Paard plots niet vooruit te branden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 21:44

Laten we niet liegen, mijn paard is sowieso soms aan de luie kant. Maar sinds een jaar is dit al veel verbeterd en reageert hij heel goed op zeer kleine signalen en is hij ook wel heel gevoelig.

Nu is hij sinds twee weken niet vooruit te branden gewoon, normaal hoef ik maar te drukken met mijn benen maar nu helpt een tikje met de zweep amper, lijkt wel alsof ik een knol van 25 jaar heb.
Nu is het heel moeilijk om te kunnen weten waardoor dit nu komt, omdat er zeer veel veranderd is op korte tijd. Dit zijn de dingen waaraan het (volgens mij) kan liggen, of die er gewoon weg veranderd zijn. Dit is vooral tijdens het rijden in de piste, bij het wandelen is hij ook wel wat luier maar minder. In de winter is hij sowieso wel wat rustiger en minder actief.

-We zijn sinds 3 weken van stal veranderd
-Hij heeft sinds kort een nieuw zadel, dit past normaal perfect en had hetzelfde merk hiervoor ook al.
-Er is nu op onze nieuwe stal een graspiste ipv zand, dit zijn we niet gewoon. Hij kan soms ook wat uitglijden.
-Normaal gezien wordt hij elke winter geschoren, deze winter is hij dat niet en staat redelijk dik in zijn vacht.
-Ik heb een blessure gehad aan mijn ligamenten in mijn voet, waardoor we 3 weken niks hebben kunnen doen en nu sinds een maand ongeveer terug in het werk zitten. Maar de eerste week (nog op mijn vorige stal) was hij wel heel actief. Ook met het nieuwe zadel.
-Hij krijgt hetzelfde voeder, maar wel van een ander merk.

Iemand die mij misschien kan helpen?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:46

Is hij niet voorzichtiger geworden door het uitglijden? Of toch iets van een spier verrekt door hetzelfde uitglijden...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:47

Verhuizen kan een paard heel veel energie kosten. Ik zou het werk even een tijdje flink terugschroeven of helemaal laten voor wat het is. Even een tijdje laten wennen aan nieuw voer, nieuw ritme etc. Daarna ivm de nieuwe bak rustig opbouwen, in principe is zand zwaarder dan gras.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 21:50

Hilary schreef:
Verhuizen kan een paard heel veel energie kosten. Ik zou het werk even een tijdje flink terugschroeven of helemaal laten voor wat het is. Even een tijdje laten wennen aan nieuw voer, nieuw ritme etc. Daarna ivm de nieuwe bak rustig opbouwen, in principe is zand zwaarder dan gras.

Ik heb hem enkele dagen laten wennen tot we zijn begonnen met rijden, nu is het sowieso niet echt vet omdat ik bijna examens heb en dus maar 2 keer per week. Volgende week schroef ik terug naar 1 keer...
Evelijn schreef:
Is hij niet voorzichtiger geworden door het uitglijden? Of toch iets van een spier verrekt door hetzelfde uitglijden...

Nooit echt zwaar uitgegleden ofso, gewoon eens wat 'geschoven' maar geen gekke dingen echt. Heb hem daarnet eens gewoon los laten lopen om te kijken of hij inderdaad misschien iets aan zijn spieren had maar hij liep eigenlijk zeer normaal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:56

Dat wennen duurt soms (vaak) langer dan je denkt. Volgens mij wordt zelfs gezegd dat het een jaar kan duren, wat ik me kan voorstellen. Meestal zijn ze vooral mentaal moe en vol.

Twee keer per week is niet veel; ik denk dat dat prima kan, mits je het kort en leuk houdt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:57

Volgens mij noem je alle mogelijke redenen zelf al :+
Nieuw huis, andere bodem, dikke vachtt, ander voer.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:02

CalipsoLover schreef:
-Er is nu op onze nieuwe stal een graspiste ipv zand, dit zijn we niet gewoon. Hij kan soms ook wat uitglijden.


Ik denk dat dit de reden is. Heb zelf ook een paard dat heel voorzichtig is, en op natte, gladde en\of modderige ondergrond is ze gewoon een stuk minder voorwaarts.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 22:05

Met zijn vorige eigenaar verhuisde hij regelmatig. Met mij is dit nog maar de eerste keer in bijna 3 jaar... Ik snap dat het een hele verandering kan zijn, maar aangezien hij voor de rest helemaal zichzelf is vind ik het moeilijk in te beelden... Ook omdat hij echt wel 'easy going' is qua karakter.


