Wat vind jij van Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:00

Ik zou eerder een zweepje pakken dan sporen. Een zweepje kun je gewoon vasthouden en het heeft geen invloed, met sporen kun je -onbewust- het paard continue prikken en dat is niet prettig. Ik zou eerst een zweepje proberen en echt heel consequent proberen te zijn voordat je sporen gaat proberen :)

...
Ik ben gerpiegorp


Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:21

Ik rij tegenwoordig ook met sporen, ben eerst in overleg gegaan met mijn instructrice.
Vind het prettig rijden omdat ik mijn beenhulpen kan verfijnen.
Maaaar... ik zie genoeg meiden die in manegelessen ook met sporen rijden en de pony's elke pas met de sporen prikken omdat hun benen niet stil genoeg liggen of dat ze de sporen alleen gebruiken om hun paard op een makkelijke manier naar voren te schoppen en daar ben ik dan ook fel op tegen.

Om even verder te gaan op TS:
Mijn pony was ook niet altijd goed aan het been. Wat goed helpt is veel overgangen rijden. Dus stap , draf, galop, halt.
Voorlopig zou ik het persoonlijk nog op een zweepje houden en dan been, been, tik.
Samen met veel overgangen rijden kan dit helpen om je paard actiever te rijden en fijn aan het been te krijgen.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:39

Ik vind het een beetje rare opmerking van je instructeur. .

Begin pas met het rijden met een spoortje wanneer de hele basis er in zit en je precies weet wat je doet.

Naar mijn mening moet het paard gewoon aan je been worden met simpelweg een goede instructeur (ik vind iemand die om deze reden zegt een spoor te moeten gebruiken persoonlijk geen goede) die je goed begeleid en helpt. Een paars voelt heel goed je inwerking van je been, een vlieg voelen ze ook heel goed, laat staan een beenhulp.

Ik zou eerst daar mee aan de slager gaan voordat je überhaupt aan een spoortje moet denken.

Mijn mening is dus zoek een andere instructeur die de moeite wilt nemen om hier samen met jou en je paard mee aan de gang te gaan. :j

Ojee <3Beertje & Mickey & Thyca <3
Believe in yourself..

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:17

_Tessaa schreef:
martine096 schreef:
Je moet ze verdienen.


Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe?
Ik zie dat veel mensen dit altijd zeggen maar ik snap het niet helemaal :+


Wanneer je een goede, onafhankelijke zit hebt, niet (onbewust) je paard er pijn mee kan doen en weet hoe ze te gebruiken. :)
Maar eigenlijk zou je ook zonder moeten kunnen vind ik.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:10

Ik vind persoonlijk sporen alleen oké als je inderdaad een goede, onafhankelijke zit hebt zodat je niet je paard onbewust gaat prikken, en wanneer je ze gebruikt om je hulpen te verfijnen en niet alleen om naar voren te rijden. Ken helaas zat mensen die sporen gebruiken omdat ze zonder niet hard genoeg kunnen drijven en vind dat toch wel aardig pijnlijk om te zien :n

Een zweepje lijkt me een betere oplossing, want je paardje zal uiteindelijk toch naar je gewone beenhulpen moeten luisteren als je niet altijd met sporen wilt rijden. En daarmee loop je toch minder risico op het per ongeluk prikken :j

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:25

ik heb niks tegen sporen als je ze goed gebruikt. Als je stille benen hebt en je je paard er niet mee stoort, heb ik er geen problemen mee.
Ik gebruik zelf mijn sporen alleen met wedstrijd, omdat ik ze helemaal niet fijn vind.

Happy_Hippie

Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:36

Zolang je weet wat je doet en gecontroleerd heb ik er niks op tegen..

Zelf rij ik de ene keer liever met zweepje en de andere keer met spoortje..

Draag ze zelf ook (3paarsen uitgebracht op M2 dus was ook verplicht zij men instructrice )

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Flitsje

Berichten: 33
Geregistreerd: 10-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:45

Ik ben er zelf niet zo’n fan van, maar ik snap best dat het voor mensen fijner rijden is.
Ben wel van mening dat je er wel ervaring voor moet hebben, als je rijhouding niet goed is en je paard hindert zou ik het niet doen.

Open your eyes to see the special things with your horse and open your heart to feel these special things♥

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:57

Ik ben nu bezig om een paardje in te rijden en hij is ook niet zo geweldig aan het been.
Wilt ook niet voorwaarts. Om meteen met sporen te gaan rijden vind ik (zeker voor een jong paard) geen slim plan dus ben ik de hulpen aan het verfijnen met een zweepje.

geluidje, been, geen reactie = tikje met de zweep

Uiteindelijk valt het kwartje wel dat been voorwaarts betekend en hoef je steeds minder een zweepje te gebruiken.

Mijn andere paard rij ik overgens wel met sporen omdat hij nogal door mijn been heen loopt en naar binnen valt. Bij mij schiet dan de kramp in mijn dijen (vraag me niet waarom, vind t zelf ook zwaaaarr irritant haha) dus met een klein prikje bereik ik hetzelfde als een compleet paard weg proberen te duwen met mijn been

Stillfree van Susheila Stables aka. Tommy
Lucky Velvet Bar aka. Boots
http://www.cm-fotografie.weebly.com ~ http://www.facebook.com/cmfotografie1

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:01

Je schrijft dat je paard niet zo goed aan het been is. Dit gaat een spoortje echt niet oplossen. Dan heb je zonder spoor straks helemaal niks meer aan je beenhulpen. Dan zou ik eerder voor een zweepje gaan waar je consequent mee bij kunt tikken als ze plotseling stil gaat staan (er vanuit gaande dat er geen ongemak is waardoor ze stil gaat staan :) )
Maar je kunt het natuurlijk altijd (beide) uittesten onder goede begeleiding van je instructrice ;)

Keell94

Berichten: 4046
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:07

sporen zijn eigenlijk een verlenging van je been om de hulpen nog beter door te geven, als ze al niet aan het been is en dus niet goed aan de hulpen heeft een spoortje ook geen zin.

kun je beter met een zweepje rijden en als ze dreigt terug te vallen een klein tikje op de hals.
veel overgangen rijden zodat ze meer op je been gaat reageren, aandrijven reageert ze niet hup tikje, doet ze het goed weer terug nemen en steeds herhalen.

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl


Keell94

Berichten: 4046
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:09

XxChelsey1xX schreef:
Ik ben nu bezig om een paardje in te rijden en hij is ook niet zo geweldig aan het been.
Wilt ook niet voorwaarts. Om meteen met sporen te gaan rijden vind ik (zeker voor een jong paard) geen slim plan dus ben ik de hulpen aan het verfijnen met een zweepje.

geluidje, been, geen reactie = tikje met de zweep

Uiteindelijk valt het kwartje wel dat been voorwaarts betekend en hoef je steeds minder een zweepje te gebruiken.

Mijn andere paard rij ik overgens wel met sporen omdat hij nogal door mijn been heen loopt en naar binnen valt. Bij mij schiet dan de kramp in mijn dijen (vraag me niet waarom, vind t zelf ook zwaaaarr irritant haha) dus met een klein prikje bereik ik hetzelfde als een compleet paard weg proberen te duwen met mijn been


hier hetzelfde, paard van 3,5 op mijn werk nu en wij doen het ook zo en gaat steeds beter, kwartje begint idd te vallen. rest van de paarden is meer op niveau en rijd ik alleen als we naar buiten gaan met een spoortje omdat ik ze dan soms net dat extra setje kan geven. Rijd verder nooit met spoor of zweep eigenlijk, als je paard goed aan het been is ook niet nodig

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers