Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 11:39

Casarell schreef:
Ik denk dat je je plan van aanpak moet veranderen..

Ten eerste schrijf je dat je de galop achterwege laat.. waarom..??
Juist de galop is een fijne gang om een paard losser in het lijf te krijgen..!
Nu wil je hem eerst in draf fijn hebben, en als je dan straks gaat galopperen ben je alles weer kwijt..
Ik zou het dus andersom doen.. juist galopperen.. dan wordt hij vanzelf fijner in draf..

Verder schijt hebben aan wat er buiten gebeurd, en wat strenger voor hem worden.
Aangezien hij er geen last van heeft als je er naast loopt, mist hij dus duidelijk de leiding als je erop zit.
Denk jij dat ie wat hoort.. overgang naar voren.. altijd.. en niet afwachten tot hij daadwerkelijk reageert.. altijd voorwaarts..!
Hoe meer jij terug gaat denken of voorzichtig wordt, hoe meer spooky hij zal gaan reageren.
Hij heeft leiding nodig..!

Rond rijden, hand volgen en lengtebuiging is fijn, maar komt vanzelf als hij gaat werken.. van achter uit.
Laat dat voor nu gewoon los.. en zorg alleen voor een constante verbinding, ookal loopt hij niet nageeflijk.. en de momenten dat hij het wel doet, geniet ervan!


Waarom ik de galop niet bij elke training meepak..... Mijn insteek was eerst in draf lekker voorwaarts en naar de hand toe rijden tot ontspanning en als dat bevestigd is de galop erbij pakken. En misschien bang om te veel van hem te vragen aangezien zijn leeftijd en de tijd dat hij onder het zadel is.

Misschien is mijn insteek hierin niet juist? En zou ik dus de galop meer aandacht moeten geven dan de draf?
( galop is hij nogal loperig en niet ontspannen in het lijf.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:47

Hillebill schreef:
Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.


Gewoon zelf relaxed blijven.. zitten, en van daaruit verder (voorwaarts én vooruit) denken..
Dus hij vliegt er vandoor.. jij blijft zitten en volgt zijn bewegingen gewoon, maar hij mag niet stoppen.. dus ook al neemt hij het initiatief.. jij neemt het van hem over.
Been is voorwaarts, links is links en rechts is rechts.. heel simpel.. en ook al loopt hij tegen de muur als jij bv naar links wilt, en hij gaat naar rechts.. dan blijf je volhouden naar links.. en je draait vooral NIET rechtsom..


Hillebill schreef:
Misschien is mijn insteek hierin niet juist? En zou ik dus de galop meer aandacht moeten geven dan de draf?
( galop is hij nogal loperig en niet ontspannen in het lijf.


En juist daarom moet je de galop mee pakken.. want ook al is hij straks in draf ontspannen.. dan ben je in galop alles weer kwijt..
Bovendien moet hij toch galopperen om daar meer balans in te krijgen, en daar te leren ontspannen.

Bij jonge paarden galoppeer ik juist meer.. want hierin moeten ze het bekken kantelen en de rug los gaan laten.. dus hoe vaker je dat doet, hoe beter dat zal gaan en hoe losser hij zal worden.
En dan rechtuit afgewisseld met een grote volte.. dat is al moeilijk genoeg..

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:45

Casarell schreef:
Hillebill schreef:
Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.


Gewoon zelf relaxed blijven.. zitten, en van daaruit verder (voorwaarts én vooruit) denken..
Dus hij vliegt er vandoor.. jij blijft zitten en volgt zijn bewegingen gewoon, maar hij mag niet stoppen.. dus ook al neemt hij het initiatief.. jij neemt het van hem over.
Been is voorwaarts, links is links en rechts is rechts.. heel simpel.. en ook al loopt hij tegen de muur als jij bv naar links wilt, en hij gaat naar rechts.. dan blijf je volhouden naar links.. en je draait vooral NIET rechtsom..


Hillebill schreef:
Misschien is mijn insteek hierin niet juist? En zou ik dus de galop meer aandacht moeten geven dan de draf?
( galop is hij nogal loperig en niet ontspannen in het lijf.


En juist daarom moet je de galop mee pakken.. want ook al is hij straks in draf ontspannen.. dan ben je in galop alles weer kwijt..
Bovendien moet hij toch galopperen om daar meer balans in te krijgen, en daar te leren ontspannen.

Bij jonge paarden galoppeer ik juist meer.. want hierin moeten ze het bekken kantelen en de rug los gaan laten.. dus hoe vaker je dat doet, hoe beter dat zal gaan en hoe losser hij zal worden.
En dan rechtuit afgewisseld met een grote volte.. dat is al moeilijk genoeg..


Oke dank je! Dan gaan we dat er gewoon bij pakken.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:07

Hier zelf ook een jonge merrie die gelukkig totaal niet naar andere paarden omkijkt (hout vasthouden), maar wel heel snel spanning opbouwde toen ze pas onder het zadel was. Hierbij ging ze ook drammen en steeds harder gaan. Ik had hierbij de neiging om mijn benen van haar weg te steken, omdat ze daar ook zo extreem op reageerde zoals jij het bij jouw paard beschrijft, maar dat hielp dus niet. Toen ik enkele maanden geleden een nieuwe lesgever leerde kennen zei hij meteen “Jij rijdt dan wel op je paard, maar je rijdt niet MET je paard, ze loopt over je heen” . Tijdens de lessen heb ik gelukkig geleerd om op een andere manier met haar spanning om te gaan en ze doet het geweldig nu.
Wat mij geleerd is is om op zulke momenten gewoon m’n been eraan te houden (niet schoppen!), want het wegsteken associeerde ze met doordrammen, en haar aan het werk te houden, zoveel mogelijk voltes rijden, afwenden etc. Niet zitten trekken in de mond want dat gevecht win je toch niet, maar gewoon lekker bezig houden en zelf een ontspanning houding aannemen. Wat bij mijn merrie goed werkt is als ik mijn handen wat lager en verder uit elkaar hou, dan komt ze altijd wel snel terug om mijn hand op te zoeken.

Succes ermee, ik weet hoe vervelend het is om zo’n doordrammer te hebben die snel is afgeleid!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:48

Mijn jonge paard indertijd was ook te loperig in galop (impuls opwekkend )ook al kon ze galopperen als de beste. Op advies indertijd alleen buiten gegalopeerd als ze rustig was en in de bak hebben we de galop er pas bijgepakt toen stappen en draven goed bevestigd waren. In het begin maar hele korte stukjes want ze werd er veel te heet en loperig van. Dit heeft wel wat tijd gekost voordat rustige galop bevestigd was.
Kun je iemand vinden met een bomproof paard waarmee je regelmatig mee naar buiten kunt gaan? Buiten vind ik het ideale training voor het jonge paard. Ze blijven en worden er heel fijn van tussen de oren, doen veel ervaring op, leren op jou te vertrouwen en de galop kun je korte stukjes er bij pakken want in de bak is het veel moeilijker voor het jonge paard om te galoperen.

Anoniem

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:42

Maar wat is te loperig? Natuurlijk gaan ze hard want weinig balans, het voelt allemaal heel snel en hard maar het is alleen maar goed. Ik heb zelf veel zadelmak gemaakt en doorgereden en nu ook weer een driejarige, stap en galop is het belangrijkste voor mij. Die draf geloof ik wel.. :)

Ik zou ook toch eens doorvragen/duwen. Zet er desnoods iemand op die alles kan uitzitten, maar dat hem even duidelijk wordt dat het geen zin heeft om hysterisch te gaan lopen doen. Dit gaat van kwaad naar erger omdat je er zelf niet aan durft te zitten. Hij heeft dat straks door en dan doet hij het bij alles en elk piepje.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:13

bobje26 schreef:
Maar wat is te loperig? Natuurlijk gaan ze hard want weinig balans, het voelt allemaal heel snel en hard maar het is alleen maar goed.


Wat is loperig, vraag je? TS geeft aan dat paard van achter naar voren wordt gereden en dat voorwaarts neerwaarts. Dat is correct. Ik lees duidelijk dat ze datgene wat ze met correct ruggebruik heeft opgebouwd kwijt is in de galop. Of anders gezegd door het loperige gebruikt paard zijn rug niet correct en dat voelt ts en voelt niet goed. Dan kan ik alleen maar schrijven, je voelt date goed, en dat moet je ook niet willen want daar wordt je paard niet beter van. Dus doe pas galop als je paard er wel aan toe is. En mentaal, dat staat voor om kunnen gaan door paard met impuls opwekkend gegeven en fysiek dat dan staat voor paard is meer in balans en sterker fysiek en kan nu wel galopperen met juist ruggebruik (begin met korte stukjes ). Volgens mij doe je dan precies datgene dat dit paard nodig heeft.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:43

Mijn vos wordt ook vijf en heeft ook een Remi complex.
Vindt het maar niets om alleen in de bak (of waar dan ook) te moeten zijn.
Brult heel de boel bij mekaar, zelf tegen koeien, honden en mensen gaat hij dan huilen.
Nu idd aan de hand gaat alles goed, maar onder het zadel blijft het nog een dingetje.
Ik kan heerlijk aan het rijden zijn (alleen) en dan komt er iemand de baan in of langs wandelen en ik ben uit gereden....
Hij maakt zich groot en gaat sjouwen (ziet er gaaf uit, maar heb er niets aan), als ik dan de aandacht vraag kan hij ook wel eens jolig uit de hoek komen met een gekke sprong of sprintje.
Wat je zegt de consentratie van een ui...
Toch blijf ik zijn aandacht vragen en houd ik wel mijn been eraan (ook al voelt hij explosief), hij is 4 dagen vrij. De drie keer dat ik (qua werk) wat aan hem vraag kan hij best opletten. Hij wordt ook gewoon langzaamaan wat sterker en krijgt soms een eigen mening ;) dat mag wel, maar wil toch zijn aandacht bij mij hebben als ik erop zit.
Is denk ik toch een beetje een fase waar je doorheen moet, tot hij beseft dat het geen zin heeft en het allemaal makkelijker is als hij gewoon op jou let.
Komt heus wel goed, gewoon ff volhouden. En blijf de aandacht eisen, veel overgangen, voltes , tempo wisselingen en ik praat ook heel veel :+

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:58

Ga helemaal mee met pien_2010's eerste post, ik had het niet beter kunnen omschrijven. Daarnaast heb ik, na het verhuizen naar een andere stal, weer precies hetzelfde met mijn paard gehad en hij was toen inmiddels al 14! Het leek wel alsof ik weer op een 5-jarig, groen paard zat. Been gebruiken was echt geen optie, want hij wilde naar de andere paarden en het enige wat hem in de weg zat was ik. Het werd alleen maar een grotere bom en hij werd ronder en ronder, tot het gemene af en ik heb geen zin om mijn nek te breken. Na zo'n 4-5 maanden werd het een stuk minder, omdat hij de routines en geluiden van de stal ging herkennen. Dus misschien heeft je paard gewoon wat meer tijd nodig om te wennen?
Je zegt dat je hem 2 maanden hebt, dat is echt nog vrij kort hoor, dus geef het tijd.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:52

Doet hij het ook aan de longe? Ik zou dit zelf aan de longe oplossen. Bij een jong paard wil ik de ervaringen als ik erop zit, graag positief houden.

Als hij het alleen onder het zadel doet, zou ik juist in stap dingen vragen. Wending om de voorhand, achterwaarts, zijwaarts, kleine voltes, zodat hij z'n aandacht erbij moet houden. Als hij kalmeert, mag hij gewoon rechtuit lopen. Is hij weer afgeleid, begin je weer dingen te vragen. Zo leert hij niet alleen te kalmeren, maar kan jij hem ook in elke situaties helpen tot rust te komen. Is handig voor de toekomst :)
Hetzelfde kan je ook eerst aan de longe doen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:18

Ik zou ook zeggen, pak je galop mee. Dat is voor een jong paard een prima uitlaatklep voor spanningen. Verder niet te moeilijk denken rijtechnisch. in eerste instantie je gaspedaal blijven kunnen bedienen, daarna je stuur en rem. Als hij even 'onbestuurbaar' is, gewoon verder rijden en even verderop weer proberen.

Ik zou ook eens vragen aan een stalgenoot om tijdens je rijden met een paard te gaan wandelen naast de rijbaan en richting wei/stapmolen. Weggaan, terugkomen, weglopen, terugkomen enzovoort.
Op die manier heb je een constante (en beïnvloedbare) afleiding waar je je paard doorheen kan gaan loodsen. Iets wat nu sporadisch is en daardoor lastig om 'doorheen' te rijden. Tevens kan je je stalgenoot 'sturen' en aanwijzingen geven om verder weg te gaan, langer weg te blijven, etc.


Twijfel je zelf, dan is het echt geen luxe om een andere ruiter te vragen dit stukje eens te oefenen met je paard. Twijfel en angst kunnen echt tegen je gaan werken, en daarmee je paard zijn gedrag verergeren.
Zelf ben ik om die reden van een jong dier afgestapt om plaats te maken voor een ervaren 'jonge paarden' ruiter, ik liet me teveel leiden door zijn stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:34

pien_2010 schreef:
bobje26 schreef:
Maar wat is te loperig? Natuurlijk gaan ze hard want weinig balans, het voelt allemaal heel snel en hard maar het is alleen maar goed.


Wat is loperig, vraag je? TS geeft aan dat paard van achter naar voren wordt gereden en dat voorwaarts neerwaarts. Dat is correct. Ik lees duidelijk dat ze datgene wat ze met correct ruggebruik heeft opgebouwd kwijt is in de galop. Of anders gezegd door het loperige gebruikt paard zijn rug niet correct en dat voelt ts en voelt niet goed. Dan kan ik alleen maar schrijven, je voelt date goed, en dat moet je ook niet willen want daar wordt je paard niet beter van. Dus doe pas galop als je paard er wel aan toe is. En mentaal, dat staat voor om kunnen gaan door paard met impuls opwekkend gegeven en fysiek dat dan staat voor paard is meer in balans en sterker fysiek en kan nu wel galopperen met juist ruggebruik (begin met korte stukjes ). Volgens mij doe je dan precies datgene dat dit paard nodig heeft.


Als het paard zijn ei/energie niet goed kwijt kan, krijg je soms dit soort problemen. Soms is het eerst de algemene opvoeding/basis die je voor elkaar moet hebben. En daarna ga je er aan rijden zodat hij netjes van voor naar achteren loopt. En nogmaals, als je het eng vindt en hij voelt dat nemen ze het er van. Het is geen schande oid om er een ander op te zetten die door dat gedoe heen rijdt. :)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:26

Seventeen schreef:
Juist je been aanleggen en naar voren gaan.
Met jonge paarden moet je in het begin helemaal nog niet 'willen' dat ze de hand volgen. Belangrijker is dat ze wijken voor druk en dat jij kunt rijden waar je wil rijden.


Juist bij een jonkie vind ik 'la maine bonne' belangrijk: er moet wel gehoorzaamheid zijn, maar de nadruk ligt op de contactteugel.
"In de krul vragen" is een gevorderde oefening. (Ik weet wel dat velen menen dat dit al de eerste dag moet, maar ik vind het een misvatting.)

Citaat:
Vooral niet afstappen! Ik heb het idee dat je dan logischerwijs een beetje bang wordt en niet door durft te pakken.

...over woorden kun je eindeloos debatteren, maar grondwerk lijkt mij belangrijk.
Opmerkelijk dat als je vlak bij hem loopt jij kennelijk wel "in beeld bent", en bij longeren en rijden niet.
Logische stap: 'een steeds langere teugel', dus geleidelijk aan naar longeren.

En afspraken maken over hoe laat de dieren naar de stapmolen gaan (is dat bijv om 10 uur, dan doe jij tot 10 uur grondwerk en stapt op zodra je denkt dat het kan.
Citaat:
Ik zou ook vooral de galop niet mijden, gewoon meepakken. Het heeft weinig zin om te wachten met de galop, vaak zijn ze nog enorm ongebalanceerd in de galop, dus vooral mee nemen. Maar ook hier is controle en voorwaarts het belangrijkst.

Eeuwenoud advies: wacht met galop totdat een dier correct schouderbinnenwaarts kan in draf.
...en bedenk: het scala is een wenteltrap - ook een jonkie moet 'kunnen spelen met zijn zwaartepunt' (= verzamelen 'onderaan de wenteltrap'), overgangen rijden op zit en gewicht en bij wijze van spreken aan de loshangende teugel. Daarmee bespaar je het dier het gedonder van galopperen zonder evenwicht.

Anoniem

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:08

Ojaaa dit herken ik. Ik heb dit zo opgelost: aandacht weg= op kleine cirkels op een flink tempo. Aandacht terug=rustig stappen. En dat herhalen tot het kwartje valt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:34

Kelly_ann schreef:
Ik zou ook zeggen, pak je galop mee. Dat is voor een jong paard een prima uitlaatklep voor spanningen. Verder niet te moeilijk denken rijtechnisch. in eerste instantie je gaspedaal blijven kunnen bedienen, daarna je stuur en rem. Als hij even 'onbestuurbaar' is, gewoon verder rijden en even verderop weer proberen.

Twijfel je zelf, dan is het echt geen luxe om een andere ruiter te vragen dit stukje eens te oefenen met je paard. Twijfel en angst kunnen echt tegen je gaan werken, en daarmee je paard zijn gedrag verergeren.
Zelf ben ik om die reden van een jong dier afgestapt om plaats te maken voor een ervaren 'jonge paarden' ruiter, ik liet me teveel leiden door zijn stress.


Ik begrijp niet zo heel goed waarom je zou aanraden om in galop aan het probleem te werken? Er zijn veel mensen die dat helemaal niet durven of daar de zit niet voor hebben, dat zou dan betekenen dat je constant een professional nodig hebt om dit soort problemen op te lossen?

De kans is zo groot dat mensen er een keer naast gaan in galop, dan ben je niet alleen het vertrouwen van de ruiter kwijt, maar ook het vertrouwen van het paard.
Dit zijn, naar mijn idee, juist de uitgelezen situaties om meer vertrouwen op te bouwen. Dit zijn situaties die je vast in de toekomst (op buitenrit of wedstrijd) vaker zal tegenkomen, dus een prachtige situaties om te oefenen om je paard kalm te krijgen.

Dit soort problemen zijn prima aan de longe en daarna in stap en draf op te lossen. Stuk makkelijker, kan iedereen gewoon zelf. Heb je geen stoere ruiter voor nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:29

TS: hoe gaat het nu ?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:42

bobje26 schreef:
TS: hoe gaat het nu ?

Super. Ik heb hem toch naar iemand gebracht om de basis er goed op te rijden. Ik rij hem daar 2x per week. Eind februari komt hij terug.
Komt voornamelijk omdat hij niet wist wat hij moest doen. Miscommunicatie etc...
Hij doet super zijn best. Is al erg vooruit gegaan. Ik wordt ook meegenomen in het leerproces zodat ik niet plots na 3 maand erop ga. We worden samen getraind zeg maar.

Anoniem

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:12

Wat een super goed bericht! Fijn voor jullie allebei. Straks lekker kilometers maken maar dat gaat vast helemaal goed komen!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:14

Goed nieuws, veel rijplezier gewenst in de toekomst!

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:18

Goed te horen.. +:)+ +:)+
En heel herkenbaar hoor.. vandaar ook dat ik zei.. voorwaarts oplossen.. zodat jij de leiding in handen houdt..
Gaat helemaal goed komen met jullie.. veel succes!

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:56

Hillebill schreef:
bobje26 schreef:
TS: hoe gaat het nu ?

Super. Ik heb hem toch naar iemand gebracht om de basis er goed op te rijden. Ik rij hem daar 2x per week. Eind februari komt hij terug.
Komt voornamelijk omdat hij niet wist wat hij moest doen. Miscommunicatie etc...
Hij doet super zijn best. Is al erg vooruit gegaan. Ik wordt ook meegenomen in het leerproces zodat ik niet plots na 3 maand erop ga. We worden samen getraind zeg maar.


Super goede keuze! Komt vast helemaal goed met jullie

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 01:02

Even een update:
Leon 3 maand weg geweest. Eerste maand is hij weer opnieuw correct aangereden. Heel paard vriendelijk en op stemhulp. Daarna ben ik 1a2 keer per week daar geweest om hem "na" te rijden om gelijk met hem op de juiste manier te rijden. Dat hij niet na 3 mnd terug komt en ik blijf hangen in het verleden.
Dat heeft ons super gedaan! Ik leerde met hem mee. Daar ook de juiste instructrice gezocht. En gevonden. Paar keer proeflessen gehad en het gaat echt super.

1 maart is hij terug gekomen en heerlijk te rijden. Stemhulp perfect! Het is weer een genot te rijden op mijn dressuurspringende tuiger.
Hij begon vanavond ook aan beide kanten wat te schuimen.

Me happy!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 02:23

Wat fijn! Veel rijplezier samen!

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 07:10

Klinkt goed! Wat fijn dat jullie nu weer zo lekker gaan, het is dus een goede beslissing geweest :)

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat moest er correct aangereden worden? Alleen het gedrag wat je in het topic hebt beschreven of waren er nog andere dingen die daar bijv aan ten grondslag lagen, die gecorrigeerd zijn?

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 15:45

Corelli schreef:
Klinkt goed! Wat fijn dat jullie nu weer zo lekker gaan, het is dus een goede beslissing geweest :)

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat moest er correct aangereden worden? Alleen het gedrag wat je in het topic hebt beschreven of waren er nog andere dingen die daar bijv aan ten grondslag lagen, die gecorrigeerd zijn?

Eigenlijk het algemene plaatje.
Galop kende hij wel / niet.... Ik kreeg hem niet met een correcte beenhulp in de gallop.
Verder was hij niet echt voor t been.
Voorwaarts was racen

Hij deed maar wat, en ik ook.......................

Als met al was het gedrag op voorbijlopende paarden gewoon dat hij totaal niet bij de les was en totaal niet aan het werk. Een tuiger is wat meer afgeleid op de omgeving. Hij moest meer bij de les blijven en ik moest hem meer bij de les houden. Die combi was er even niet..... En nu wel.

In 3 maand tijd luisterd en begrijpt hij stap draf en gallop. Hij weet wat een volte is en wat Hooooo inhoudt. Dit alles zonder getrek en gedrijf met het been.
Omgeving let hij nog wel op maar ik weet nu wel hoe ik hem bij de les kan houden zodat hij op mij let en niet op bakkabouters.