Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:53

Lante schreef:
Als alles verder klopt, kan het inderdaad op zich nog steeds voldoende zijn.

Maar vaak is dat niet zo. Door te veel buiging op 4 sporen SB rijden kan biomechanisch namelijk eigenlijk niet. Het is mooi als je het paard aan de buitenteugel iets verder naar binnen kunt zetten met het binnenschouder, maar de achterhand zal dan toch iets gaan uitzwaaien, en dat is een reden dat het 4 sporen worden. En een uitzwaaiende achterhand gaat ten koste van de gewenste laterale lengtebuiging en mate van verzameling.

Om dit echt te begrijpen moet je de biomechanica van het paardenlichaam begrijpen. Het is op zich allemaal erg logisch hoor en wordt niet voor niks zo beoordeeld. :-)


Wat betreft biomechanica; daar heeft weinig ruiter en jury echt verstand van.
En wat is dan je interpretatie, ook die verschillen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:31


koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 09:01

Op dat filmpje rijdt hij toch echt op 4sporen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:20

Dat is ook meer wijken en niet sb vind ik.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:43

Zoals hij zegt; als de buiging goed is, maakt het niet zo uit of het 3 of 4 sporen is

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:52

Faurie zegt in het filmpje hetzelfde als ik, dat je nog steeds een voldoende SB kunt rijden op vier sporen als alles verder maar klopt. Maar de meeste ruiters kunnen dit niet zoals hij.
Ik ga verder niet in op allerlei zaken die gevonden worden over SB. Ik probeer alleen duidelijkheid te scheppen. Discussies vind ik hierin niet zo zinvol. Ieder moet het toch voor zichzelf gaan begrijpen. Ik zeg; zoek goede literatuur erbij en investeer in gedegen instructie.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:17

Als er niet zo de nadruk gelegd zo worden dat het op 3 sporen moet in de sport maar wat er wel werkelijk goed moet zijn, daar gaat het om.
3 sporen is ook echt door de sport in het leven geroepen.
Klassiek gereden maakt het niet uit, dat hadden de grote meesters vroeger al goed begrepen.
Vind persoonlijk dat er in de sport toch vaak teveel proefgericht getraind word, waardoor het echte doel soms verloren gaat

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:04

poes schreef:
Dat is ook meer wijken en niet sb vind ik.


Waarom?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:37

De grootste fouten die gemaakt worden met schouderbinnenwaarts is het de achterhand naar buiten duwen in plaats van de schouder naar binnen zetten. Bijna iedere ruiter legt ook het binnen been naar achteren en een foutere hulp dan dat bestaat haast niet. Een paard kan nooit buigen om een binnenbeen dat naar achteren ligt, alleen buigen om een binnenbeen dat op de goede plek ligt. Daarnaast heb je dus géén binnenteugel nodig om een schouderbinnenwaarts in te zetten, maar doe je dat juist op de buitenteugel. Je stuurt de schouders, altijd, dus ook in het schouderbinnenwaarts.

Als de buiging verder goed is (dus lichte stelling in de hals/nek die de buiging van het lichaam volgt, geen krom getrokken hals), het binnen achterbeen plaats zich midden onder de massa (dan kom je al automatisch dicht bij 3 sporen, meer komt het binnen achterbeen namelijk voorbij het midden onder de massa), de schouder wordt naar binnen gereden in plaats van de achterhand naar buiten (en nee dat is gewoon echt niet hetzelfde), dan maakt het niet zoveel uit of het paard op 3 sporen, "3,5" of 4 sporen loopt. Het perfecte plaatje is 3 sporen, maar niet alle correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts is altijd perfect op 3 sporen. En een (goede) jury gaat een correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts echt niet afstraffen als deze niet perfect op 3 sporen is. Echter rijd vrijwel niemand een correct uitgevoerde schouderbinnenwaarts! Het is zelfs 1 van de moeilijkste oefeningen om echt correct uit te voeren.

Een schouderbinnenwaarts die te scherp gereden is (en dus eigenlijk op "meer dan 4 sporen is", dat kan natuurlijk niet, maar als de ruimte tussen de achterbenen en voorbenen op het spoor van voren erg groot is), is dat geen correcte schouderbinnenwaarts meer (vaak te weinig buiging in het lichaam met meestal een veel te scherp gebogen hals, meestal voortkomend uit een binnenbeen naar achteren geplaatst of achterhand naar buiten gereden) en zal dus ook geen goede cijfers mogen krijgen in een proef.

Als je gaat zoeken op plaatjes van een schouderbinnenwaarts, is dan dus ook 80% (als het niet meer is!) verkeerd gereden (bijna altijd veel te veel buiging in de hals, over de schouder naar buiten weg vallen, binnenbeen naar achteren geplaatst, achterhand naar buiten gereden, aan de binnenteugel naar binnen getrokken, etc.)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:45

Als jury kijk ik na het hele plaatje, als de hele schouderbinnenwaarts correct is, aanleuning, takt, mooie lengtebuiging etc etc en het enige wat niet klopt is dat hij over 4 sporen gaat inplaats van 3 is dat echt geen onvoldoende.
Ik ga van die 10 uit als alles klopt dan ga ik bij een super correcte SB over 4 sporen echt niet na een onvoldoende.

Zelf speel ik in de training tussen de 3 en 4 sporen voor meer souplesse

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:32

Ik vind het filmpje niet zo'n heel goed voorbeeld. Hij houdt zijn paard een fractie te strak aan de buitenteugel en neemt iets te weinig stelling waardoor hij de schouder er niet mooi uit komt. Ik vind 'm erg vlak over de benen gaan voor een paard van dat niveau.

Ik vind dit filmpje niet iets fijner ook omdat ze het verschil laten zien tussen een jong en een ervaren paard in de SB. Je ziet dat de sb steeds op 4 sporen wordt gereden. Maar dat is eigenlijk nooit zo'n probleem, zolang je maar de juiste buiging en stelling aanneemt. In de basis zie je de SB vaak uitgevoerd als een wijken over de hoefslag.

Ook mooi om te zien dat ze hier met het tempo spelen om het paard meer te gymnastiseren


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:03

Ik vind het tweede filmpje ook beter. Zie daar ook meer richting 3 sporen. Zoals Suir omschrijft vind ik correct. Zelf streef ik naar 3 sporen omdat je bij wijder toch vaak te scheef en dus te recht gaat. De mate van buiging is veel kleiner mogelijk dan veel denken. Ik zet ook wel eens bewust wat verder naar binnen om meer reactie te krijgen, ik zeg niet dat op 3,5/4 sporen nutteloos is.

De mooiste vind ik altijd om met je binnenzitbeenknobbel het binnenachterbeen naar de buitenschouder te rijden. Dan rij ik hem het best.