Hoe juist rijden met een pony van 20 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Hoe juist rijden met een pony van 20 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 19:10

Hey allemaal

Ik heb een halfpensionpony (D-pony) van 20 jaar waar ik drie keer per week bij ga. Nu lukt het niet steeds om elke keer te rijden (er is enkel een buitenpiste) wegens verschillende omstandigheden zoals verschrikkelijk weer, sneeuwbuien, de piste ligt er enorm slecht bij door plassen en modder, ... en als ik dan eens niet kan rijden voel ik me meteen schuldig tegenover haar of heb ik schrik dat ze te weinig beweging heeft. November en december zijn nu wel de slechtste maanden wat het regenweer betreft, dus de rest van het jaar rij ik meestal wel drie keer per week. Maar nu in deze sombere dagen met veel slecht weer is het 1 of 2 keer per week.
Nu dacht ik voor een niet meer zo jonge pony maakt dat misschien niet zoveel uit?

Kan iemand mij zeggen hoe ik het best met haar kan omgaan wat rijden betreft? Wat heeft ze nodig? Minimum/maximum?

Ik ga ook vaak buiten rijden (zeker een keer in de week), maar nu valt het wel voor dat ik soms op zo'n rit enkel draf en stap doe en geen galop. Als ze een paar weken niet in galop is gegaan, moet ik dan de keer daarna opletten voor haar conditie? Hoe hou ik die op peil?

Vele vragen! Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Groetjes!



Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 22:30

Ragdollcat schreef:
Kabayo schreef:
Als de pony verder dagelijks lekker buiten staat met vriendjes vind hij het vast niet zo erg als jij een keer overslaat :)



Goed gezegd en hij is ook niet de jongste meer.
Die vind het echt niet erg, tenminste als ie verder dagelijks buitenkomt met vriendjes en goed te eten krijgt.


Verder zou ik wel oppassen met als ie enkele weken niet in galop is onder het zadel dat je niet ineens veel gaat vragen als je al niet regelmatig rijdt en of de basisconditie onderhoudt, dat is vragen om moeilijkheden.



Ze krijgt zeker goed te eten en wordt ook heel goed verzorgd. Als ik niet kan rijden ga ik haar sowieso wel goed borstelen en breng ik tijd door met haar. Als het weer meevalt wordt ze wel buiten gezet maar ik heb er niet echt zicht op hoe vaak aangezien de eigenaars dit doen en ik er maar drie keer per week kom. Als ik niet rijd laat ik haar meestal als ik er dan ben even in de paddock lopen en rollen.

Ik vraag sowieso niet te veel van haar. Ik rij meestal een halfuur per keer en ik vraag zeker geen moeilijke dressuurdingen of grote sprongen. We rijden dan gewoon wat basis en dan doen we ook enkele rondjes galop of een diagonaal ofzo. Als ik buiten ga rijden ben ik een halfuur of een uur weg maar dat is dan vooral stap en ook wat draf en soms als de grond niet te slecht is een stuk in galop maar dat gaat dan over 100 meter bijvoorbeeld. Het is niet zo dat in haar opeens twintig minuten zou laten rennen :)

Zou gewoon niet willen dat ze nu door de donkerste wintermaanden haar conditie verliest en er qua gezondheid bijvoorbeeld op achteruit zou gaan. Hoe hou ik haar in deze omstandigheden het best fit gezond ? Vanaf januari zou ik normaal al weer meer kunnen rijden dus eigenlijk is het zo een twee maand op het jaar dat het wat minder is.

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 22:34

xLissy schreef:
Heeft de pony weidegang (of naar buiten in de padock)? En zo ja, hoe veel ongeveer?
Als je minder rijdt en ze buiten komt lijkt het mij niet erg voor de wintermaanden. Je moet denk ik wel rekening houden met het feit dat ze wat minder soepel kan zijn met wat je normaal gewend bent.


Als ze enkele dagen niet gereden heeft begin ik sowieso met veel wendingen in stap en daarna goed overgangen rijden tussen draf en stap en grote figuren zodat ze wat losser komt.
Ze wordt wel buiten gezet als het weer het toelaat maar dat is nu dus ook iers minder aangezien het hier echt al enkele weken aan het regenen sneeuwen en stormen is. Maar als ze in de stal staat staat ze tegenover een pony en naast pony's die ze goed kan zien ze staat eigenlijk allemaal met hun snuit naar elkaar dus ze is zeker niet alleen. Krijgt ook elke dag menselijke aandacht.

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:00

ODonoghue schreef:
Ik ben ook de enige die mijn verzorgpaard rijd en ik heb ivm studie ook maar 1 keer in de week tijd, paardje is een paar jaar jonger dan de jouwe.
Wij rijden 1 keer in de week buiten en in toetsperiodes zelfs 1 keer in de twee weken, meer dan dit zou te veel zijn voor hem.

Al met al ligt het aan het paard, merk je dat hij er ongelukkiger van wordt? Of maakt het geen verschil? Ook ligt het idd aan voer en weidegang



Ze ziet er niet ongelukkig uit en als we rijden doet ze nog steeds wat ik vraag (nu ja meestal :D ) En als ik de poort opendoe om een buitenrit te gaan maken, wordt ze heel erg blij. Dan loopt ze vaak zelf al naar de poort toe met de oortjes recht en hoofdje op en heel enthousiast. Dus ze is zeker niet lusteloos ofzo :)

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:01

nessinator schreef:
Ik doe met mijn oudje wat grondwerk en vrijheidsdressuur als ik niet kan rijden vanwege het weer. Is dat voor jou een optie?
Verder zou ik me ook niet te veel zorgen maken hoor, zo te horen heeft het beestje het prima, en je hoeft inderdaad niet altijd te rijden om haar gezond te houden


Dankjewel voor de geruststelling :) Wat houdt grondwerk en vrijheidsdressuur precies in? Ik heb helaas enkel toegang tot een buitenpiste.

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:02

Felien_Kyra schreef:
Mijn zus haar paardje is inmiddels ook die leeftijd gepasseerd geloof ik, hij staat elke dag met vriendjes op de wei en 1 a 2 keer per week maken we een buitenritje in deze maanden. In de zomer word dit wel weer meer en dan word er ook af en toe in de bak gereden, dit vaak maar 20/30 minuutjes omdat het anders oneerlijk is tegenover hem.

Je hoeft je niet schuldig te voelen, want dan zouden ik, mijn zus en een heleboel anderen zich ook schuldig moeten voelen.. ;)


Dankjewel voor de geruststelling :)

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 08:05

19marjo90 schreef:
Lekker in beweging houden en inderdaad met vriendjes buiten. Kun je ook bvb een stuk met de pony wandelen als het drassig is in de bak/paddock?
Die van mij is 26 en rij ik nog 2 a 3 keer per week, zowel dressuurmatig (ook les) als buiten (ook ritten langer dan een uur). Hij blijft er lekker soepel en los in z'n lijf van. Wel staat hij in een kudde 24/7 buiten dus daar kan hij ook nog lekker zelf bewegen.


In het weekend maak ik altijd een buitenrit (de ene keer van een halfuur, de andere keer een uur), maar in de week kan ik enkel bij haar als het al donker is 's avonds na mijn werk (nu in de winter toch) en dan ga ik niet meer buiten wandelen, ik rij dan in de bak maar omdat het zo donker is (er is wel wat licht hoor maar niet veel) zie ik niet altijd waar ik rijd en dat houdt me ook wat tegen.

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 23:24

nessinator schreef:
Manibo schreef:
Dankjewel voor de geruststelling :) Wat houdt grondwerk en vrijheidsdressuur precies in? Ik heb helaas enkel toegang tot een buitenpiste.

Al had je alleen een weiland, was dat al voldoende geweest! Vrijheidsdressuur is een beetje het kunstjes leren (been optillen, flemen, dat soort dingen), grondwerk gebruik ik als dressuur vanaf de grond om haar toch soepel te houden zonder te hoeven rijden. Ik vraag mijn pony bijvoorbeeld of ze met een lange hals, haar hoofd naar beneden wil doen, zodat ze haar rug ontspant, en of ze haar lijf een beetje wil buigen. Maar vraag vooral iemand die (beter) weet hoe je grondwerk doet om het eens samen te doen!
Veel succes!


Goede tip! Ga ik inderdaad eens proberen en me wat in verdiepen! Dankjewel :)

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 08:20

nannyrana7 schreef:
Ik snap nooit helemaal waarin mensen altijd denken dat je met een paardje van 20 niet zoveel meer kan . Ik vind het wel een voordeel dat je ze wat makkelijker een paar dagen kan laten staan zonder dat ze meteen uit hun slof schieten en ja ik merk ook wel dat ze in de winter stijver zijn als in andere seizoenen maar om nou te zeggen we gaan het allemaal afbouwend snap ik niet helemaal en hangt ook echt van het paard/pony af. Ik zelf doe ook aan mennen en dit doe ik met een pony van nu 21 en ja we hebben afgelopen zomer gewoon meegedaan met de marathon vet gaaf hadden een super tijd en een mega conditie dus ook bij de dierenarts een goede score soms beter als jonge paarden . Wat ik eigenlijk wil zeggen kijk naar de pony ga gewoon lekker met hem bezig dit zorgt voor afwisseling in het dagelijkse ritme en dat is wat hem gezond houd . Misschien kan je ook lekker met hem wandelen of fietsen of kijk idd naar grondwerk daar heb je al weer minder ruimte voor nodig . Veel succes en denk eraan samen lol hebben !!


Dankjewel :) Even voor alle duidelijkheid, ik denk helemaal niet dat je met een paardje van 20 niet zoveel meer kan. Ze kan nog enorm veel, eigenlijk nog hetzelfde als enkele jaren terug en is nog steeds meer dan actief genoeg. Mijn bezorgdheid was vooral of het niet erg was dat ik nu in de winter soms maar 1 of 2 keer kan rijden per week door het slechtere weer en het feit dat het zo snel donker is ipv 3 keer/week :)
Maar verder probeer ik inderdaad af te wisselen tussen gewoon rijden in de bak, soms wat balkjes of buitenritten :).

Manibo
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 08:29

MissToseland schreef:
Inderdaad hihi. Krijg soms ook te horen dat hij een ‘oudje’ is.
Laat het hem niet horen :')
Niet te merken _O-

Zolang je het paard niet de winter compleet stilzet en dan in de zomer weer volop aan het werk zet is er niet zo veel aan de hand. Zo de winter doorkeutelen is prima



Een oudje zou ik de mijne ook zeker niet noemen. Ze kan nog alles en heeft nog heel veel energie :)
Nee hoor, dat is zeker niet de bedoeling :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 17 bezoekers