Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 23:03

Weet even niet hoe ik het onderwerp moet noemen.

Mijn topperindedop, 4.5 jaar, half jaar onder het zadel :D doet het goed. Sinds een paar weken eindelijk een goed aangemeten zadel gekocht en we kunnen aan het werk ( ik heb hem 2 maand geleden gekocht ).
Binnenbeen en Buitenbeen kent hij ook. Lengtebuiging zijn we mee bezig. Galopperen heb ik eigenlijk op een laag pitje staan omdat ik hem eerst in draf beter voor elkaar wil hebben.

Wat is het geval:
In de stap begint hij nu netjes de hand te volgen en na te geven. Zodra ik de overgang naar draf maak begin ik weer van voor af aan met vragen en van achter naar voren rijden. Na een paar minuten begint hij dan ook mijn hand te volgen ( niet continue maar telkens toch fijntjes naar beneden )

Maar dan komt het: Er gaan paarden vanuit een andere stal naar buiten, naar de stapmolen.
Mijn fijn ontspannen paard veranderd naar een draak eerste klas en reageert nergens meer op dan de aandacht voor de paarden die naar buiten gaan. Kop in de lucht, racen, gevoel creeeren om te bokken en omhoog te komen als ik hem probeer af te leiden. De bankrand moet ik dan echt niet tegen komen want hij klimt er het liefst overheen om bij die andere paarden te komen.
Been hoef ik niet aan te leggen want elke aanleg is plots heeeeeeel extreem en gaat hij nog extremer reageren. Hij is echt niet te kalmeren. En dit houdt hij heel lang vol tot frustraties van mijn kant.

Hoe moet ik hierop reageren? Hoe kan ik dit rijtechnisch oplossen dat hij ook fijn en oplettend blijft lopen als ik erop zit en er paarden naar buiten gaan?

Dit is elke dag weer hetzelfde. Als er niemand naar buiten gaat en ik aan het rijden ben gaat het super goed.

Wat moet ik op zulke momenten doen? Gisteren ben ik er bijna afgestapt omdat hij echt in zijn tierelantijnen bleef hangen en alles wat ik probeerde geen uitkomst gaf. Voltes geprobeerd maar daar brak hij volledig uit om maar naar de bakdeur te rennen. Stelling vragen was ook geen goed idee volgens hem want hij neigde naar stijgeren.

Voor de rest een heel fijn dier maar hier kom ik zo even niet uit.


Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 23:14

Vandaag aan de hand in de bak gelopen met hem en er gingen weer wat paarden voorbij de andere bak in. Nou daar reageerde hij totaal niet op. Moest hem bijna letterlijk vooruit trekken om mee te lopen. Het is alleen onder het zadel als ik aan het rijden ben of als ik hem aan de longeerlijn heb.

Aan de hand in de bak is er niets aan de hand en reageert hij dus ook nergens op.....

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 23:40

Ja met anderen erbij doet hij dat ook ( staan genoeg mensen rond om de bak die de stallen bv aan het uitmesten zijn. )
In zijn stal, opzadelplek etc...... reageert hij gewoon normaal op andere paarden.

Zodra ik mijn been aan leg gaat hij er idd vandoor... Hij is dan super geprikkeld op mijn been.
Been aanleggen is op die momenten geen optie en al helemaal niet om hem vooruit te trappen tenzij ik levensmoe ben. En dat ben ik nog niet.

Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.

De hand volgen doet hij zelf als het goed is. Als hij zijn hals erop zet en ik alleen maar vooruit trap bereik ik niets mee. Voorwaarts neerwaarts hand volgens is mij altijd geleerd. Door ontspannenheid te creeeren.

Vraag is wat kan ik doen op het moment dat hij zo extreem reageer ( ieder mens heft automatisch zijn handen omhoog, is zinloos ik weet het....... maar dat overkomt mij dus ook )

Hoe leer ik hem dat er idd paarden voorbij kunnen lopen als hij aan het werk moet dat hij dan op mij let en mij niet vergeet.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 23:42

Seventeen schreef:
Jennanne schreef:
ahh...Hoe is het als iemand anders erbij is? Reageert hij dan ook extreem op andere paarden? Anders zou je kunnen proberen iemand anders erop te zetten en zelf op de grond te blijven (aangezien hij het bij grondwerk niet doet). Of dat jij erop zit en iemand anders vanaf de grond werkt. Als experiment

Seventeen, volgens mij gaat haar paard er ook juist vandoor (kop in de lucht, racen). Dus dan helpt been aanleggen toch niet? Want hij gaat dan juist wel hard..Of heb ik het fout TS?


Hij kan moeilijk omhoog komen als 'ie al aan het racen is. Maar ook dan, been aanleggen. Schop hem maar aan! Dan heeft 'ie ineens de aandacht weer bij jou omdat 'ie daarvan 'schrikt'. En ook hier, controle op voornamelijk de buitenteugel. Wat je ook kan doen is even een martingaal eraan, kan 'ie zijn kop niet enorm hoog doen. Het punt is vaak met zulk gedrag dat je het even moet doorbreken.


dat heb ik ook al een keer gedaan ( niet wetend of dit de juiste manier was ) maar dat werd een echt racepartij door de bak met hele scherpe vlakke bochten. Omhoog komen kan hij idd niet maar bokken wel.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 09:26

MariekeB schreef:
En als er andere paarden tegelijkertijd in de bak aan het rijden zijn. Hoe reageert hij dan?


Dan is hij eerst iets gespannen ( dat voel ik ) maar wel normaal te rijden. Geen heisa zeg maar.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 09:30

Corelli schreef:
Wat een lastig probleem! Zou je dit misschien op een andere manier kunnen gaan oefenen, zoals bijv met een schriktraining? Dat je externe prikkels, die hem mogelijk afleiden, toevoegt om daarmee te gaan oefenen? Dit zou ik dan eerst aan de hand doen, dan aan de longe/leadrope en uiteindelijk onder het zadel. Zo kan hij leren dat er meer dingen in de wereld zijn die zijn aandacht kunnen afleiden, maar wordt het hopelijk wat gewoner voor 'm om zich op het werk/jou te blijven focussen.

Dan nog een aanvullende vraag: komen de paarden altijd op ongeveer hetzelde moment in de training langs?


Nee te pas en te onpas.

Ik rij meestal savonds ( i.v.m. werk ) en af en toe overdag. Ene keer gaan er paarden de stapmolen in en dan weer een paar dagen staat er niemand in als ik aan het rijden ben.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 10:36

Dank voor jullie tips. Hier ga ik even mee aan het werk.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 10:39

Casarell schreef:
Ik denk dat je je plan van aanpak moet veranderen..

Ten eerste schrijf je dat je de galop achterwege laat.. waarom..??
Juist de galop is een fijne gang om een paard losser in het lijf te krijgen..!
Nu wil je hem eerst in draf fijn hebben, en als je dan straks gaat galopperen ben je alles weer kwijt..
Ik zou het dus andersom doen.. juist galopperen.. dan wordt hij vanzelf fijner in draf..

Verder schijt hebben aan wat er buiten gebeurd, en wat strenger voor hem worden.
Aangezien hij er geen last van heeft als je er naast loopt, mist hij dus duidelijk de leiding als je erop zit.
Denk jij dat ie wat hoort.. overgang naar voren.. altijd.. en niet afwachten tot hij daadwerkelijk reageert.. altijd voorwaarts..!
Hoe meer jij terug gaat denken of voorzichtig wordt, hoe meer spooky hij zal gaan reageren.
Hij heeft leiding nodig..!

Rond rijden, hand volgen en lengtebuiging is fijn, maar komt vanzelf als hij gaat werken.. van achter uit.
Laat dat voor nu gewoon los.. en zorg alleen voor een constante verbinding, ookal loopt hij niet nageeflijk.. en de momenten dat hij het wel doet, geniet ervan!


Waarom ik de galop niet bij elke training meepak..... Mijn insteek was eerst in draf lekker voorwaarts en naar de hand toe rijden tot ontspanning en als dat bevestigd is de galop erbij pakken. En misschien bang om te veel van hem te vragen aangezien zijn leeftijd en de tijd dat hij onder het zadel is.

Misschien is mijn insteek hierin niet juist? En zou ik dus de galop meer aandacht moeten geven dan de draf?
( galop is hij nogal loperig en niet ontspannen in het lijf.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 11:45

Casarell schreef:
Hillebill schreef:
Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.


Gewoon zelf relaxed blijven.. zitten, en van daaruit verder (voorwaarts én vooruit) denken..
Dus hij vliegt er vandoor.. jij blijft zitten en volgt zijn bewegingen gewoon, maar hij mag niet stoppen.. dus ook al neemt hij het initiatief.. jij neemt het van hem over.
Been is voorwaarts, links is links en rechts is rechts.. heel simpel.. en ook al loopt hij tegen de muur als jij bv naar links wilt, en hij gaat naar rechts.. dan blijf je volhouden naar links.. en je draait vooral NIET rechtsom..


Hillebill schreef:
Misschien is mijn insteek hierin niet juist? En zou ik dus de galop meer aandacht moeten geven dan de draf?
( galop is hij nogal loperig en niet ontspannen in het lijf.


En juist daarom moet je de galop mee pakken.. want ook al is hij straks in draf ontspannen.. dan ben je in galop alles weer kwijt..
Bovendien moet hij toch galopperen om daar meer balans in te krijgen, en daar te leren ontspannen.

Bij jonge paarden galoppeer ik juist meer.. want hierin moeten ze het bekken kantelen en de rug los gaan laten.. dus hoe vaker je dat doet, hoe beter dat zal gaan en hoe losser hij zal worden.
En dan rechtuit afgewisseld met een grote volte.. dat is al moeilijk genoeg..


Oke dank je! Dan gaan we dat er gewoon bij pakken.


Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:42

bobje26 schreef:
TS: hoe gaat het nu ?

Super. Ik heb hem toch naar iemand gebracht om de basis er goed op te rijden. Ik rij hem daar 2x per week. Eind februari komt hij terug.
Komt voornamelijk omdat hij niet wist wat hij moest doen. Miscommunicatie etc...
Hij doet super zijn best. Is al erg vooruit gegaan. Ik wordt ook meegenomen in het leerproces zodat ik niet plots na 3 maand erop ga. We worden samen getraind zeg maar.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 00:02

Even een update:
Leon 3 maand weg geweest. Eerste maand is hij weer opnieuw correct aangereden. Heel paard vriendelijk en op stemhulp. Daarna ben ik 1a2 keer per week daar geweest om hem "na" te rijden om gelijk met hem op de juiste manier te rijden. Dat hij niet na 3 mnd terug komt en ik blijf hangen in het verleden.
Dat heeft ons super gedaan! Ik leerde met hem mee. Daar ook de juiste instructrice gezocht. En gevonden. Paar keer proeflessen gehad en het gaat echt super.

1 maart is hij terug gekomen en heerlijk te rijden. Stemhulp perfect! Het is weer een genot te rijden op mijn dressuurspringende tuiger.
Hij begon vanavond ook aan beide kanten wat te schuimen.

Me happy!

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 14:45

Corelli schreef:
Klinkt goed! Wat fijn dat jullie nu weer zo lekker gaan, het is dus een goede beslissing geweest :)

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat moest er correct aangereden worden? Alleen het gedrag wat je in het topic hebt beschreven of waren er nog andere dingen die daar bijv aan ten grondslag lagen, die gecorrigeerd zijn?

Eigenlijk het algemene plaatje.
Galop kende hij wel / niet.... Ik kreeg hem niet met een correcte beenhulp in de gallop.
Verder was hij niet echt voor t been.
Voorwaarts was racen

Hij deed maar wat, en ik ook.......................

Als met al was het gedrag op voorbijlopende paarden gewoon dat hij totaal niet bij de les was en totaal niet aan het werk. Een tuiger is wat meer afgeleid op de omgeving. Hij moest meer bij de les blijven en ik moest hem meer bij de les houden. Die combi was er even niet..... En nu wel.

In 3 maand tijd luisterd en begrijpt hij stap draf en gallop. Hij weet wat een volte is en wat Hooooo inhoudt. Dit alles zonder getrek en gedrijf met het been.
Omgeving let hij nog wel op maar ik weet nu wel hoe ik hem bij de les kan houden zodat hij op mij let en niet op bakkabouters.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers