Oefeningen voor gespierdere hals?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xCileva

Berichten: 10
Geregistreerd: 16-10-16

Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:11

Hoii, ik ben opzoek naar oefeningen voor een dikkere hals.
Want mijn paard heeft best wel een dunne nek. Er zullen vast mensen zeggen les enzo, maar ik heb al les. Dus ben gewoon opzoek naar oefeningen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 00:24

Als je paard op de juiste manier zijn lijf gebruikt zullen de hals spieren dikker worden. Daar zijn geen speciale oefeningen voor.

Goed trainen is dus wat je moet gaan doen.

Overleg met je instructrice of je je paard (eventueel bijgezet) kunt longeren daarmee kun je een paard al goed helpen wanneer je zelf rijtechnisch nog niet zo ver bent.

Of door laten rijden door een ervaren ruiter die weet hoe een paard opbouwend getraind moet worden is ook waardevol.

Dus neem les en heb geduld.
Spieren hebben wel een jaar nodig om goed te kunnen ontwikkelen.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 01:30

Laat je paard zo dicht mogelijk bij de grond eten

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 01:56

Gooiske schreef:
Laat je paard zo dicht mogelijk bij de grond eten

_O-

Briljant bedacht... Dan zouden alle weidepaarden een gigantisch gespierde hals moeten hebben.... _O-

Correcte bespiering in de hals krijg je pas als je structureel je paard van achter naar voren rijdt. Als de achterhand er meer onder komt en de buikspieren getraind worden zal de hals ook verder ontwikkelen op de juiste manier.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 02:46

Anne_GTI schreef:
Gooiske schreef:
Laat je paard zo dicht mogelijk bij de grond eten

_O-

Briljant bedacht... Dan zouden alle weidepaarden een gigantisch gespierde hals moeten hebben.... _O-

Correcte bespiering in de hals krijg je pas als je structureel je paard van achter naar voren rijdt. Als de achterhand er meer onder komt en de buikspieren getraind worden zal de hals ook verder ontwikkelen op de juiste manier.



En toch is het waar, de bespiering begint bij het eten, wanneer je hoog laat eten ontwikkel je al een onderhalsspier, die je niet wil.
Tuurlijk krijg je het met juiste manier van rijden, maar de manier van eten telt zeker mee

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:06

Op de foto’s heeft jouw paard in feite wel een goed gebouwde hals, als het paard meer van achter gaat dragen en vervolgens meer oprichting krijgt zal de bovenlijn van de hals zich wat meer gaan vormen.

Angelic1990
Berichten: 67
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:27

Wat bij mijn trainpaardjes goed heeft geholpen is een combinatie van werken aan de hand(rechtrichten) en longeren met bijzetteugels. Spieren vlogen erop alsof het niks was

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:53

Even voor de duidelijkheid: in het Engels heet alles tussen hoofd en romp 'neck'.
Hollanders maken onderscheid tussen de 2 cm bij de oren (nek) en die enorme hals van bijna een meter.

Let bij het rijden er op: zie je de spieren pal voor het zadel werken...?

Voel na het afstijgen op 3 plekken de temperatuur: pal achter de oren: graag geen warme spieren (= bodybuilden met het bit is geen dressuur!! Op zijn hollands is de nek idealiter bot zonder veel spier.)
2e plek: de onderhals, halverwege. Graag koele spieren: ze horen bij de holle rug en stuwende ipv dragende achterhand.
3e plek: pal voor het zadel dus graag veel warmte. Hoort bij het dragende achterbeen met de 'opbollende' rug.

...en wees eerlijk met wat je voelt. Is de hals op de verkeerde plek(ken) warm, dan zijn er dingen mis.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:33

Janneke2 schreef:
Even voor de duidelijkheid: in het Engels heet alles tussen hoofd en romp 'neck'.
Hollanders maken onderscheid tussen de 2 cm bij de oren (nek) en die enorme hals van bijna een meter.

Let bij het rijden er op: zie je de spieren pal voor het zadel werken...?

Voel na het afstijgen op 3 plekken de temperatuur: pal achter de oren: graag geen warme spieren (= bodybuilden met het bit is geen dressuur!! Op zijn hollands is de nek idealiter bot zonder veel spier.)

...en wees eerlijk met wat je voelt. Is de hals op de verkeerde plek(ken) warm, dan zijn er dingen mis.


En hoe zit t dan met zweten achter de oren/onder het hoofdstel? Dat is bij mijn paard ongeveer de eerste plek waar ze nat wordt. Ook al doe ik niet veel.
T is een tinker, dus heeft wel wollige oren en flink veel manen ertussen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:42

De boer waar mijn Knollie staat lacht dan altijd vrolijk dat Knollie hard heeft moeten nadenken (over mijn raar gedoe _O- )...

Maar pal onder het kopstuk zitten niet echt spieren van betekenis.
Bodybuilden met het bit gebeurt aan de zijkant, ter hoogte van de eerste en 2e halswervel.

furyke

Berichten: 3549
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: elsloo

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:32

Geloof je meteen dat mijn knollie dan ook hard moet nadenken over mijn gedoe :') _O-

Dankjewel voor de opheldering

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:54

Er zijn zeker oefeningen voor het trainen van de juiste halsspier.
Maar denk niet alleen aan de voorkant! Ik neem (en hoop) aan dat je streeft naar ontspanning, door op de juiste manier te trainen en de juiste spieren aan te spreken komt de bespiering in het hele lijf vanzelf. :)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:49

Anne_GTI schreef:
Gooiske schreef:
Laat je paard zo dicht mogelijk bij de grond eten

_O-

Briljant bedacht... Dan zouden alle weidepaarden een gigantisch gespierde hals moeten hebben.... _O-

Correcte bespiering in de hals krijg je pas als je structureel je paard van achter naar voren rijdt. Als de achterhand er meer onder komt en de buikspieren getraind worden zal de hals ook verder ontwikkelen op de juiste manier.


Dit dus :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:17

stap 1. Zorg dat je paard een hengst is en zet hem tussen de merries. Speknek (van de spieren) in no time :+
Maar zonder gekkigheid:
Voorwaarts-neerwaarts rijden. Maak die hals tijdens het rijden lang en vraag je paard om zijn hele hals en hoofd te laten zakken. En blijf voorwaarts (veel paarden vallen anders op de voorhand).

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:34

Gewoon lekker door blijven lessen en die hals komt dan wel van zelf de mijne is na 5 jaar nog steeds aan het groeien

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:15

nessinator schreef:
stap 1. Zorg dat je paard een hengst is en zet hem tussen de merries. Speknek (van de spieren) in no time :+
Maar zonder gekkigheid:
Voorwaarts-neerwaarts rijden. Maak die hals tijdens het rijden lang en vraag je paard om zijn hele hals en hoofd te laten zakken. En blijf voorwaarts (veel paarden vallen anders op de voorhand).

Helaas. Dan denk ik toch dat ik een ruin heb die zo af en toe een veulen verwekt als alle omstandigheden ideaal zijn en vooral als het donker is, de speknek is dus ook niet in grote mate aanwezig :+


Afbeelding

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Oefeningen voor gespierdere hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:51

Longeren met de pessoa heeft bij mijn pony heel goed geholpen :) Leren ze hun lijf goed door gebruiken :)