Hoe moet ik de galop aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Hoe moet ik de galop aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 11:36

Hoi,

Mijn paard is inmiddels 2 jaar onder het zadel maar ik heb niet vaak gegaloppeerd. Ze is erg pittig en ik hoef haar ook nooit aan te sporen. Als ik aanspring dan vliegt ze als een gek. Ik heb al een aantal manieren geprobeerd: dat ik een klein stukje galoppeer en dan gelijk weer terug ga naar de draf, wat langer door laten gaan in de galop dan wordt het na een aantal rondjes wel beter. En als ik vaker probeer te galopperen wordt ze alleen maar pittiger. Ik vind het erg zonde want verder loopt ze ontzettend goed.

Kunnen jullie mij helpen hoe ik dit moet aanpakken?


Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:18

Charaz schreef:
Wat zegt je instructrice? Het is lastig te beoordelen zonder jullie te zien rijden.


Hij zegt dat ik het door moet proberen en na een aantal sprongen weer terug naar de draf.

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:19

Axivoca123 schreef:
Ik zou zeggen veel overgangen maken, niet alleen van draf naar galop, maar ook meteen van galop naar stap. Ook veel wendingen maken, bijvoorbeeld van galop direct naar stap en meteen een klein volte maken, stukje door stappen en dan weer rustig aandraven. Ik zou niet te veel op de hoefslag blijven als het een pittige is. Als je veel kleine(ere) voltes maakt zal ze niet zo gauw hard willen gaan omdat het dan moeilijk voor haar is. Maar wat zegt je instructrice idd?


Bedankt voor je reactie, hij zegt dat ik na een aantal sprongen weer terug naar de draf moet zodat ze niet te gek wordt.

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:20

Elisa2 schreef:
Hoe goed loopt ze normaal gesproken zonder de galop? is ze nageeflijk in stap en draf? kun je goed overgangen rijden waarbij ze nageeflijk blijft? kun je het tempo bepalen in stap en draf?


Dit is allemaal prima ja

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:21

Kahawa schreef:
En hoe galoppeert ze aan de longe? Vind het toch klinken alsof de galop nog aardig hard werken is voor haar en ze daarom wat heet wordt.


Moeilijk in galop te krijgen aan de longeerlijn. En ook dan gaat ze veel te snel rond.

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:23

Roodvos schreef:
Door het te ontwijken wordt het natuurlijk niet vanzelf beter en krijgt je paard ook geen kans om kracht en balans in de galop te ontwikkelen.
Maar ik begrijp ook best dat jij het wellicht een beetje eng vindt als ze zo hard gaat. Laat eens een filmpje maken van de galop als je rijdt, misschien voelt het wel veel pittiger dan het eruit ziet.

Je kan beginnen met haar aan de dubbele longe te trainen in galop. Je kunt het paard dan goed in de houding laten lopen, en je kan zelf ook goed zien wat ze doet. En je paard kan alvast een beetje kracht en balans trainen, waardoor het onder het zadel makkelijker wordt.

In elk geval gewoon die galop gaan meenemen, veel voltes rijden om tempo te kunnen (blijven) controleren. Zodra ze ontspant belonen, en daarna in draf. Dan even stappen aan de lange teugel om de spanning te laten afvloeien.
Denk tijdens het galopperen ook aan je eigen (ont)spanning. Blijf ademhalen en ontspannen, als jij spant omdat je het spannend vindt zal je paard het ook spannend vinden. En ga anders eerst in de verlichte zit. Vaak voelt het dan al minder spannend.

En als het je echt niet lukt of je het toch te spannend vindt, zet haar dan een maandje (of 2) bij een springruiter neer die ook veel jonge paarden rijdt. Dan kan die het eerste stukje even bevestigen en jou even begeleiden.


Heel erg bedankt voor je reactie, ik ga hieraan werken.

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:24

Gypsy schreef:
Word ze echt heet, dus blijft ze na de galop ook in draf heel erg fris? Of is het meer dat ze tijdens het galoperen steeds harder gaat?

Dat laatste kan ook komen door een gebrek aan kracht en balans.


De draf daarna is ook pittig, in elke bocht gaat ze heel snel draven. Daarom als ik galoppeer doe ik dit ook meestal aan het einde.

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 09:37

Gypsy schreef:
Klinkt meer als een balans probleem dan heet worden. Galoppeer je op buitenrit wel eens? Hoe gaat dat?


Ik ga met haar niet naar buiten

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 09:38

SGorter schreef:
Dit heeft bij mijn verzorgpaard (engels volbloed die gekoerst heeft, had totaal geen balans en wilde alleen maar hard) gewerkt:
Op een volte zetten en aanspringen, tijdens de overgang mag ze niet gelijk onder je vandaag rennen dus als ze dat wel doet overgang naar draf en opnieuw. Dit kan wel 10x gebeuren maar elke keer weer tempo controle krijgen en rustig blijven. Als ze goed aanspringt, houd je haar op de volte, waarschijnlijk wil ze alleen maar harder maar niet teveel gaan afremmen aan de voorkant. Diep gaan zitten, en de volte wat kleiner maken als ze harder gaat en groter maken als ze goed reageert op je zit. Goed haar tussen 2 benen houden en als je het vaak oefent zal ze meer balans krijgen en gaat het steeds wat makkelijker. De volte kan je steeds wat groter maken totdat je over de hoefslag kan! En totdat ze voldoende kracht en balans heeft, let even niet op de voorkant. Nageeflijkheid komt vanzelf wel weer, focus eerst op een goede en ontspannen galop.


Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga hier mee bezig.


Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe moet ik de galop aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 14:32

@Jennanne
Voor de kar gaan we wel met haar naar buiten, veel naar het bos. Die galop gaat wel rustig maar zodra ik het onder het zadel probeer niet

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe moet ik de galop aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 14:34

@PFT

Dank je wel voor je reactie. Ik ga er aan werken!

Ropa

Berichten: 648
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 19:45

Jennanne schreef:
Ropa schreef:
@Jennanne
Voor de kar gaan we wel met haar naar buiten, veel naar het bos. Die galop gaat wel rustig maar zodra ik het onder het zadel probeer niet


Heeft ze dan geen last van het zadel oid?


Ik heb nooit het idee gehad dat ze last heeft van het zadel omdat ze verder goed loopt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 10 bezoekers