Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 15:42

Na het lezen van heel veel onderwerpen herover merk ik dat ik toch benieuwd ben hoe anderen dit oplossen.
Ik heb oa een drietal leerlingen die heel lastig diep kunnen zitten. Zeg maar gerust: ze kunnen het niet.

Dit uit zich in het slecht rijden van overgangen terug waarbij ze vooral vanuit hun bovenlichaam rijden ( vanuit bovenarmen terugwerken of stijf) het niet mooi opvangen van bv het doorzitten doordat de buikspieren niet correct aangespannen worden en bij draven heel lastig vanuit ophoudingen terug kunnen rijden omdat ook deze heel erg worden gereden vanuit hun bovenlichaam. Als een paard dus sterker word in de mond of dramt, gaan deze leerlingen dus juist met hun bovenarmen trekken ipv zwaarder zitten. ( hoewel ze niet ‘hangen’ in de teugels, ze kunnen prima meegeven als ik ze dat vraag, maar kunnen dos niet vanuit hun zit en buikspieren de juiste weerstand bieden)

Ik ben al tijden bezig geweest met correcte ademhaling, ( bv hand onder navel en laat ze je hand wegzuchten) naar boven kijken in overgangen, uitleggen wat bekken kantelen is en kruis aantrekken betekent etc etc. Ook zaken als core stability en ontspannen in de bovenrug worden regelmatig genoemd.

Ik krijg het er gewoon niet in en merk juist dat ze er soms zo erg op focussen dat de ‘spontaniteit’ er natuurlijk volledig uit is met alle gevolgen van dien.
Zitlessen worden regelmatig gegeven, ook aan de longe en met voltige singel. Toch blijven deze drie leerlingen ontzettend ‘hoog’ met hun spanning en kunnen ze dus niet lang maken zonder boven aan te spannen.

Wie ooh wie heeft de ultieme tips voor mij? Let op: er zit ook een kleintje bij van 6 jaar, dus schaambeen naar navel of trek je diepe buikspieren aan werken dan niet, het moeten echt voeloefeningen zijn gok ik.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 15:59

De andere twee zijn volwassenen, beide ook serieus qua rijden, dus spelletjes etc doe ik ze geen plezier mee. Ook merk ik dat er niet op letten averrechts werkt en het zich dus niet oplost omdat de paarden hierdoor ook sterker worden/ niet terugkomen omdat er niet correct vanuit de zit gereden wordt. Het houd dan dus juist in stand of verergert zelfs omdat ze de paarden niet kunnen laten doen wat ze willen.
Ik ben wel van mening dat de focus in de oefeningen minder moet, maar het zo laten zal het zeker niet oplossen, ze moeten echt leren aanvoelen wat buikspieren doen, diep zitten en vanuit de zit weerstand bieden.


Hierbij trouwens wel: de paarden reageren zeer goed op zit, zodra een leerling het correct uitvoert kun je ze zo,n beetje de overgang galop/halt laten maken zonder teugels. Ze hebben dus wel de juiste leerdieren op de momenten dat het ze wel lukt, maar dit blijft niet hangen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 11:09

jetm schreef:
Bij Centered Riding is één van de basisprincipes rijden vanuit je centrum. Punt achter je navel diep in het lichaam. Daar zijn veel (visualisatie)oefeningen voor om het centrum te vinden en er naar terug te kunnen gaan.
Ieder mens heeft andere leerprincipes dus dat is ook een dingetje om rekening mee te houden. De
één leert goed door iets, voor zich, te zien (visualisatie) de andere juist door uitleg te krijgen (auditief) weer een ander door na te doen of door te voelen (kinestetisch).
Een Centered Riding boek lezen kan helpen of eens een open clinic in CR volgen, zelf een les nemen bij een CR instructeur en vragen of ze je daar in les kunnen geven zodat jij het dan zelf kan ervaren. Of de Centered Riding instructeurs opleiding volgen :)

Ik heb de boeken gelezen en start binnenkort met de cursus, maar de vraag is dus of mensen andere manieren weten om dit de leerlingen duidelijk te maken, dus echt concrete oefeningen. Ik heb meerdere malen een CR instructeur hier gehad bij verschillende leerlingen en dus meegekeken en ook enkele dagen meegelopen met eentje.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 00:18

Hier ook geintrigeerd door de franklin ballen?

De ballen ken ik idd, bv met galop een bal rondjes laten zweven in je bekken, en tijdens het ademhalen de bal naar beneden ademen?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 10:18

En deze ballen komen bij CR in beeld? Ik heb het filmpje bekeken, en zie zeker potentie. Maar ik zie ook dat er veel technieken en waarschijnlijk een heel technisch aspect achter zit welke ik natuurlijk niet ken en die veel tijd gaat kosten om aan te leren. ( let alone waar je ook skechte dingen kunt aankeren als je de techniek niet voldoende beheerst)
Voor slechts 1 probleem is dit wel tricky, het lijkt een soort stroming qua lesgeven ipv een balletje ergens te plaatsen voor meer gevoel?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 22:52

Nou, en aan de slag gegaan mbt enkele tips hier en daar een eigen draai aan gegeven. Leerlingen reden een kur op foute kerstmuziek om de boel lekker luchtig en grappig te houden om de ‘druk’ vd oefeningen eraf te halen.
Verder zat er achterwaarts in het proefje waarbij ze dus juist bewust zwaar moesten zitten en de diepe buikspieren moesten aantrekken. Dit werkte echt heel goed! Niet meteen een wondermiddel, maar het gevoel begon wel te ontstaan in samenwerking met de oefening van de stoel, ze herkenden hier bewust dat gevoel van diep zitten en buikspieren.
De volwassen leerlingen zaten echt mooi diep en reden vanuit hun zit achteruit ipv op de handen. Ze hierop geattenteerd en verder gegaan met de overgangen terug ‘ denk achterwaarts met je zit zonder handen en benen’ en twee vd drie had hem te pakken :j

Voor de les dus onderstaande gedaan:
In het kader van leren voelen wat ze nou moesten voelen voorbeeld vd schommel aangegeven, en ze voor het rijden op een stoel neergezet waarbij ze hun zitbeen knobbels moesten vastschoeven aan de stoel. Paar keer tegen ze aan geduwd met de mededeling dat ze alleen vanuit hun zit mochten plakken. Ze mochten niet omvallen!
Daarna vanuit dat zitten de handen op eind van hun bovenbeen neerleggen en dan zichzelf ‘wegduwen’ met de handen waarbij ze dat diepe zitten moesten blijven volhouden.
En daar viel dus het kwartje voor alledrie qua wat nu diepe buikspieren waren. Die voelden ze toen wel, en zodra ze niet meer hun zitbeenknobbels in de stoel duwden voelden ze de buikspieren niet.

nu kijken of dit verder de clou voor ze gaat zijn, het waren natuurlijk hele korte ‘ oohh’ momentjes, maar heb echt mooie dingen uit dit topic kunnen halen, ben er echt creatief mee aan het puzzelen geweest vd week.

Hoe stom het ook klinkt.. dat zinnetje van jou over lichaamsbewustzijn jetm? Die heeft mij wel flink aan het denken gezet hoe ik zelf dit gevoel kon krijgen en daar is dit dus uitgekomen : D

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 23:57

Pest met bovenstaande is dus dat niet iedereen weet hoe ze bekken kantelen, zwaar zitten of wat nou je diepe buikspieren zijn. Ook niet met de ogen dicht. Juist het vertellen wat ze zouden moeten voelen kwam niet over, het was te platonisch.
Ze voelen wel vaak dat ze hun zwaarte hoog hebben zitten, kunnen ook bewust voelen dat dit niet klopt, maar WAT ze correct moeten voelen had ik echt even wat oefeningen voor nodig om ze die te leren herkennen.
Ogen dicht en vragen is trouwens wel een onwijs fijne, vaak schakelen ze dan bepaalde zintuigen uit en voelen ze andere dingen dan met de ogen open.
Ik gebruik dat wel vaak voor idd welk been zet een paard neer, meekomen in de beweging naar voren of juist vanuit ontspanning en aanspanning dingen voelen die ze al wel signaleren,maar even een extra nadruk op wil hebben.

Nu ik erover nadenk.. in dit leerproces van herkennen is het wel een onwijs gave, ze herkennen immers af en toe ht gevoel al, eens kijken met de ogen dicht wat ze nou voelen enkele lessen of ze een verschil beginnen te voelen qua beschrijving :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-17 10:26

Het gaat mij hierbij niet om de oefening achterwaarts, maar net de fase ervoor.
De paarden moeten de keuze of naar voren of naar achteren bij de eerste hulp makem en maken hier uiteraard op het moment van twijfel de keuze om naar voren te stappen.
En op het moment dat ze dat voor elkaar krijgen zit de ruiter niet goed met de zitbeen knobbels in het zadel of is vanuit het bovenlichaam aan het rijden/ trekken met de bovenarmen.
Dat was hier de meetgraad tot kun je jezelf mooi lang maken en vanuit je zit rijden. Gingen de paarden achterwaarts dan lukt dit de leerlingen dus wel, en liepen ze door de hand naar voren, dan was dit dus niet het geval. Het ging dus om de hulp voor het echte achterwaarts gaan.


Het achterwaarts zelf ging het mij niet om en heb ik verder niet veel mee gedaan, puur dat gevoel van inzetten en bewust zorgen dat je paard niet door de hand naar voren dendert en leerlingen dus niet ‘trekken’ denken, maar achterwaarts vanuit de zit.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-17 13:50

En daar liep ik idd wat tegenaan, de focus lag er teveel op :j
Ik kreeg trouwens net een mail van de centered riding opleiding dat er een fysio bal mee moet, dus ben super benieuwd wat we daar nog voor mogelijkheden uit kunnen halen, die tip kwam hier ook al voorbij namelijk :D

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers