te hard lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wesjewhister
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-01-18

te hard lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 20:53

hey
ik rij sinds kort op een nieuwe pony ( wesely ). Hij is ongeveer een half jaar geleden in gereden en is nu 7 en wordt bijna 8, hij heeft voor dat hij hier kwam voor de kar gelopen.
Ik rij nu sinds kort op wesely en ben hard met hem aan het trainen omdat ik wedstrijden met hem rij, maar iedere keer dat ik op hem rij loopt hij te hard. Al als ik begin met instappen stapt hij harder dan alle andere paarden en tot ergst aan toe gaat hij al gelijk naar draf. Ook als ik aan draaf loop hij super hard en al helemaal als ik galoppeer. Ik weet gewoon niet wat ik er aan moet doen en ik moet met elastieken rijden. Ik rij figuren, tempo wisselingen maar een tijdje geleden galoppeerde ik aan en hij ging er in een harde rengalop vandoor, ik werd zelf er een beetje bang van en had de rest van de training niet meer gegaloppeerd. Ik weet niet wat ik moet doen dus alle tips zijn welkom :)


wesjewhister
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-18 21:28

Benthhh schreef:
Hoe is jouw eigen houding? Zit je of leun je naar voren als het gebeurt?
Zo niet, probeer eens goed terug te zitten! Als je voelt dat jouw paard versnelt of gaat versnellen, terug zitten. Is echt een hele simpele oplossing en weet niet of het helpt hoor, maar als mijn paard versnelt en ik zit terug, vertraagd zij ook. Als ik naar voren leun, zal ze sneller versnellen.

ik zal het proberen bedankt voor de tip :)

wesjewhister
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 07:30

Eapy schreef:
Wat zegt je instructeur?

van mijn instructeur moet ik vooral veel ontspannen en als hij in galop te hard gaat een klein en snel trekje geven aan de binnenkant ( meestal reageerd hij hier goed op maar ik vind het zielig om aan zijn mond een klein trekje te geven ) ook moet ik veel voltes rijden om hem gesteld te maken en vooral veel rechtgericht rijden omdat hij dit er moeilijk vind en dus een beetje automatisch naar binnen kijkt.

wesjewhister
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 17:04

Elisa2 schreef:
Je moet hem rechtgesteld rijden dus, dat is iets anders dan rechtgericht.

Het is vluchtgedrag onder het zadel, loopt dit dier mee in de manegelessen?

En wat voor een elastieken moet je mee rijden?

Het klinkt alsof er een heleboel mis is gegaan in/ bij het beleren van dit dier en dat je te maken hebt met een angstige pony met vluchtgedrag. Ontspannen is inderdaad belangrijk, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je kundig genoeg bent om dit te corrigeren.

ja hij loopt in manege lessen en hij moet met elastieken rijden. :( het liefst rij ik namelijk zonder elastieken en als ik hem dan ook zonder rij doet hij het ook heel goed. en ja wat voor elastiek het is ik heb geen flauw idee ik weet alleen dat ze door het bit heen zitten en dan onder de singel door en dan weer vast aan het elastiek, hij wordt zo voor mijn gevoel nageeflijk gedwongen te lopen


wesjewhister
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 17:14

Elisa2 schreef:
Elisa2 schreef:


Ja je gevoel klopt waarschijnlijk heel goed, en omdat ie in een houding gedwongen word kan hij zijn balans niet houden, valt hij op de voorhand en krijg je ren en vluchtgedrag.
Ik weet niet wat de precieze afspraken zijn wbt het wedstrijd rijden wat je wilt gaan doen met deze pony, maar op deze manier kun je er helemaal niets mee.

Je kunt vragen of je zonder elastieken mag rijden, of dat je de pony vaker en goed mag leren rijden. Maar veel meer kun je niet doen vrees ik, ben het dan ook met mijn voorgangers eens. Zonde.


Ik rij al wedstrijden met hem en met succes ook want ik heb nu 1 winstpunt in de B en dit is zonder elastieken en dan loopt hij als nog hard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers