Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 20:53

Schouderbinnenwaarts moet op 3 sporen, travers op 4. In theorie is dat duidelijk.
Maar nu de praktijk met niet-volmaakte paarden.
Wat doe je met een groot, lang paard dar heel nauw (of zelfs op1 lijntje) loopt achteraan. Hiermee zit je in de SB bijna direct op vier sporen.
En als je daarnaast een kort paard hebt dat breed gebouwd is? Moet dat dat zoveel schuiner ingesteld worden?



koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 21:05

Ik ken best het nut van de SB en ik ben het eens over hoe het er moet uit zien. Dit is nu net wat ik wil zeggen. Die omschrijving van 3/4 sporen is onzin of toch in elk geval verwarrend als je niet correct gebouwde paarden paarden bekijkt.
Anderzijds, om het goed uit te leggen heb je echt wel wat tijd en liefst ook beeldmateriaal nodig. Ik vind dat de jury's in de basissport veel beter opgeleid moeten worden. Is hier ook geen taak weggelegd voor online dressuurmagazines? Er zijn massa's instructies over hoe je tot een SB moet komen, maar men gaat nooit uit van het gezichtspunt van de jury in de basissport. Zet maar eens vier x SB van 4 totaal verschillende gewone paarden naast elkaar en bespreek die maar eens grondig met een verantwoorde score erbij.
Er mag niet neergekeken worden op de basis, voor het plezier van de mensen en evengoed omdat de topsport maar kan leven als er een brede basis is. Daarvoor zijn er ook goede basisjury's nodig.
Dit even off-topic maar ik kon het niet laten.

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 17:52

OK Lante, even een concreet voorbeeld.
Ik had een paard van 175 dat ook nog vrij lang was. Vooraan kon er tussen beide hoeven maar een hoef, zo een 15 cm, achteraan was hij nog smaller en hij stapte zelfs op een lijntje, draf was ietsje beter.
Als ik daarmee op drie sporen SB reed, had ik zo weinig lengtebuiging dat je al goed moest kijken of het wel SB. Was.
Nu heb ik een paard van 166 dat breder is, tussen beide voorhoeven is zeker 25 cm plaats, achteraan idem. Als ik nu een SB op 3 sporen rijd, ziet dat er heel anders uit.
Als jij nu jury was?

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Op 3 of 4 sporen, onduidelijke theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 08:01

Op dat filmpje rijdt hij toch echt op 4sporen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 9 bezoekers