FatCat schreef:
CalipsoLover schreef:
-Er is nu op onze nieuwe stal een graspiste ipv zand, dit zijn we niet gewoon. Hij kan soms ook wat uitglijden.


Ik denk dat dit de reden is. Heb zelf ook een paard dat heel voorzichtig is, en op natte, gladde en\of modderige ondergrond is ze gewoon een stuk minder voorwaarts.


Ik vreesde hier eigenlijk ook al een beetje voor en hoop dat dit niet de reden gaat zijn waardoor ik niet echt meer deftig ga kunnen rijden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:33

Oh ik had de bak verkeerd om gelezen; dacht dat je van gras naar zand ging, maar dat klopt dus niet. Kun je ergens vlakbij op een zandbodem rijden om te testen? Als ie daar zo vertrekt, weet je genoeg...

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 22:48

Hilary schreef:
Oh ik had de bak verkeerd om gelezen; dacht dat je van gras naar zand ging, maar dat klopt dus niet. Kun je ergens vlakbij op een zandbodem rijden om te testen? Als ie daar zo vertrekt, weet je genoeg...

Er is een manege op nog geen 10 min wandelen, kan het wel eens vragen of ik daar de piste eens kan huren om uit te testen.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:04

Heeft hij niet iets onder de leden? Griepje?
Mijn paard was sinds vorige week ook ineens een stuk slomer.. Normaal hoef ik maar drr te zeggen en hij draaft aan.. Nu moest er echt een zweepje aan te pas komen. En ja hoor vanaf maandag is hij ziek.. (koorts verkouden, hoesten..)
En hoor er meer om me heen met dezelfde klachten als sloom worden en 1/2 weken later ziekjes...

Hoe is die verder op stal? Ook slomer dan normaal? Of gewoon even alert dan normaal?

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 21:52

dekensenzo schreef:
Heeft hij niet iets onder de leden? Griepje?
Mijn paard was sinds vorige week ook ineens een stuk slomer.. Normaal hoef ik maar drr te zeggen en hij draaft aan.. Nu moest er echt een zweepje aan te pas komen. En ja hoor vanaf maandag is hij ziek.. (koorts verkouden, hoesten..)
En hoor er meer om me heen met dezelfde klachten als sloom worden en 1/2 weken later ziekjes...

Hoe is die verder op stal? Ook slomer dan normaal? Of gewoon even alert dan normaal?


Hij hoest wel eens als we beginnen aandraven, maar dat is eigenlijk al jaren meer een ritueel dan wat anders. Voor we verhuisden was hij wel wat snottig. Maar verder niet echt symptomen gemerkt. Voor de rest gedraagt hij zich eigenlijk zeer normaal.

Heb intussen de manege gecontacteerd en kan daar eens de piste gebruiken.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:21

Weet je heel zeker dat het hoesten met aandraven niks ergers is?
Dat is wat die van mij ook al ong. een jaar doet, soms wel soms niet.. En nu blijkt dat ik hier eigenlijk veel eerder wat aan had moeten laten doen.. Hij heeft het nu helaas flink te pakken en zat tegen een longontsteking aan.
Paarden hoesten niet zomaar als 'ritueel'. Daar zit eigenlijk altijd meer achter.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:27

Als je het echt niet vertrouwd zou ik een bloedtest laten doen.
Maar er is vrij veel verandering korte periode bij hem, en het kan best wel dat daar ergens je probleem ligt :)

Succes!

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 19:09

dekensenzo schreef:
Weet je heel zeker dat het hoesten met aandraven niks ergers is?
Dat is wat die van mij ook al ong. een jaar doet, soms wel soms niet.. En nu blijkt dat ik hier eigenlijk veel eerder wat aan had moeten laten doen.. Hij heeft het nu helaas flink te pakken en zat tegen een longontsteking aan.
Paarden hoesten niet zomaar als 'ritueel'. Daar zit eigenlijk altijd meer achter.

Hij doet dit al 5 of 6 jaar, dus weet eig vrij zeker dat er niets achter zit...

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:35

Dat hoesten kan wijzen op dampigheid of hooiallergie. Ik zou de da vragen zijn longen en bloed na te kijken.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 20:32

senna21 schreef:
Dat hoesten kan wijzen op dampigheid of hooiallergie. Ik zou de da vragen zijn longen en bloed na te kijken.

Aangezien hij hier nooit last van heeft gehad ga ik dit niet doen, hij doet dit al jaren en maak me hier niet echt zorgen over. Verder hoest hij nooit, ook niet verder tijdens het rijden, is maar 1 tot 2 keer als we aandraven de eerste keer, ook niet altijd. Ook heeft hij zeker geen teken van allergieën. Heeft zich nooit ziek gedragen. Anders had ik dat na al die jaren wel gemerkt. Ben er ook zeker van dat dit niet de reden is van zijn luiheid.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:42

Mijn pony had dit ook. Hoestte ook een poos een of twee keer bij het aandraven. Zij bleek vocht bij het hart te hebben.

RianneS24
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-11-15

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:15

Je hebt hem niet geschoren dit jaar zei je? Kan zijn dat hij last heeft van zijn dikke vacht. Ondanks dat hij niet veel zou zweten. Het is raar weer de laatste maand, dan weer warm, dan weer koud. De een wordt er loom van, de ander fris.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:21

De mijne is onlangs ook een aantal weken futloos geweest. Niet vooruit te branden. Ik heb hem een kuur gegeven (natuurlijk product) om zijn immuunsysteem een boost te geven en nu is hij onwijs fit!

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 11:25

Dancer schreef:
Mijn pony had dit ook. Hoestte ook een poos een of twee keer bij het aandraven. Zij bleek vocht bij het hart te hebben.

Maar al 6 jaar zonder enige tekens van verder ziek te zijn? Heb hier echt mijn twijfels over. Als de dierenarts komt voor zijn inentingen zal ik het wel eens vragen.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 11:28

shoes schreef:
De mijne is onlangs ook een aantal weken futloos geweest. Niet vooruit te branden. Ik heb hem een kuur gegeven (natuurlijk product) om zijn immuunsysteem een boost te geven en nu is hij onwijs fit!

Weet je de naam van deze kuur toevallig? Waar te krijgen?

RianneS24 schreef:
Je hebt hem niet geschoren dit jaar zei je? Kan zijn dat hij last heeft van zijn dikke vacht. Ondanks dat hij niet veel zou zweten. Het is raar weer de laatste maand, dan weer warm, dan weer koud. De een wordt er loom van, de ander fris.

Ja het is bij ons ook wel wat afwisselend geweest, nu sinds een paar dagen sneeuw en vriezen. Ga hem zo meteen ook een extra deken op leggen dat hij niet nog dikker in zijn vacht komt te staan. Ik ben van plan hem dan toch rond januari ook te scheren.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:48

CalipsoLover schreef:
shoes schreef:
De mijne is onlangs ook een aantal weken futloos geweest. Niet vooruit te branden. Ik heb hem een kuur gegeven (natuurlijk product) om zijn immuunsysteem een boost te geven en nu is hij onwijs fit!

Weet je de naam van deze kuur toevallig? Waar te krijgen?


Kuur heet Immu boost van het merk Phytonics en is o.a. verkrijgbaar bij de Paardendrogist. Kost ongeveer 25 euro.

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:41

CalipsoLover schreef:
Dancer schreef:
Mijn pony had dit ook. Hoestte ook een poos een of twee keer bij het aandraven. Zij bleek vocht bij het hart te hebben.

Maar al 6 jaar zonder enige tekens van verder ziek te zijn? Heb hier echt mijn twijfels over. Als de dierenarts komt voor zijn inentingen zal ik het wel eens vragen.


Ik zou het zeker vragen aan je da. Paarden hoesten/kuchen niet uit gewoonte. Als die drang er is, hoe weinig ook, heeft dat eigenlijk altijd een reden. Dat hij verder aan de buitenkant geen ziektebeeld geeft, wil niet zeggen dat
er van binnen niks mis is. Ik zou het in elk geval niet zomaar afdoen als 'ritueel'. Ondanks dat het gewoonte dieren zijn, hoort hoesten/kuchen daar niet bij.
Sterkte met je paard, hopelijk is hij gauw weer beter.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 14:45

Emerald: Van zodra de dierenarts nog eens komt, zal ik het vragen.

Vandaag heb ik hem nog eens gelongeerd. Hij heel was aan de longe wel heel actief, was een bommetje dat ontplofte. Aan de longe is hij normaal altijd wel wat actiever, maar nu ging het er met sprongen en bokken wel een beetje over. Hij had wel veel last van de natte ondergrond.