Paard pakt vreselijk vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:06

Hey bokkers!
Tot drie of vier weken terug ging het rijden op mijn paardje ontzettend goed. Toen begon ze te klieren. Ze pakte het bit rechts erg vast en daarom heb ik de tandarts laten komen. Er is het eea gedaan en een week later mocht het bit weer in. Enorm veel protest. Toen heb ik een ongebroken appelbitje gekocht. Dat ging echt supergoed! Eindelijk een bit waar ze echt mega fijn op liep!! Te vroeg gejuigd... haar mondhoeken gingen naar de haaien, zelfs met bitringen. Ze bleek ook allergisch voor het bitje, ze kreeg overal bultjes. Bitje teruggestuurd en een normaal ongebroken bitje gehaald. Ging helemaal niet goed, gelijk teruggebracht dat bit. Vervolgens mocht ik van een vriendin een sweet iron dubbel gebroken bitje lenen. Mijn eigen bit was een dubbelgebroken golden brass trouwens. Op de sweet iron liep ze 2 daagjes lekker. Ik heb eerst de mondhoeken laten genezen voordat ik met deze andere bitten ging proberen.
Toen zelf een nieuwe sweet iron gekocht. Dit ging 1 dag goed. De volgende dag pakte ze dus weer rechts mega vast. Toen ik de volgende dag klaar was met rijden en het bit uit haar mond haalde, zat aan de rechter kant het blauwe stuk volledig vol met krassen....

Nu ben ik een week verder en blijft ze dus mega vastpakken op rechts. Nageven doet ze alleen in stap nog maar en in galop als ik haar op een hele kleine volte zet. Dan moet ze echt op dr achterhand galoperen en dan geeft ze wél na.
Zodra ik naar rechts wil sturen of rechterstelling begint de strijd. Lekker vastpakken, kop omhoog en niet doen wat ik zeg. Hoe meer ik vraag rechts, hoe koppiger ze word en hoe moeier mijn armen worden. In draf vertikt ze het te luisteren. Ik heb goede instructie maar door de griep van haar kant en mijn kant en de tandarts bij het paard heb ik alweer 3 weken geen les gehad. Vaak heeft ze ook geen tijd voor lesgeven (ze runt ook het manege-pension bedrijf) en dan schiet het erbij in, en we hebben het zo hard nodig.. ik ben dus aan mijn oude instructeur aan het vragen voor les.

Ik weet niet of het van toepassing is, maar ze was altijd erg gevoelig en totaal niet sterk of stug in haar mond. Verder krijgt ze geen biks en komt ze voldoende buiten. Ik rijd ook gewoon linksom.

Heeft iemand tips hoe ik dit koppige kan oplossen? Het is echt niet leuk rijden zo. Eerst was ze altijd een beetje vluchterig. Nu ik dat eruit heb, begint dit probleem... ik wil het liever niet met hulpteugels oplossen.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:09

Is het mogelijk dat ze rechts vast zit in haar lichaam? Dat ze daarom zo protesteerd, om er onderuit te komen?

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:10

Ik krijg ook een beetje het idee dat ze ergens in haar lichaam last heeft.
Heb je er een osteo/masseur/fysio naar laten kijken?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:11

Stap eerst maar eens af van de termen 'klieren' en 'koppig'.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:16

Nee, geen masseur of fysio oid bij gehad. Buigingen naar links en rechts gaat erg makkelijk met een worteltje oid als ik er naast sta. Ze heeft dit ook nooit gedaan. Links was altijd haar moeilijke kant. Maar nu dus rechts sinds korte tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:20

Idd, je paard kliert niet en is niet koppig, maar probeert je iets duidelijk te maken. Je hebt genoeg geprobeerd in de mond, dus blijkbaar ligt het daar niet aan, dan moet je verder kijken. Een paard kan problemen in het lijf heel goed uiten via de mond, want nageven gaat niet alleen om de mond, maar om het hele lichaam. Ik zou eens een osteopaat laten komen en haar helemaal na laten kijken.

Heb je ook een filmpje van je eerdere rijden?

Edit: een worteltje op links en rechts zegt niks of ze wat mankeren of niet.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:22

Nee, geen video. Alleen van de 1e keer erop en dat ging behoorlijk chaotisch.

Ik ken wel iemand op stal met papieren voor masseren, zou dit voldoende zijn? Of echt een osteopaat erbij? Wat kost dit ongeveer?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:26

Iemand met de papieren voor masseren is masseur, geen dierenarts en geen fysiotherapeut, zit nog al verschil in opleiding zeg maar.
Als je niet aan DA wil zou ik zeggen neem dan een fysiotherapeut in de hand, wat kost die, dat varieert, enorm, net zoals hun kennis en kunde, voor een geode die dan ook de tijd neemt kan je maar zo 125 euro kwijt zijn, maar minder is ook mogelijk.
Dus laat je goed informeren, wel is duidelijk dat je paard je iets probeert te vertellen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:29

Misschien heeft hij last van zijn gebit/mond. Dat kan zomaar ontstaan. Een check-up door een goede paardentandarts lijkt mij verstandig.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:30

senna21 schreef:
Misschien heeft hij last van zijn gebit/mond. Dat kan zomaar ontstaan. Een check-up door een goede paardentandarts lijkt mij verstandig.



Dat heeft TS al laten doen, maar werkt dus niet.. Ik denk echt iets lichamelijks

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:31

Goed dat je hier een vraag over stelt nu je niet op je instructie terug kunt vallen!

Een paard kliert niet, maar doet alles met een reden en om een bit vast te pakken moet het aan de andere kant vastgehouden worden.
Buigen moet een paard om je been, je rijdt het paard vanuit je binnenbeen, waar je het wat omheen laat buigen, naar je buitenteugel in de wendingen.

Als jouw armen moe worden rijdt je echt met veel te veel druk, je paard moet jouw hand aan willen nemen en ontspannen in de spieren blijven, als je druk zet gaat je paard de spieren juist spannen en wordt het probleem alleen maar groter.

Misschien een keer een bitfitter laten komen en kijken welk bit anatomisch past?
En dan inderdaad weer goed doorgaan met les, als je iemand gevonden hebt kan je misschien even twee keer per week lessen om de gemiste lessen in te halen en dit te doorbreken?
Ik zou eerst aan de slag gaan met een goede instructeur voordat je er paten bij gaat halen, als er niks in het trainen veranderd zit je paard zo weer vast, dressuur is juist bedoeld om je paard te gymnastiseren, die goede instructeur kan je dan ook adviseren of je er iemand bij moet halen, dat kunnen wij van hieruit toch niet beoordelen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:32

Zoals de bokkers boven mij al zeggen denk ik dat je paard ergens in zijn lichaam pijn heeft. Helemaal als je paard niet meer wil ondertreden en ook noet meer nageeflijk wil lopen. Ik zou er toch snel wat aan doen en tot die tijd het rijden even laten voor wat het is. Er tegenin gaan werkt alleen maar frustratie in de hand bij jullie allebei. Wellicht doe je zelfs meer schade door door te gaan met rijden. En haal er iemand bij met een medische achtergrond. Niet zomaar een masseur, met alle respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:39

Mijn instructrice had goed gezien dat de tandarts moest komen. Ik denk als ze het ook wel zou hebben gezegd als er een osteopaat had moeten komen. Maar als dit word gezegd, doe ik dat ook.

Bitfitter wil ik liever niet doen. Ik heb daar erg slechte ervaringen mee. Een vriendin had er een laten komen, ze kreeg het duurste bit aangesmeerd wat goed zou passen, dit bleek helemaal niet goed te passen en de hele mond van dat paardje was naar de haaien en haar eigen bit bleek perfect te passen.

Het probleem bit heb ik al uitgesloten, ik weet echt zèker dat dit bit goed zit. Ze schuimde ook nooit en dat doet ze nu volop. Ik heb ook flink met mijn vinger is de mond gevoeld en er is genoeg ruimte tussen gehemelte en bit, het ligt niet tegen de kiezen aan etc etc en het past echt goed. Ik heb er ook nog iemand anders met enige verstand naar laten kijken en het bit zit goed.

Echter doet ze bitloos wel uitstekend, maar heb ik het probleem dat ze tè ontspannen is en ik uiteindelijk 40 kg paardenhoofd in mijn handen draag verbonden door teugels. :) dus bitloos is niet echt de beste optie. Op buitenrit hou ik dr bitloos niet zo snel is ze buiten, terwijl ik haar normaliter op buitenrit voortdurend aan moet sporen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:01

AmyPony schreef:
Echter doet ze bitloos wel uitstekend, maar heb ik het probleem dat ze tè ontspannen is en ik uiteindelijk 40 kg paardenhoofd in mijn handen draag verbonden door teugels. :) dus bitloos is niet echt de beste optie. Op buitenrit hou ik dr bitloos niet zo snel is ze buiten, terwijl ik haar normaliter op buitenrit voortdurend aan moet sporen.


Ik denk dat je hier iets door elkaar haalt. "Ontspannen" is niet het hoofd maar laten hangen, ze valt, zoals ik het hier lees, juist veel meer op de voorhand zonder bit. Oftewel, je mist bitloos helemaal je aanleuning.

Ik zou ook gaan voor een goede fysiotherapeut of osteopaat. Sluit eerst uit dat het iets fysieks is, juist omdat je zo aan het werk bent gegaan met haar.

Uit foto's die je in andere topics hebt geplaatst lijkt het ook alsof ze qua rug veranderd is sinds je haar hebt. Misschien is je zadel na laten kijken ook geen overbodige luxe.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:08

Ontspannen en goed nageeflijk zou er inderdaad niet voor moeten zorgen dat ze al het gewicht in jouw handen legt. Ze moet zichzelf dragen op de loodlijn:

Afbeelding

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:13

Ik zou ook het zadel even laten controleren, en door een fisio/osteo laten nakijken. Het kan natuurlijk zijn dat ze is uitgegleden of vast heeft gelegen op stal en daardoor iets is vast geschoten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:14

Ze heeft in december een gloednieuw zadel gehad.
Ik zal eens een osteopaat laten komen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:14

Is fit dat paard met doorgezakte rug waarvan jij beweerde dat hij al fantastisch over de rug liep?

Ik had bij het lezen al mijn vraagtekens. Gezien ook je eerdere ik ervaring. Maar het kan natuurlijk sommige ruiters pikken dingen snel op :j

Maar nu lees ik dit verhaal waar je de schuld compleet op je paard schuift en dan denk ik toch. Oh nee niet snel gekeerd ;(
Laat aub je paard onderzoeken. Hij verteld je erg veel.
Luister daarnaar.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:17

Klinkt als een groot lichamelijk ongemak. Ik zou hem na laten kijken op een goede Paardenkliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:19

Ze loopt/liep (voor dit vastpakken) steeds kleine stukjes echt over de rug, dat ik echt de rug voelde opkomen zegmaar. Dit gebeurde steeds wat vaker.

Ze kan inderdaad vast hebben gelegen in stal, is al 1x eerder gebeurd. Toen stond ze nog in een andere box en heeft iemand haar gevonden met haar benen tussen de planken van de zijwanden. Daar is ze 2 weken kreupel van geweest.

Ik zal eens iemand laten kijken of ze inderdaad vast zit. Het zou kunnen, het is namelijk wel erg 'opeens' zegmaar.

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:26

Kan het niet zijn dat je zelf (onbewust) vasthoudt op rechts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:27

kobuss1 schreef:
Kan het niet zijn dat je zelf (onbewust) vasthoudt op rechts?


Dat zou kunnen. Ik wil namelijk rechterstelling en onbewust word ik dan sterker in mijn hand. Misschien morgen lang laag proberen? Of is dat niet goed?

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:30

Mijn instructrice adviseert mij om dan iets meer druk op de andere teugel te nemen zodat ze allebei gelijke druk hebben.
Blijven trekken aan de zware teugel ga je niet winnen sowieso en levert niks op.

Weet niet of dit voor jou helpt. Proberen kan altijd natuurlijk.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:30

AmyPony schreef:
Ze heeft in december een gloednieuw zadel gehad.
Ik zal eens een osteopaat laten komen.


Heb je daarna ook het zadel nog katten controleren? De zogenaamde 20u controle bij een splinternieuw zadel?
Bij mijn beide paarden is trouwens ook de zadelmaker vaak geweest toen ik ze net had. Juist omdat ze veel veranderen moet je regelmatig je zadel na laten kijken. Wat een maand geleden nog goed lag kan nu aangepast moeten worden.

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:32

kobuss1 schreef:
Mijn instructrice adviseert mij om dan iets meer druk op de andere teugel te nemen zodat ze allebei gelijke druk hebben.


Maar wel proberen licht in de handen te blijven natuurlijk!