen of omdat de eigenaar zelf de beslissing over leven/dood niet wil maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:54

Gini schreef:
Klopt, maar dan gaat de prijs juist omhoog. Ik kan me voorstellen dat de initiële vraagprijs aangepast was aan het paard. Als ik een paard te koop zou hebben dat bokt en steigert van zodra iemand op de rug zit, dan weet ik ook dat ik niet dezelfde prijs kan vragen als bij een goed getraind wedstrijdklaar paard. Als een koper dus verwacht dat ik het paard verder train en/of medisch behandel totdat het een goed berijdbaar paard is, dan hangt daar juist een prijsverhoging aan vast.

Nu, dat wil niet zeggen dat ik jouw punt niet snap en misschien had ik wel hetzelfde gedaan/gevraagd, maar ik zie in waarom de verkoper niet zo happig is om nog veel tijd en geld in een paard te steken voor een bepaalde koper. Dan maar zelf houden.

Juist niet toch? Je weet niet of er een causaal verband is tussen de wolfstandjes en het gedrag... Wie zegt dat TS niet behalve dat geld nog meer kwijt gaat zijn?
Ik vind het een hele redelijke voorwaarde van TS. Zeker op het bedrag van een paard dat niet bepaald commercieel is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:26

Gini schreef:
Ik heb ook nergens beweerd dat er een causaal verband is tussen wolfstandjes en gedrag. Maar het paard wordt aangeboden zoals die nu is met de vraagprijs zoals die nu is. Als jij wilt dat de verkoper eerst van dit paard een braver paard maakt door door te trainen en/of mogelijke belemmeringen uit te sluiten (wat wolfstandjes KUNNEN zijn), dan gaat de waarde van het paard omhoog natuurlijk.

Ofwel koop je een project ofwel koop je een braaf paard. Een project eerst laten doorrijden door de verkoper en dan dezelfde prijs ervoor willen betalen is natuurlijk ook niet hoe het werkt. De definitie van een "project" is dat je er als koper nog handenvol tijd en geld in moet steken voordat het terug op de rit is (als dat ooit al kan, projecten houden af en toe ook verlies in). Dat is meer wat ik wil zeggen.

Dán wel... Maar dan moet het wel de koper zijn die dat doet... En dan moet het resultaat er ook naar zijn. Dan kan het paard in waarde stijgen.
Werkt het niet, is het paard nog steeds hetzelfde waard...

Omdat al is gebleken dat de wolfstandjes er uit moeten en de eigenaar tot dusver heeft verzuimd dit te doen. Het gaat om een periode van 2 maanden... Waarin het gedrag ook deels gewoonte zou kunnen worden. Dus ik begrijp best dat je als potentiele koper hierin tegemoet gekomen wilt worden.

Het klinkt mij van de eigenaren een beetje in de oren als: "Moeilijk paard, ook nog extra kosten. Weg ermee." Dat is zoiets als: Auto gaat de APK in juni niet meer halen, en eigenlijk moeten er nieuwe banden om. Maar dat is me te duur, dus verkoop ik de auto met geldige APK en de volgende eigenaar redt zich er maar lekker mee."

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie