Manege paarden voorwaarts rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Isabel553
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-08-17

Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 21:12

Hoi Bokkers!

Ik zit al een tijdje mee te lezen op Bokt maar dit is mijn eerste post!

Ik ben vrij nieuw in de paardenwereld maar vind het onwijs gaaf! Ik heb nu 5 privelessen gehad en ik leer steeds wat meer.

Ik loop wel tijdens lessen tegen het volgende aan. Bij de meeste paarden heb ik ontzettend veel moeite om ze voorwaarts te krijgen. Soms krijg ik het paard nieteens in stap. Van mijn instructrice moet ik blijven 'schoppen' en tikjes geven met een zweepje. Als het paard eindelijk in stap is, is draf ook nog een probleem hetzelfde verhaal. Het paard gaat vaak weer terug in stap. Van mijn instructrice moet ik maar blijven schopjes geven en met een zweepje tikjes geven wat echt vermoeiend is en daarnaast voel ik me er ook niet prettig bij om heel de tijd maar schopjes te geven.

Na een minuut of 15/20 lukt het wel en luistert het paard wel naar mijn been.

Ik vroeg me af of meerdere manege ruiters hier last van hebben of dat dit echt een beginners struggle is? Misschien hebben jullie ook nog tips om een manege paard voorwaars te krijgen en houden?

Alle tips zijb welkom:)


Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:17

Schopjes blijven geven is inderdaad heel vermoeiend. Beter kun je, als het paard niet reageert op je been, een keer een goede tik achter je kuit geven. Maak je paard wakker en zet hem aan het werk en vooral; leer hem dat hij moet reageren op jouw been. Reageert hij niet, dan een tik. Niet aaien met de zweep en schopjes blijven geven, daar voelt hij niets van ;)

Star123456
Berichten: 31
Geregistreerd: 27-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:18

Hey hey ik heb vroeger heel vaak op een manege gereden en wat mij het meeste hielp was mijn paard vanaf toen ik opstapte gelijk goed been geven en niet elke keer wamt anders reageert hij of zij er niet meer op maar gewoon om de zoveel stappen of meters een keer been geven en als die niet luistert naar je been brobeer je het dan nog een x als die het dan niet doet hup gewoon een tik op de kont

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:18

Verschilt echt per paard, maar soms helpt het door eerst rustig te drijven, dan wat strenger been en dan tik. Draaft hij eindelijk vlot door? Schijnovergang naar de stap. Weer terug naar de arbeidsdraf. Al blijven er ook manegepaarden die echt doof aan het been zijn hoor, daar kan ik je geen ongelijk in geven.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:29

Na 5 lessen zou de aandacht eigenlijk enkel nog uit moeten gaan naar jou en niet naar je paard. Het is belangrijk dat voor je aan je paard gaat werken, jij zelf in balans kan zitten en duidelijk kan communiceren met je paard. Na een paar lessen zit je, heel begrijpelijk, nog niet stil en volg je nog niet mooi de bewegingen van het paard. Dat kost gewoon tijd om te leren. Echter zorgt dit ervoor dat je paard nog heel veel 'ruis' van je ontvangt. Daarmee bedoel ik iedere beweging, gewichtsverplaatsing van jou die niet bedoeld was als hulp, voelt je paard wel. Hij moet daar dan maar uit zien te filteren op welke momenten je iets van hem vraagt, en op welke moment je per ongeluk bewoog/ging verzitten/om een andere reden iets doet wat hij voelt. Ik ben er zelf erg voor om in deze fase de ruiter juist nog niet/nauwelijks zelf hulpen te laten geven maar de instructeur te laten aangeven wat het paard moet doen zodat jij je kunt concentreren op je houding, zit en inwerking. Langzaam maar zeker neem je dan steeds meer hulpen over totdat je helemaal zelfstandig rijdt. Het lijkt nu alsof je snel vooruit gaat omdat je al 'helemaal zelf' kan rijden maar juist door je op zoveel dingen tegelijk te moeten concentreren is het lastig een goede basis te leren. Uiteindelijk zal je sneller gaan door meer aandacht te geven aan de eerste basisbeginselen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:53

Ik vind het na pas 5 lessen eigenlijk niet heel erg van toepassing om het paard met een zweep te tikken. Ik denk namelijk dat je nog helemaal niet goed zit en geen goede hulpen geeft. Het kan best dat een manegepaard afgestompt is, maar het is nogal een taak om te begrijpen wat die gemixte signalen van al die beginnende ruiters nou betekenen.
Het voelde voor mij heel onnatuurlijk om een paard te straffen voor mijn aardappelzakgehalte aan rijkunsten. Ik heb een andere manege gezocht waarbij het probleem bij mij gezocht werd en niet bij het paard. Ik zou me als ik jou was nog verder concentreren op je eigen houding.

Kortom: ik ben in jouw situatie dus naar een andere manege gegaan.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:07

Hoe lopen deze paarden bij anderen in de groepsles?
Zijn ze daar wel voorwaarts of moeten die ruiters ook veel moeite doen om ze voorwaarts te krijgen?
Is hethet eerste dan is het voor jou een kwestie van meer balans krijgen en strenger zijn, is het het tweede dan zou ik een andere manege overwegen.

Het leven is als een kerstmuts

Isabel553
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-17 21:07

Bedankt voor jullie reactie! Kan ik zeker wat mee ga binnenkort ook een lesje volgen op een andere manege kijken hoe het daar gaat!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:13

Ik heb alle reacties nu wel niet gelezen :o . Maar altijd maar been blijven geven of tikjes met de zweep gaat 'm niet worden vrees ik. Je moet echt proberen streng te zijn. Eerst druk, geen reactie dan volgt er een schopje, nog steeds geen reactie een hardere schop, nog steeds geen reactie eens een deftige tik met de zweep! Een paard moet luisteren, en voelt meestal bij het begin van de les al aan wie erop zit. Een strenge ruiter? Dan zal die wel luisteren. Een minder strenge ruiter? Dan doet ie lekker waar die zin in heeft :P . Als je eens een keer goed streng bent, dan zal ie daarna wel sneller luisteren.

Edit: Omdat je nog niet lang rijdt kan het ook zijn dat je soms verkeerde hulpen geeft waar hij dan niet op moet reageren. En dan snapt die het na een tijdje niet meer wanneer hij nou moet luisteren. Volgens mij is een andere manege zoek ook geen slecht idee. Als je eerst goed oefent aan de longe, waarbij je niet moet letten op het paard (dat doet de instructeur) dan kan je je zit eerst wat verbeteren.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

nienke_layla

Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:17

Ik ben een redelijk ervaren ruiter met een eigen paard (m/z niveau). Vorig jaar heb ik voor wat kennis manege lessen willen volgen om zo meerdere paarden te kunnen rijden. Echter herken ik dit probleem heel erg. Ook ik moest alleen maar been geven en slaan met de zweep, en dan niet een paar zachte tikken of 1 duidelijke. Maar echt handen in 1 teugel en zo hard mogelijk slaan en dat 20 minuten lang. Ik vond dit niet normaal en heb dit ook na een paar keer maar op gegeven. Ik zou zoals nuscaniels zegt even kijken of dit vaker gebeurd en idd op proef bij een andere manege. Als je echt verder wilt met de paarden dan zou ik opzoek gaan naar een instructrice buiten de manege om.

Zaf & Fay

xxxxs
Berichten: 63
Geregistreerd: 12-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:02

Hoii, ik heb niet alle reacties gelezen dus het kan zijn dat wat ik nu vertel al gezegt is maar toch. Ik rijd zelf al heel lang op manege paarden en wat je voor nu het beste kan doen is focussen op jezelf. Hiermee bedoel ik, zorg dat je in balans zit, juiste hulpen geeft, want inderdaad, heel veel manege paarden zijn best een beetje lui, maar mischien komen je hulpen niet helemaal duidelijk over. Een manege paard is namelijk slim, als jij je hulpen niet helemaal goed geeft doet hij het niet, om onder het werk uit te komen. (ervaring bij mij op de manege, elke manege heeft natuurlijk andere paarden, ik weet niet hoe het bij jullie zit) hiermee probeer ik het natuurlijk niet op jou af te schuiven, maar zorg er gewoon voor dat je basis goed is, want dat blijft het belangrijkste ;) . En verder, als je een manege paard aan je hulpen wilt krijgen moet je duidelijk en consequent zijn. Je wilt naar draf, je geeft been, hij reageert niet? Iets harder (niet heel hard schoppen, trekken etc. Dat werkt naar mijn ervaring alleen maar tegen bij dit soort paarden) Hij reageert nog steeds niet? Tikje. En dit allemaal heel snel achter elkaar. Je draaft een stukje en gaat weer terug naar stap. Je herhaalt het, dit doe je een paar keer tot je alleen nog maar een kleine hulp hoeft te geven. Nogmaals, duidelijk en consuquent zijn. En zorg ervoor dat je zeker weet dat je de hulpen correct geeft, want anders krijg je miscommunicaties ;) Ik zou het ook zeker met je instructrice bespreken. Heel veel succes! +:)+

[o]

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:17

Ik ken veel manegepaarden die erg afgestompt zijn door overmatig drijven, tikjes geven. Ik moest toen ik nog op een 'gewone' manege reedt ook regelmatig harde tikken geven van mijn instructrices en dan ook wel eens een stuk of 5 achter elkaar.
Maar goed, ik zou daarom ook niet continu of om de zoveel meter drijven maar wanneer er echt verandering komt in het tempo of natuurlijk als het nodig is voor bijv. een snellere gang.
Maar ik kan me voorstellen dat dat voor sommige manege pony's niet goed meer werkt en dat het verschillend kan zijn voor elk paard.

Hoe dan ook ik hoop dat je een passende oplossing vind. :)

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:20

LumosNox schreef:
Ik vind het na pas 5 lessen eigenlijk niet heel erg van toepassing om het paard met een zweep te tikken. Ik denk namelijk dat je nog helemaal niet goed zit en geen goede hulpen geeft. Het kan best dat een manegepaard afgestompt is, maar het is nogal een taak om te begrijpen wat die gemixte signalen van al die beginnende ruiters nou betekenen.
Het voelde voor mij heel onnatuurlijk om een paard te straffen voor mijn aardappelzakgehalte aan rijkunsten. Ik heb een andere manege gezocht waarbij het probleem bij mij gezocht werd en niet bij het paard. Ik zou me als ik jou was nog verder concentreren op je eigen houding.

Kortom: ik ben in jouw situatie dus naar een andere manege gegaan.


Dat heb ik ook gedaan. :)

allecher
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:37

Wat mij heel erg helpt tijdens de manegelessen is werken met stemcommando's. Stap, draf en galop en als hij niet lekker doorloopt dat klikken met je mond of kom op, kuitdruk erbij en de meeste (niet allemaal! reageren daar wel op.

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:56

Manege paarden zijn helaas afgestompt door de hoeveelheid verschillende ruiters die erop zitten..
Denk dat slaan weinig oplost ,denk inderdaad dat je het zou kunnen proberen met andere middelen zoals je stem en klakken met je tong

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:14

Citaat:
want inderdaad, heel veel manege paarden zijn best een beetje lui, maar mischien komen je hulpen niet helemaal duidelijk over. Een manege paard is namelijk slim, als jij je hulpen niet helemaal goed geeft doet hij het niet, om onder het werk uit te komen. (ervaring bij mij op de manege, elke manege heeft natuurlijk andere paarden, ik weet niet hoe het bij jullie zit)



Ehm - hoezo: lui?
Een wiebelende ruiter dragen is zwaar werk!

De meeste paarden verstaan goed Nederlands dus snappen ze doorgaans wel wat ze min of meer geacht worden te doen. Maar ook manegepaarden worden geacht op hun ruiter te letten.
Ten eerste in de zin dat je je mens aan boord houdt (wat dus zwaar is)
2e: dat het dier wel haast telepathisch begaafd moet zijn om te snappen ""dat deze ruk in de mond op klap in de rug een hulp was - en die vorige puur onhandigheiden balansverlies van de ruiter "".

Citaat:
als je een manege paard aan je hulpen wilt krijgen moet je duidelijk en consequent zijn.


Pas na 20 minuten resultaat: klinkt mij als heftige stijfheid in de oren.

Dus TS: als dit bij andere ruiters op deze manege ook zo gaat, dan is er sprake van erg stijve dieren - en van een bedrijf dat er kennelijk vrij weinig tegen doet. (Dieren los door de bak laten lopen voor de les begint, longeren, in veel lessen met balkjes werken, elke vakantie een workshop paardenmassage, etc.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:03

Eens met Janneke2, manegepaarden zijn niet lui, maar afgestompt. Je moet duidelijk zijn in je hulpen en dat kan niet als je nog veel bezig bent met je eigen houding, zit en balans.

purny

Berichten: 27448
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:27

Je moet vanaf minuut 1 duidelijk zijn tegen je paard. 1 keer drijven en geen reactie is een strengere hulp.
Helaas worden manegepaarden door iedereen anders gereden. En geeft iedereen anders hulp.
Ik rij zelf ook op een sloom paard. Maar wanneer ik haar van voren los laat en niet in haar mond ga zitten loopt ze een stuk vlotter

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:32

Irene793 schreef:
Eens met Janneke2, manegepaarden zijn niet lui, maar afgestompt. Je moet duidelijk zijn in je hulpen en dat kan niet als je nog veel bezig bent met je eigen houding, zit en balans.


Niet geheel mee eens. Natuurlijk verschilt dat per paard en manege maar manegepaarden hoeven helemaal niet afgestompt te zijn. De meeste zijn gewoon erg slim (dat leren ze wel met zoveel verschillende ruiters) en weten exact bij wie ze de kantjes er af kunnen lopen :)
Als de dieren in alle lessen en bij ruiters van alle niveaus zo lopen, ja dan zou ik me wel achter de oren gaan krabben.

khally

Berichten: 40
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:37

Het helpt idd om het paard te leren om op je been te reageren, dus als je been geeft en je krijgt geen reactie, tik. Her helpt ook om veel overgangen te rijden, dus stappen en draven dan weer stappen weer draven etc. Zo houd je je paard ook goed wakker en moet hij goed op blijven letten. Succes! :)

Khalifan Star L
Daisy

xxxxs
Berichten: 63
Geregistreerd: 12-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:49

Janneke2 schreef:
Citaat:
want inderdaad, heel veel manege paarden zijn best een beetje lui, maar mischien komen je hulpen niet helemaal duidelijk over. Een manege paard is namelijk slim, als jij je hulpen niet helemaal goed geeft doet hij het niet, om onder het werk uit te komen. (ervaring bij mij op de manege, elke manege heeft natuurlijk andere paarden, ik weet niet hoe het bij jullie zit)



Ehm - hoezo: lui?
Een wiebelende ruiter dragen is zwaar werk!


Ben ik zeker met je eens! Lui is niet het juiste woord, wat ik meer bedoel is dat ze vaak denken, "ja maar hallo, als jij mij een trap geeft, ga ik heus niet harder" Wat ook hardstikke logisch is! En uiteraard is ieder paard anders, ik ken zat manege paarden die al bij de kleinste hulp reageren.

[o]

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Manege paarden voorwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:22

Ik denk dat het voornaamste 'probleem' is bij manegepaarden dat ze een enorme hoeveelheid manieren hebben bedacht om het voor zichzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Het gemiddelde manegepaard is vrij slim en met een minder handige ruiter kunnen ze zo makkelijk hun eten verdienen. :)
En daarnaast is het natuurlijk ook zo dat niet iedere ruiter op dezelfde manier reageert of iets op wil lossen en is het dus veel moeilijker consequent zijn. Ons paard wordt door twee ruiters gereden, dat is natuurlijk heel iets anders dan (max, bij ons op de manege) 2 ruiters per dag.
Overigens denk ik wel dat het ook nog per manege verschilt, de ene selecteert op heel braaf met het risico dat ze soms té braaf zijn voor de ruiter die wat meer wil en de andere manege heeft paarden die met karakter en temperament soms weer niet geschikt zijn voor de beginner of bangere ruiter (en dan bedoel ik geen staatsgevaarlijke paarden waar de lefgozers op willen en mogen en iedereen eigenlijk blij is dat ze weer veilig op de grond komen na een les, die maneges zijn er helaas ook). Een goede manege heeft allebei en zorgt er ook voor dat die hele brave paarden niet alleen bij de beginners een rondje lopen, maar ook bij gevorderde ruiters bijgehouden worden en zo ook niet 'sloom' worden omdat elke dag hetzelfde is.

Ik heb trouwens ook wel eigen paarden gezien die niet vooruit te branden waren hoor en ook hier zijn genoeg topics over hoe je een paard aan het been en voorwaarts krijgt en die gaan niet alleen over manegepaarden. ;)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!



Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 00:36

Daphne2004 schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm - hoezo: lui?
Een wiebelende ruiter dragen is zwaar werk!


Ben ik zeker met je eens! Lui is niet het juiste woord, wat ik meer bedoel is dat ze vaak denken, "ja maar hallo, als jij mij een trap geeft, ga ik heus niet harder" Wat ook hardstikke logisch is! En uiteraard is ieder paard anders, ik ken zat manege paarden die al bij de kleinste hulp reageren.


...afgezien van dat drijven geen trappen hoort te zijn:
trappende ruiters willen nog wel eens tegelijkertijd aan de teugels trekken.
En over gebrek aan balans valt ook veel te zeggen. Benen opzij: bovenlichaam naar achter, tijdens de boem bovenlichaam naar voren - dat soort "gewiebel boven" maakt drijven compleet overbodig. Dat wiebelen remt gigantisch.

Het zijn braverds, dat ze iemand vanwege dat overbodige getrap niet gewoon afbokken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers